GPU ostabil på standardklockfrekvens

Permalänk
Medlem

GPU ostabil på standardklockfrekvens

Hej!
Jag har två st Radeon HD 7950 i crossfire som jag kört med i ca fem år nu lätt överklockade. Med lätt överklocking menar jag att jag aldrig höjt spänningen till korten över standard eller låtit temperaturen på det översta kortet överstiga 70-75 grader. Jag har tagit väl han om dem, men nu verkar ett eller båda av korten ha gett upp, för jag får grafikartefakter och blåskärmar fast jag nu kör dem oöverklockade. Jag har förut kunna använda dem överklockade stabilt utan artefakter eller krascher, men nu är det alltså inte ens stabilt fast jag kör korten i standardklockfrekvenser. Jag vet att det är grafikkorten som krånglar då problemen försvinner om jag underklockar korten från standard 950 MHz på grafikprocessorn och 1250 MHz på grafikminnet till 700 MHz på båda.

Mina frågor är då:

  • Är det är normalt att ett grafikkort förlorar prestanda i form av lägre klockfrekvenser efter fem år?

  • Vad kan jag göra åt problemet förutom att underklocka korten? Kan jag höja spänningen istället för att underklocka för att få det stabilt igen utan krascher och artefakter?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Ja, det är normalt. Efter 5 år börjar de bli trötta och kan behöva lite mer spänning.(volt)

Byt GPU, sänk överklock eller kräma på med ström.

Permalänk
Medlem

@Falcon: Håller med fullständigt Grafikkort töjer ut sig typ jag vet inte hur man ska beskriva men kräma på med lite mer spänning så ska du se att det löser sig

/Mvh Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennis55:

@Falcon: Håller med fullständigt Grafikkort töjer ut sig typ jag vet inte hur man ska beskriva men kräma på med lite mer spänning så ska du se att det löser sig
/Mvh Dennis55

Samma sak gäller våra processorer.
Efter 4 år med 1.4v så orkade inte min 2500k hålla 4.8 längre, sänkning till x47 och den sprang(såld) runt ringarna på vattnet.

Så det är inget skämt detta.