Fått fiber i lägenheten (MKB) men där saknas Wifi i routern... billig lösning?

Permalänk

Fått fiber i lägenheten (MKB) men där saknas Wifi i routern... billig lösning?

Som titeln lyder så fick vi fiber i våran MBK lägenhet men där saknas wifi i routern vilket är ganska kasst.
Har en switch/hub eller vad det kallas (?????) det är alltså en sådan som en sladd ifrån routern kopplas in i så gör den tillgång till flera portar och wifi, problemet med den är att den endast stöder 50mbit/ och på ethernal kabel så stöder den bara 100... Vi har köpt 250 ned /100 upp och kan alltså inte dra nytta av det sålänge jag inte kopplar min dator via kabel direkt i routern som sitter ute i hallen.

Finns det någon ekonomisk billig lösning på problemet? Typ en switch / Hub eller vad dom kallas som gör tillgång till wifi på åtminstonde 100mbit då våran bärbara bara stödjer det. Och nätverkskabel stöd för 1000mbit som mitt moderkort stödjer? (500 funkar ju med)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundvalpen1:

Som titeln lyder så fick vi fiber i våran MBK lägenhet men där saknas wifi i routern vilket är ganska kasst.
Har en switch/hub eller vad det kallas (?????) det är alltså en sådan som en sladd ifrån routern kopplas in i så gör den tillgång till flera portar och wifi, problemet med den är att den endast stöder 50mbit/ och på ethernal kabel så stöder den bara 100... Vi har köpt 250 ned /100 upp och kan alltså inte dra nytta av det sålänge jag inte kopplar min dator via kabel direkt i routern som sitter ute i hallen.

Finns det någon ekonomisk billig lösning på problemet? Typ en switch / Hub eller vad dom kallas som gör tillgång till wifi på åtminstonde 100mbit då våran bärbara bara stödjer det. Och nätverkskabel stöd för 1000mbit som mitt moderkort stödjer? (500 funkar ju med)

Du behöver något som heter access punkt. Sedan undrar jag vad en ekonomisk billig lösning på problemet är för dig? 500? 1000kr?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Du behöver något som heter access punkt. Sedan undrar jag vad en ekonomisk billig lösning på problemet är för dig? 500? 1000kr?

Någonstans där mellan ja 500-1000kr gärna 500 om det är möjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag skulle säga denna
https://www.inet.se/produkt/5402737/ubiquiti-unifi-lite-ac120...

Detta är lite mer avancerad produkt som kräver lite mer av dig, men får du den att fungera
så kommer du att vara sjukt nöjd.

Alternativet är produkt från apple om du gillar det mer.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Jag skulle säga denna
https://www.inet.se/produkt/5402737/ubiquiti-unifi-lite-ac120...

Detta är lite mer avancerad produkt som kräver lite mer av dig, men får du den att fungera
så kommer du att vara sjukt nöjd.

Alternativet är produkt från apple om du gillar det mer.

Men det är ju en accesspunkt och har ingen routerfunktion? Som jag fattade det hade hans nuvarande router bara stöd för 100mbit ethernet och då aldrig kan dra nytta fullt ut utav den APn eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zynken:

Men det är ju en accesspunkt och har ingen routerfunktion? Som jag fattade det hade hans nuvarande router bara stöd för 100mbit ethernet och då aldrig kan dra nytta fullt ut utav den APn eller har jag fel?

Jag tolkar det som om hans router inte har wifi stöd och han har köpt en switch.

Som titeln lyder så fick vi fiber i våran MBK lägenhet men där saknas wifi i routern vilket är ganska kasst.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Själva routern som sitter i väggen, den som dom som installerade fiber drog in satt dit, den har inte wifi. Så jag anvönder en gammal netgear WNDR3300 men den stödjer inte 250mbit i kabel eller i Wifi. Själva routern kan jag inte röra då den sitter där den sitter i hallen. (Om den ens kallas router??) är ganska amatör på nätverk.@BrusE:

Permalänk

ser intressant ut ja, finns det ingen alls billigare? annars får det ju bli den. Frugan är redan lack för det inte ingick så hon som inte vill spendera pengarna. @Zynken:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundvalpen1:

Själva routern som sitter i väggen, den som dom som installerade fiber drog in satt dit, den har inte wifi. Så jag anvönder en gammal netgear WNDR3300 men den stödjer inte 250mbit i kabel eller i Wifi. Själva routern kan jag inte röra då den sitter där den sitter i hallen. (Om den ens kallas router??) är ganska amatör på nätverk.@BrusE:

Det låter som du har en "överlämningspunkt" i hallen. Den kan ha 1-4 uttag.
Isåfall är det en router du behöver för att få WiFi och kunna ansluta flera enheter via kabel.

Exempel:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2761112

Permalänk

hmm. Jag trodde denna apparaten agera som en router, man kan väl inte ha två routers ihopkopplade?
Vad är den Netgear WNDR3300 för något då? Router eller accesspoint? @AndersHu:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hundvalpen1:

hmm. Jag trodde denna apparaten agera som en router, man kan väl inte ha två routers ihopkopplade?
Vad är den Netgear WNDR3300 för något då? Router eller accesspoint? @AndersHu:

Nej, du ska undvika att ha två routers efter varandra. Dock undrar jag om det verkligen är en router du har i hallen. Jag gissar att det är en tjänstefördelare och i så fall är det helt rätt att skaffa en router.

Kan du kolla vad det är för märke och modell på prylen du har i hallen. Alternativt ta lite bilder på den och lägg upp här.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundvalpen1:

hmm. Jag trodde denna apparaten agera som en router, man kan väl inte ha två routers ihopkopplade?
Vad är den Netgear WNDR3300 för något då? Router eller accesspoint? @AndersHu:

Den netgearen du har är nog en riktigt gammal router.

Nej du ska inte köra 2 routrar utan den lådan som fiberkillarna har satt upp hos dig är en enkel switch och INTE en router. Den tar emot din fibersignal och omvandlar den till ethernet den gör inget mer.

Du behöver en ny router och slänga din gamla netgear:P

Permalänk
Skrivet av giplet:

Nej, du ska undvika att ha två routers efter varandra. Dock undrar jag om det verkligen är en router du har i hallen. Jag gissar att det är en tjänstefördelare och i så fall är det helt rätt att skaffa en router.

Kan du kolla vad det är för märke och modell på prylen du har i hallen. Alternativt ta lite bilder på den och lägg upp här.

Den nya prylen i hallen heter HES 3106

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zynken:

Den netgearen du har är nog en riktigt gammal router.

Nej du ska inte köra 2 routrar utan den lådan som fiberkillarna har satt upp hos dig är en enkel switch och INTE en router. Den tar emot din fibersignal och omvandlar den till ethernet den gör inget mer.

Du behöver en ny router och slänga din gamla netgear:P

Ok. Då förstår jag, hmm. För att få lite mer kött på benen, vad är en routers uppgift? Och vad är en switch's uppgift?
För internetet fungerar ju prima om jag drar kabeln direkt till datorn, men saknas wifi. Är det kanske det som är en routers uppgift? Att erbjuda wifi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundvalpen1:

Ok. Då förstår jag, hmm. För att få lite mer kött på benen, vad är en routers uppgift? Och vad är en switch's uppgift?
För internetet fungerar ju prima om jag drar kabeln direkt till datorn, men saknas wifi. Är det kanske det som är en routers uppgift? Att erbjuda wifi?

Skickades från m.sweclockers.com

En router delar ditt bredband hemma så du kan surfa på flera datorer samtidigt (enkelt förklarat) detta är routerns huvuduppgift. Men idag har även dom flesta routrar inbyggt Wifi så du kan surfa trådlöst på den också.

Sen om du behöver mer wifi signal så kan man komplettera med trådlösa accesspunkter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hundvalpen1:

Den nya prylen i hallen heter HES 3106

Skickades från m.sweclockers.com

HES 3106 är mest troligt en tjänstefördelare, dvs varje port har en specifik funktion, Internet, TV eller telefoni. Så det skulle vara en bra lösning att köpa en router och koppla in till den och sedan koppla vidare från routern till dina andra prylar. Behöver du ytterligare portar får du köpa en switch typ: https://www.inet.se/produkt/5400753/netgear-prosafe-gs108#spe...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

HES-3106 Managed Ethernet CPE Switch
http://www.ctsystem.se/filer/CPE%20Switch/Managerbara/HES-310...
Så den är varken router eller accesspunkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Som de andra skriver, du behöver köpa en router. Köp gärna en med AC-standard på wifi-delen, tex en ASUS RT-AC68U som nu går att få för en tusing på Black Friday. Det lönar sig inte att snåla med prylar man använder så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av At The Gates:

Som de andra skriver, du behöver köpa en router. Köp gärna en med AC-standard på wifi-delen, tex en ASUS RT-AC68U som nu går att få för en tusing på Black Friday. Det lönar sig inte att snåla med prylar man använder så mycket.

Hehe ja det är rätt konstigt idag faktiskt. Många köper mobiler och datorer och tv apparater för hur många tusenlappar som helst. Men att köpa en scysst router för att klara driva alla grejorna ska helst inte kosta någonting:p

Skickades från m.sweclockers.com