Permalänk

Inets montering

Jag köpte nyligen en ny dator med montering från Inet.
När jag fått datorn så ville jag testa att temperaturerna såg OK ut då den är byggd i ett Mini-ITX chassit.
Jag startade Prime95 och såg ganska snabbt att temperaturerna såg ut att vara alldeles för höga, de steg ganska snabbt upp till 90c och jag valde då att stänga ner testet.

Jag skickade då ett mail till Inet och frågade om dessa temperaturer verkligen kan stämma, dubbelkollade att de verkligen använt kylpasta eller om kylaren (som var en Cryorig C7) kunde blivit ruckad under frakten.

Inet svarar då:
------------------------
Hej!

Vid stresstester är det normalt att den kommer upp dit.

Kylpasta är redan på, inget du skall tänka på J

Ha en trevlig dag!

Med vänliga hälsningar
*********
Kundtjänst
------------------------

Tiden går och jag fortsätter använda/spela på datorn i tro om att dessa temperaturer kanske förekommer i dessa Mini-ITX chassin.
Efter några timmars spelande brukar temperaturen ha peakat på 89c.

Jag skriver nu detta från Dreamhack efter ha plockat isär hela datorn då jag kände mig tvungen att köpa en ny kylare.
När jag skruvar loss kylaren så ser det ut såhär:

De har alltså monterat kylaren med skyddsplasten på..
Jag ringer då till Inet och förklarar detta, jag blir då erbjuden ett presentkort värt 350 SEK.
Jag försöker då förklara att jag gärna skulle vilja ha antingen monteringen krediterad eller få ett presentkort som täcker den nya kylaren som jag köpt i Dreamstore för 1090 SEK.

Killen jag pratar med (som förövrigt var väldigt trevlig) pratar då med sin chef som säger att ett presentkort på 350 SEK är det enda de kan erbjuda.

Förjävla dåligt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Plocka bort plasten, Ny pasta och kör igen?

Visa signatur

Why!?

Permalänk
Medlem

Ja nu så minskade chanserna att jag köper en monterad dator hos Inet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av johannes_e:

Jag köpte nyligen en ny dator med montering från Inet.
När jag fått datorn så ville jag testa att temperaturerna såg OK ut då den är byggd i ett Mini-ITX chassit.
Jag startade Prime95 och såg ganska snabbt att temperaturerna såg ut att vara alldeles för höga, de steg ganska snabbt upp till 90c och jag valde då att stänga ner testet.

Jag skickade då ett mail till Inet och frågade om dessa temperaturer verkligen kan stämma, dubbelkollade att de verkligen använt kylpasta eller om kylaren (som var en Cryorig C7) kunde blivit ruckad under frakten.

Inet svarar då:
------------------------
Hej!

Vid stresstester är det normalt att den kommer upp dit.

Kylpasta är redan på, inget du skall tänka på J

Ha en trevlig dag!

Med vänliga hälsningar
*********
Kundtjänst
------------------------

Tiden går och jag fortsätter använda/spela på datorn i tro om att dessa temperaturer kanske förekommer i dessa Mini-ITX chassin.
Efter några timmars spelande brukar temperaturen ha peakat på 89c.

Jag skriver nu detta från Dreamhack efter ha plockat isär hela datorn då jag kände mig tvungen att köpa en ny kylare.
När jag skruvar loss kylaren så ser det ut såhär:
http://i.imgur.com/rUv73HL.jpg

De har alltså monterat kylaren med skyddsplasten på..
Jag ringer då till Inet och förklarar detta, jag blir då erbjuden ett presentkort värt 350 SEK.
Jag försöker då förklara att jag gärna skulle vilja ha antingen monteringen krediterad eller få ett presentkort som täcker den nya kylaren som jag köpt i Dreamstore för 1090 SEK.

Killen jag pratar med (som förövrigt var väldigt trevlig) pratar då med sin chef som säger att ett presentkort på 350 SEK är det enda de kan erbjuda.

Förjävla dåligt tycker jag.

Ja, montera om samt lämna tillbaka kylaren du köpte på dreamstore.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

@DaniZzH: Ja det har jag gjort, men jag tycker inte att detta ska kunna hända.

Permalänk

@Sweex: Tyvärr försent, förpackningen var bruten när jag upptäckte plasten.

Permalänk
Medlem

Känns som att inets standard är om något går fel vid monteringen, erbjud halva priset tillbaka.
I mitt fall så hade de inte monterat radiatorn där jag önskade, fick 350 kr för det. För en kompis så installerade de windows på den vanliga hårddisken och inte SSD. Han fick då rejält mer arbete av att formatera och installera om, även han fick 350 kr.

I ditt fall när du köpte en till kylare, så åkte du på en större kostnad, att få ersättning på monteringen täcker inte änns. Den. Tycker 350 kr låter lite.

Sen kan man fundera på vilka följd fel detta hade lätt till om du hade kört på i ett år. Kan ha blivit ganska ostabilt system och svårt att upptäcka om man inte har kunskapen av att montera bort kylaren.

Permalänk
Medlem

Fan vad sämst.
I deras ställe skulle jag skämmas och genast återbetalt monteringskostnaden med en ursäkt.

Permalänk
Medlem

Dålig stil. Hoppas det löser sig. Både för din skull men också för inets...

Permalänk
Avstängd

Undrar hur bra CPU'n mår av att ha gått med så bristfällig kylning, visst, den ska ju throttla och rädda sig själv men magkänslan är ju inget vidare efter en sån grej.

Rätt dåligt svar av inet också faktiskt, du har ju betalat för fackmannamässig montering av komponenterna och det har du inte fått. Dessutom har de riskerat hälsan på dina komponenter och orsakat dig extra omkostnader. Tur inte datorn hamnade hos någon helt okunnig (vilket många som köper med montering är).

Nu får de skämmas

Permalänk

@Benedict: betala 1000 kr till en kund som blivit dåligt behandlad eller förlora massa potentiella kunder på grund av dålig press.... inet fucked up on this one.

Permalänk
Medlem

Verkar som om Inets "årets internetbutik" ligger lite längre bort vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Hade jag vart leverantör av datorn och en montör gjort det felet hade jag krediterat hela monteringen. Även om tex Windows blir installerat på fel disk (eller halva kostnaden + att kunde skickar in datorn på ominstallation).

Tycker det är dåligt, hade du inte upptäckt det hade kylaren kanske fått dåligt ryckte och du lidit av att fläkten går på max när den kunde gått på halvfart. Troligen också så att turbon inte går in och ger den extra skjutsen

Permalänk
Medlem

Plasten på.. verkligen ? är det en praktikant som monterat eller? inte OK varken plasten eller temps!

Permalänk
Medlem

trodde jag verkligen inte om inet.. dom borde bara se glada ut och lösa de på bästa sätt kan man tycka smått sjukt att de dessutom var plasten som satt kvar.. noob fel ju

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Pinsamt...

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Misstag kan alla göra men det här var inte alls bra! Hoppas att Inet gör rätt för sig, annars sjunker dom en smula i mina ögon..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Det var en gång en person som falsk anklagade en butik här, inte för att jag tror detta om TS utan jag skriver det som en reservation.
Om Inet säljer monterade datorer och glömmer ta bort skyddsplasten under cpun och enbart vill kompensera med 350kr, så är de inga små skojare. Misstaget med skyddsplasten, ja de monterar så väldigt många och misstag kan hända. Men när felet väl upptäcks och inte inse allvaret i det är skrämmande.
Det minsta man kunde begära var en helt ny cpu plus kanske 350kr. Vad Inet ska göra med den gamla cpun, ja varför inte montera den i någon av era webb, ekonomiservrar etc? Liksom om cpun skulle vara trasig, så är kostnaden vid driftbortfall inte värt mer än 350kr.

Permalänk
Medlem

Vi kan väl se vad @inet har att säga om det här istället? Löjligt att erbjuda en ersättning på 350kr. Det absolut minsta ni kan göra är att betala tillbaka en "monteringsavgift"

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av molliz:

Vi kan väl se vad @inet har att säga om det här istället? Löjligt att erbjuda en ersättning på 350kr. Det absolut minsta ni kan göra är att betala tillbaka en "monteringsavgift"

Tråden ligger ju under inets eget forum så hade de varit online hade de sett den, misstänker dock de haft lite fullt upp just denna helgen men borde väl kommentera snart (om inte alla arbetat övertid och nu är komplediga )

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av molliz:

Vi kan väl se vad @inet har att säga om det här istället? Löjligt att erbjuda en ersättning på 350kr. Det absolut minsta ni kan göra är att betala tillbaka en "monteringsavgift"

Ja detta är för komisk, som jag tolkar TS har han betalt för monteringen och då borde det vara 699kr, de skulle alltså då på sätt och vis ta 349kr för monteringen som var katastrofal dålig utförd.

Nu finns det dock ursäkter som att den där chefen inte var någon chef.

Det folk måste inse är att inom datateknik idag så är det inte bara datorn som är värd pengar, i princip alla oavsett ålder har idag grejer på datorn som de ej vill bli av med. En datorkrasch handlar alltså inte enbart om att att hårdvaran har gått sönder och man kan få ny på garantin utan man kan förlora arbete. Arbete kan vara till jobbet, privata foton, savegames för spel, skolarbete you name it.

Permalänk
Medlem

Ähh en processor går inte sönder på det sättet längre. Den klockar ju ner sig alternativt forcerar en avstängning av datorn.

Dra av skyddsplasten, montera igen och köp nåt roligt för dina 350kr.

Permalänk
Medlem

Därför bygger jag alltid själv. Ska man ha det gjort ordentligt så ska man göra det själv. Måste ha varit en praktikant eller någon som har varit stressad vid byggtillfället.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Ähh en processor går inte sönder på det sättet längre. Den klockar ju ner sig alternativt forcerar en avstängning av datorn.

Dra av skyddsplasten, montera igen och köp nåt roligt för dina 350kr.

Är det därför alla bättre dyrare workstations står och brummar med alla fläktar i 100% i flera minuter för att bekräfta att de verkligen fungerar, innan datorn bestämmer sig för att det är säkert att gå ut ur biosen?
Vilka temperaturer en processor kan ta skada av är intressant, men när de har varit plast mellan kylaren och cpun så kan det bli väldigt höga peakar. Så jag skulle absolut inte använda en sådan här cpu.

Det skulle vara intressant med någon riktig duktig inom processorer kunde uttala sig om risken för att skada en processor vid värme, spänning etc. -Det finns några såna duktiga här på forumet.

Skrivet av mrbrix:

Därför bygger jag alltid själv. Ska man ha det gjort ordentligt så ska man göra det själv. Måste ha varit en praktikant eller någon som har varit stressad vid byggtillfället.

Jag tänker detsamma, även om butikerna är stora så vet man ej vad för folk som kommer in.

Det finns dock företag som jag litar på men de kostar därefter och de riktar sig inte precis till konsumenter.

Permalänk
Medlem

And that kids, is why you build the shit yourself.

Permalänk
Medlem

Tycker du borde ta upp det här med ARN om inet inte är öppna för ytterligare diskussion. Jag har bara bra erfarenheter av Inet, så jag blir lite besviken på min favoritbutik Pingvinstång väger inte upp slarviga montörer. Lyckligtvis trivs jag med att bygga datorn själv

Permalänk
Medlem

Att bryta förpackningen betyder inte att du inte kan använda dig av distansköplagen för att ångra köpet. Kräver det att du bryter förpackningen för att undersöka varan har du all rätt att göra det men försiktigt så du kan samla igen. Kontakta du återförsäljaren och hör hur du skickar tillbaka kylaren.

Angående Inet's felaktiga montering och därtill felaktiga information via supporten kan jag bara säga att jag är chockad... både att det kan hända och att de inte i det minsta betalar tillbaka monteringsavgiften. Jag är ingen expert men tycker det låter snålt att bara erbjude 350kr i detta fall men ta kontakt med konsumentvägledaren i kommunen där du bor och hör vilka rättigheter du exakt har och kontakta sedan Inet igen när du har kött på benen.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Montören måste ha varit less arbetsdagen Eller de kanske delade på en joint där i datorbyggeriet och glömde plasten
Inget annat som det är fel på? Är allt i sin ordning? Inga hårddiskar som har tappat bort sina modermodem?

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Hur kan inet göra ett sånt misstag?!

Permalänk
Medlem

Detta är varför jag inte gillar att Inet får "årets affär" varje år, de gör sånt här skit men de kommer undan för att de skickar med en pingvinstång, som även när min polare köpte något inte fick med.

Visa signatur

En dator