Sverige kan bli första landet i världen med egen digital valuta

Permalänk
Avstängd

Folihatt på på denna artikel, spelas upp en del scenarion i huvudet vad som kan tänkas hända vid denna typ av valuta, än om mycket pengar idag är just 1:or och 0:or, men att enbart gå över till 1:or och 0:or är vad som oroar mig. //En konspiratoriker.

Men lägger ingen vikt vid det, då det redan finns mer datorgenererade pengar än vad de finns fysiska pengar i omlopp.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Egentligen var man ju inte alls beroende av att ha guldet, däremot innebar guldmyntfoten att utfärdande bank var tvungen att garantera sedelns värde i guld. Det betyder dock inte per definition att banken i fråga behöver ha allt guld i det lokala bankvalvet. Pappersmyntfot ger staten makten att manipulera valutan på individens och marknadens bekostnad, och är egentligen ingenting annat än en "dold" skatt på befolkningen.

Varför ska Ingves få bestämma vad dina tillgångar, ditt arbete eller ditt arv till dina barn är värda?

Jag läste lite mer och det var en intressant detalj kring Bretton Woods-systemet, nämligen att USD var referensvalutan som alla låste sig till. Sen skulle USA i sin tur garantera guldvärdet för USD.
Vid första tanke kanske man kan tycka att guldmyntfot skapar en större säkerhet men jag undrar om det egentligen gör det?

Kanske känns lite naivt men jag tycker att den skatten kan staten få ta. Staten är ju till för att vi ska ha det bättre så varför inte?(få det inte till att jag är marxist nu bara )
Sen kan man diskutera om hur staten använder pengarna men det är en annan sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Jag läste lite mer och det var en intressant detalj kring Bretton Woods-systemet, nämligen att USD var referensvalutan som alla låste sig till. Sen skulle USA i sin tur garantera guldvärdet för USD.
Vid första tanke kanske man kan tycka att guldmyntfot skapar en större säkerhet men jag undrar om det egentligen gör det?

Kanske känns lite naivt men jag tycker att den skatten kan staten få ta. Staten är ju till för att vi ska ha det bättre så varför inte?(få det inte till att jag är marxist nu bara )
Sen kan man diskutera om hur staten använder pengarna men det är en annan sak

Nja, försöker även jag att hålla den politiska sidan på så lång arm som möjligt och därtill även vara något pragmatiskt (alltså kommer jag inte kalla dig marxisttoffel).

Skillnaden med skatt kontra statsproducerad inflation är ju att en skatt är tämligen enkel att beräkna och oftast väldigt förutsägbar. Manipulerar man valutan, som är vad centralbanken sysslar med, skapar man en osäkerhet, eftersom pengar är vår ekonomis blod. Man kan ta del av centralbankens spekulationer, visst, men dom har inte alltid helt rätt. Det är egentligen en enorm makt vi ger till staten, som på den negativa sidan i stort sett enbart drabbar de som inte har likvida och rörliga pengar som går att flytta till värdepapper, utomlands osv. Varför kan man inte då helt enkelt erkänna att vi behöver högre skatter istället för att ha en hand i var mans plånbok?

Till exempel är en vanlig uppfattning att priset på guld stiger i orostider; där hävdar jag istället att det är fel sätt att se på saken och att det är valutan som tappar värde även om den inte gör det mot t.ex dollarn (alltså på grund av allmänhetens tilltro till penningmarknaden). Stiger bostadspriserna eller sjunker pengars värde kontra bostäder? Stiger bostadspriserna på grund av en ökande befolkning eller för att inflationen gör pengar "billiga" att låna?

Permalänk
Medlem

med andra ord, vi kan få våran egen BitCoin som inte måste vara kopplat till ett bank-konto för att använda valutan... jag tycker det är ett bra komplement till den fysiska valutan..

precis som BitCoin så får du ha din egen digitala plånbok i datorn och telefon... men kryptering rekommenderas då. så som Armory till BitCoin Wallet..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Kan behövas, så vi slipper MlM skiten med typ "krypto"valutor som Onecoin...
Någon behöver sparka skiten ur den korven!!!!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Jo, eftersom att guld är en relativt sällsynt råvara som måste återvinnas på ett kostsamt sätt. Medans sedlar är det bara att trycka mer och mer av. Om man inte kunde knyta valutan till ett fysiskt värde, t.ex guld. Så finns ingen måttstock på hur värd valutan är, så skapas till slut inflation.

Varför tror du att man "lagrar" guld?

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/02/02/article-2095535-118F9398000005DC-480_966x606.jpg

Som sagt, varför skulle guld ha ett större "fysiskt" värde? det är bara en metall. Är den på något sätt livsuppehållande för dig? Kan du äta den, bo i den? Begreppet "värde" är något vi skapat själva. Guld kan användas som smycke...ett av de mest värdelösa användningsområden som finns, ironiskt nog.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd

Jag tycker detta låter som "cash card" och vi som var med på den tiden vet hur det gick.
Varför ha en speciell valuta för e-pengar. Alla våra pengar som finns på kortet är en typ e-valuta då du inte kan gå in på banken och hämta ut dem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Som sagt, varför skulle guld ha ett större "fysiskt" värde? det är bara en metall. Är den på något sätt livsuppehållande för dig? Kan du äta den, bo i den? Begreppet "värde" är något vi skapat själva. Guld kan användas som smycke...ett av de mest värdelösa användningsområden som finns, ironiskt nog.

Guld används i elektronik då det är en utmärkt ledare som inte utsätts för oxidation jämfört med silver och koppar som är de primära konkurrenterna i rena metaller. Att folk värderar den i smycken är av samma anledning, smyckena oxideras lite. Om vi slutade ha det som smycke skulle volymen gå över till elektronik pga de lägre priserna på metallen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stefflo:

Jag tycker detta låter som "cash card" och vi som var med på den tiden vet hur det gick.
Varför ha en speciell valuta för e-pengar. Alla våra pengar som finns på kortet är en typ e-valuta då du inte kan gå in på banken och hämta ut dem.

Det är mer likt en ny typ av digital-sedel så ekronan har samma giltighet och växelkurs som vanliga sedlar så banker kommer att hantera dem också (visserligen lika bra eller dåligt som de hanterar kontanter idag)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Gör det här ekonomin mer trygg eller mindre trygg?

Som en pionjär inom digital valuta så är det många hackare som kommer vilja hacka ett nytt, spännande, obeprövat, omoget system.

Permalänk
Medlem

Låter ju som Bitcoin, fast tvivlar på anonymitet i samband med e-kronan. Så långt vill dom nog inte gå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Som sagt, varför skulle guld ha ett större "fysiskt" värde? det är bara en metall. Är den på något sätt livsuppehållande för dig? Kan du äta den, bo i den? Begreppet "värde" är något vi skapat själva. Guld kan användas som smycke...ett av de mest värdelösa användningsområden som finns, ironiskt nog.

Guld har såklart inget direkt riktigt värde, men det är den självklara kandidaten att fungera som valuta om får tro den här artikeln:
http://www.bbc.com/news/magazine-25255957

Permalänk
Medlem

Vilka är de som "inte har tillgång till bankernas betaltjänster" egentligen?, illegala invandrare?.. Kriminella?
För banker i Sverige kan inte vägra nya kunder som vill ha ett vanligt konto (om jag inte minns fel), så en "svensk e-valuta" verkar om något bara ett sätt för politiker att lönlöst få grepp om handeln och bruk av e-valutor som t.ex Bitcoins.
Kan tänka mig de först skapar en "svensk e-valuta", och inom en tid sen kriminaliserar bruk av alla andra e-valutor med motiveringen "vi vill begränsa kriminellas aktivitet genom Bitcoins och samtidigt skydda folk från att råka ut för brott, bla bla random politiker-BS och så vidare"..

Visa signatur

John

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Du behöver inte ha dina pengar på banken så att säga. Du har dina pengar på ett kort istället, som i många scifi filmer :). Skillnaden blir väl att du inte är beroende på att vara kund i en bank för att köpa saker.

Inte smart.
Ett bankkort kan gå sönder men dina pengar är på ett bankkonto.Pajar din e-valuta så har pengarna försvunnit. Det handlar inte om att sedeln är lite trasig eller blöt. Det är elektronik som du inte kan ansvara över när katastrofen inträffar.

Finns ingen säkerhet så hur mycket pengar är du beredd att förlora utan att det svider?
Ingen tjänst att vända sig till för det VAR JU dina digital kontanter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiggin:

Som sagt, varför skulle guld ha ett större "fysiskt" värde? det är bara en metall. Är den på något sätt livsuppehållande för dig? Kan du äta den, bo i den? Begreppet "värde" är något vi skapat själva. Guld kan användas som smycke...ett av de mest värdelösa användningsområden som finns, ironiskt nog.

Fel, guld har riktiga användningsområden, många användningsområden som inte kan ersättas med andra metaller. Sedan är guld väldigt attraktivt. Så även om guld inte skulle ha något värde så skulle det vara attraktivt till t.ex smycken, och eftersom guld är sällsynt och inget man kan tillverka själv, så blir det därefter exklusivt och får ett egenvärde. Pengar i fysisk form är bara ett kvitto på att man har pengar och kan tryckas i oändlighet. Från början var sedlar ett kvitto från banken, värdepapper helt enkelt.

Har man inget guldvärde att knyta till valutan så får pengarna inget värde eftersom det inte finns några riktmedel på vad en sedel är värd, och då utvecklas inflation.

Saxat från wikipedia:

"Guld är bas för den monetära standard som använts av Internationella valutafonden (IMF) och Bank for International Settlements (BIS). ISO:s valutakod för guldtackor är XAU. Vid avräkning mellan telefonförvaltningar för internationella samtal används av alla länder taxor satta i guldfranc som gemensam värdebeständig jämförelsevaluta. (Se vidare Internationella Teleunionen.) Historiskt har guld ofta varit basen i olika länders myntfot."

Du kan också läsa på om historia rörande inflation.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Fel, guld har riktiga användningsområden, många användningsområden som inte kan ersättas med andra metaller. Sedan är guld väldigt attraktivt. Så även om guld inte skulle ha något värde så skulle det vara attraktivt till t.ex smycken, och eftersom guld är sällsynt och inget man kan tillverka själv, så blir det därefter exklusivt och får ett egenvärde. Pengar i fysisk form är bara ett kvitto på att man har pengar och kan tryckas i oändlighet. Från början var sedlar ett kvitto från banken, värdepapper helt enkelt.

Har man inget guldvärde att knyta till valutan så får pengarna inget värde eftersom det inte finns några riktmedel på vad en sedel är värd, och då utvecklas inflation.

Saxat från wikipedia:

"Guld är bas för den monetära standard som använts av Internationella valutafonden (IMF) och Bank for International Settlements (BIS). ISO:s valutakod för guldtackor är XAU. Vid avräkning mellan telefonförvaltningar för internationella samtal används av alla länder taxor satta i guldfranc som gemensam värdebeständig jämförelsevaluta. (Se vidare Internationella Teleunionen.) Historiskt har guld ofta varit basen i olika länders myntfot."

Du kan också läsa på om historia rörande inflation.

Jag kan lätt tänka mig andra saker som har gjort guld så attraktivt också. Främst av dem borde ju vara att det är något du kunde ha turen att gräva upp direkt ur marken själv, något som attraherat folk hur länge som helst. Som smycke är det ju mest skryt, även om det idag kan ha fler praktiska användningsområden.
En guldtacka har inget som helst egenvärde för mig, jag skulle hellre välja en bättre CPU eller ett till GTX 1080, men den tackan har ett "bytesvärde" som gör att jag skulle kunna köpa mig massor med CPU/GPU's. En saks egentliga värde är en slags överenskommelse mellan olika parter. Även om just guld ligger som grund/riktlinje för en valutas värde så är det ingenting jag bryr mig om när lönen hamnar på kontot. Oavsett om det är några siffror på en skärm, åtkomliga via ett plastkort med magnetremsa, eller med sedlar så är det överenskommet och accepterat att de sedlarna eller siffrorna kommer att ge mig tak över huvudet och mat i magen en månad till.

Jag ser hellre en sedel som ett kvitto på en utförd tjänst eller en överlämnad vara, så som det borde vara.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Nja, försöker även jag att hålla den politiska sidan på så lång arm som möjligt och därtill även vara något pragmatiskt (alltså kommer jag inte kalla dig marxisttoffel).

Skillnaden med skatt kontra statsproducerad inflation är ju att en skatt är tämligen enkel att beräkna och oftast väldigt förutsägbar. Manipulerar man valutan, som är vad centralbanken sysslar med, skapar man en osäkerhet, eftersom pengar är vår ekonomis blod. Man kan ta del av centralbankens spekulationer, visst, men dom har inte alltid helt rätt. Det är egentligen en enorm makt vi ger till staten, som på den negativa sidan i stort sett enbart drabbar de som inte har likvida och rörliga pengar som går att flytta till värdepapper, utomlands osv. Varför kan man inte då helt enkelt erkänna att vi behöver högre skatter istället för att ha en hand i var mans plånbok?

Till exempel är en vanlig uppfattning att priset på guld stiger i orostider; där hävdar jag istället att det är fel sätt att se på saken och att det är valutan som tappar värde även om den inte gör det mot t.ex dollarn (alltså på grund av allmänhetens tilltro till penningmarknaden). Stiger bostadspriserna eller sjunker pengars värde kontra bostäder? Stiger bostadspriserna på grund av en ökande befolkning eller för att inflationen gör pengar "billiga" att låna?

Jag kan absolut hålla med om att som ett sätt för staten att finansiera saker så är det mycket bättre för oss som invånare att det är en uttalad skatt just eftersom det ger oss en möjlighet att faktiskt kunna se över saker.
Det är en enorm makt vi ger staten, det håller jag med om. Däremot så är jag rädd för att det är ett nödvändigt ont. Genom alla tider har det funnits ett behov av en sammanslagning för att kunna beskydda individerna. För att den sammanslagningen ska vara effektiv behöver den också vara stark. Det kanske är ett konstigt sätt att se på saken men statens uppdrag är på något sätt att skydda oss individer från de andra stora staterna även i ett ekonomiskt sammanhang.
Tyvärr har alltid staterna behövt ta av individerna och det är nästan alltid de med minst ekonomi som blir hårdast belastade. Dels har det varit av tradition, dels har det varit av ren nödvändighet ibland för att staten inte ska bli i krig med med rikaste individerna som ibland kanske har tom större ekonomi än staten.

Hela iden med pengar är just för att underlätta prissättning av varor, att ha en basreferens som man kan prissätta varor mot. Självklart kan man vända på iden som du gör och mäta pengarna mot varorna, men frågan är om man tänker sig att pengarna tappar i värde mot guldet, vad händer då med de andra varorna som prissätts mot pengar? Inflationen är just att "alla" varor har ett högre pris mot pengar än tidigare. Är det enbart en vara så har den varan ökat i värde.
Ett sätt att ev. gynnas av inflationen är att öka sin soliditet så mycket man kan. Köpa guld, bostäder, mark, aktier... Självklart innebär det också risker men vi har inget riskfritt samhälle, miljö eller universum
Vill man säkra sin rikedom så har det genom alla tider varit de som investerat i soliditet som överlevt stora svängningar. Det är självklart svårt om man inte har stora förmögenheter tyvärr så som vanligt så är det de med minst som blir mest utsatta.

Jag kan ibland faktiskt förstå(empati alltså) de som tror på kommunism.

Permalänk

Ja. Därför att om man samlar in alla sedlar så täcker de inte de belopp som finns på allas bankböcker.
En sedel kostar också mer att tillverka än vad den är värd.

Jag förstår att du inte förstår...

Permalänk
Medlem

Ny teknik har en artikel om ämnet: Ny teknik

Tycker några av punkterna låter lite så där....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Ny teknik har en artikel om ämnet: Ny teknik

Tycker några av punkterna låter lite så där....

Minst sagt.

Angeånde punkt..

1. Hej hallå svarta transaktioner! Samma "problem"/möjligheter som med vanliga fysiska pengar. Inget nytt under solen.
2. Nej tack, ett synnerligen bra skäl att hålla sig borta..
3. Absolut inte.
4. Meh.
5. Här finns det kanske potential. Att minimera banksektorns utsugningsunderlag (läs: tjänster) är positivt.
6. Litet plus, men först när e-kronan är lika etablerad som kontanter.
7. En liten öppning för att minska bankers roll ytterligare.
8. Jag vet inte, svårbedömd punkt.

Därtill kommer såklart säkerhetsaspekterna. Kommer e-kronan vara lättare eller svårare att förfalska än fysiska pengar?

För att den ska nå acceptans så tror jag att den verkligen måste vara "digitala kontanter" och inte ett dugg mer.
Den största fördelen jag ser är att det blir ett slags fail-safe system om/när kortbetalningssystem brakar ihop [i en kontantlös framtid].

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Minst sagt.

Angeånde punkt..

1. Hej hallå svarta transaktioner! Samma "problem"/möjligheter som med vanliga fysiska pengar. Inget nytt under solen.
2. Nej tack, ett synnerligen bra skäl att hålla sig borta..
3. Absolut inte.
4. Meh.
5. Här finns det kanske potential. Att minimera banksektorns utsugningsunderlag (läs: tjänster) är positivt.
6. Litet plus, men först när e-kronan är lika etablerad som kontanter.
7. En liten öppning för att minska bankers roll ytterligare.
8. Jag vet inte, svårbedömd punkt.

Därtill kommer såklart säkerhetsaspekterna. Kommer e-kronan vara lättare eller svårare att förfalska än fysiska pengar?

För att den ska nå acceptans så tror jag att den verkligen måste vara "digitala kontanter" och inte ett dugg mer.
Den största fördelen jag ser är att det blir ett slags fail-safe system om/när kortbetalningssystem brakar ihop [i en kontantlös framtid].

Ja det jag egentligen inte förstår är ju att många av dessa punkter som finns i artikeln går att göra lika bra med dagens transaktioner och fysiska pengar. Egentligen finns det väl inte några + på den listan som inte skulle kunna uppnås bara genom lagstiftning. Inget behov av att uppfinna en ny krona bara för det...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

@Lovan: Problemet här är ju inte bara att staten har rätten att med sin egen vinning ta pengar från envar som har några, det största problemet är att de strör "gratis" pengar till banker vilket gör att banker lånar ut pengar med så låga krav och räntor som det bara går till olika institut, vilket i sin tur leder till en övervärderad marknad. Det är egentligen där vi står idag, och det är omöjligt för staten att ta sig ur problemet utan att spräcka en bubbla som bara blir värre och värre ju längre tid den håller på. Det var anledningen till krisen 2008, och den kommer med största sannolikhet att komma igen (och värre).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Efta:

@Lovan: Problemet här är ju inte bara att staten har rätten att med sin egen vinning ta pengar från envar som har några, det största problemet är att de strör "gratis" pengar till banker vilket gör att banker lånar ut pengar med så låga krav och räntor som det bara går till olika institut, vilket i sin tur leder till en övervärderad marknad. Det är egentligen där vi står idag, och det är omöjligt för staten att ta sig ur problemet utan att spräcka en bubbla som bara blir värre och värre ju längre tid den håller på. Det var anledningen till krisen 2008, och den kommer med största sannolikhet att komma igen (och värre).

Kan inte undgå att fundera på ditt namn när du skriver s¨men efta kanske var en tillfällighet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Europeiska_frihandelssammanslut...
Hursomhelst så får vi ju rösta och välja vilka som ska styra landet och på så sätt så kan man påverka hur landet blir och hur staten ställer sig till valutor och ev bankstöd.
Iallafall jag tror att en elektronisk valuta som är förankrad i den verkliga ekonomin och kan användas som kontanter vore bra att ha ibland. Bitcoin fyller ju inte denna funktion eftersom växelkursen är osäker och att flytta pengar via bankerna är inte alltid bra det heller då i princip allt går att spåra och för att bankerna tar ut avgifter så det finns nog plats och behov för en ekrona också. Lika anonymt och säkert som sedlar, passar inte alltid men skulle definitivt passa för en del transaktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.