Vill ha bra wifi-hastighet i hela lägenheten

Permalänk

Vill ha bra wifi-hastighet i hela lägenheten

Jag bor i en lägenhet på 70 kvm. Har 100 Mbit bredband via tv-uttaget från ComHem och använder deras wifi-router i vardagsrummet. Problemet är att jag får låg hastighet i ett av rummen (kontoret), ca 10-30 Mbit (och ganska ostabilt) och i köket fungerar det ofta inte alls. Så nu skulle jag vilja ha tips på vilken som är bästa lösningen. Jag köpte nyss en sån här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Men jag upptäckte att den sänder med ett annat nätverksnamn. Då måste jag manuellt byta nätverk om jag t ex går från vardagsrummet till köket med en bärbar enhet, och det tycker jag känns för omständigt.

Nån som har förslag på en bra lösning på mitt problem?

Tillägg: Jag har två nätverk ifrån wifi-routern, ett 2 GHz och ett 5 Ghz. Har testat båda. 5 Ghz-nätet fungerar väldigt dåligt i kontoret och köket. 2 Ghz-nätet fungerar bättre, men ger låg hastighet och jag har fortfarande problemet att jag måste manuellt byta mellan nätverken när jag förflyttar mig i lägenheten.

Permalänk
Medlem

Jag bor i en lgh på cirka 100kvm med en tjock bärande vägg i mitten(med armering). Min lösning har varit 2st unifi AP:s 1200 AC Lite, en på varje sida om den bärande väggen.

Kör en SID för 5ghz o en för 2.4ghz - har sen valt att 5ghz är förval när enheter ansluter. Funkar mege bra! Har 4-500mbit (har 1gb fiber) i kök o vardagsrum, o som lägst i bortre sovrummet, cirka 200mbit.

Körs alltså inga externders eller wifi i router.

// LZ

Permalänk

Ok! Hur väljer man 5ghz som förval? Är det en inställning på APs? Växlar enheterna automatiskt nätverk till det som har bäst täckning då eller hur fungerar det? Det händer aldrig att dina bärbara enheter inte byter nät när du förflyttar dig mellan rummen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blackmirror:

Men jag upptäckte att den sänder med ett annat nätverksnamn. Då måste jag manuellt byta nätverk om jag t ex går från vardagsrummet till köket med en bärbar enhet, och det tycker jag känns för omständigt.

Nån som har förslag på en bra lösning på mitt problem?

Tillägg: Jag har två nätverk ifrån wifi-routern, ett 2 GHz och ett 5 Ghz. Har testat båda. 5 Ghz-nätet fungerar väldigt dåligt i kontoret och köket. 2 Ghz-nätet fungerar bättre, men ger låg hastighet och jag har fortfarande problemet att jag måste manuellt byta mellan nätverken när jag förflyttar mig i lägenheten.

Använd samma ssid och nyckel så blir det samm wifinät.
Win är inte bra på roaming så ska det fungera bra krävs det en wifikontroller och det är det få som har hemma, Ubiquiti har mjukvarukontroller till sian accesspunkter.
Ska du ha bra wifi så bör du montera flera accesspunkter men du kan ju börja med att prova med att ställa in det du redan har på samma ssid/nyckel och räcker inte det så skaffa ännu fler accesspunkter >
https://www.inet.se/produkt/5402737/ubiquiti-unifi-lite-ac120...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag testade nu med att sätta samma ssid/nyckel på båda näten och det verkar fungera jättebra! Jättetack för tipset. Fattar dock inte rent tekniskt hur det fungerar. Det är samma nät, men de anslutna enheterna byter automatiskt till den frekvens som är starkast?