Kylskåps kunniga hjälp :) Ny kylfrys väsnas en hel del.

Permalänk
Medlem

Kylskåps kunniga hjälp :) Ny kylfrys väsnas en hel del.

Har haft lägenheten renoverad under 6v och i samband satte dom in nya vitvaror.
Innan hade jag en relativt ny electrolux kylfrys kombination som var max 2 år gammal.
Den lät lite såklart, men inte i närheten av denna nya.

Denna nya är också en Electrolux (http://www.electrolux.se/kitchen/cooling/fridge-freezers/free...)

Kompressorn drar igång minst 1 gång i timmen, och håller sen på i 20-25 min innan den håller truten, sen går det MAX 40 min (om jag inte öppnar något) och håller på igen i samma tid.
Såhär kan det se ut ex:

08.50-09.08: 18min
09:48-10.13: 25min
10.44-11.05: 19min
11.40-12.01: 21min

Så ofta gick inte förra kylen, båda var inställda på ca 6c i mitten av kylen (temp mätt i vatten).
Då man bor i en 1a med kokvrå är detta extremt enerverande, innan stor kylen öppet emote en vägg mot kokvrån, denna vägen rev dom ner och byggde in kylen i ett hål, om man nu kan kalla det bygga in.

Inget med kylmedlet att göra, båda använde detta r600 grejen, så samma "mög"
Kontakta fastighetsskötaren är värdelöst, han bryr sig shitnada. Så tänkte se om det finns några kylkunniga folk här, ska höra med electrolux också även tänkte jag, men lär väll dröja innan svar på mail där.

Permalänk
Medlem

Står den rakt? Hur länge fick den stå innan du drog igång den? Man skall alltid låta den stå ett dygn innan man drar igång kompressorn efter att man flyttat på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Står den rakt? Hur länge fick den stå innan du drog igång den? Man skall alltid låta den stå ett dygn innan man drar igång kompressorn efter att man flyttat på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Har mätt vad jag kan och verkar stå rakt.
Den hade nog stått ett tag, eftersom den stog här när jag fick tillgång till lägenheten igen efter renoveringen var klar så vet jag inte riktigt.

Permalänk
Rekordmedlem

Kommer ljudet direkt från kylen eller är det pga vibrationer som fortplantas, är det vibrationer så kan det hjälpa med bättre fötter.
Det kan gå att göra kompressorenheten i sig tystare, många av motorerna är 3 fasare och körs på 1 fas mha en motorkondensator och kopplar man om motorn och matar med 3 fas blir de ofta tystare men det är ju inget man kan göra särskilt lätt i en lägenhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Det är inte så att de helt enkelt bara missat att lägga dit isoleringen som brukar ligga under kylen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vi köpte också en ny kylfrys som väsnas, det är fläkten som låter hos oss.
Svaret vi fick var att alla nya kyl/frysar låter mer än vad de gjorde förr.

Grannen har exakt samma problem och fick exakt samma svar.

Jag tycker att det låter konstigt, men verkar som att man får bita i det sura äpplet.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kommer ljudet direkt från kylen eller är det pga vibrationer som fortplantas, är det vibrationer så kan det hjälpa med bättre fötter.
Det kan gå att göra kompressorenheten i sig tystare, många av motorerna är 3 fasare och körs på 1 fas mha en motorkondensator och kopplar man om motorn och matar med 3 fas blir de ofta tystare men det är ju inget man kan göra särskilt lätt i en lägenhet.

Tror det är ifrån kylen, svårt att höra direkt. Kompressorns brrrr hör man ju tydligt kommer där ifrån, men det mer högfrekventa dududududud vet jag inte vart det kommer ifrån, om det är fläkten vart den nu sitter. Och det är ju något vitt isolerande grejs på hela baksidan så man ser ju inte så mycket direkt.

Skrivet av Stefflo:

Det är inte så att de helt enkelt bara missat att lägga dit isoleringen som brukar ligga under kylen.

hm, ligger inget direkt under kylen tror jag, svårt att tilta den så pass men tror inte de är något direkt. Den står på en sådan vattenskyddsplast matta bara.

Skrivet av PelleRell:

Vi köpte också en ny kylfrys som väsnas, det är fläkten som låter hos oss.
Svaret vi fick var att alla nya kyl/frysar låter mer än vad de gjorde förr.

Grannen har exakt samma problem och fick exakt samma svar.

Jag tycker att det låter konstigt, men verkar som att man får bita i det sura äpplet.

Jo, nya skåp låter mer än dom jättegamla freon skåpen, men inte ett sådant jag hade innan Utan var electrolux som var max 2 år, använde samma kylmedel r600.

Permalänk
Medlem

Mitt kylskåp låter typ likadant, men jag behöver lägga örat mot kylskåpsdörren för att uppfatta ljudet.
Du får montera ljuddämpande material på väggen i kyl/frys-hålet

Permalänk
Medlem

Det vore skönt att behöva lägga örat mot för att höra det
Jag hör det utan problem överallt i mina 1a ;/
Det är ju såklart tyst när kompressorn och allt skit inte är igång.

Jag funderade faktiskt på att sätta något i hålet, men frågan är om det hjälper. Det låter ju lika mycket om det står fritt på golvet utanför hålet.
Men kanske kan absorbera lite ändå.

Är det någon som har koll på hur lång tid det ska ta för ett glas vatten att gå ner i temp?

Jag har kylen på mitten 3/6 och haft ett glas vatten där hela dagen med 2 olika temp mätare.
En digital "stektermometer" med dosa utanför, samt en vanlig kylskåps termo i glaset.

Satte in det imorse, det har gått från 17c->10c nu, känns extremt långsamt, fast kompressorn jobbar så ofta som den gör.

Står i mitten av kylskåpet
Provade öka till 4an för några timmar sedan men ingen skillnad.

Får väll ringa electrolux på måndag, frågan är om dom ens hjälper en dock eftersom det är hyresrätt lägenhet.