Behöver råd att köpa Mus, Musmatta, Tagentbord (något på Black Friday?)

Permalänk

Behöver råd att köpa Mus, Musmatta, Tagentbord (något på Black Friday?)

Hej
Jag är helt ny på den här avdelningen och vet inte vad som gäller när det kommer till tagentbord eller möss/musmattor. Kommer behöva ny kringutrustning till nya datorn, har kollat runt lite men behöver eran hjälp om vad som skulle passa mig/är bra speciellt om man hinner handla något innan Black friday slutar skulle vara toppen.

Mus:
Har större händer och är orolig att dem flesta möss är små, har i dagsläget en razer mus som är för liten men har vant mig någorlunda. Finns det någon gaming-mus som passar större händer men som också väger lätt i handen? Bryr mig inte om många olika knappar eller färger.

Musmatta:
Musmattan är väldigt gammal och tjock av tyg av typen mini idag kan jag tänka mig, när jag kollar runt på alla stora musmattor och hur mycket plats dem tar upp känns det lite onödigt stort? Jag har vant mig vid en tjockmusmatta av tyg som inte glider skulle föredra något sådant. Har kollat på några populära quick musmattor men dem är ihoprullade,tunna och när man vecklar utan dem är dem inte ens helt ''raka'' testade en sådan här och det kändes som en mardröm var tvungen att gå tillbaka till min många år gamla tjocka tygmusmatta som inte glider. Finns det någon bra matta som skulle passa mina behov?

Har kollat runt och sett stora mattor som går under tagentbordet+musen skulle kunna tänka mig det är en skön kombo, känsla. Kanske man skulle gå efter en sådan?

Tagentbord:
Tagentbord: Har en razer nu som känns lite trög då och då men funkar. Hade jag kunnat fixat något skulle det vara att knapparna inte var så tröga och att dem lät mindre. Finns det något tyst bra gaming-tagentbord? Bryr mig inte om färger eller en massa extra funktioner.

OBS: Ibland önskar jag att tagentbordet var dubbelt så litet så jag kunde komma närmare med tagentbordet och musen, finns det något för när jag spelar så känns det som att händerna är så långt ifrån varandra. Har funderat på om det finns ''gaming tagentbord av kortare modell? Tex utan Numlock och siffrorna på högerkanten 1-9 dem använder jag aldrig i princip.

Permalänk

Köpte ett Logitech G810 tangentbord och netonnets mission musmatta dagen efter blackfriday pga en spill-incident, synd att jag inte spillde min alkoholfria öl dagen före då hade jag fått blackfriday rabatt men det är bara att bita i det sura äpplet. Så nu kör jag med:

Logitech G810 tar inte så mycket plats som mitt gamla spill-förstörda G710+ och är både skönt och förvånansvärt tyst när man skriver. Kör med färgzoner, ser dösnyggt ut i mörkret :D.

Netonnet's Mission tyg musmatta 32x26 lagom storlek för mig, glider inte på bordet och musen flyter bra, sen är den ganska billig så det är bara att byta om den blir sliten eller smutsig.

Logitech G402 mus
som jag tycker ligger skönt i handen, jag vet inte om jag har speciellt stora händer men ungefär large i handskstorlek.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

ZOWIE EC1-A är stor och passar mycket bra till större händer. Något bättre passform än MS IME 3.0 enligt mig.

Permalänk
Medlem

Som mus kan jag föreslå en Steelseries Rival 300 som är en höger mus och relativt stor och inte så tung. Bra sensor i den och bra pris.

Om du ska ha en tygmatta så har jag haft dessa tidigare vilket jag tycker håller högre kvalité än andra gaming mattor tex steelseries / zowie -> https://www.artisan-jp.com/all_eng.html (från japan)

Ducky gör bra tbord, se till att få en röd switch på dem isf för de låter mindre

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Köpte ett Logitech G810 tangentbord och netonnets mission musmatta dagen efter blackfriday pga en spill-incident, synd att jag inte spillde min alkoholfria öl dagen före då hade jag fått blackfriday rabatt men det är bara att bita i det sura äpplet. Så nu kör jag med:

Logitech G810 tar inte så mycket plats som mitt gamla spill-förstörda G710+ och är både skönt och förvånansvärt tyst när man skriver. Kör med färgzoner, ser dösnyggt ut i mörkret :D.

Netonnet's Mission tyg musmatta 32x26 lagom storlek för mig, glider inte på bordet och musen flyter bra, sen är den ganska billig så det är bara att byta om den blir sliten eller smutsig.

Logitech G402 mus
som jag tycker ligger skönt i handen, jag vet inte om jag har speciellt stora händer men ungefär large i handskstorlek.

http://i.imgur.com/3WLU4q6.jpg

Skrivet av Haidailai:

ZOWIE EC1-A är stor och passar mycket bra till större händer. Något bättre passform än MS IME 3.0 enligt mig.

Pratade lite grann med Inet support och google på äldre trådar ''folk som letade efter stor mus för större händer''. Finns ett fåtal möss som ofta rekomenderas QPAD 5K nu är den lite äldre så körde på QPAD 8K Pro RGB Laser/Optisk samt Mionix Naos 8200 Svart 8200 som jag ska testa i butiken så får vi se hoppas bara dem inte är för små kollade på youtube videos och dem verkade inte större än razer musen som jag har nu (bara på bredden) trots att folk säger men jag kan ha fel ska som sagt. Var och testade musmatta och känner att jag vill inte ha tunnare än 40mm det kändes perfekt med den tjockleken. Ska ta och testa Steelseries också ser dem har den inne.

Har jämfört dem på prisjakt på storleken så är det lite olika mått, Qpad:en verkar vara den bredast med 90mm, men ser man på längden och höjden så är steel series musen högre och längre. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3599038,3318475,2785437,...

Skrivet av ScreaM:

Som mus kan jag föreslå en Steelseries Rival 300 som är en höger mus och relativt stor och inte så tung. Bra sensor i den och bra pris.

Om du ska ha en tygmatta så har jag haft dessa tidigare vilket jag tycker håller högre kvalité än andra gaming mattor tex steelseries / zowie -> https://www.artisan-jp.com/all_eng.html (från japan)

Ducky gör bra tbord, se till att få en röd switch på dem isf för de låter mindre

Beställa utomlands vill jag nog inte göra, blev rekommenderad av 2st som haft en massa musmattor att dra till kjell som dem tyckte efter mycket testande hade dem skönaste musmattorna. Åkte dit och testade och fasen vad skön den störa XL mattan var riktigt tjock tyg + material i botten så den inte glider. Sen var jag på teknikmagasinet och kände på fnatic mattan som kändes tunn och inte alls lika bra kvalite så det lutar faktist åt kjell mattan om inte jag inte hittar i den tjockleken som kostar lite mindre kostade trots allt 300kr för en matta(tänkte köpa 2st). https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

Edit: Ser online så kostar dem 200kr i butiken stod det 299kr.

Edit: Om jag bestämmer mig för Mus QPAD 8K Pro Gaming ska jag välja laser eller optisk?