Vad gäller när jag ska sälja en cykel privat

Permalänk
Medlem

Vad gäller när jag ska sälja en cykel privat

Hej,
Köpte en elcykel från sportsson för ett år sen knappt. Den ska säljas privat.
Vet inte när det gäller fina cyklar, vad ska följa med till säljaren.

Förstår att han kanske vill se kvitton så att det är bevis på att den ej är stulen.
Fabriksgaranti finns på cykeln som man får kontakta sportson vid framtida prroblem antar jag.

Men måste jag skicka med några papper för att köparen ska kunna använda sig av garanti i framtiden osv?

Permalänk
Medlem

@Vdlight: Det som kan vara bra när man säljer saker privat, oavsett värde är att kladda ihop ett kvitto på ett kollegierblock. Har du kvitton med garanti kvar så slå en kopia och hämta ihop med "kvittot".

Glöm inte att skriva ett kvitto för vardera part. Alltså; du ska ha en kopia av kvittot och köparen ska en kopia av kvittot. Antingen skriver ni två kopior, eller kopierar i en skrivare. Båda två ska skriva under kvittot.

edit: Använd en bläckpenna!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

@Vdlight:

Skriv alltid ett köpekontrakt! Speciellt när det handlar om lite dyrare saker.
https://www.blocket.se/security/cykel_ver1_3.pdf

Kolla upp ramnumret innan och förbered 2st kopior, en för dig och en för köparen.
Sen fyller ni i resten på plats under besiktningen.

Kvitton ska givetvis följa med till nya ägaren.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

så om jag förstår rätt så är ett köpekontrakt det viktigaste, det som gäller som kvitto och det som gör att båda parter kan känna sig bekväma. Inga andra kvitton eller dylikt ska med. Det var ett bra förslag som blocket hade, ska jag använda.

hur fungerar det vid en eventuell stöld i framtiden, då står väl jag som ägare mot det registerarade ramnumret ?
försäljningsgarntier från sportson i detta fall slutar gälla vad jag läst innan, de gäller bara första köparen. Däremot finns det garanti hos tillverkaren som följer med cykeln.

Permalänk
Medlem

@Vdlight:

När ni skriver köpekontraktet så glöm inte att skriva att den säljs i "befintligt skick" efter genomgången, förslagsvis under "övrigt".
Uppge även kända fel om du känner till några så kan du sova gott om natten.

Ja, fabriksgarantin följer med cykeln om man kan uppvisa legitimt kvitto och ramnummer.
(Ta kopia på kvittot förresten)

Har du registrerat ramnumret någonstans? (Stöldskyddsmärkt den)
Vet inte exakt hur det fungerar, kolla med Sportson om de gjorde någon sån registrering, då kanske de kan ändra den till nya ägaren.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte registrerat ramnumret någonstans. Så det är nästa ägare fri att göra.