Ställa in fasta privata ip adresser med CH7486E (comhem modem)

Permalänk
Avstängd

Ställa in fasta privata ip adresser med CH7486E (comhem modem)

Hittar inte var man stänger av dhcp`n på lanet i modemet

Dvs jag vill ha NAT på men med fasta adresser - har problem med mina nätverksskrivare med dhcp
Har haft privata fasta adresser tidigare, men börjar väl bli helt senil, för nu minns jag inte hur jag gjorde.

Permalänk
Medlem

Du kan ändra ip range till t.ex att dela ut upp till 50 ip adresser i DHCP, t.ex 192.168.0.10 till .60, sedan resterande adresser kan du ha fasta ipadresser t.ex skrivaren kan ha .200, se bara till att datorerna har rätt gateway+dns inställt, annars kommer man inte ut på nätet. Skrivaren behöver inte ha gateway och dns inställt, det är att prova sig fram och se om det funkar för dig.
Hur man ställer in i routern får du kolla i manualen.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Avstängd

tack, fick nog bara den där snabbguiden till modemet

Under "Router » Basic » DHCP Server"
Starting Local Address: 192.168.0. "2"
Satte jag "Number of CPEs" till "1"

Vilket jag tolkar som att ställer jag bara in en ip adress som är högre än 192.168.0.2, så ska jag få fast ip
Blandar nog ihop comhems modem med min asus router(rt-ac68u) som jag använde tidigare - där har jag för mig att man helt enkelt kunde stänga av dhcp funktionen.

Nu behöver jag bara hitta default password till min Canon mp640 o ett fungerade nic till min hp2100 (verkar vara kasst), suck

Permalänk
Rekordmedlem

Fast/statisk ip är något du sätter i klienten, det är inget som en router/dhcpserver kan konfigurera via dhcp, använder du dhcp är det inte statiskt men en dhcp server kan dela ut samma dynamiska ip till samma klient baserat på dess macadress men det är inte statiskt ip.
Men reservera ett adressområde i dhcpservern och gå sedan in i respektive klient och stäng av dhcp och konfa manuellt om du vill ha statiska ip.

Jag skulle vilja se manualen för Starting Local Address: 192.168.0. "2" som att dhcpervern jobbar från .2 till där ditt lan slutar, troligen .253 om du har ett /24 nät (nätmask 255.255.255.0)

Jag hade använt reservera ip i stället om det bara handlar om en klient som ska ha statisk ip och sedan tilldelat skrivaren den ipn statiskt.
Sidan 28.
https://www.comhem.se/blob/85822/2/manual-compal-h7486e-data....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Sorry om jag gräver upp en gammal tråd så här, men har lite problem med mitt modem/comhem, och tvekar starkt på att kundtjänst kommer kunna hjälpa mig imorgon. Jag har läst att om man har över 100Mb/s så har man tillgång till 4 unika(?) IP-n (https://www.comhem.se/kundservice/support/bredband/vad-far-ja...) - Mitt problem, jag vill kunna köra en VM med ett annat unikt IP till skillnad ifrån min normala dator(som jag kör VMWare workstation ifrån) Men kan verkligen inte få det att fungera.
Om jag stänger NAT(http://i.imgur.com/8XV4kjU.png) så får alla mina enheter här hemma olika IPn, men problemet återstår att jag inte får ett annat IP till min VM. Hade varit sjukt om någon kunde hjälpa mig med detta!

Permalänk

@UrbanHazard: Det går att lösa ganska enkelt faktiskt. Har gjort detsamma hos mig.

Det du behöver göra är att sätta en switch före din router. Har du ingen switch hemma så kan du göra om en gammal router med t.ex. en firmware från DD-WRT och stänga av router-funktionerna, dvs. DHCP/NAT/WIFI etc.

I praktiken fungerar det så att enheter som är kopplade direkt i switchen kommer att fråga efter en DHCP-address från din leverantör (ComHem), som du sa har du fyra stycken fasta ip-adresser, så kopplar du t.ex. en server i switchen med tre virtuella system kommer de få publika adresser samt så kommer din router du kopplat in i switchen också få en publik adress och NAT:a privata adresser ut från den. Så har du som mig bara ett "hål" i väggen så kopplar du såhär: "Ethernet hål" -> Switch -> Server samt Router

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UrbanHazard:

Sorry om jag gräver upp en gammal tråd så här, men har lite problem med mitt modem/comhem, och tvekar starkt på att kundtjänst kommer kunna hjälpa mig imorgon. Jag har läst att om man har över 100Mb/s så har man tillgång till 4 unika(?) IP-n (https://www.comhem.se/kundservice/support/bredband/vad-far-ja...) - Mitt problem, jag vill kunna köra en VM med ett annat unikt IP till skillnad ifrån min normala dator(som jag kör VMWare workstation ifrån) Men kan verkligen inte få det att fungera.
Om jag stänger NAT(http://i.imgur.com/8XV4kjU.png) så får alla mina enheter här hemma olika IPn, men problemet återstår att jag inte får ett annat IP till min VM. Hade varit sjukt om någon kunde hjälpa mig med detta!

Jag är inte helt säker att jag förstod frågan men vmware natar också när det sätter upp det virtuella nätverket så du kan behöva konfigurera (brygga) nätverket för den virtuella maskinen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av svartfogel:

@UrbanHazard: Det går att lösa ganska enkelt faktiskt. Har gjort detsamma hos mig.

Det du behöver göra är att sätta en switch före din router. Har du ingen switch hemma så kan du göra om en gammal router med t.ex. en firmware från DD-WRT och stänga av router-funktionerna, dvs. DHCP/NAT/WIFI etc.

I praktiken fungerar det så att enheter som är kopplade direkt i switchen kommer att fråga efter en DHCP-address från din leverantör (ComHem), som du sa har du fyra stycken fasta ip-adresser, så kopplar du t.ex. en server i switchen med tre virtuella system kommer de få publika adresser samt så kommer din router du kopplat in i switchen också få en publik adress och NAT:a privata adresser ut från den. Så har du som mig bara ett "hål" i väggen så kopplar du såhär: "Ethernet hål" -> Switch -> Server samt Router

Ska försöka testa detta, dock har jag ju comhems senaste router/modem? Bör väl funka där igenom då med? kanske inte, annars får jag inhandla mig en switch, ska ringa och se vad kundsupporten säger med.

Skrivet av mrqaffe:

Jag är inte helt säker att jag förstod frågan men vmware natar också när det sätter upp det virtuella nätverket så du kan behöva konfigurera (brygga) nätverket för den virtuella maskinen.
http://www.virten.net/wp-content/uploads/2013/03/vm-nat.jpg

Det jag vill är att ha unika IPn på mina VMs. När jag kör NAT så tar den min vanliga anslutning från datorn och får då samma IP vilket jag inte vill ha. Fick tips om att köra Host-only och sen sätta upp, men är rätt förvirrad, får läsa vidare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UrbanHazard:

Ska försöka testa detta, dock har jag ju comhems senaste router/modem? Bör väl funka där igenom då med? kanske inte, annars får jag inhandla mig en switch, ska ringa och se vad kundsupporten säger med.

Det jag vill är att ha unika IPn på mina VMs. När jag kör NAT så tar den min vanliga anslutning från datorn och får då samma IP vilket jag inte vill ha. Fick tips om att köra Host-only och sen sätta upp, men är rätt förvirrad, får läsa vidare.

Dina virtuella maskiner har unika ip men de är på ett eget privat lan eftersom vmware även innehåller virtuell nätverkutrustning, så även om värddatorn har en publik ip så har inte de virtuella datorerna det eftersom vmware natar och placerar dem på virtuella lan som förval.
Du måste alltså även ändra på den menyn i vmware som jag postade en bild på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Dina virtuella maskiner har unika ip men de är på ett eget privat lan eftersom vmware även innehåller virtuell nätverkutrustning, så även om värddatorn har en publik ip så har inte de virtuella datorerna det eftersom vmware natar och placerar dem på virtuella lan som förval.
Du måste alltså även ändra på den menyn i vmware som jag postade en bild på.

Yes det vet jag, men jag vill ha unika publika IP:n på VMwaresen, och skillnad ifrån mitt vanliga publika IP som datorn hostar VMwaresen på.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Brygga anslutningen då.

Tror inte det går ändå då vmware som sagt har egen virtuell utrustning för nätverk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UrbanHazard:

Yes det vet jag, men jag vill ha unika publika IP:n på VMwaresen, och skillnad ifrån mitt vanliga publika IP som datorn hostar VMwaresen på.

Om bryggning inte fungerar så får du använda ett fysisk nätverkskort per virtuell maskin och låta vmarna använda det direkt i stället för att värden styr kortet, det finns också nätverkskort som kan ha flera olika ip på samma port men då börjar det också bli en hårdvarufråga
Du kan nog även bygga nått med en mjukvarurouter i vmmaskinen, sen är det också en fråga om hur många publika ip du får och hur kinkigt nätet är, 4 ip ger dig ju egentligen bara möjlighet att ha 2 klienter eftersom 2 ip försvinner till nätadress och broadcast om man ska följa alla regler för routingen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Inaktiverade NAT, gjorde så att de första 4 mac adresserna får var sitt publika IP, om jag sen ansluter en 5e enhet så får den även ett publikt IP men kan inte komma åt internet med den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UrbanHazard:

Inaktiverade NAT, gjorde så att de första 4 mac adresserna får var sitt publika IP, om jag sen ansluter en 5e enhet så får den även ett publikt IP men kan inte komma åt internet med den.

Om du har 4 ip så får du hålla dig till dem så att den 5e enheten inte funkar är väl inte så konstigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du har 4 ip så får du hålla dig till dem så att den 5e enheten inte funkar är väl inte så konstigt.

Problemet är att jag måste spoofa mac IDn om jag ska kunna ha internet på fler än 4 enheter. Eller troligtvis koppla en router så den får ett mac ID och sen distributerar IP till de enheter som är ansluta till den

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UrbanHazard:

Problemet är att jag måste spoofa mac IDn om jag ska kunna ha internet på fler än 4 enheter. Eller troligtvis koppla en router så den får ett mac ID och sen distributerar IP till de enheter som är ansluta till den

Eller använda flera fysiska nätverkskort i den fysiska värddatorn och koppla dem till varsin virtuell maskin.
Men det borde ju fungera om du använder en virtuell router eftersom du kan ange olika mac i vmwares inställningar för virtuella nätverkskort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Eller använda flera fysiska nätverkskort i den fysiska värddatorn och koppla dem till varsin virtuell maskin.
Men det borde ju fungera om du använder en virtuell router eftersom du kan ange olika mac i vmwares inställningar för virtuella nätverkskort.

Jag gjorde så att jag ändrade mac IDet på mina VMs till de trådlösa enheterna som jag anslutit, vilket gjorde att jag fick samma IP på mina trådlösa enheter och sen samma IP per VM. Fungerar väl okej! Tråkiga är fortfarande att det är omöjligt för mig att ha mer än 4 enheter uppkopplade samtidigt:)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UrbanHazard:

Jag gjorde så att jag ändrade mac IDet på mina VMs till de trådlösa enheterna som jag anslutit, vilket gjorde att jag fick samma IP på mina trådlösa enheter och sen samma IP per VM. Fungerar väl okej! Tråkiga är fortfarande att det är omöjligt för mig att ha mer än 4 enheter uppkopplade samtidigt:)

Varför skulle du inte kunna ha mer än 4 enheter, det är ju främst om du ska ha domäner du bör ha unika publika ip men det går att gå runt det också, i övrigt kan du väl i princip ha en funktion per port så närmare 250 000 serveranslutningar är väl möjligt med 4 publika ip.
Det går ju även att köpa/hyra fler publika ip om man inte förutsätter att allt ska ingå i kostnaden för en privat bredbandsanslutning där det för det mesta är i strid med abonnemangsavtalet att ha "serververksamhet"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det känns som du missat en sak , har du bryggat modemet så låser det på dom första fyra mac som ansluter sej , även om du stänger av dom fyra första enheterna så kan du inte ansluta nåt mer förrän du startat om modemet eller återanvänder macadresserna

EDIT:Så är det i alla fall på dom 4-5 olika typer av CH modem jag har haft hemma

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j