Surfplatta för jobbet/föreläsningar

Permalänk

Surfplatta för jobbet/föreläsningar

Hej,

Jag har kollat runt lite här på SweClockers ifall andra tagit upp en tråd gällande surplattor optimerade för jobbet men utan större resultat. Kanske är det jag som kollar för mycket på detaljer.. Har tidigare inte haft en surfplatta vilket självklart begränsar mina kunskaper så ursäkta mig ifall det uppfattas som att jag inte har någon koll (vilket jag inte har).

Egentligen är inte mina krav många men ifall ni har några tips och idéer hade jag verkligen uppskattat att ta del av dem.

Det jag är ute efter är alltså en surfplatta optimerad för jobb och föreläsningar. Kraven jag har är lång batteritid (minst 8 aktiva timmar), hög precision vid användande av penna då jag föredrar att ta anteckningar för hand istället för tangentbord samt vill jag att plattan ska klara av text- och mailhantering utan problem.

Som en personlig preferens har jag lite svårt för Apples produkter och föredrar därför Windows och Android.

Håller tummarna för bra tips och idéer !

Permalänk

Vill även tillägga att jag är student och går därför på en relativt tight studentbudget. Söker därför en platta som ligger under 4000 kr, helst under 3000 kr.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med optimerad för jobb? Vad gör du på jobbet? Vilka program används och hur använder du de?

Vad är det du pluggar och vilken typ av anteckingar tas. Bara skriver text? Ritar? Formler?
Föredrar du att ha powerpointeokument uppe på skärmen samtidigt som du har anteckningsprogram igång?

Vilket anteckningsprogram använder du? OneNote? Evernote?

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Vad menar du med optimerad för jobb? Vad gör du på jobbet? Vilka program används och hur använder du de?

Vad är det du pluggar och vilken typ av anteckingar tas. Bara skriver text? Ritar? Formler?
Föredrar du att ha powerpointeokument uppe på skärmen samtidigt som du har anteckningsprogram igång?

Vilket anteckningsprogram använder du? OneNote? Evernote?

Hmm med optimerad för jobb menar jag att den är lite gjord för att föra anteckningar med hjälp av "touchpen" (om detta nu finns?). Jag använder mig mycket av excel vilket i dessa fall kräver användningen av tangentbord men plattan i sig vill jag främst använda till att ta anteckningar med, ha mailkonversationer samt lättare surfing.

Jag pluggar en teknisk utbildning och det förekommer formler och grafer vilket innebär att möjligheten för att rita krävs. Visste inte ens att det fanns funktioner så som du nämner med PP samtidigt som anteckningsprogram är igång, men ja det låter riktigt bra!
OneNote är det anteckningsprogram jag använder

Permalänk

Funderar lite på Tab A 32gb av Samsung. Hört om att den kommer med S-Pen och verkar vara i rätt prisklass. Ingen aning ifall den tillfredsställer mina behov..

Permalänk
Medlem

@filchoklad: Samsung Galaxy TAB A 2016 with S pen. Har inte kommit till sverige än !

Permalänk
Medlem

Vet inte riktig hur det är med batteritid men en begagnad surface 3 eller om det gå att hitta till det priset 4 kanske?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av myst81:

@filchoklad: Samsung Galaxy TAB A 2016 with S pen. Har inte kommit till sverige än !

Ah, det ju lite synd. Har däremot också hört något om Asus Zenpad 8.0 som också ska komma med penna, men kanske samma som gäller där - inte kommit till Sverige ännu.

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

Vet inte riktig hur det är med batteritid men en begagnad surface 3 eller om det gå att hitta till det priset 4 kanske?

Kan kolla upp det!
Rekommenderar du Surface 3?

Permalänk
Medlem

@filchoklad: skulle i alla fall säga att surface pro 3 och 4 är mer likt en ritplatta och har bättre kännslikhet när du rita. Plus genom att det kör windows så har du en stor utval av olika program.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

@filchoklad: skulle i alla fall säga att surface pro 3 och 4 är mer likt en ritplatta och har bättre kännslikhet när du rita. Plus genom att det kör windows så har du en stor utval av olika program.

Stort tack. Då blir det helt enkelt den jag går på jakt efter.
Har du förresten någon kunskap/erfarenhet av hemsidor som säljer begagnad teknik, dvs surfplattor, eller blir det att leta runt på tradera/blocket?

Vet att det finns en sida som heter något i stil med begagnad-teknik men kanske finns fler

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att SP4 verkar vara det som bör passa dig bäst, dock över din budget...

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Jag håller med om att SP4 verkar vara det som bör passa dig bäst, dock över din budget...

Jo jag såg det nu när jag gick på headhunt efter Surface 3 & 4. Det finns ingen budgetvariant med liknande egenskaper?

Kamera osv spelar egentligen inte någon roll men verkar vara svårt att hitta platta med fokus på just antecknandet utan att ligga i den högre prisklassen. :/

Permalänk

@myst81: Det är inte möjligt att köpa den från Amazon förresten?

Permalänk
Permalänk
Medlem

@filchoklad: ja det går att köpa från amazon men med frakt och tull blir det dyrt

Permalänk
Medlem

Lenovo Yoga Book ligger ett par tusen över din budget. Annars har den en annorlunda lösning för anteckningar.
Finns att köpa med antingen Win10 eller Android.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Mattecoach

Kolla på någon äldre från Samsung? Jag har deras första Note 10.1, den funkar bra. Däremot tror jag att du får svårt att hitta någon med 8 timmar aktiv tid? Skulle tro att min klarade kanske 6 timmar när det var sprillans ny, kortare om man använde pennan.

Permalänk
Skrivet av mackanj:

Lenovo Yoga Book ligger ett par tusen över din budget. Annars har den en annorlunda lösning för anteckningar.
Finns att köpa med antingen Win10 eller Android.

Men hur fungerar den med penna? Har fått för mig att det är Wacom på yoga vilket innebär att man inte ritar/skriver "på" plattan. Kan ha fel men är en viktig detalj

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Kolla på någon äldre från Samsung? Jag har deras första Note 10.1, den funkar bra. Däremot tror jag att du får svårt att hitta någon med 8 timmar aktiv tid? Skulle tro att min klarade kanske 6 timmar när det var sprillans ny, kortare om man använde pennan.

Har också funderat på det men tror det är bäst att köpa mig en ny från butik.
Mjaa vill gärna att plattan ska klara en arbetsdag så jag kan använda den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har nu börjat intressera mig för Asus 3s 10 då den verkar ha det som jag är ute efter, till en mycket mindre prislapp än Surface pro 3/4.

Är det någon som har erfarenhet av denna platta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lenovo Yoga Book + bluetooth tangentbord enligt smak? Antingen väldigt portabelt som https://m.prisjakt.nu/product/3232914 eller något större. Efter prislapp och bekvämlighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag köpte precis en Surface pro 3 med win10, och pennan är ju grym som fan! Kan du slänga på ett par tusenlappar till så rekommenderar jag den

Permalänk
Medlem

Jag vet att du har lite svårt för Apple produkter, men för ditt användningsområde tycker jag ändå att iPad Pro är riktigt användbar. De har bra batteritid och en riktigt bra penna (samt väloptimerade touch och pen appar). Surface Pro 4 är också riktigt bra, alternativt en Surface 3 (sämre batteritid, sämre optimerade touch appar men i gengäld riktigt windows).

Samtliga produkter är dock ganska dyra, du får leta efter beggade av någon av de följande. Jag skulle som sagt verkligen rekommendera iPaden, men om inte den så en Surface. Billiga tredjeparts pennor fungerar enligt mig inte bra alls, iPadens och Surfacen fungerar exceptionellt bra tycker jag med palm rejection och tryckkänslighet.

Tycker du får en sub-optimal antecknings platta för din budget, rekommenderar som sagt i första hand iPad Pro följt av en Surface (beggade). Kör själv en iPad Pro (9.7tum 128gb) med Apple Pencil (inte tangentbordet), fungerar väldigt bra för att anteckna i PDF:er, word doc & powerpoints, håller cirka två arbetsdagar med intensivt arbete (med låg användning ett par dagar/vecka).

Permalänk
Skrivet av Swepulse:

Jag vet att du har lite svårt för Apple produkter, men för ditt användningsområde tycker jag ändå att iPad Pro är riktigt användbar. De har bra batteritid och en riktigt bra penna (samt väloptimerade touch och pen appar). Surface Pro 4 är också riktigt bra, alternativt en Surface 3 (sämre batteritid, sämre optimerade touch appar men i gengäld riktigt windows).

Samtliga produkter är dock ganska dyra, du får leta efter beggade av någon av de följande. Jag skulle som sagt verkligen rekommendera iPaden, men om inte den så en Surface. Billiga tredjeparts pennor fungerar enligt mig inte bra alls, iPadens och Surfacen fungerar exceptionellt bra tycker jag med palm rejection och tryckkänslighet.

Tycker du får en sub-optimal antecknings platta för din budget, rekommenderar som sagt i första hand iPad Pro följt av en Surface (beggade). Kör själv en iPad Pro (9.7tum 128gb) med Apple Pencil (inte tangentbordet), fungerar väldigt bra för att anteckna i PDF:er, word doc & powerpoints, håller cirka två arbetsdagar med intensivt arbete (med låg användning ett par dagar/vecka).

Stort tack för ditt utförliga svar. Riktar helt enkelt in mig och fokuserar på att köpa mig en ipad pro istället. Har stått i valet och kvalet att köpa mig en Mediapad M2 (10") eller M3 (som jag inte hittar), eller ASUS 3S 10 (10"), men blir nog att säkra med en ipad. Verkar som recensionerna pekar på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av filchoklad:

Stort tack för ditt utförliga svar. Riktar helt enkelt in mig och fokuserar på att köpa mig en ipad pro istället. Har stått i valet och kvalet att köpa mig en Mediapad M2 (10") eller M3 (som jag inte hittar), eller ASUS 3S 10 (10"), men blir nog att säkra med en ipad. Verkar som recensionerna pekar på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Bor du nära någon affär där du kan testa produkterna?
Är det dessa två du syftar på?
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.664721/test-asus-zenpad-3s-1...
http://www.mobil.se/tester/test-huawei-mediapad-m2-100#.WEWnt...

Har inte använt de själv, ärligt talat så tror jag att en iPad Pro eller Surface Pro kommer hålla betydligt längre än de två du har sneglat på.
Är du som sagt intresserad av att ha en padda för en penfunktion så är Surfacen och iPadens penna byggda för deras respektive padda.

Rekommenderade videos där två användare på youtube går över hur de använder sig av Surfacen respektive iPaden;
iPad: https://www.youtube.com/watch?v=fUeriDETU5Q
iPad: https://www.youtube.com/watch?v=vguu_1dXiB8&t=193s
Surface Pro 4: https://www.youtube.com/watch?v=_gauy34-Ogw

Jag valde mellan dessa två och valde i slutändan iPaden för att jag ansåg att Windows var överflödigt för mitt användningsområde. Jag har ändå alltid med mig en laptop, prioriterade batteritid och touch interfacet hos iPaden framför kompabiliteten hos windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myst81:

@filchoklad: ja det går att köpa från amazon men med frakt och tull blir det dyrt

är det från en amazon affär i europa (om dom är med i EU eller dess handelsavtal) så har man inte tull

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!