Behövs högskoleutbildning för en karriär i web dev?

Permalänk
Medlem

Behövs högskoleutbildning för en karriär i web dev?

Är intresserad av webbutveckling och har jobbat med det hemma en hel del. Skulle absolut kunna tänka mig att jobba med det i framtiden och undrar därför hur man ska gå tillväga för att kunna jobba som webbutvecklare?

Har varit inne på Udemy och har insett hur mycket fantastiskt material som finns om programmering. När man letar jobb som webbutv i Sverige, vad letar företag efter? Är högskoleutbildning lika viktigt/viktigare än en hygglig portfolio?
Är grejerna man lär sig på uni relevanta och "moderna" teknologier? Vilka högskoleprogram/högskola ska man isf titta på? Är det galet att försöka lära sig detta "själv" med hjälp av internet och minikurser med fokus på det "att göra", utan inslag av det teoretiska bakom det som t.ex. en datavetare eller dylikt skulle förstå?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Känns som ämnet kommit upp förut på forumet så sök lite finns nog svar.

Ett tips kan ju vara att kolla jobb annonser på de olika sajterna och platsbanken, såvitt jag kan se är det ett överväldigande antal som kräver eftergymnasial utbildning, kan vara högskola men även KY/YH.

Många vill gärna ha exempel på vad man gjort och hobby projekt men det är inte det första de tittar på utan de tittar nog på utbildning och erfarenhet först och om du går vidare så börjar de titta på projekt du gjort.

Du ska nog ha en väldig tur i dag eller ha kontakter för att komma helt självlärd och det lär knappast göra det lättare i längden för dig att gå den vägen.

Lära genom sajter som Udemy, pluralsight, övriga webben lär du få göra i alla fall. Det är grunderna du lär dig på utbildningarna och du förväntas lära dig en hel del själv och hålla dig uppdaterad när du kommer ut i arbetslivet.

Som sagt, sök efter tidigare trådar också. Kommer väl upp minst en gång i månaden.

Permalänk
Medlem

nej det behövs inte men är alltid en fördel då du ska söka jobb, men om du är grym ändå och kan visa på det med tidigare arbete osv så är det inget hinder att du inte har akademisk bakgrund

min kompis jobbar som front end developer och har gjort så på olika företag under ca 10 års tid helt utan formell utbildning. Han driver även egen firma på sidan av inom samma område.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av furbel:

Lära genom sajter som Udemy, pluralsight, övriga webben lär du få göra i alla fall. Det är grunderna du lär dig på utbildningarna och du förväntas lära dig en hel del själv och hålla dig uppdaterad när du kommer ut i arbetslivet.

Jag älskar verkligen JS och skulle vilja utveckla inom node.js och inte nödvändigtvis php, vet du om någon bra utbildning som lär ut inom node/JS/Frameworks? Är mer intresserad av en utbildning med fokus på backend, då jag känner att frontend delen kan man enkelt lära sig själv. Tack för bra svar!

Permalänk

Nej och de flesta som finns där ute ligger tyvärr för långt efter. Dock vill du utveckla i C# och .net så finns det mycket utbildningar som leder mer eller mindre direkt till jobb men då mer inom den långsammare delen av webben.