Över hälften av alla bredbandsabonnemang i Sverige är på 100 Mbit/s eller mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Uppkopplingar under 100Mbit/s brukar inte vara prisvärda så det har ju sin naturliga förklaring.

Morföräldrarna fick in fiber nyligen, och in kommer massa erbjudande osv. Att gå från 10/10 till 100/10 kostar 25kr extra i månaden...

Permalänk
Medlem

det trevliga är att de kan leverera hastigheten också numera (syftar främst på Telia).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Kommer ihåg tiden,när man hade uppringande modem.
Då funka inte hemtelefonen samtidigt.
Och när man surfat nån timme,
Tänkte jag nu får jag stänga ner,för detta blir nog dyrt.:)
Och sen fick jag 0,5 mbit adsl.och tyckte fan vad detta är snabbt och bra.haha.
Nu har jag 100/100,sen 2,5 år tillbaka.

Haha det var tider det. Plus att om någon lyfte på luren av misstag i huset så dog Internet så man blev avbruten när man satt och spelade med 900ms i ping, och fick börja om med sin 4 MB download som skulle ta 20 min Plus telefonräkning på 1500:- för nån timmes surf om dagen.

Vi kunde aldrig få ADSL eller ISDN hemma, utan vi gick direkt från 56k-modem till 10Mb fiber en bit in på 2000-talet. Nu kör de 100 / 10 Mb genom samma fiber. Själv kör jag 250 / 100 vilket känns mest prisvärt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Har fiber med 100 Mb sedan 2003. Är nöjd med detta. Men för det allra mesta helt onödig hastighet. Jag surfar, kollar Play TV och sköter e-posten. När man laddar ner en webbsida så kanske 1000 andra gör det från samma server och då är det inte mitt internet som bestämmer farten. Jag tror inte jag skulle märka någon skillnad om jag hade 10 Mb. För Er som spelar kanske hastigheten betyder mer? Bredbandsbolaget annonserade för åtskilliga år sedan om snabbt bredband men någon belackare liknade det med att ha motorväg mellan gatan och garaget. Minns inte vem som kritiserade bredbandsbolaget. Men liknelsens var bra och kan nog stämma rätt ofta.

Permalänk
Medlem

Har 12-30mbit men betalar som 500mbit om man haft fiber. Men nästa år då jäklar kommer fibern, om de nu håller sig till planen.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Skäggig legend

Fortfarande en bit kvar tills alla har stabilt nät med låg latens. Vi skaffade precis fiber på ön i Stockholms Skärgård! 100/100! xD

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Gick från 100/100 fiber till ADSL nu när vi bor i villaområde.

100/100 - 229kr/mån
18/2 - 539kr/mån

Nice.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Morföräldrarna fick in fiber nyligen, och in kommer massa erbjudande osv. Att gå från 10/10 till 100/10 kostar 25kr extra i månaden...

Ja precis. Prisskillnaden står inte i proportion till hastighetsökningen, så det är rätt naturligt att de flesta just nu har 100/10 eller 100/100.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Skönt att utvecklingen går åt rätt håll.

Haft fiber överallt där jag bott sen '07, så man är ju lite bortskämd. Skulle aldrig kunna bo någonstans där det inte finns.

För närvarande har jag 1000/100, skaffade det mest för att det gick. Funderar dock på att gå ner i hastighet då man sällan använder hela gigabiten, 500 känns mer värt egentligen.

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@fermia:
Kommer dom på dig,
Blir det ju garanterat böter.eller nåt.

Undrar varför det skulle kunna bli böter för @fermia

Man kan ju dela ut trådlöst "gäst" nätverk.......
Genom routern om man vill.

Skulle det vara olagligt?

Om nu @fermia sitter på 1000/1000 och vill dela ut valfritt gästnätverk, till sina grannar, till sin gata etc etc är det olagligt ?

Ontopic/ Sitter på Fiber 100/100 och började med " när man fick vänta 3 veckor på ett album"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ADSL 24mbit och får ut full hastighet. Har tidigare haft fiber 100 men det fanns inte tillgängligt här där jag bor nu.

Ska jag vara ärlig så behöver jag inte mer än vad jag har nu. Spel fungerar lika bra som förut och nedladdningshastigheten är det verkligen inget fel på. Anledningen till uppgradering skulle väl vara om man några år kanske streamar 4K video-material.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Blev nyfiken på upladdningshatigheterna och läste rapporten:

"Antalet fasta bredbandsabonnemang med en uppladdningshastighet på 100 Mbit/s eller mer ökade med 48 procent till 925 000 abonnemang. Abonnemangen på fast bredband med uppladdningshastighet mellan 30 och 100 Mbit/s minskade med 14 procent och uppgick till 107 000. Det fanns 1,6 miljoner abonnemang med en uppladdningshastighet på 10 till 30 Mbit/s, en ökning med 11 procent. Detta intervall utgör den största andelen av alla abonnemang på fast bredband."

Märks att fibernäten byggs ut. Men upload halkar fortfarande efter en del. För egen del är snabb upload minst lika viktigt som download. Kör mycket backuper över internet och vill att det ska vara snabbt åt båda hållen. Har idag 50/50 över kabel-tv men det blir nog 100/100 snart när jag fått fiber. Kabeltv-internet via comhem har max 50 Mbit/s upload. Kan tyvärr ännu inte få snabbare än 100 Mbit/s upload på min fiber men enligt min fiberleverantör ska det komma snabbare upload på Qmarket via Zitius nästa år.

Många som inte bryr sig om upload, är ju bara dom dära olagliga warez nerdarna som vill ha upload över 10Mbit

Själv vart jag utfrågad av min ISP när jag frågade om högre upload från mina 100/15. Jag använde mitt företag som undanflykt, men dom erbjöd inte mer än 15 upp. Nu från och med 1 Dec så får jag dock 100/100 för 30kr mindre i månaden från samma isp.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Skrivet av stigw:

Har fiber med 100 Mb sedan 2003. Är nöjd med detta. Men för det allra mesta helt onödig hastighet. Jag surfar, kollar Play TV och sköter e-posten. När man laddar ner en webbsida så kanske 1000 andra gör det från samma server och då är det inte mitt internet som bestämmer farten. Jag tror inte jag skulle märka någon skillnad om jag hade 10 Mb. För Er som spelar kanske hastigheten betyder mer? Bredbandsbolaget annonserade för åtskilliga år sedan om snabbt bredband men någon belackare liknade det med att ha motorväg mellan gatan och garaget. Minns inte vem som kritiserade bredbandsbolaget. Men liknelsens var bra och kan nog stämma rätt ofta.

Jag skulle rekommendera 24 för videoströmmar, men det är ju inte ett måste.

Skrivet av skog1s:

Undrar varför det skulle kunna bli böter för @fermia

Man kan ju dela ut trådlöst "gäst" nätverk.......
Genom routern om man vill.

Skulle det vara olagligt?

Om du tar betalt så kanske. Jag har dålig koll på paragraferna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter med 24/1, vilket är rätt kasst när sambon laddar upp youtube-klipp till sin kanal.

Men det låter som att vi kommer få fiber inom inte allt för lång framtid, så man har ju nåt att se fram emot.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Kommer fortfarande ihåg när jag försökte lägga kudden över 56k modemet så att föräldrarna inte skulle höra när jag kopplade upp mig för att lira starcraft. Sen kom telefonräkningen på 2000 en månad senare.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@fermia:
Kommer dom på dig,
Blir det ju garanterat böter.eller nåt.

Varför skulle jag få böter för att jag delar ut min uppkoppling??

Har ett gäst nätverk uppsatt så mina vänner som är på besök kan koppla upp sig..

Att mina grannar ger mig en slant är inte enbart för min internet utdelning..Jag går ut med 2 st hundar och jag hjälper till med annat med..Lite som en portvakt

Ena familjen är ett äldre par på över 70 år som sitter och kollar travet och spelar lite olika kort spel..Den andra är en liten grabb på 9 år som kollar på youtube.Och jag har spärrat vissa sidor efter önskemål från hans mor.Hon känner sig säkrare att han är på mitt internet då hon har inte så bra kunskaper av att kunna spärra sidor som hon ej vill att grabben ska kunna se på.Dom tycker också det är för dyrt att skaffa en egen uppkoppling enbart för det så då var jag snäll och delade ut min..Tror knappast jag skulle bli bötfälld för det

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Undrar varför det skulle kunna bli böter för @fermia

Man kan ju dela ut trådlöst "gäst" nätverk.......
Genom routern om man vill.

Skulle det vara olagligt?

Om nu @fermia sitter på 1000/1000 och vill dela ut valfritt gästnätverk, till sina grannar, till sin gata etc etc är det olagligt ?

Ontopic/ Sitter på Fiber 100/100 och började med " när man fick vänta 3 veckor på ett album"

Tja,är kanske inte olagligt.(men känns så)
Är kanske liknande om en person i ett hyreshus prenumererar på en morgontidning.
Och skickar runt den till alla andra hyresgäster.
Så alla delar på kostnaden.??

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Undrar varför det skulle kunna bli böter för @fermia

Man kan ju dela ut trådlöst "gäst" nätverk.......
Genom routern om man vill.

Skulle det vara olagligt?

Om nu @fermia sitter på 1000/1000 och vill dela ut valfritt gästnätverk, till sina grannar, till sin gata etc etc är det olagligt ?

Ontopic/ Sitter på Fiber 100/100 och började med " när man fick vänta 3 veckor på ett album"

Svårt att tro att det finns en lag som förbjuder det, men det är troligtvis mot använderavtal. Har svårt att tro att företag skulle gå med på att man köper en uppkoppling och sedan delar ut den till andra och tar betalt... (Jämför tex om Telia säljer 10 uppkopplingar som nyttjas till tex 5% med om de säljer 1 uppkoppling som nyttjas till 50%.)

Dock vad som är säkert är att den som delar ut/säljer/etc sin uppkoppling till andra är ansvarig för vad de andra använder den till. Vilket kan betyda mycket värre påföljder.

Permalänk
Medlem

Jag gick också ifrån lägenhet centrala stan till villa i centrala stan, om dock en annan stad. På kuppen gick jag ifrån 100/100 till 11/1 så it-livet fick sig en törn men livskvalitén att flytta ifrån 54kvm utan balkong till 205 kvm med stor altan där allt är ditt är rätt obeskrivlig.

Fiber kommer när det kommer. Jag lever iallafall skönt fram tills att de kommer. När man blir lite äldre så inser man att de finns mycket mer att vara glad över.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Helt otroligt. Jag fick 0.5 lina 1999 sen har det bara gått snabbare och snabbare.

Fast vi minns ju när vi fick 56k v92. Förutom ISDN med 2 linor så fick vi allt reda på att nu kommer vi inte kunna pressa ut mer ur teleledningarna. Haha skoj att tänka tillbaka på.

Tänk så många här som hade USrobotic 28.8 modem. It was tha shit back then

Edit: får lägga till att vi hade 33.6 med men minns inte vilket modem vi hade.

Det var lika roligt varje gång man hämtade filer och det stod att det skulle ta 500 år innan filen var nerladdad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Kabeltv-internet via comhem har max 50 Mbit/s upload.

Runt 1/12 får jag 100/100 via kabeltv-internet från Com hem. Check your ISP!

Permalänk
Medlem

Jag ska få fiber innan årsskiftet (hoppas jag) Det började inte så bra när dom mätte signalen då kabeln hade skavts sönder i rören när dom dragit fibern. I dom här gamla husen från 60 talet så är det nog inte byggt speciellt väl. Gubbarna sa att dom haft ett helvete att få genom kabeln på flera ställen, men bara till min lägenhet hade kabeln gått av. Skönt kunna få snabbare nät till ett lägre pris än vad man får med det sketna ADSL jag har nu

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@fermia:
Kommer dom på dig,
Blir det ju garanterat böter.eller nåt.

en jobbigare om ditt ip loggas tillsamans med en massa fuffens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Haha det var tider det. Plus att om någon lyfte på luren av misstag i huset så dog Internet så man blev avbruten när man satt och spelade med 900ms i ping, och fick börja om med sin 4 MB download som skulle ta 20 min Plus telefonräkning på 1500:- för nån timmes surf om dagen.

Vi kunde aldrig få ADSL eller ISDN hemma, utan vi gick direkt från 56k-modem till 10Mb fiber en bit in på 2000-talet. Nu kör de 100 / 10 Mb genom samma fiber. Själv kör jag 250 / 100 vilket känns mest prisvärt.

Den fibern kan nog få problem om den ska användas till högre hastighet. Om den var indragen på 2000-talet. Då det kan vara riktigt dåliga skarvar ute i box.

Skrivet av AMD-FX:

Jag ska få fiber innan årsskiftet (hoppas jag) Det började inte så bra när dom mätte signalen då kabeln hade skavts sönder i rören när dom dragit fibern. I dom här gamla husen från 60 talet så är det nog inte byggt speciellt väl. Gubbarna sa att dom haft ett helvete att få genom kabeln på flera ställen, men bara till min lägenhet hade kabeln gått av. Skönt kunna få snabbare nät till ett lägre pris än vad man får med det sketna ADSL jag har nu

Tyvärr brukar det vara så på många lägnehetshus. Men det var bra att dom mätte med OTDR. Det brukar inte många företag som fixar fastighetsnät göra. Så vi som har hand om Stadsnätet som kopplar upp lägenheterna får åka dit och felsöka. Sen blir kunderna besvikna när vi säger att vi får skicka det på garanti ärende till företaget som har gjort det.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Kommer ihåg tiden,när man hade uppringande modem.
Då funka inte hemtelefonen samtidigt.
Och när man surfat nån timme,
Tänkte jag nu får jag stänga ner,för detta blir nog dyrt.:)
Och sen fick jag 0,5 mbit adsl.och tyckte fan vad detta är snabbt och bra.haha.
Nu har jag 100/100,sen 2,5 år tillbaka.

Precis. Vad gnäller ADSL folket på körde 28,8/33,6 i massor med år. Det var INTE prestanda det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Har fiber med 100 Mb sedan 2003. Är nöjd med detta. Men för det allra mesta helt onödig hastighet. Jag surfar, kollar Play TV och sköter e-posten. När man laddar ner en webbsida så kanske 1000 andra gör det från samma server och då är det inte mitt internet som bestämmer farten. Jag tror inte jag skulle märka någon skillnad om jag hade 10 Mb. För Er som spelar kanske hastigheten betyder mer?

Online spelande är nog det som påverkas minst av hastigheter över 10mbit då det oftast är pingen som är viktigt och det krävs inte så mycket bandbredd för att föra över infon till spelservern.

Däremot så tar det 50 gånger längre tid att ladda ner spel i 10mbit jämfört med 500 som jag sitter med nu. Så ett spel på 20GB skulle ta 5 min 45sek med 500 lina och 4tim 33 min på 10 lina...

Och 20 gig är ingenting idag. Battlefield 4 med tillägg ligger på nånstans mellan 40-65gig som ska laddas ner.
Jag har 3 spel som måste laddas ner ifall ssdn de ligger crashar, det är ca 120-150gig data dom ska ner haha.

Och Youtube laddar sååå mycket snabbare med snabb uppkoppling och man kan faktiskt använda 1080p upplösning utan att det tar en evighet att ladda, och att hoppa framåt i klippet går mycket snabbt.

Allt över 50mbit är SÅ värt de

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Kul nyhet. Men det vore bättre att bry sig om de som inte har fast internetuppkoppling.

Och vad är det för klappmongo som satt ihop diagrammet? Om en har 10Mbit, faller det under rött eller grönt?

Har insett att jag varit tämligen privilegiad med internet, fastän jag fick bredband sist i klassen, år 2003.

En klasskamrat blev kung när han tidigt 1999 fick 10/10 över fiber. Tillsammans med en av de få som hade CD-brännare på den tiden blev han den som de flesta gick till för att "få saker". Då var det Napster som gällde. Kände mig så nöjd när jag kunde få hem en mp3:a på 5 minuter med mitt 56k V90-modem. Och så satt man på MSN. En del spelsessioner blev rätt jobbiga, spelade mest Tiberian sun då och matcherna kunde bli långa. Minns att samtal väntar-funktionen kunde paja uppkopplingen. Nån gång körde jag med direktuppringning, det gick utan abonnemang. Ah, vilka tider. Tyckte faktiskt det var rätt charmigt.

Skrivet av Paddanx:

Har släktingar i Småland, så vet exakt hur du känner.

Jag har lyx... jag kan få 1000Mbit i väggen, och jag vet att det är mer än jag behöver.

Enda dock jag hör är ursäkter från de som bor i stan hur "dyrt" det är att hålla igång ett ADSL nät. Om de vill ta bort telefonerna, ta bort dem. Men du har ffs en fiber till stationen, och en kopparlina som inte används till dem. Varför i H kan man inte använda den plötsligt?

Om något måste du väl kunna öka deras kapacitet om du nu kan använda alla frekvenser i denna tråd och inte bara de ohörbara, och det är inga problem att göra den digital och ordna IP telefoni istället. Då får de (kanske tom snabbare) internet, utan dyra grävda nya kablar.

Ja det är få, och blir färre, men många av dem odlar vår mat, mjölkar våra kor eller ordna träet till möblerna som ger Sverige en industri. Ska de bara lägga ner landsbygden tänkte de eller?

Vill tillägga att städer som fenomen bygger på landsbygdens överflöd. Lägg ner landsbyggden och vi kan alla hälsa hem.

Skrivet av Gender Bender:

Kommer ihåg tiden då man hade morgontidning och uppslagsverk.

Har jag fortfarande.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Kul nyhet. Men det vore bättre att bry sig om de som inte har fast internetuppkoppling.

Tror att i princip alla i Sverige håller med om den åsikten, men troligtvis är den statistiken inte ett dugg smickrande.
Den goda grannen i öst (Finland) lär klå oss i bredband vilken dag som helst, om det nu inte redan är så i skrivande stund?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammonder:

Runt 1/12 får jag 100/100 via kabeltv-internet från Com hem. Check your ISP!

Säker på att du får 100/100?
Jag har kollat och jag får 100/50.

Permalänk
Medlem

8/1Mbit ADSL här, känner inget behov av mer.