Ny server - tyst, många diskar, gärna kraftfull

Permalänk

Ny server - tyst, många diskar, gärna kraftfull

Ok, dags att bygga första nya servern på många år. Jag har kört länge med en HP Gen7 microserver (8GB minne och moddad med tysta fläktar), och en droboPro (8 diskar), men jag får slut på utrymme, och prestanda är minst sagt kasst. Strömning etc rullar på hyfsat, men interaktivteten när jag loggar in är helt värdelös - bara inloggning tar ett par minuter. drobon stödjer inte större diskar än 4GB, så det är bara en tidsfråga innan det tar slut.

Sammanfattningsvis så vill jag ha samma sak som många andra: mediaserver, torrents, en massa diskar, och tyst. Ska det vara så svårt
Här är lite mer detaljerade krav:

  • Tyst. Tyst. Och åter tyst.

  • Mini-ITX moderkort borde räcka, eller?

  • Luftkylning - ingen diskussion runt det tack, det bara förstör tråden.

  • Ingen GPU (förutom den i CPU:n)

  • Jag kan tänka mig laptop-komponenter om det hjälper med ljudnivån

  • Plats för 8 diskar eller mer, gärna hotswap (eller rättare sagt lätt att byta diskar, behöver inte kunna swap:as under drift)

  • Kräm för att kunna köra Plex med 4 st recodeströmmar, lite torrents, backupserver (10 GB/dag), synka konton från Dropbox, Google Drive, OneDrive

  • Kommer att köra Windows Server med någon form av virtualisering.

  • Chassit behöver vara rimligt litet. Inga "rackchassin med fötter" typ Supermicro

  • Jag kan tänka mig en lösning med en separat filserver/NAS för lagring och en kraftigare "applikationsserver", om prestanda skulle räcka.

  • Jag kan även tänka mig en lösning med ett litet datorchassi för moderkort etc och en separat disklåda (med SAS-anslutning?).

Jag kan se tre huvudsakliga vägar att gå:

  • En PC-låda, med standard konsumentkomponenter, samt interna "4-in-3" hotswap-bays. Men vem gör tysta chassin med 6 st 5 1/4" platser idag? Eller finns det färdiga chassin med hotswap (JA, se nedan)?

  • Separat diskchassi och litet chassi för CPU. Antagligen sammankopplade med SAS-kort? Eller två servrar: en stor för filer (NAS?) och en för applikationer.

  • "Proffslåda" som har färdiga hotswapbays. Men kan man verkligen få dem tysta?

PC-lådor
Silverstone DS380 ser i teorin ut att vara ett smart val, men verkar ha problem med kylning, så med en processor som jobbar hårt så kan det bli tufft. Något liknande fast lite större vore en bra produkt tror jag?
Node 804 från Fractal? Men då är det ingen hotswap.
Brontastor verkade lovande, men den är "no louder than, say, a mid-range gaming PC" enligt ett test, så den är för högljudd.
U-NAS NSC 800 faller på att den har ett litet 1U nät agg som jag inte kan tänka mig att det går att få tyst; det räcker nog inte till en kraftig processor heller.
Lian-Li PC-Q26? Att hotswap är opraktisk (inte från framsidan utan man måste öppna chassit) gör mig inte så mycket.

Separata Hårddiskchassin
Silverstone (igen!) har ett hårddiskchassi RS831S som ser lovande ut. Men 80mm fläktar?! Och dyrt - över 6000 kr, och då tillkommer ett serverchassi med plats för SAS-controller.
Amazon är full med liknande alternativ från företag som Star Tech, Sans Digital och Mediasonic. En del ansluter via SAS/SATA, andra via USB. De här alternativen mest förvirrar mig.

Arbetshypotes
Efter att ha googlat runt i några timmar medan jag skrev det här så har jag just nu den här favoriten. Synpunkter? Finns det nåt bättre?

  • Lian-Li PC-Q26. Kompakt, tyst(?), och plats för 10(!) diskar.

  • Moderkort AsRockRack E3C224D4I-14S med 2xSAS-portar+4xSATA så det klarar alla diskar. Tyvärr bara socket 1150.

  • Minne, nätdel, processor...

Permalänk
Medlem

Du säger ju att du inte vill ha ett sånt här:
Men jag har 2 st liknande:
http://store.chassisoutlet.com/4u60ramora12.html
Inga problem att trycka i 2 st:
https://www.amazon.com/FatCage-MB155SP-B-EZ-Tray-Hot-Swap-Bac...
Eller liknande.
Och stödet som är tänkt ska säkra långa PCI'e kort har av en händelse rätt sorts hål för att man skall kunna montera hängande 3.5" eller 2.5" diskar.

Varför diska en så klockren lösning ?
Inte så litet, visst.
Och inte heller knäpptyst utan moddar.
Men skall du få plats med 8+ diskar och en vettig CPU dessutom så kommer det att ta plats, och låta.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig utanav Bitfenix Phenom I mitt bygge Som jag hade samma krav på. Välj inte 1150 får ut så mycket bättre grafik delen i skylake. Ett Tips för att spara resurser är att använda Docker. Lycka till med ditt bygge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Du säger ju att du inte vill ha ett sånt här [...] Inte så litet, visst. Och inte heller knäpptyst utan moddar.

Nej, just det. Faktum är att det inte får plats i det utrymmet servern ska stå.

Citat:

Men skall du få plats med 8+ diskar och en vettig CPU dessutom så kommer det att ta plats, och låta.

Inte nödvändigtvis - se t.ex. "arbetshypotesen".

Skrivet av Duktig:

Jag använder mig utanav Bitfenix Phenom I mitt bygge Som jag hade samma krav på.

Nu förstår jag inte. Bitfenix själva säger ju att det bara får plats fem diskar? Dessutom i ganska bökig montering.

Citat:

Välj inte 1150 får ut så mycket bättre grafik delen i skylake. [...]

Det stämmer säkert, men jag ska inte ha någon grafik (det ska vara en "headless" server). Däremot så tittar jag på modernare moderkort + separat SAS-kort för att kunna köra snålare moderna processorer. Jag har också vagt för mig att Plax ska kunna koda om m.h.a. Intels "GPU" i den senaste generationen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av peterhjalmarsson:

backupserver (10 GB/dag),

Du måste köra en mindre fabrik, generera 10G om dagen det är imponerande

Permalänk
Skrivet av studiox_swe:

Du måste köra en mindre fabrik, generera 10G om dagen det är imponerande

Backuperna kommer från ett antal Windows 10-PC. Win10 genererar en rackans massa backupdata, speciellt som Crashplan insisterar på att backupa hela filen och inte bara deltat för vissa databasfiler. Nån gång borde jag väl reda ut det antar jag, men det blir inte idag...

Permalänk
Medlem

Letar efter något liknande själv.

Har varit sugen på den här ett tag: Microtower Xeon-D 1541 8-core 2GHz server 4*3.5" 2/4 LAN

Kanske kan vara något?

Edit: TinkerTry unboxing mm. av föregående version (1540)

Visa signatur

"Voilà! In view, a humble vaudevillian veteran, cast vicariously as both victim and villain by the vicissitudes of Fate. This visage, no mere veneer of vanity, is a vestige of the vox populi, now vacant, vanished. However, this valorous visitation of a by-gone vexation, stands vivified and has vowed to vanquish these venal and virulent vermin van-guarding vice and vouchsafing the violently vicious and voracious violation of volition."

Permalänk
Medlem
Skrivet av xMe:

Letar efter något liknande själv.

Har varit sugen på den här ett tag: Microtower Xeon-D 1541 8-core 2GHz server 4*3.5" 2/4 LAN

Kanske kan vara något?

Edit: TinkerTry unboxing mm. av föregående version (1540)

Den microservern från Supermicro är ruskigt fin. Dock är inte prislappen det däremot.
Då kan man lika gärna köpa en HP Microserver Gen 8 och slänga in en Xeon och mera minne.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Skrivet av IceKey:

Den microservern från Supermicro är ruskigt fin. Dock är inte prislappen det däremot.
Då kan man lika gärna köpa en HP Microserver Gen 8 och slänga in en Xeon och mera minne.

Ingen av dem rymmer dock åtta diskar utan bara hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Ingen av dem rymmer dock åtta diskar utan bara hälften.

Det är iofs sant. Dock går den att modda ganska lätt. Sitter med 2 st sådana och i ena är där 9 st diskar. 5 st 3,5 och 4 st 2,5.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Skrivet av IceKey:

Det är iofs sant. Dock går den att modda ganska lätt. Sitter med 2 st sådana och i ena är där 9 st diskar. 5 st 3,5 och 4 st 2,5.

Jag borde kanske varit tydligare med att de åtta platserna jag efterfrågade var 3,5"; utöver det så behöver jag en eller två 2,5" SSD, men de kan man ju tejpa fast i värsta fall. Konstigt nog kan jag inte redigera mitt ursprungliga inlägg för att uppdatera det - weird.

Är det Gen8:an som du har 9 diskar i? De verkar vara flexibla - jag har 5+2 i min Gen7 och skulle nog kunna få in två 2,5" till med lite fantasi och eventuellt glidmedel.

Permalänk
Medlem

Jag är smått ledsen att säga det men du får nog tänka om.

8st 3.5 diskar kommer att låta mycket och generera mycket värme, att klämma in dessa i ett litet utrymme kommer äta diskar, speciellt om de inte får tillräckligt med kylning. Att köra 4 plextranscodes kommer att vara CPU tungt och kommer även det dra upp värme och ljudnivån.

Att en burk med 8 3.5or som transcodar 4st 1080p strömmar låter mindre än en vanlig gaming dator finns tyvärr inte på kartan. Speciellt inte om den ska vara liten.

Även med 8x10TB diskar kommer du inte upp i mer än 35TB användbart utrymme i en raid 10, 53 i en raid 6 (eller Raidz2) Vilket skulle räcka till 3 eller 5 dagars backuper.

Dina backupscheman verkar vara helt av knasiga eller så har du växt långt över stadiet "fråga swec om hjälp men en hemmabyggd NAS", sortera ut det innan du bränner 60k på en NAS som du inte kommer vara nöjd med och totalhaverera efter ett år eller 2.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Skrivet av mini-ryttge:

Jag är smått ledsen att säga det men du får nog tänka om.

8st 3.5 diskar kommer att låta mycket och generera mycket värme, att klämma in dessa i ett litet utrymme kommer äta diskar, speciellt om de inte får tillräckligt med kylning. Att köra 4 plextranscodes kommer att vara CPU tungt och kommer även det dra upp värme och ljudnivån.

Att en burk med 8 3.5or som transcodar 4st 1080p strömmar låter mindre än en vanlig gaming dator finns tyvärr inte på kartan. Speciellt inte om den ska vara liten.

Även med 8x10TB diskar kommer du inte upp i mer än 35TB användbart utrymme i en raid 10, 53 i en raid 6 (eller Raidz2) Vilket skulle räcka till 3 eller 5 dagars backuper.

Dina backupscheman verkar vara helt av knasiga eller så har du växt långt över stadiet "fråga swec om hjälp men en hemmabyggd NAS", sortera ut det innan du bränner 60k på en NAS som du inte kommer vara nöjd med och totalhaverera efter ett år eller 2.

Jag tycker du är onödigt negativ - antagligen beroende på missförstånd/att jag varit otydlig. Jag har trots allt ett liknande system idag med en HP Gen7 och en Drobo som funkar helt ok.

Jag skulle kanske varit tydligare med att det inte är någon kontinuerlig körning av 4 transcodes (VEM gör det!?)!) - jag försökte bara se ett värsta möjliga scenario. Den tiden CPU:n behöver jobba så hårt så får fläkten gå upp då - det viktiga är att jag kan räkna med att den är tyst i idle eftersom den kommer att stå i "en välventilerad garderob" (låt oss inte gå in på exakt vad det betyder här - utrymmet är välventilerat och dumpar värmen utanför rummet) i gästrummet.

Kylningen i PC-Q26 verkar bra i de test jag sett och de byggloggar samt folks erfarenheter som jag läst. Jag skulle inte vara orolig för kylningen - det finns flera liknande byggen redan.

Angående diskarnas ljud så har jag 8 diskar i en drobo idag, så jag är mycket medveten om hur mycket det låter, och det är ok. De mekaniska diskarna går bara på tomgång när det inte sker någon strömning och utan sökljud är både de och fläktarna (jag har bytt ut orginalfläktarna i drobon) tysta nog för att stå i en garderob. Jag tänker inte köra några 7200 eller 10K-diskar utan det blir WD RED eller motsvarande 5400 rpm "NAS-diskar" - rimligt tysta och svala.

Tyst är ju naturligtvis relativt - den kommer ju aldrig att bli som en laptop i idle. Men inte heller som en 1U rackenhet om man säger så... Jag räknar med att med det kassa luftflödet och 40mm fläkten i min HP Gen7 idag så kommer det att bli bättre än idag i alla fall, åtminstone när inte CPU:n jobbar för fullt. Men även då så maxar en 4700T bara på 35W har jag för mig?

Backupstorlekar: du har blandat ihop GB och TB! Det är dessutom dagsbackuper - alla de sparas inte i all evighet förstås. Jag kommer inte ihåg exakt hur schemat ser ut nu, men det är säkert nån variant på standard daglig/vecko/månad/år-backup, alltså runt 7+4+12=20-talet generationer som sparas, eller c:a 200GB. En snabb titt i nuvarande backupkatalogen säger att storleken stämmer ungefär med det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IceKey:

Den microservern från Supermicro är ruskigt fin. Dock är inte prislappen det däremot.
Då kan man lika gärna köpa en HP Microserver Gen 8 och slänga in en Xeon och mera minne.

Prislappen kanske har mer att göra med Mullet? Deras Supermicropriser är inte direkt överkomliga..

en Microserver kan du ju få med en Xeon, fast ska du stoppa i något snabbar som genererar mer än säg 45w så kommer du nog få feta problem, finns knappast plats i den att byta fläkt eller vattenkylning (vill man spendera de pengarna på att göra en sådan liten server tyst och sval så har man nog andra problem)

Permalänk
Medlem

Mina servrar (som jag nämnde i en annan tråd angående kontrollerkort) är väldigt tysta - låter inte mer än en liten dator. De byggdes för att vara tysta från början så inget fusk inte.

Två bygger på AMD system med 25w cpu, 8 gb ram. Sitter i var sitt Fractal Design R4 chassi. 140mm fläktar i fronten på låga varv, semipassiva nätaggregat, igensatta fläktintag i botten och i taket. En fläkt för 140mm utsug. Låter mindre än en vanlig laptop från förra generationen.

Det tredje systemet var lite bökigare då det är ett 95w system. All in one vattenkylning rådde bot på det. Också byggt i ett Fractal Design R4 chassi, dock med tolv mekaniska diskar istället för åtta som i de andra. Låter aningens mer, mycket pga vibrationer.

Knepet för mig var att inte hålla på med för små chassin. Hur stiligt det än ser ut så är det inte värt det om man prioriterar tystnaden.

Och för guds skull, undvik all form av aluminium (och där med Lian Li) om du prioriterar tystnad. Det är tunt och väger lite, vibrerar mycket lättare än ett ordentligt stålchassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Prislappen kanske har mer att göra med Mullet? Deras Supermicropriser är inte direkt överkomliga..

en Microserver kan du ju få med en Xeon, fast ska du stoppa i något snabbar som genererar mer än säg 45w så kommer du nog få feta problem, finns knappast plats i den att byta fläkt eller vattenkylning (vill man spendera de pengarna på att göra en sådan liten server tyst och sval så har man nog andra problem)

Nu var det inte Mullet jag citerade heller dessutom. Känns som att du är inne på fel tråd och skriver.
Mullet säljer Supermicro, ja.
Sitter med 2 st Gen 8 boxar och Xeon 1230 V2 i båda, så borde veta vad jag pratar om.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Thermaltake W200 verkar perfekt för dig, Lian Li har även en liknande modell.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Mina servrar (som jag nämnde i en annan tråd angående kontrollerkort) är väldigt tysta - låter inte mer än en liten dator. De byggdes för att vara tysta från början så inget fusk inte.

Två bygger på AMD system med 25w cpu, 8 gb ram. Sitter i var sitt Fractal Design R4 chassi. 140mm fläktar i fronten på låga varv, semipassiva nätaggregat, igensatta fläktintag i botten och i taket. En fläkt för 140mm utsug. Låter mindre än en vanlig laptop från förra generationen.

Det tredje systemet var lite bökigare då det är ett 95w system. All in one vattenkylning rådde bot på det. Också byggt i ett Fractal Design R4 chassi, dock med tolv mekaniska diskar istället för åtta som i de andra. Låter aningens mer, mycket pga vibrationer.

Knepet för mig var att inte hålla på med för små chassin. Hur stiligt det än ser ut så är det inte värt det om man prioriterar tystnaden.

Och för guds skull, undvik all form av aluminium (och där med Lian Li) om du prioriterar tystnad. Det är tunt och väger lite, vibrerar mycket lättare än ett ordentligt stålchassi.

Aluminium är ett problem - jag måste erkänna att jag inte ens tänkte på det för PC-Q26 - det ser så "plåtigt" ut jämfört med de Lian-Li jag haft för 10-15 år sedan. Kanske pga att det är lackat. I viss mån kan man komma runt de med bitumenmattor, men det har ju sina egna problem.

Fractal Design är definitivt ett alternativ. Som du kanske såg i första inlägget hade jag funderat på Node 804 snarare än Define-serien pga mindre volym (41 liter vs 56 - PC-Q26 är 32 liter) och allmänt bättre proportioner för den placering jag tänkt mig. Synpunkter på det någon? Eller R5 i st för R4? FD har så mycket chassin nu för tiden att jag inte kan skilja dem åt...
Finns det något sätt att få hotswap på något sätt i FD:s chassin?

Skrivet av IceKey:

Nu var det inte Mullet jag citerade heller dessutom. Känns som att du är inne på fel tråd och skriver.
Mullet säljer Supermicro, ja.
[...]

Han tänkte nog på att Mullet är dyra jämfört med många andra (utländska) leverantörer. Att jämföra med ebay är kanske orättvist mot en svensk handlare, men det är icke desto mindre en intressant möjlighet för många privatpersoner. De trådar jag startat de senaste dagarna har verkligen öppnat mina ögon för de superlåga priserna på serverkomponenter "over there"!

Skrivet av GarfieldPower:

Thermaltake W200 verkar perfekt för dig, Lian Li har även en liknande modell.

Tack, men det är alldeles för stort - dubbelt så många diskplatser som jag behöver, större moderkort än vad jag behöver, etc. Sen så har vi det faktum att Thermaltake gjorde riktigt riktigt riktigt fetusla chassin och kylare för några år sedan, i alla fall med avseende på buller, och även om de kanske har skärpt sig(?), så skulle jag vara skeptisk. Många hål i det chassit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Aluminium är ett problem - jag måste erkänna att jag inte ens tänkte på det för PC-Q26 - det ser så "plåtigt" ut jämfört med de Lian-Li jag haft för 10-15 år sedan. Kanske pga att det är lackat. I viss mån kan man komma runt de med bitumenmattor, men det har ju sina egna problem.

Fractal Design är definitivt ett alternativ. Som du kanske såg i första inlägget hade jag funderat på Node 804 snarare än Define-serien pga mindre volym (41 liter vs 56 - PC-Q26 är 32 liter) och allmänt bättre proportioner för den placering jag tänkt mig. Synpunkter på det någon? Eller R5 i st för R4? FD har så mycket chassin nu för tiden att jag inte kan skilja dem åt...
Finns det något sätt att få hotswap på något sätt i FD:s chassin?

Ja jag kan bara prata av egen erfarenhet - mitt gamla Cooler Master Stacker var vidöppet i fronten och hade så tunna sidor att det var på gränsen till behagligt att sitta på chassit...

Mitt högst personliga råd är att du satsar på ett luftigare chassi. Risken är att du får problem med värmen vilket gör att fläktarna måste snurra mer vilket ger dig mer oljud. I mitt R4 med tolv diskar har jag ytterligare en vagga så det är sex diskar nere och så den större buren ovanpå. Funkar fint men måste komma ihåg att nätaggregatet inte får vara för långt. Hotswap får du nog problem med då diskarna monteras på tvären i chassit. Jag har ju haft mina chassin i ett par år nu och när jag bytt diskar så har jag dock bara monterat av båda sidorna och så har det gått väldigt snabbt ändå. Behöver du verkligen ha hotswap?

Permalänk
Medlem

@peterhjalmarsson: DS380.
Välj rätt komponenter så gissar jag på att kylningen inte kommer vara ett problem.
Gör inte saker och ting svårare än vad de behöver.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Aluminium är ett problem - jag måste erkänna att jag inte ens tänkte på det för PC-Q26 - det ser så "plåtigt" ut jämfört med de Lian-Li jag haft för 10-15 år sedan. Kanske pga att det är lackat. I viss mån kan man komma runt de med bitumenmattor, men det har ju sina egna problem.

Fractal Design är definitivt ett alternativ. Som du kanske såg i första inlägget hade jag funderat på Node 804 snarare än Define-serien pga mindre volym (41 liter vs 56 - PC-Q26 är 32 liter) och allmänt bättre proportioner för den placering jag tänkt mig. Synpunkter på det någon? Eller R5 i st för R4? FD har så mycket chassin nu för tiden att jag inte kan skilja dem åt...
Finns det något sätt att få hotswap på något sätt i FD:s chassin?

Han tänkte nog på att Mullet är dyra jämfört med många andra (utländska) leverantörer. Att jämföra med ebay är kanske orättvist mot en svensk handlare, men det är icke desto mindre en intressant möjlighet för många privatpersoner. De trådar jag startat de senaste dagarna har verkligen öppnat mina ögon för de superlåga priserna på serverkomponenter "over there"!

Tack, men det är alldeles för stort - dubbelt så många diskplatser som jag behöver, större moderkort än vad jag behöver, etc. Sen så har vi det faktum att Thermaltake gjorde riktigt riktigt riktigt fetusla chassin och kylare för några år sedan, i alla fall med avseende på buller, och även om de kanske har skärpt sig(?), så skulle jag vara skeptisk. Många hål i det chassit...

Nu är det så att det chassit som länkades går att köpa löst med för runt 1700, sen ett mini-itx moderkort, CPU och minne utav eget tycke, så blir det dyrt hur man än vrider på det.

Det man kan göra är att koppla på en disklåda istället via usb eller e-sata om man så vill, till tex en Gen8 box. Funderar lite på det själv med en lian-li 503 låda.

Det mullet har är ju en redan lite enkelt förkonfigurerad barebone typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Ja jag kan bara prata av egen erfarenhet - mitt gamla Cooler Master Stacker var vidöppet i fronten och hade så tunna sidor att det var på gränsen till behagligt att sitta på chassit...

Mitt högst personliga råd är att du satsar på ett luftigare chassi. Risken är att du får problem med värmen vilket gör att fläktarna måste snurra mer vilket ger dig mer oljud. I mitt R4 med tolv diskar har jag ytterligare en vagga så det är sex diskar nere och så den större buren ovanpå. Funkar fint men måste komma ihåg att nätaggregatet inte får vara för långt. Hotswap får du nog problem med då diskarna monteras på tvären i chassit. Jag har ju haft mina chassin i ett par år nu och när jag bytt diskar så har jag dock bara monterat av båda sidorna och så har det gått väldigt snabbt ändå. Behöver du verkligen ha hotswap?

Jag behöver inte hotswap i betydelsen byta diskar under drift, utan kan leva med att ta ned systemet. Däremot vore det med tanke på placeringen av chassit hos mig väldigt bekvämt/önskvärt att kunna dra ut/stoppa i diskar ur en vagga utan att behöva bekymra mig om kablarna. Antingen från framsidan, eller från ena sidan. Min erfarenhet hittills är att jag bytt diskar långt mer än vad jag hade velat.

Att behöva dra ut chassit från sitt utrymme för att kunna lyfta av bägge sidoplåtarna (en kan jag ta av ändå) är inte ok tyvärr. Så Define vore ok om de bara hade ett bakplan som man kunde sätta på HD-burarna. Otroligt att det inte verkar finnas.

Permalänk
Skrivet av backspace:

@peterhjalmarsson: DS380.
Välj rätt komponenter så gissar jag på att kylningen inte kommer vara ett problem.
Gör inte saker och ting svårare än vad de behöver.

Tyvärr är nätet fullt av DS380-byggen där diskarna överhettats pga det obefintliga luftflödet över dem. Den bästa lösningen jag sett på det är en plastbit som styr luften i den riktningen, men det löser ändå inte problemet med att hårddiskvaggan är i stort sett lufttät. Verkligen märklig konstruktion... En generation med mer genomsläppliga HD-vaggor/HD-bur kommer säkert att lösa problemet nästa år, men jag behöver lådan nu, och har ingen lust att modda alltför mycket...

Edit: och jag gör det inte "svårare" än vad jag behöver - jag anstränger mig lite extra för att få så låg ljudvolym och bra livslängd som möjligt. Men, ja, skillnaden kan vara hårfin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Ok, dags att bygga första nya servern på många år. Jag har kört länge med en HP Gen7 microserver (8GB minne och moddad med tysta fläktar), och en droboPro (8 diskar), men jag får slut på utrymme, och prestanda är minst sagt kasst. Strömning etc rullar på hyfsat, men interaktivteten när jag loggar in är helt värdelös - bara inloggning tar ett par minuter. drobon stödjer inte större diskar än 4GB, så det är bara en tidsfråga innan det tar slut.

Sammanfattningsvis så vill jag ha samma sak som många andra: mediaserver, torrents, en massa diskar, och tyst. Ska det vara så svårt
Här är lite mer detaljerade krav:

  • Tyst. Tyst. Och åter tyst.

  • Mini-ITX moderkort borde räcka, eller?

  • Luftkylning - ingen diskussion runt det tack, det bara förstör tråden.

  • Ingen GPU (förutom den i CPU:n)

  • Jag kan tänka mig laptop-komponenter om det hjälper med ljudnivån

  • Plats för 8 diskar eller mer, gärna hotswap (eller rättare sagt lätt att byta diskar, behöver inte kunna swap:as under drift)

  • Kräm för att kunna köra Plex med 4 st recodeströmmar, lite torrents, backupserver (10 GB/dag), synka konton från Dropbox, Google Drive, OneDrive

  • Kommer att köra Windows Server med någon form av virtualisering.

  • Chassit behöver vara rimligt litet. Inga "rackchassin med fötter" typ Supermicro

  • Jag kan tänka mig en lösning med en separat filserver/NAS för lagring och en kraftigare "applikationsserver", om prestanda skulle räcka.

  • Jag kan även tänka mig en lösning med ett litet datorchassi för moderkort etc och en separat disklåda (med SAS-anslutning?).

Jag kan se tre huvudsakliga vägar att gå:

  • En PC-låda, med standard konsumentkomponenter, samt interna "4-in-3" hotswap-bays. Men vem gör tysta chassin med 6 st 5 1/4" platser idag? Eller finns det färdiga chassin med hotswap (JA, se nedan)?

  • Separat diskchassi och litet chassi för CPU. Antagligen sammankopplade med SAS-kort? Eller två servrar: en stor för filer (NAS?) och en för applikationer.

  • "Proffslåda" som har färdiga hotswapbays. Men kan man verkligen få dem tysta?

PC-lådor
Silverstone DS380 ser i teorin ut att vara ett smart val, men verkar ha problem med kylning, så med en processor som jobbar hårt så kan det bli tufft. Något liknande fast lite större vore en bra produkt tror jag?
Node 804 från Fractal? Men då är det ingen hotswap.
Brontastor verkade lovande, men den är "no louder than, say, a mid-range gaming PC" enligt ett test, så den är för högljudd.
U-NAS NSC 800 faller på att den har ett litet 1U nät agg som jag inte kan tänka mig att det går att få tyst; det räcker nog inte till en kraftig processor heller.
Lian-Li PC-Q26? Att hotswap är opraktisk (inte från framsidan utan man måste öppna chassit) gör mig inte så mycket.

Separata Hårddiskchassin
Silverstone (igen!) har ett hårddiskchassi RS831S som ser lovande ut. Men 80mm fläktar?! Och dyrt - över 6000 kr, och då tillkommer ett serverchassi med plats för SAS-controller.
Amazon är full med liknande alternativ från företag som Star Tech, Sans Digital och Mediasonic. En del ansluter via SAS/SATA, andra via USB. De här alternativen mest förvirrar mig.

Arbetshypotes
Efter att ha googlat runt i några timmar medan jag skrev det här så har jag just nu den här favoriten. Synpunkter? Finns det nåt bättre?

  • Lian-Li PC-Q26. Kompakt, tyst(?), och plats för 10(!) diskar.

  • Moderkort AsRockRack E3C224D4I-14S med 2xSAS-portar+4xSATA så det klarar alla diskar. Tyvärr bara socket 1150.

  • Minne, nätdel, processor...

Jag ser att du skriver tyst och litet men jag vill ändå rekommendera Supermicro.
Du får chassi som är tysta om du väljer dom som betecknas som "whisperquiet" samt hotswap.
Kör sedan noctuakylare för cpu så har du kommit rätt långt.
Har tidigare kört med hotswapkabinett 4 disk i 3 5.25", det sög verkligen riktigt mkt.
Edit: Gällande livslängd så har mina WD Red nu gått 24/7 i 4 år utan problem.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@peterhjalmarsson: Iofs.
Jag utgick ifrån att du skrev "välventilerad" vilket hjälper till att hålla värme i schack.
Många som sätter ihop maskiner blir förvånade när temperaturen är hög och så visar det sig att de tryckt in datorlådan i ett trångt utrymme utan möjlighet till ventilation.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Jag behöver inte hotswap i betydelsen byta diskar under drift, utan kan leva med att ta ned systemet. Däremot vore det med tanke på placeringen av chassit hos mig väldigt bekvämt/önskvärt att kunna dra ut/stoppa i diskar ur en vagga utan att behöva bekymra mig om kablarna. Antingen från framsidan, eller från ena sidan. Min erfarenhet hittills är att jag bytt diskar långt mer än vad jag hade velat.

Att behöva dra ut chassit från sitt utrymme för att kunna lyfta av bägge sidoplåtarna (en kan jag ta av ändå) är inte ok tyvärr. Så Define vore ok om de bara hade ett bakplan som man kunde sätta på HD-burarna. Otroligt att det inte verkar finnas.

Förstår problemet - tyvärr har ju 5,25" enheter gått ur tiden, åtminstone om man ser till kvantiteter. Kan bli knivigt tyvärr

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Jag ser att du skriver tyst och litet men jag vill ändå rekommendera Supermicro.
Du får chassi som är tysta om du väljer dom som betecknas som "whisperquiet" samt hotswap.
Kör sedan noctuakylare för cpu så har du kommit rätt långt.
Har tidigare kört med hotswapkabinett 4 disk i 3 5.25", det sög verkligen riktigt mkt.
Edit: Gällande livslängd så har mina WD Red nu gått 24/7 i 4 år utan problem.

Allt jag sett på nätet säger att Supermicro och liknande chassin är svårt att få tyst - de tillverkarna tänker helt enkelt inte på ljudvolym. Visst kan man modda om dem i viss utsträckning, men då är det bättre att skaffa ett "ljudmedvetet" chassi från början.

4-in-3 kabinett är dåliga generellt , men det finns undantag.

Skrivet av backspace:

@peterhjalmarsson: Iofs.
Jag utgick ifrån att du skrev "välventilerad" vilket hjälper till att hålla värme i schack.
Många som sätter ihop maskiner blir förvånade när temperaturen är hög och så visar det sig att de tryckt in datorlådan i ett trångt utrymme utan möjlighet till ventilation.

Nja. "Välventilerad" gör oftast mer skada än nytta. Det som oftast händer är att de kalla luftströmmarna som sugs in av fläktarna läcker ut i alla springor och vrår innan de hinner kyla något, och så får man ha ÄNNU mer fläktar för att kompensera för det. Det är därför alla tysta chassin är slutna, har tydliga insug och utblås, och väl definierade luftströmningsvägar där emellan som tar den kalla luften dit den behövs.

Lådans omgivning är förstås viktig; den här kommer att stå i ett väl ventilerat utrymme, eventuellt med fläktutblåset direkt anslutet till ventilationen om det går att göra en vettig anslutning.

Edit: nu förstår jag att du argumenterade för att ett DS380 skulle klara sig ändå om kringutrymmet runt lådan är välventilerat. Knappast, problemet är ju att luften bli stående stilla inuti chassit. Inget jag har lust att chansa på ändå.

Skrivet av MsSmith:

Förstår problemet - tyvärr har ju 5,25" enheter gått ur tiden, åtminstone om man ser till kvantiteter. Kan bli knivigt tyvärr

Nja, det finns ju chassitillverkare som förstår problemet och har "hotswap" bakplan i sina chassin, och det är lika bra - jag slipper gärna 4-in-3-kabinetten. Tyvärr är inte Fractal en av dem.

Det lutar allt mer mot PC-Q26...

Permalänk
Medlem

Om du har tid kan du rota runt inne på [H]ard Forum och kolla på folks byggen där.
Finns en tråd för varje år om folks filserver byggen.

I senaste tråden finns ett fint litet bygge.

https://hardforum.com/threads/h-ard-forum-storage-showoff-thr...

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Ingen av dem rymmer dock åtta diskar utan bara hälften.

Micro Gen8 går lätt att stapla på varandra
Den är inte superdupertyst i sitt orginalutförande, så någon form av fan-modd kanske måste till för att möta dina krav.
På plussidan går det att nå diskarna från framsidan, även om det inte är hotswap.

Permalänk
Skrivet av IceKey:

Om du har tid kan du rota runt inne på [H]ard Forum och kolla på folks byggen där.
Finns en tråd för varje år om folks filserver byggen.

I senaste tråden finns ett fint litet bygge.

https://hardforum.com/threads/h-ard-forum-storage-showoff-thr...

Mmm, det finns en del fint där. Jag har också hittat ett par PC-Q26-byggen där som jag lärt mig en del av.

Skrivet av henkiii:

Micro Gen8 går lätt att stapla på varandra
Den är inte superdupertyst i sitt orginalutförande, så någon form av fan-modd kanske måste till för att möta dina krav.
På plussidan går det att nå diskarna från framsidan, även om det inte är hotswap.

Nej, den är ju inte speciellt tyst. Jag vet att när den kom så kastade sig Gen7-moddarna på SPCR över den och försökte byta fläktar även i denna, men misslyckades. Kräver visst specialfläktar, och det är inte så kul för den dan fläkten skär. Men det kanske är löst nu? Inget för mig i alla fall - för liten och för klen CPU.