Snälla behöver hjälp med Python!

Permalänk
Medlem

Snälla behöver hjälp med Python!

Hej! Hade någon kunnat hjälpa mig med denna?

Write a function ctrapezoidal(f, a, b, n) which implements the trape- zoidal approximation. Test this function for different n and compare your result to the exact integral. (Choose a simple function f that you can integrate by hand, e.g. ex. However, don’t make it too simple.)

Jag förstår inte hur jag ska ställa upp det och kan inte få det att fungera

Permalänk
Hedersmedlem

Har du påbörjat något? Kan du formulera lite mer exakt vad du har svårt med? Har du skapat funktionen? Har du valt en funktion du kan integrera för hand? Är det någon matte du har svårt att förstå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Har du påbörjat något? Kan du formulera lite mer exakt vad du har svårt med? Har du skapat funktionen? Har du valt en funktion du kan integrera för hand? Är det någon matte du har svårt att förstå?

Jag har hittat hur formeln ser ut! När jag har googlat runt så står det att man kanske ska göra en loop men jag vet inte hur man gör det Tack för ditt svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Linnea98:

Jag har hittat hur formeln ser ut! När jag har googlat runt så står det att man kanske ska göra en loop men jag vet inte hur man gör det Tack för ditt svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Toppen, nu har vi något mer specifikt att jobba med, loopar.

Jag föreslår att du läser på lite om hur loopar fungerar och vad de gör, här till exempel: https://www.tutorialspoint.com/python/python_loops.htm

Eller någon annan sida du hittar som passar. Har du sen svårt att få ihop en loop kan du visa din kod och så kollar vi gärna på den.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Linnea98:

Jag har hittat hur formeln ser ut! När jag har googlat runt så står det att man kanske ska göra en loop men jag vet inte hur man gör det Tack för ditt svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen vill göra läxan åt dig, men om du visar hur långt du kommit blir det lättare att hjälpa till.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.