Ersättning tjänsteresa förmånsbil?

Permalänk

Ersättning tjänsteresa förmånsbil?

Hej!

Någon som har koll på vilken ersättning man får vid tjänsteresa med s.k. delat drivmedel? Delat drivmedel går ut på att företaget betalar delen av bränslet som förbrukat under tjänsteresor och jag själv det jag kört privat...
Har man ändå rätt till 18.5 kr/mil?
Någon annan som har delat bränsle?

Mvh lars

Permalänk
Medlem

Om företaget betalar bränslet för resor i tjänsten så får du ju såklart ingen mer ersättning då du inte har någon utgift.

Edit:
I de fall där företaget inte betalar bränslet så är det vanligtvis dessa siffror som gäller:
• 6:50 kr per mil för förmånsbil, tjänstebil om den går på diesel
• 9:50 kr per mil för förmånsbil, tjänstebil om den går på annat drivmedel (t.ex. bensin eller etanol).

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk

Ja så hade jag också tänkt, men när jag förutom betalar ett förmånsvärde så har jag också ett bruttolönavdrag så jag tänkte om det fanns en kompensation för detta...

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte.

Bruttolöneavdrag har alla som har förmånsbil även om det kanske inte är synligt (man kan förhandla om högre lön istället för förmånsbil).

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk

Ok, tack för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brynolf:

Tyvärr inte.

Bruttolöneavdrag har alla som har förmånsbil även om det kanske inte är synligt (man kan förhandla om högre lön istället för förmånsbil).

Fast det stämmer inte överhuvudtaget. Jag betalar bara skatt på förmånsvärdet. Att jag har förmånsbil påverkar inte min lön varken neråt eller uppåt. Jag hade inte fått en högre lön bara för jag avstått bil. Så dra inte alla företag över samma kam

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Fast det stämmer inte överhuvudtaget. Jag betalar bara skatt på förmånsvärdet. Att jag har förmånsbil påverkar inte min lön varken neråt eller uppåt. Jag hade inte fått en högre lön bara för jag avstått bil. Så dra inte alla företag över samma kam

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, det jag hävdar är att om du hade förhandlat med din arbetsgivare så skulle du säkert kunnat öka din lön istället för att ha en förmånsbil. Sen handlar det ju såklart om hur duktig man är på att förhandla osv.

Företaget är ju beredda att betala en viss summa för din anställning som innefattar lön, arbetsgivaravgifter, pension, förmånsbil osv.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk

Kan man motivera en ersättning med förmånsbil där man även har ett bruttolönavdrag med att i och med man har ett bruttolönavdrag för att bilen ska bli kostnadsneutral för företaget så tjänar ju företaget pengar på att jag inte har en privat bil och får en massa ersättning då jag kör den i tjänst? Jag har förstått att ersättningen består av flera delar men säg att man med privat bil har 25 kr/mil och istället har9.5 kr/mil om man själv betalar bränslet till sin förmånsbil, då sparar ju företaget 15.50 kr per mil! Det borde man väl kunna resonera fram att man borde dela!?

Permalänk
Medlem

Du vill alltså ha en ersättning från ditt företag (vilka betalar bränslet) för tjänsteresan? Med privat bil så är det väl 18,50 som är den skattefria ersättningen och därutöver en förmån som betalas ut som beskattas.

Bruttolöneavdraget beror ju på att du har en rätt att nyttja bilen även privat. Annars så finns ju alternativen som vissa utav oss har. "Tjänstebilen" hämtas på arbetsplatsen varje morgon, lämnas där varje kväll.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenlars:

Kan man motivera en ersättning med förmånsbil där man även har ett bruttolönavdrag med att i och med man har ett bruttolönavdrag för att bilen ska bli kostnadsneutral för företaget så tjänar ju företaget pengar på att jag inte har en privat bil och får en massa ersättning då jag kör den i tjänst? Jag har förstått att ersättningen består av flera delar men säg att man med privat bil har 25 kr/mil och istället har9.5 kr/mil om man själv betalar bränslet till sin förmånsbil, då sparar ju företaget 15.50 kr per mil! Det borde man väl kunna resonera fram att man borde dela!?

Förstår inte frågan men jag har ett antal företagsbilar i mina företag och krasst sett, vill du komma så billigt undan som möjligt köper du en bil för 5 000kr och tar milersättning på 18,50kr. I och med att värdet på bilen knappast sjunker så är det nog enda sättet att "tjäna" pengar på att köra i tjänsten. Mina anställda har dock inget bruttolöneavdrag utan det är budgeterat att det ska gå ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Förstår inte frågan men jag har ett antal företagsbilar i mina företag och krasst sett, vill du komma så billigt undan som möjligt köper du en bil för 5 000kr och tar milersättning på 18,50kr. I och med att värdet på bilen knappast sjunker så är det nog enda sättet att "tjäna" pengar på att köra i tjänsten. Mina anställda har dock inget bruttolöneavdrag utan det är budgeterat att det ska gå ändå.

Men här ska vi väl ändå göra skillnad på företagsbilar (ex.vis servicebilar etc) och förmånsbilar? Det vi ska komma ihåg är att många som är "tvingade" att använda privat fordon i tjänsten brukar förhandla sig till en viss milersättning förutom de skattefria 18,50kr/mil som finns. Men att som TS försöka få ersättning för en tjänsteresa med tjänstebil är lite väl magstarkt.

Frågan är om TS också skulle försöka få ut en ersättning i det fall där arbetsgivaren betalar tåg/flygresan också.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Låter som Löneväxling

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenlars:

Kan man motivera en ersättning med förmånsbil där man även har ett bruttolönavdrag med att i och med man har ett bruttolönavdrag för att bilen ska bli kostnadsneutral för företaget så tjänar ju företaget pengar på att jag inte har en privat bil och får en massa ersättning då jag kör den i tjänst? Jag har förstått att ersättningen består av flera delar men säg att man med privat bil har 25 kr/mil och istället har9.5 kr/mil om man själv betalar bränslet till sin förmånsbil, då sparar ju företaget 15.50 kr per mil! Det borde man väl kunna resonera fram att man borde dela!?

Prata du med din arbetsgivare. Men de kommer nog kolla lite märkligt på dig när du säger att de tjänar på att tillhandahålla en bil åt dig, kontra att du ska ta din egen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Henrik21: Beklagar dåligt ordval - alla bilar är just förmånsbilar

Permalänk
Skrivet av kaptenlars:

Kan man motivera en ersättning med förmånsbil där man även har ett bruttolönavdrag med att i och med man har ett bruttolönavdrag för att bilen ska bli kostnadsneutral för företaget så tjänar ju företaget pengar på att jag inte har en privat bil och får en massa ersättning då jag kör den i tjänst? Jag har förstått att ersättningen består av flera delar men säg att man med privat bil har 25 kr/mil och istället har9.5 kr/mil om man själv betalar bränslet till sin förmånsbil, då sparar ju företaget 15.50 kr per mil! Det borde man väl kunna resonera fram att man borde dela!?

Ersättningen du får när du kör privat bil i tjänsten ska ju täcka saker som reparationer, bränsle, värdeminskning och slitage, om ditt företag äger bilen, betalar reparationerna och bränslet så är det väl inte mycket kvar du står för? Ditt bruttolöneavdrag är ju som ett bidrag till arbetsgivaren för värdeminskning, slitage osv för den del du använder bilen utanför tjänsten, inget som påverkas av att du åker på en tjänsteresa.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Aha jag trodde att bruttolönavdrag var för att bilen inte skulle kosta företaget nånting. Men det är bara ett bidrag till arbetsgivaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenlars:

Aha jag trodde att bruttolönavdrag var för att bilen inte skulle kosta företaget nånting. Men det är bara ett bidrag till arbetsgivaren!

Jag misstänker att du har bruttolöneavdrag för att du har en bil som kostar mer än vad företaget är villig att lägga ut. Många företag har en policy på förmånsbilar där de pröjsar månadskostnad för en bil upp till X basbelopp och vill du ha en fräsigare bil får du hosta upp själv genom bruttolöneavdrag.

Har du hela bilen som bruttolöneavdrag låter det mer som personalbil, alltså leasing, via företaget. Säker på att du håller isär dessa?

Jag själv har ett minimalt bruttolöneavdrag för att jag gjorde lite tillval på min förmånsbil. Min arbetsgivare står för upp till 7,5 basbelopp vill jag minnas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenlars:

Aha jag trodde att bruttolönavdrag var för att bilen inte skulle kosta företaget nånting. Men det är bara ett bidrag till arbetsgivaren!

Bruttolöneavdrag förekommer (dock inte alltid), men företrädesvis i de fall där förmånsbilen överstiger 7,5PBB. Bilen kostar ju självklart företaget, men det har att göra med vilken rätt du har att nyttja fordonet privat.

Ur ett mer rent allmänt avseende, vore intressant att veta hur mkt folk faktiskt betalar för de privata milen i förmånsbilarna. Det känns mer uppstyrt nu än tidigare, men det förekommer nog en hel del fusk med detta. Varför ser man så många stripade bilar vid gymmen, idrottsanläggningar och golfbanor?

Skrivet av Murer:

Jag misstänker att du har bruttolöneavdrag för att du har en bil som kostar mer än vad företaget är villig att lägga ut. Många företag har en policy på förmånsbilar där de pröjsar månadskostnad för en bil upp till X basbelopp och vill du ha en fräsigare bil får du hosta upp själv genom bruttolöneavdrag.

Har du hela bilen som bruttolöneavdrag låter det mer som personalbil, alltså leasing, via företaget. Säker på att du håller isär dessa?

Jag själv har ett minimalt bruttolöneavdrag för att jag gjorde lite tillval på min förmånsbil. Min arbetsgivare står för upp till 7,5 basbelopp vill jag minnas.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl 7,5PBB som gäller även detta. Tror inte TS har riktigt koll på de olika begreppen här.

Åter till TS grundfråga: Kan man få milersättning i de fall där arbetsgivaren betalar bränslet. I mina ögon är det ju ett solklart nej på detta. Ni andra får gärna förklara hur ni tänker i de fall ni kommer fram till något annat.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk

Hej igen!
Jag hade förstått fel, får ersättning för mil i tjänst, får inte bränslet betalt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Bruttolöneavdrag förekommer (dock inte alltid), men företrädesvis i de fall där förmånsbilen överstiger 7,5PBB. Bilen kostar ju självklart företaget, men det har att göra med vilken rätt du har att nyttja fordonet privat.

Ur ett mer rent allmänt avseende, vore intressant att veta hur mkt folk faktiskt betalar för de privata milen i förmånsbilarna. Det känns mer uppstyrt nu än tidigare, men det förekommer nog en hel del fusk med detta. Varför ser man så många stripade bilar vid gymmen, idrottsanläggningar och golfbanor?

Det är väl 7,5PBB som gäller även detta. Tror inte TS har riktigt koll på de olika begreppen här.

Åter till TS grundfråga: Kan man få milersättning i de fall där arbetsgivaren betalar bränslet. I mina ögon är det ju ett solklart nej på detta. Ni andra får gärna förklara hur ni tänker i de fall ni kommer fram till något annat.

Varför skulle man betala för dessa? om företaget som i mitt fall betalar hela bilens leasingkostnad + allt förutom drivmedlet jag använder privat, varför skulle jag betala för milen? Det är ju av den anledningen det är en förmånsbil och jag skattar för att jag använder den privat.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Varför skulle man betala för dessa? om företaget som i mitt fall betalar hela bilens leasingkostnad + allt förutom drivmedlet jag använder privat, varför skulle jag betala för milen? Det är ju av den anledningen det är en förmånsbil och jag skattar för att jag använder den privat.

Fast betalar företaget hela leasingkostnaden +allt annat förutom drivmedel vid privat körning så är det ju som du säger en skattepliktig förmån som du betalar för. Det var ju en redovisning av den kostnaden jag syftade på.

I mitt fall så står tjänstebilen på arbetsplatsens parkering (vilket iofs blir lika lång promenad som till den privata parkeringsplatsen för min privata bil). Får inte nyttjas privat, men innebär heller ingen kostnad för mig som anställd. Det känns spontant som att det förekommer en del fusk med milredovisningarna på tjänstebilar, men det kanske är i tjänsten man dyker upp med familjen vid sporthallen eller golfbanan en tidig vardageftermiddag.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF