Samsung förvärvar skärmteknikföretaget QD Vision

Permalänk
Melding Plague

Samsung förvärvar skärmteknikföretaget QD Vision

Kvantprickar tros vara nästa stora framsteg inom skärmteknik och nu förvärvar Samsung amerikanska QD Vision, en av de största aktörerna när det kommer till forskning inom området.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Våga vägra säga kvantprickar. Fulaste uttrycket jag varit med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Våga vägra säga kvantprickar. Fulaste uttrycket jag varit med om.

Men skriva går bra ser ja!

Kvantpunkter då?

Permalänk
Medlem

@anon42512: Håller med. Kvantpunkter låter mycket bättre men ändå fel på något sätt.

Eller kanske kvantpixlar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Våga vägra säga kvantprickar. Fulaste uttrycket jag varit med om.

Skrivet av Imaculent:

Men skriva går bra ser ja!

Kvantpunkter då?

Skrivet av simon253:

@anon42512: Håller med. Kvantpunkter låter mycket bättre men ändå fel på något sätt.

Eller kanske kvantpixlar.

Ica kvantum
wat

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Kvantpluppar

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Administrativ avgift

@Ürkel: HAHHA dog <3

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Våga vägra säga kvantprickar. Fulaste uttrycket jag varit med om.

Skrivet av simon253:

@anon42512: Håller med. Kvantpunkter låter mycket bättre men ändå fel på något sätt.

Eller kanske kvantpixlar.

Det spelar väl ingen roll om det är fult eller inte när det är korrekt.

Permalänk

Suck

Samma skit som med "LED"-TV.

Dom snor namnet för sina sketna gamla LCD.

Sedan när äkta kvant-prick-paneler kommer, så måste dom kallas för "QWERTY-kvant-prickTV" eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Suck

Samma skit som med "LED"-TV.

Dom snor namnet för sina sketna gamla LCD.

Sedan när äkta kvant-prick-paneler kommer, så måste dom kallas för "QWERTY-kvant-prickTV" eller nåt.

Fast detta är ju ett riktigt fenomen? Inget mumbo jumbo med det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Fast detta är ju ett riktigt fenomen? Inget mumbo jumbo med det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

I en äkta kvant-pricks-panel är det kvant-prickarna som lyser, precis som det är lysdioderna som lyser i en äkta LED-panel.

Om man sätter LED-belysning bakom en LCD-panel, och ett filter med kvant-prickar framför den, så är det fortfarande bara en LCD.

Permalänk
Medlem

De gör OLED skärmar till telefoner men inte till TV apparater? Varför? Jag gillar LG pga deras underbara OLED TV.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skäggig legend

Sant att det finns framtid där, därför folket ofta inte tittar på film under nattetid/släckt ala bläck svart i rummet, utan mer på dagtid/tända lampor och mycket ljusinsläpp - aka Svenssons. Jag tillhör den skara som vill ha totalt jävla mörker och köpte precis en 65" OLED, därför ser jag personligen att utvecklingen av OLED bör vara prio ett! Samtidigt som jag förstår att LCD har en sådan enorm marknad och är långt ifrån död.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Vore mycket bättre om de istället satsade på OLED, men de är väl för hopplöst långt efter LG så de måste ta till panikåtgärder för att fortsätta blåsa liv i LCD-liket.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cooling23:

De gör OLED skärmar till telefoner men inte till TV apparater? Varför? Jag gillar LG pga deras underbara OLED TV.

Samsung har misslyckats med sin OLED-teknik för större skärmar, så de ligger ett antal år efter LG som har patenterat sin teknik. Därför försöker de sälja på kunderna att LCD med kvantprickar är det nya, häftiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Satsa på OLED i stället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är förmodligen en del av deras utveckling av QLED. Samsung kan också tvinga bort andra som använder sig just av QD vision quantomdot. Tror dock de ligger i en tvist med Nanosys om vissa patent.

Sen att OLED skulle vara framtiden är otroligt osäkert.

MicroLED och QLED kommer nog slåss med OLED.

https://www.cnet.com/uk/news/how-qled-tv-could-help-samsung-f...
http://www.digitaltrends.com/home-theater/samsung-says-new-qu...

Folk som tror det är mumbo jumbo har ingen koll.

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk
Medlem

OLED har ju problem med att dom degraderas med tiden, något som QD inte lider av.
Samtidigt så verkar det ju som att det är jävligt svårt att göra felfria OLED paneler. Det är därför vi ser massa OLED i små skärmar, men inte i stora, det blir helt enkelt för många döda pixlar för att man ska kunna skära ut en 32 tummare. Resultatet blir en drös med 5 tummare runt felen istället.

Vi får nog vänja oss vid tanken att QD kommer att bli nästa generation av skärmar. Å andra sidan så kommer ju QD tekniken att utvecklas och bli en del av OLED, så när dom väl får till det så kommer det bli bättre skärmar sen,, nångång,, typ för dina barnbarn eller nått.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Imaculent:

Men skriva går bra ser ja!

Kvantpunkter då?

Ja. Kvantpunkter är myyyycket bättre, känns mer korrekt.

Permalänk
Medlem

Stora företag köper mindre företag för att få tillgång till deras teknik samt äga marknaden för att styra produktionen och på så vis priserna bättre. Känner vi igen detta mönster från andra företag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Stora företag köper mindre företag för att få tillgång till deras teknik samt äga marknaden för att styra produktionen och på så vis priserna bättre. Känner vi igen detta mönster från andra företag?

Skickades från m.sweclockers.com

Kapitalism tror jag det kallas *host*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Kapitalism tror jag det kallas *host*

Mer baksidan om du frågar mig.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Triton242:

Stora företag köper mindre företag för att få tillgång till deras teknik samt äga marknaden för att styra produktionen och på så vis priserna bättre. Känner vi igen detta mönster från andra företag?

Skickades från m.sweclockers.com

Så gör väl alla jätteföretag..?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

De gör OLED skärmar till telefoner men inte till TV apparater? Varför? Jag gillar LG pga deras underbara OLED TV.

Pris... Ny teknik som inte är förfinad ännu etc.

Skrivet av Triton242:

Mer baksidan om du frågar mig.

Beror på hur man ser det. En fördel är ju att Samsung får en helt ny marknad att konkurrera på.. alltså mer konkurrens = bättre priser i teorin för oss slutkunder. Baksidor kan ju vara att de låser ned hela marknader om Samsung får kontroll på marknaden.. Vilket iof inte är någon garanti..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Stora företag köper mindre företag för att få tillgång till deras teknik samt äga marknaden för att styra produktionen och på så vis priserna bättre. Känner vi igen detta mönster från andra företag?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är problemet? Samsung har enorma pengar för R&D, lång erfarenhet på marknaden, distributionsnätverk och samarbeten med andra tillverkare. Genom att förvärva mindre företag som QD Vision kommer tekniken utvecklas och nå ut till konsument mycket snabbare och till bättre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Samtidigt så verkar det ju som att det är jävligt svårt att göra felfria OLED paneler. Det är därför vi ser massa OLED i små skärmar, men inte i stora, det blir helt enkelt för många döda pixlar för att man ska kunna skära ut en 32 tummare. Resultatet blir en drös med 5 tummare runt felen istället.

Inte kan de göra femtumsskärmar av resterna från det som var tänkt att bli en TV? Pixeldensiteten lär väl inte bli den bästa på den mobilskärmen...?

---------------------

Fråga:
Har QLED samma fördelar som OLED vad gäller flexibilitet (rullas ihop, etc.)?