Zotac lanserar VR-lösningen VR Go Backpack

Permalänk
Melding Plague

Zotac lanserar VR-lösningen VR Go Backpack

Kort efter att MSI lanserat sin ryggsäck VR One kommer Zotac med sin egen lösning, som med en liten formfaktor och kraftfulla komponenter ska vara ett vasst alternativ för portabel VR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack men nej tack.

Permalänk

Alltså varför envisas dom med sån här skit?

Det är ju helt jävla meningslöst när man ändå måste sätta upp någon sort kamera/sensor i rummet.

Visst hade man kunnat sätta på sig den där och den hyra en tom gymnastik sal och haft full tracking hade det varit svin ballt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan de inte fokusera på att göra VR-headset trådlösa istället, skulle göra allt bättre än detta som bara har en batteritid på 2 timmar...

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Alltså varför envisas dom med sån här skit?

Det är ju helt jävla meningslöst när man ändå måste sätta upp någon sort kamera/sensor i rummet.

Visst hade man kunnat sätta på sig den där och den hyra en tom gymnastik sal och haft full tracking hade det varit svin ballt.

Med vive sitter sensorerna på headsetet. Lamporna sitter i lighthousen som man kopplar in i väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Alltså varför envisas dom med sån här skit?

Det är ju helt jävla meningslöst när man ändå måste sätta upp någon sort kamera/sensor i rummet.

Visst hade man kunnat sätta på sig den där och den hyra en tom gymnastik sal och haft full tracking hade det varit svin ballt.

Men gud, inte till för det ju. Det är för att slippa släpa runt alla sladdar efter sig när man går runt i rummet vilket dem löser.

Skrivet av Daark:

Kan de inte fokusera på att göra VR-headset trådlösa istället, skulle göra allt bättre än detta som bara har en batteritid på 2 timmar...

Tekniken finns ju inte där, alldeles för mycket data att skicka trådlöst iaf med dagens teknik. Med råge för mkt..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Tekniken finns ju inte där, alldeles för mycket data att skicka trådlöst iaf med dagens teknik. Med råge för mkt..

Du failade lite med ditt citat av mig.

Skrivet av Sweex:

Men gud, inte till för det ju. Det är för att slippa släpa runt alla sladdar efter sig när man går runt i rummet vilket dem löser.

Jo jag vet det, och det var det jag påpekade att jag tyckte det är dåligt.
Dock tycker jag kabeln är knappast ett problem eller ett större stör moment.
Skulle störa mig mera på att ha den där väskan på ryggen men fortfarande vara limited till 4x4m

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Tekniken finns ju inte där, alldeles för mycket data att skicka trådlöst iaf med dagens teknik. Med råge för mkt..

Därför får de hitta på någon teknik som kan det

Visa signatur

En dator

Permalänk
Permalänk
Medlem

Oj ja jäklar vilken bra produkt! Kommer sälja som smör, bland veganer!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daark:

Kan de inte fokusera på att göra VR-headset trådlösa istället, skulle göra allt bättre än detta som bara har en batteritid på 2 timmar...

Jo rå. Det görs också. Av en del andra.

Det är på gång trådlösa lösningar för exempelvis HTC vive:
https://www.engadget.com/2016/11/10/220-htc-vive-wireless-add...
Vi får väl se vad det blir av det hela. Kanske får man 20ms extra latesns? Och därmed blir åksjuk? Eller så fungerar det galant?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Kan dom inte göra en fet wifi mottagare/sändare på ryggen istället för en hel dator. Så blir det billigare, bättre batteritid och man slipper kablar. 23k för detta? Lär ju bli en stor marknad...

Påminner om lika innovativ lösning som "Bärbar" dator.

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en bärbar dator och en sele istället? Kostar och presterar ungefär samma som denna och så är den användbar till annat också.

Permalänk
Medlem

Nog för att det ser fånigt ut att fara omkring med VR-headset (nåja Sony-VR är väl ok), men att bära omkring på en ryggsäck så där, OMG!

Här kan man verkligen snacka om hur omodernt det här kommer uppfattas av våra barn/barnbarn om 20år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nog för att det ser fånigt ut att fara omkring med VR-headset (nåja Sony-VR är väl ok), men att bära omkring på en ryggsäck så där, OMG!

Här kan man verkligen snacka om hur omodernt det här kommer uppfattas av våra barn/barnbarn om 20år.

Just så, som med all teknikutveckling.

Hur fräsigt modern är en 15" crt skärm i dag, isa kort, 250 mb hårddisk?

Det var 20 år sen.

ny ide
Permalänk
Medlem

Nyhetens behag
Just nu är det coolt att kunna röra på sig. Men efter ett tag och div bulor och skrapade skenben, så kommer nog folk inse att det dom egentligen vill, är att sitta i en stol och spela.

Jag tycker dom ska fokusera på att gör kontroller som man kan gå med, istället för teleport eller fumla runt i en madrasserad cell. (typ, om man inte vill att något ska skada sig.)
Hur jävla svårt ska det vara att uppfinna en W knapp egentligen?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Lordsqueak:

Nyhetens behag
Just nu är det coolt att kunna röra på sig. Men efter ett tag och div bulor och skrapade skenben, så kommer nog folk inse att det dom egentligen vill, är att sitta i en stol och spela.

Jag tycker dom ska fokusera på att gör kontroller som man kan gå med, istället för teleport eller fumla runt i en madrasserad cell. (typ, om man inte vill att något ska skada sig.)
Hur jävla svårt ska det vara att uppfinna en W knapp egentligen?

Problemet är ju inte att det skulle vara svårt att lägga in "en W knapp". Problemet är att det är just när man går runt i ett VR-spel utan att faktiskt förflytta sig som åksjuka blir ett problem. Det är väldigt många som inte pallar just den biten av Vr spel eftersom hjärnan ser att du förflyttar dig, men känner det inte. Den konflikten i sinnesintrycken gör många åksjuka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Lordsqueak: Har du provat Vive? De flesta som uttrycker sig som dig har inte det och när man väl testat inser man att stillasittande VR är passé.

Hoppas att den trådlösa lösningen folk länkar till fungerar bra, måste ju köpas i så fall
Släppa en hel burk på ryggen? Nej tack

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Problemet är ju inte att det skulle vara svårt att lägga in "en W knapp". Problemet är att det är just när man går runt i ett VR-spel utan att faktiskt förflytta sig som åksjuka blir ett problem. Det är väldigt många som inte pallar just den biten av Vr spel eftersom hjärnan ser att du förflyttar dig, men känner det inte. Den konflikten i sinnesintrycken gör många åksjuka.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag trodde att bilden is sig var problemet när man rör sig.
Alltså att framtidens paneler med 90+ i hz/fps tillsammans med högre upplösning och kortare responstid skulle kunna lösa.
Om hjärnan inte förstår att man inte rör på sig så kanske det är något man kan träna bort istället?
Ojämn fördröjning och bildproblem/förvrängningar är nog svårare för hjärnan att hantera skulle jag tro.

Jag tror inte att trådlöst vr med tillräckligt kort fördröjning kommer kunna lösas inom 5 år, kanske 10 år till och med....

Permalänk
Medlem

Om jag ser någon med detta på stan kommer personen att få ett krokben. Gränsen för anständighet är passerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Om jag ser någon med detta på stan kommer personen att få ett krokben. Gränsen för anständighet är passerad

Asså hahahah

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Fearnox:

Jag trodde att bilden is sig var problemet när man rör sig.
Alltså att framtidens paneler med 90+ i hz/fps tillsammans med högre upplösning och kortare responstid skulle kunna lösa.
Om hjärnan inte förstår att man inte rör på sig så kanske det är något man kan träna bort istället?
Ojämn fördröjning och bildproblem/förvrängningar är nog svårare för hjärnan att hantera skulle jag tro.

Jag tror inte att trådlöst vr med tillräckligt kort fördröjning kommer kunna lösas inom 5 år, kanske 10 år till och med....

Fördröjningen är också en faktor, speciellt när man vrider på huvudet och tittar runt. Men även om du helt eliminerar det problemet så kvarstår diskrepansen mellan vad du ser och vad du "känner".

Fenomenet är egentligen samma (fast i spegelvänd ordning) som när folk blir åksjuka av att åka bil medan de läser eller kolla på film. Då känner du förflyttningen utan att se den. Det är därför det hjälper för åksjuka människor att sitta längst fram i bussen /bilen för att se vägen. Så att syn- och känselintryck matchar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Problemet är ju inte att det skulle vara svårt att lägga in "en W knapp". Problemet är att det är just när man går runt i ett VR-spel utan att faktiskt förflytta sig som åksjuka blir ett problem. Det är väldigt många som inte pallar just den biten av Vr spel eftersom hjärnan ser att du förflyttar dig, men känner det inte. Den konflikten i sinnesintrycken gör många åksjuka.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror faktiskt inte det är något större problem, många blir åksjuka av vanliga monitorer också. exempelvis min morsa klarar inte av FPS spel. Men det är dock inte så pass många att det har varit något större problem för spelbranchen.
( Mitt tips till de som har problem med åksjuka är att höja monitorn till ögonhöjd så ni slipper böja huvet neråt, det verkar hjälpa lite grann. )

Själv har jag kört på 3D Vision med allehanda spel och det funkar bara bra. Dock blir man irriterad på det begränsande synfältet med FPS. Inget problem om man har VR då man lätt kan se sig omkring.
Just Vive med sin teleporteringslösning verkar extra irriterande, plötsligt blinka till och befinna sig någon annanstans verkar klart mer förvirrande än rörelse. (teleporteringssjuka?)
Kan dom inte bara lägga till wasda och låta folk få välja vilket sätt dom vill förflytta sig på.

Tekniken är Cool! , inget snack om det. Men spelen blir ju så begränsade. Om man verkligen vill ha fri rörelse så krävs det mer än ett litet rum. Om vi fortsätter stenhårt på samma linje så kommer vi i framtiden stå och vifta i madrasserade rum bärandes sele och hjälm, som inspärrade idioter. *suck*

Framtiden kommer att bli en billigare lösning sittandes, av flera skäl.
Ekonomi - folk har inte råd med dyra special tillbehör och de flesta kommer köpa billigare varianter på runt 2-3 tusen. (ung som marknaden ser ut med grafikkort idag)
Plats - det är inte många som kommer kunna dedikera ett helt rum till VR. (kan ju iofs sälja TV'n och stereon och rensa ut vardagsrummet så finns det plats, och pengar till dyrare VR, men det verkar inte troligt.
Spelen - som idag känns som,, tja kommer ni ihåg när CD-ROM kom och plötsligt så kunde man ha otroliga 650MB spel. Spelen fylldes med cut-scenes och allehanda lullull på ett sätt som idag känns ganska lamt. ung, så känns det att spelen för VR är. Begränsade till en liten area runt spelaren, och väldigt begränsat i allmänhet. Jämför man dåtidens shooting gallery spel, typ House of the dead, så visst, den är Cool, men den typen av spel släpps i princip inte idag. Vi spelar hellre Battlefield 1 eller Skyrim.

Permalänk

Ha, cool. För snart ett år sen pratade jag med killen som uppfunnit detta (antar i alla fall det är samma kille, det här är precis vad han ville konstruera), om jag minns rätt så ville han ge augmented reality till cyklister (GPS, information om affärer/restauranger -- jag föreslog överlagring av IR video).
Fast jag undrar om det finns en marknad? Amerikanska militären, kanske, men jag tror de redan har såna här system.