Permalänk
Medlem

"Sär skrivning"

Hej medlemmar

Är det bara jag som retar mig på denna väl spridda företeelse här på forumet? Jag tycker det är oerhört jobbigt att läsa text där det i var och varannan mening är särskrivna ord.

Vanliga exempel är spel dator, dator bygge och dator minne. Det finns oerhört många fler att ta med men listan skulle bli väldigt lång då.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Hej medlemmar

Är det bara jag som retar mig på denna väl spridda företeelse här på forumet? Jag tycker det är oerhört jobbigt att läsa text där det i var och varannan mening är särskrivna ord.

Vanliga exempel är spel dator, dator bygge och dator minne. Det finns oerhört många fler att ta med men listan skulle bli väldigt lång då.

Jag stör mig också på det. Det försämrar läsbarheten och man får lätt uppfattningen att den som använder sig av särskrivningar är obildad, så det bör såklart undvikas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

jete jobigt

Du har ändå vart medlem sen 2003, kan inte föreställa mig tanken att få se särskrivning varje dag i 13 år

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

@nyllet83:

Orkar inte lägga tid på att bli irriterad, förstår ändå vad som menas.
Kan ju finnas flera bakomliggande orsaker dessutom som t.ex dyslexi, autocorrect osv

Sen finns det självklart gränser, är det 100st särskrivningar i ett inlägg så kan det bli lite jobbigt att läsa..

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag stör mig också på det. Det försämrar läsbarheten och man får lätt uppfattningen att den som använder sig av särskrivningar är obildad, så det bör såklart undvikas.

Jag får lätt uppfattningen att klagande sossar är obildade. Skämt åsido, att skapa en tråd för detta kommer inte lösa några problem och känns bara onödigt och besserwisser-aktigt.

Permalänk
Avstängd

Ja ni är få. Ni kanske borde få lite kärlek ni två så ni inte stör er på "menigs lösa" saker i onödan.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Stör mig lite men förstår förstås om vissa människor är "dyxklestiker"

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@nyllet83:

Nej då!

Du är inte ensammen om denna företeelse.

Jag tror att mycket beror på att serier vi tittar på är på engelska. Många artiklar och/eller sidor vi besöker är på engelska.

I engelska språket särskriver man massor, medans svenskan likväl som övriga germanska språk inte har särskrivning.

Meningar eller ord kan få en helt annan innebörd, exempelvis om man skriver "en varm korv" eller "en varmkorv" så är betydelsen inte densamma.

Eller om man skojar till det lite extra. "Sökes: brunhårig sjuksköterska" eller "Sökes: brun hårig sjuk sköterska"

Kan bli kul om man vänder på dessa särskrivningar eller medvetet blandar in ord som låter snarlikt uttalsmässigt.

Istället för att irritera sig på det kan man "göteborgifiera" ord/meningar istället

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Jag får lätt uppfattningen att klagande sossar är obildade. Skämt åsido, att skapa en tråd för detta kommer inte lösa några problem och känns bara onödigt och besserwisser-aktigt.

Jag klagar inte, jag är inte Sosse, och det var inte jag som skapade tråden. Var det något mer?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag börjar nästan störa mig mer på att det dyker upp en sån här tråd minst en gång om året. Var det inte i det här ämnet som någon sammanställde en lista av gamla trådar där man kunde sammanfatta det som att ja, vissa har svårt med stavning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

@nyllet83:

Nej då!

Du är inte ensammen om denna företeelse.

Jag tror att mycket beror på att serier vi tittar på är på engelska. Många artiklar och/eller sidor vi besöker är på engelska.

I engelska språket särskriver man massor, medans svenskan likväl som övriga germanska språk inte har särskrivning.

Meningar eller ord kan få en helt annan innebörd, exempelvis om man skriver "en varm korv" eller "en varmkorv" så är betydelsen inte densamma.

Eller om man skojar till det lite extra. "Sökes: brunhårig sjuksköterska" eller "Sökes: brun hårig sjuk sköterska"

Kan bli kul om man vänder på dessa särskrivningar eller medvetet blandar in ord som låter snarlikt uttalsmässigt.

Istället för att irritera sig på det kan man "göteborgifiera" ord/meningar istället

Jag tror precis som du att det har mycket att göra med att vi idag exponeras mycket för det engelska språket. En annan sak jag stör mig på är att det ofta i marknadsföringssyfte används engelska istället för svenska. Alla har nog gått förbi en affär där det hänger en skylt med ordet sale. Var tog ordet realisation eller rea vägen?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

kanske är relaterat till julstämmningen?

skum tomte

Permalänk
Medlem

Min egen svenska har definitivt blivit sämre med åren, ord i fel ordning och felstavningar. När jag gick på gymnasiet runt 1980 talet hade jag inga stavfel alls. Nu är jag nästan som en nerknarkad med en levande hjärncell kvar och orkar knappt inte bry mig om någonting längre.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag stör mig också på särskrivning och kan inte förstå hur folk kan ha så svårt med det. Okej om vi snackar dyslexi eller annat modersmål, men annars är det någonting man borde ha lärt sig för många år sedan.

Ett tips till er som särskriver (ni är säkert inte ens medvetna om det själva):
Läs din mening och ersätt varje mellanrum med en lång paus. Låter det rätt?

Permalänk
Medlem

Dyslexi är en sak. Alla andra som särskriver är förmodligen lite dummare än genomsnittet.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

enda || ända > sär skrivning

Permalänk
Avstängd

Ord som folk bör kolla upp hur det stavas

Packet<Paket
Fläckt<Fläkt
Ända<Enda (Om man nu inte menar sin slutdel av något)
Äller<Eller
Hällre<Hellre
Värkar<Verkar (Om nu inte datorn har ont)
Värkligen<Verkligen.

Ord som används ofta inom datorvärlden.

Osäker på ordet? Google hjälper dig.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Ja det är ett märkligt fenomen. Jag har lätt för att idiotförklara personer som särskriver, men tror inte det har med intelligens att göra. Finns chefer i höga positioner som särskriver typ hela tiden. Jag kan inte förstå varför, man ser ju liksom att det inte ser rätt ut.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Dyslexi är en sak. Alla andra som särskriver är förmodligen lite dummare än genomsnittet.

Kanske det. Själv har jag både Svenska och Engelska som modersmål och växlar ständigt mellan språken. Att tummen smäller till mellanslaget utan att jag tänker på det orkar inte jag alltid ha koll på.

Som dummare än genomsnittet skall jag nu publicera ännu en ingenjörsmässig upptäckt som kommer göra saker och ting effektivare och billigare på jobbet för att inte nämna våra kunder...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Jag har börjat vänja mig vid särskrivningar, men jag stör mig mer och mer på folk som inte kan skilja på "de" och "dem".

Om man är osäker borde man helt enkelt använda "dom", så behöver man inte göra fel mer.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

enda || ända > sär skrivning

Skrivet av Fisken1986:

Ord som folk bör kolla upp hur det stavas

Packet<Paket
Fläckt<Fläkt
Ända<Enda (Om man nu inte menar sin slutdel av något)
Äller<Eller
Hällre<Hellre
Värkar<Verkar (Om nu inte datorn har ont)
Värkligen<Verkligen.

Ord som används ofta inom datorvärlden.

Osäker på ordet? Google hjälper dig.

Särskrivning är en helt annan sak gentemot felstavning.

Det är också en del som man lärt/lär sig i skolan.

Problemet med dessa exempel ni noterat är precis som dem eller dom, det är mer inriktat mot talspråk och inte skriftspråk.

Så som vi människor fungerar så försöker vi alltid stava orden som de låter därav dessa olika felstavningar med "e", "ä" eller:

lugn - lungn
ugn - ungn
helg - hälj

Listan kan göras lång men det har inte med särskrivning att göra

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

@heffaklumpmamma:

de och dem är skriftspråk, "dom" är talspråk

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Skrivet av Mahkizmo:

@heffaklumpmamma:

de och dem är skriftspråk, "dom" är talspråk

Är fullt medveten om det, men att använda talspråk är betydligt bättre än att helt enkelt skriva fel.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag klagar inte, jag är inte Sosse, och det var inte jag som skapade tråden. Var det något mer?

Ja, bara en sak. I Sverige skriver vi substantiv med gemener, det blir lätt förvirrande om man inte håller sig till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Kanske det. Själv har jag både Svenska och Engelska som modersmål och växlar ständigt mellan språken. Att tummen smäller till mellanslaget utan att jag tänker på det orkar inte jag alltid ha koll på.

Som dummare än genomsnittet skall jag nu publicera ännu en ingenjörsmässig upptäckt som kommer göra saker och ting effektivare och billigare på jobbet för att inte nämna våra kunder...

Vad duktig du är.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Klart fan det är störande men det finns så mycket annat att vara arg på

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Något annat som är väldigt irriterande är när folk inte vet hur man ska använda punkt eller komma istället skriver ett helt stycke utan att använda någon av dem för att visa vad jag menar så skriver jag det här inlägget utan punker och kommatecker jag hatar mig själv för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Ja, bara en sak. I Sverige skriver vi substantiv med gemener, det blir lätt förvirrande om man inte håller sig till det.

Nu är väl inte "Socialdemokrat" och "stol" riktigt samma sak. "Sosse" är förkortning på "Socialdemokrat" som ju är ett namn på ett politiskt parti och alltså skall skrivas med stor bokstav.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Hej medlemmar

Är det bara jag som retar mig på denna väl spridda företeelse här på forumet? Jag tycker det är oerhört jobbigt att läsa text där det i var och varannan mening är särskrivna ord.

Vanliga exempel är spel dator, dator bygge och dator minne. Det finns oerhört många fler att ta med men listan skulle bli väldigt lång då.

Skrivet av nevada:

Ja det är ett märkligt fenomen. Jag har lätt för att idiotförklara personer som särskriver, men tror inte det har med intelligens att göra. Finns chefer i höga positioner som särskriver typ hela tiden. Jag kan inte förstå varför, man ser ju liksom att det inte ser rätt ut.

Jag vet att det är jobbigt, och jag vet att jag har extremt svårt för det och gör detta fel alltför ofta.

Vill du påpeka uppenbara särskrivningar jag gör, gör det i ett PM. Jag vill få bort denna dåliga vana och tar gärna tips på när jag missar det, då det konstigt nog inte faller mig naturligt, som språket annars gör med grammatiken.

Men jag vill dock säga att du inte borde reta upp dig för något så enkelt. Låt bli att läsa texten istället.

Permalänk
Inaktiv

Det här är ett teknikforum för alla människor, där vi hjälper andra med deras frågor, vem bryr sig om stavning? Alla är inte professionella skrivare, jag föreslår du stänger ditt konto och går med i ett gramatikforum, så att du inte behöver störra dig på dessa "medelmåttor"....