Permalänk

Tips på mindre, mekaniska KBD samt ISO/ANSI

Hejsan,

Är på jakt efter ett mindre mekaniskt tangentbord.
Har dessvärre blivit tvungen att sälja den stationära datorn och övergå till en laptop pga platsbrist.

Har läst igenom så mycket jag hittat här i forumet men har fortfarande lite frågor.
Jag är som sagt på jakt efter ett litet tangentbord, företrädesvis ett mekaniskt sådant.
Tanken är att kunna sitta i soffan, men laptopen på bordet framför och ett tangentbord i knäet (trådlöst vore fint men har förstått att det knappt finns att få tag på?).
Antar att det är 60% eller 68% om man pratar fackspråk (med eller utan piltangenterna, korrekt?)

Har hittat flertalet på amerikanska siter som ser trevliga ut, t.ex Vortex POK3R & Ducky Mini.
Dock är alla jag funnit i ANSI layout (tror det heter så), hur är dessa att använda för oss svenskar? Aldrig skrivit med ett sådant.
Kommer jag snabbt vänja mig eller blir det massa krångel att hitta vad man behöver (t.ex å,ä,ö osv)?

Hade också gärna sett att det var estetiskt tilltalande, gärna utan blinkande neonbelysning (gillar dock lite subtilt, vitt lys) och helst inte Comic Sans på tangenterna.
Har hittat detta på Massdrop som jag tyckte var snyggt: https://www.massdrop.com/buy/magicforce-82-key-mechanical-keyboard

Är det något att ha?
Vill helst inte betala en förmögenhet heller, i nuläget så går allt över 1000-lappen bort, men kan dock vara aktuellt senare.

Ställer säkerligen samma frågor som många andra, men har ej funnit några tydliga svar så peka mig gärna i rätt riktning om ni kan.

Tack på förhand!

TL;DR
Behöver ett litet tangentbord, gärna mekaniskt (likt Vortex POK3R).
Estetiskt tilltalande (inte neongrönt)
Orolig över ANSI-layout, funkar det bra i Sverige?

Permalänk
Inaktiv

@jonasmittimaten:
Rekommenderar att du tittar på sweclockers marknad (tyckte jag skymtade ett ducky mini ("som pok3r") där t.ex.)

Annars är Magicforce 68 från t.ex. amazon inom din budget (dock endast ANSI-layout), men det är också en trevlig bräda (för sitt pris).

Att hitta tangenterna är inga större problem, antingen ställer du in svenskt tb i operativsystemet, då sitter allt där det brukar (förutom *' och <>) (åäö brukar inte vara något problem vid omställningen, det som kan förvirra är t.ex. att paranteserna "()" och tecknen på tangenterna inte stämmer (i.e. på tangenterna står "(" på 9an och ")" på 0an).

Annars kan du köra International ANSI, eller SVERTY.

Om du vill utöka din budget lite så finns ju Pok3r på amazon.co.uk i ISO Nordic

Och vill du utöka budgeten lite mer (och handla "svenskt") så har maxgaming Pok3r RGB ISO Nordic nuförtiden.

Permalänk

@anon257891: Tusen tack för bra svar!

POK3R verkar ju vara det som mest passar min beskrivning, dock är priset lite i överkant för vad jag vill ge nu.
Magicforce 68 verkar dock duga utmärkt till att testa med, funkar det fint kan man ju gå upp ett snäpp senare!

Vet du ifall det är enkelt att byta ut tangenterna på detta bräde? Alltid intresserad av att pilla med lite nya saker, och att byta tangenter vore ett kul test. Har förstått att man i vissa fall behöver löda (något jag ej tidigare gjort) och att det i andra fall räcker med en "keycap puller" eller liknande.

Tack!

Permalänk
Medlem

@jonasmittimaten: Skall du byta knapparna behöver du aldrig löda om det är vanliga MX brytare.
Skall du byta brytare behöver du dock löda bort de gamla och dit de nya. Finns undantag men inte så vanligt.

Permalänk
Skrivet av jonasmittimaten:

@anon257891: Tusen tack för bra svar!

POK3R verkar ju vara det som mest passar min beskrivning, dock är priset lite i överkant för vad jag vill ge nu.
Magicforce 68 verkar dock duga utmärkt till att testa med, funkar det fint kan man ju gå upp ett snäpp senare!

Vet du ifall det är enkelt att byta ut tangenterna på detta bräde? Alltid intresserad av att pilla med lite nya saker, och att byta tangenter vore ett kul test. Har förstått att man i vissa fall behöver löda (något jag ej tidigare gjort) och att det i andra fall räcker med en "keycap puller" eller liknande.

Tack!

Hej!

Jag kan varmt rekommendera Magicforce 68. Jag köpte mitt här. Det är ett väldigt prisvärt tangentbord, speciellt med Gateron-switchar. Perfekt för att testa och se om ANSI är något man kan vänja sig vid. Att byta keycaps är inga problem alls, det är bara att använda en keycap puller (eller t ex göra en egen med gem). Så här ser mitt MF68 ut efter att jag bytte till andra keycaps.

Skulle även kunna tänka mig att sälja mitt Noppoo Lolita Spyder 87 med röda Kaihl-brytare om det är något som vore intressant. (Det har ett litet skönhetsfel under PG Down.) Det är använt 1-2 dagar, jag hade svårt att vänja mig vid röda brytare då jag alltid kört med bruna tidigare. Priset går alltid att diskutera, ser hellre att någon använder det än att det bara ligger oanvänt. (Röd ESC ingår ej, då jag har den på mitt MF68 nu.)

Permalänk
Medlem

http://m.banggood.com/APP-Control-Anne-PRO-Blue-Red-Switch-RG...

Blir kanske billigare från taobao om någon här kan hjälpa dig.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Filco MiniLa är väl det kändaste mekaniska tangentbordet med Bluetooth. Shift-tangenterna är lite väl små bara.
Filco har också sin "Convertible 2 Tenkeyless" variant, men den är dyr och jag har inte sett den i svensk layout än.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Antman88:

@jonasmittimaten: Skall du byta knapparna behöver du aldrig löda om det är vanliga MX brytare.
Skall du byta brytare behöver du dock löda bort de gamla och dit de nya. Finns undantag men inte så vanligt.

Tack! Ja, det låter ju väldigt logiskt. Jag som läste fel i en guide någonstans. Tack så mycket!

Skrivet av Rutger Janåker:

Hej!

Jag kan varmt rekommendera Magicforce 68. Jag köpte mitt här. Det är ett väldigt prisvärt tangentbord, speciellt med Gateron-switchar. Perfekt för att testa och se om ANSI är något man kan vänja sig vid. Att byta keycaps är inga problem alls, det är bara att använda en keycap puller (eller t ex göra en egen med gem). Så här ser mitt MF68 ut efter att jag bytte till andra keycaps.

Tusen tack för rekommendationen! Blir mer och mer sugen, ser ju mäkta vackert ut! Och du har precis sådana keycaps som jag var sugen på (:
Ang. Lolitan så tackar jag väldigt för erbjudandet. Ser faktiskt bra ut! Rent funktionellt ser det ut att vara "right up my alley", men utseendemässigt så lutar jag nog mer åt MF68... Ska fundera lite och återkommer!

Skrivet av Heinel:

http://m.banggood.com/APP-Control-Anne-PRO-Blue-Red-Switch-RG...

Blir kanske billigare från taobao om någon här kan hjälpa dig.
Skickades från m.sweclockers.com

Detta såg faktiskt också väldigt intressant ut...
Tänkte först fråga vad det är jag skulle behöva hjälp med, men en snabb googling på "taobao" senare så insåg jag ganska snabbt att det blev klurigt, hehe! Gillar ju faktumet att det har blåtand. Någon som har testat?

Permalänk

@jonasmittimaten:

Bara säg till om du ångrar dig. Du kan få det för en trehundrafemtiolapp plus frakt.