Över hälften av alla bredbandsabonnemang i Sverige är på 100 Mbit/s eller mer

Permalänk
Medlem

och här sitter jag på 24mbit ADSL. Fiber incoming tho Hoppas på minst 200 ner

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilken kategori hamnar man i om just har 100 ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Säker på att du får 100/100?
Jag har kollat och jag får 100/50.

Och jag får 100/10. Märkligt. Hade gärna haft högre upp då det oftast är det sega när man jobbar hemifrån.

Tycker det göms väldigt mycket med infon kring upload från leverantörerna - och att inte ta med det i graferna är ju tråkigt.

Permalänk

30Mbit VDSL och av fibersatsningen blev det inget av på våran gata, för få intresserade. Snart lägger ju Telia ner telefonnätet också och då lär väl 4G bli överbelastat, här på landet går utvecklingen bakåt snarare än framåt.
Får hoppas att 5G blir mer pålitligt helt enkelt, problemet är ju den dyra datatrafiken via mobila nätverk. Jag gör av med ca 100GB i månaden minst, bara 2-3 spel idag är ju 100GB eller mer.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Flyttade nyligen in i en ny lägenhet, gatan har haft fiber i 10 år men hyresvärden har fortfarande inte installerat det i fastigheten. ADSL kostar dubbelt så mycket för halva farten, så det enda alternativet som återstod var 4G-modem...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Kommer ihåg tiden då man hade morgontidning och uppslagsverk.

Smarta grejer, dom kommer till och med överens med hemtelefonen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Haft 100mbit i 10 år och ser ingen anledning att ha mera. Däremot skulle jag inte vilja ha mindre. När jag flyttade för ett år sedan så tittade jag på ställen där fiber inte fanns men glad över att man valde ställe med fiber igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Bredbandslösningarna börjar bli alltmer en klassfråga i mina tankar. För att vara en så självklar del i våra privata liv samt för jobb och integrering i samhället, så kostar det hutlöst mycket.

Bredbandspriserna har i min mening inte utvecklats alls på samma takt som mobilabonnemangspriserna, där konkurrensen känns mer verklig på något vis. Det resulterar i att det inte blir någon prispress och prestation i effektivitet, speciellt när företag skaffar "exklusiva" fiberlösningar.

Vad gör allt detta? Jo en prisbild på 450 spänn i månaden för 100 mbit med en effektivitetsgrad på ca 60%. En fluktuation som påminner mest om ADSL...

Förstår inte varför det inte diskuteras i högre grad i politiska sammanhang och varför den marknaden inte regleras mer. Jag vill minnas en tid i min gamla lägenhet i början av 2000-talet, ett erbjudande att få fiber (100/100) för ca 90 kr/ månaden. Att investera i fiber var en självklarhet mot ADSL som tog ut hutlösa priser. Nu är det omvänt när fiber börjar bli en självklarhet... wth?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Och jag får 100/10. Märkligt. Hade gärna haft högre upp då det oftast är det sega när man jobbar hemifrån.

Tycker det göms väldigt mycket med infon kring upload från leverantörerna - och att inte ta med det i graferna är ju tråkigt.

Jag hade 50/50 innan då jag beställt högre upload som tillägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Så jag är nöjd. Men tycker det känts ganska stillastående senaste 10 åren.

Just idag känns det som 100Mbit duger till det mesta, men visst om det börjar dyka upp fler spel på 50GB/st så kanske 250Mbit eller snabbare blir motiverat.

Sedan när vi så småningom sitter på 10TB+ SSD med kanske 2000MB/s då kan snabbare linor behövas på riktigt.

Permalänk
Medlem

Har haft tillgång till fiber väldigt länge nu.. Så länge att jag faktiskt inte minns exakt när det var vi fick in vårt fiber.. Men det är ett fantastiskt land vi bor i där de flesta kommuner och internetleverantörer har satsat på att bygga ut fibernätet och göra Internet tillgängligt för alla, även för de stackarna uppe i skogen i nordligaste Norrland!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

och här sitter jag på 24mbit ADSL. Fiber incoming tho Hoppas på minst 200 ner

och här sitter jag på 8Mbit ADSL. Fiber _kanske_ incoming om ett/två år (om vi kan nå 75% täckningsgrad, just nu 7/150 hushåll \o/). Hoppas på nånting bättre än 8Mbit för nästan 500kr/mån :/

EDIT: Kan tilläggas att studentlägenheten man hade för typ 6 år sen hade dubbla 100/100-anslutningar från två olika leverantörer. Kostnad? 99kr/mån, totalt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Själv har jag 24 Mbit ADSL som fem personer delar på. Det duger bra för spel och surf, men kan bli lite segt om någon ska tanka ner något stort eller om flera ska streama film samtidigt. Men det lär ju ändå vara bra mycket bättre än en svajig 4G-uppkoppling med datatak som jag hört andra med ADSL fått som alternativ då vissa internetleverantörer inte vill underhålla teleledningarna längre.

Är det någon som vet vilka operatörer det är som vill lägga ner teleledningarna? Har själv bredbandsbolaget.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Stora problemet som jag ser ligger hos fastighetsbolag som inte vill dra in fiber till deras lägenheter, medan de som bor i lägenheterna har inget att säga till om i frågan.
Man ser ofta områden som t.ex har nämnts i tråden där alla lägenheter, villor, m.m har fiber förutom ett specifikt block lägenheter som ägs av ett viss fastighetsbolag.

Det är inte heller så att kommunen eller liknande kan göra något åt det.

Permalänk
Medlem

Har under hösten flyttat till lund för att plugga och hade då oturen med bostad så hamnade som inneboende hos en gammal tant där jag fått den stora äran att dela på 0,25/0,25 med 3 andra studenter.... resultatet är en lina så seg att den i praktiken är oanvändbar och någon mobilmottagning finns inte i huset heller..

För att göra historien än mer absurd så kan hon få 100/100 för 25:-/månad alternativt 1000/1000 för 100:-/månad vilket hon givetvis vägrar ta trots att vi erbjudit oss betala eftersom hon är extremt snål

Men från januari är plågan äntligen över då jag kommer få 100/100 alternativt Gbit så då kan jag äntligen göra lyxsaker som att kolla aftonbladet utan att behöva ladda i typ 30min innan

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

Har under hösten flyttat till lund för att plugga och hade då oturen med bostad så hamnade som inneboende hos en gammal tant där jag fått den stora äran att dela på 0,25/0,25 med 3 andra studenter.... resultatet är en lina så seg att den i praktiken är oanvändbar och någon mobilmottagning finns inte i huset heller..

För att göra historien än mer absurd så kan hon få 100/100 för 25:-/månad alternativt 1000/1000 för 100:-/månad vilket hon givetvis vägrar ta trots att vi erbjudit oss betala eftersom hon är extremt snål

Men från januari är plågan äntligen över då jag kommer få 100/100 alternativt Gbit så då kan jag äntligen göra lyxsaker som att kolla aftonbladet utan att behöva ladda i typ 30min innan

Det här får jag ångest av att höra.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

Har under hösten flyttat till lund för att plugga och hade då oturen med bostad så hamnade som inneboende hos en gammal tant där jag fått den stora äran att dela på 0,25/0,25 med 3 andra studenter.... resultatet är en lina så seg att den i praktiken är oanvändbar och någon mobilmottagning finns inte i huset heller..

För att göra historien än mer absurd så kan hon få 100/100 för 25:-/månad alternativt 1000/1000 för 100:-/månad vilket hon givetvis vägrar ta trots att vi erbjudit oss betala eftersom hon är extremt snål

Men från januari är plågan äntligen över då jag kommer få 100/100 alternativt Gbit så då kan jag äntligen göra lyxsaker som att kolla aftonbladet utan att behöva ladda i typ 30min innan

What? Vad är det för jädrans sadist? Har ni framför klart och tydligt att det är en absolut nödvändighet för er som studenter att ha god internetförbindelse? Om ni betalar för det finns det ju ingen anledning att säga nej, ni kan ju t.o.m. betala lite mer till henne. Såvida hon inte är just sadist. Jag hade blivit vansinnig och käftat med tanten om hyran tills hon gav med sig, då det är en blytung värdeförsämring eftersom det inte går att gå runt på något sätt. Jag hade struntat i om jag blivit utslängd eller vad inte, ska hon göra mitt liv till ett mindre helvete så gör jag samma tillbaka. Hade även gjort mig besväret att varna nya potentiella inneboenden.

Jag gissar att hon cashar in ordentligt som alla andra som hyr ut i andra hand, så det hade svidit lite i kassan men framför allt blivit jobbigt för henne.

Förresten slår det mig vilken grov överrepresentation av sadister det är som hyr ut bostäder. Antar att det blir så när bostäder blir ett de facto privilegium.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spooner:

Bredbandslösningarna börjar bli alltmer en klassfråga i mina tankar. För att vara en så självklar del i våra privata liv samt för jobb och integrering i samhället, så kostar det hutlöst mycket.

Bredbandspriserna har i min mening inte utvecklats alls på samma takt som mobilabonnemangspriserna, där konkurrensen känns mer verklig på något vis. Det resulterar i att det inte blir någon prispress och prestation i effektivitet, speciellt när företag skaffar "exklusiva" fiberlösningar.

Vad gör allt detta? Jo en prisbild på 450 spänn i månaden för 100 mbit med en effektivitetsgrad på ca 60%. En fluktuation som påminner mest om ADSL...

Förstår inte varför det inte diskuteras i högre grad i politiska sammanhang och varför den marknaden inte regleras mer. Jag vill minnas en tid i min gamla lägenhet i början av 2000-talet, ett erbjudande att få fiber (100/100) för ca 90 kr/ månaden. Att investera i fiber var en självklarhet mot ADSL som tog ut hutlösa priser. Nu är det omvänt när fiber börjar bli en självklarhet... wth?!

Nu tror jag inte jag har svaret på din fråga, men jag tror jag har en hum om det.

Problemet ligger i att när man förr sålde dem för 90kr/mån så räknade man med lägre använd bandbredd. Man räknade kallt med att folk inte laddade upp mycket, och att när man gick från ADSL mm till 100Mbit så förbrukade du inte 100Mbit, utan du ändrade knappt dina vanor. (Jag själv laddade ner snabbare, men inte direkt mer än jag gjort tidigare)

Installationen av dessa gjordes i även i fastigheter där fastighetsägaren investerade i detta nät, och på så sätt subventionerade priserna, då "alla fick det".

Idag är marknaden extremt varierande. Det kan vara allt från min sits med gamla Tele2 fiber som nu är uppköpta av BBB, där jag sitter... vare sig jag vill eller ej med högre pris som följd. Hela vägen till där du själv betalat tex 50000kr för indragning av sk "svartfiber". Skillnaden är att en med svartfiber kan själv välja operatör, och då sina villkor, där de som sitter på "gamla" fiber vägar måste betala att där just inte är konkurrens. ADSL var då ett alternativ... sämre men ändå.

Lägg till att vi idag med spel på Steam på 50GB, Youtube i 1080/4k, netflix, TV via bredband osv verkligen öser trafik igenom dessa kablar, så har du en helt annan förbrukning än man hade förr, så leverantörerna måste bygga upp sina infrastrukturer mer och mer.

Titta på vad artikeln säger:
"Mängden överförd data gick från 225 petabyte till 294 petabyte under första halvåret 2016, vilket innebär en ökning på 31 procent."

Det visar hur pass enormt mycket vi konsumerar i bandbredd, och speciellt ökar vår förbrukning. Så leverantörer som på gamla goda tiden kunde ta 90kr för 100Mbit gjorde detta på "överbliven bandbredd" mer eller mindre. Idag dock förväntar sig folk att de ska få 100Mbit när de "betalar" för det, så... priset går upp eftersom de måste bygga ut näten konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Allt fler får tillgång till snabbt internet och antalet ökar varje år. Det spann som ökar mest är hastigheter mellan 100 och 250 Mbit, som idag används av 1,7 miljoner svenskar.

Läs hela artikeln här

1Gbit full duplex strax utanför tullarna i Stockholm för 298kr per månad, samtidigt känner jag folk som bor mitt inne i stan som måste köra mobilt bredband för att fastigheten saknar fiber och samtidigt är gamla ComHem hus med bara två hål i väggen...😂
Skulle vara intressant att se hur många procent i huvudstaden som kör via mobilt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

1Gbit full duplex strax utanför tullarna i Stockholm för 298kr per månad, samtidigt känner jag folk som bor mitt inne i stan som måste köra mobilt bredband för att fastigheten saknar fiber och samtidigt är gamla ComHem hus med bara två hål i väggen...😂
Skulle vara intressant att se hur många procent i huvudstaden som kör via mobilt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vem levererar 1Gbs/1Gbs för 298kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vemsom:

Vem levererar 1Gbs/1Gbs för 298kr?

Ownit, 99kr per månad är lagd på allas avgift i föreningen då ingår 100/100, för ytterligare 199kr får man 1000/1000.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av perost:

Jag minns fortfarande när vi äntligen kunde uppgradera från ISDN till ADSL. Helt plötsligt så betalade man inte per minut och kunde vara ständigt uppkopplad, så man började använda internet på ett helt annat sätt. Nu sitter även jag med 100 Mb/s, men tänker ibland tillbaka på den gamla onda tiden för att verkligen uppskatta vad jag har nu.

Samma här. 0,5Mbit ADSL kändes som det största som hade hänt i mitt unga liv. Nu har vi 1000/1000 för 130kr/månad i TOTALKOSTNAD. Ofattbart.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

What? Vad är det för jädrans sadist? Har ni framför klart och tydligt att det är en absolut nödvändighet för er som studenter att ha god internetförbindelse? Om ni betalar för det finns det ju ingen anledning att säga nej, ni kan ju t.o.m. betala lite mer till henne. Såvida hon inte är just sadist. Jag hade blivit vansinnig och käftat med tanten om hyran tills hon gav med sig, då det är en blytung värdeförsämring eftersom det inte går att gå runt på något sätt. Jag hade struntat i om jag blivit utslängd eller vad inte, ska hon göra mitt liv till ett mindre helvete så gör jag samma tillbaka. Hade även gjort mig besväret att varna nya potentiella inneboenden.

Jag gissar att hon cashar in ordentligt som alla andra som hyr ut i andra hand, så det hade svidit lite i kassan men framför allt blivit jobbigt för henne.

Förresten slår det mig vilken grov överrepresentation av sadister det är som hyr ut bostäder. Antar att det blir så när bostäder blir ett de facto privilegium.

en 87årig tant som anser att internet är en lyx och att studera det behöver man inte internet för då räcker det med böcker...kan meddela att hon drar in multum på lägenheten den är inköpt för 1:- 1992 och har en avgift på ca 3000 samtidigt så får hon in 16000 i hyra på den och givetvis har hon inte underhållt den alls så det är mögel i duschar mm samtidigt så fattar hon inte varför folk flyttar så fort de kan

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stigw:

Har fiber med 100 Mb sedan 2003. Är nöjd med detta. Men för det allra mesta helt onödig hastighet. Jag surfar, kollar Play TV och sköter e-posten. När man laddar ner en webbsida så kanske 1000 andra gör det från samma server och då är det inte mitt internet som bestämmer farten. Jag tror inte jag skulle märka någon skillnad om jag hade 10 Mb. För Er som spelar kanske hastigheten betyder mer? Bredbandsbolaget annonserade för åtskilliga år sedan om snabbt bredband men någon belackare liknade det med att ha motorväg mellan gatan och garaget. Minns inte vem som kritiserade bredbandsbolaget. Men liknelsens var bra och kan nog stämma rätt ofta.

Finns inte en chans att du haft 100mbit sedan 2003? Är det delat bredband? Hade du också 100mbit i uppladdning då också?

Skrivet av Sandia:

Den fibern kan nog få problem om den ska användas till högre hastighet. Om den var indragen på 2000-talet. Då det kan vara riktigt dåliga skarvar ute i box.

Tyvärr brukar det vara så på många lägnehetshus. Men det var bra att dom mätte med OTDR. Det brukar inte många företag som fixar fastighetsnät göra. Så vi som har hand om Stadsnätet som kopplar upp lägenheterna får åka dit och felsöka. Sen blir kunderna besvikna när vi säger att vi får skicka det på garanti ärende till företaget som har gjort det.

Fan ta ni som sköter statsnäten! Ni tar överpris för att hyra ut ert statsnät till operatörerna som sedan går ut över kunderna. Rena rama monopolet! 1000 full duplex för nästan tusen spänn när det i själva verket hade kostat en tredjedel om inte bedragare som driftar statsnäten sitter och håvar in stålar.

Permalänk
Medlem

100Mb 2003

@anon114264:
Före 2003 hade jag internet via radiosändare (WIFI var det, men vad det var visste jag inte då). 2003 fick jag fjärrvärme och när hela gatan var uppgrävd så passade det kommunala bolaget Servanet på att lägga gröna slangar i backen. Dessutom fick jag fiber indraget för 2000 Kr. Att det var billigt var väl för att det var grävt fram till källarväggen. Att jag valde fiber var för att jag var rädd för att dom skulle stänga radiosändaren när det var fiber draget i gatorna runt mina kvarter. Nu har jag fått höra att WIFI inte längre fungerar för det är så många andra sändare som stör. Att jag hade internet via radio berodde på att jag bodde för långt från telefonstation och ADSL skulle inte fungera sa Telia. Nu verkar det fungera med ADSL för andra på samma gata? Jag fick dras med enorma telefonräkningar för jag har en son som drog igång modemet direkt han kom hem från skolan. Så när jag fick höra talas om radio slog jag till direkt. När det var minns jag inte men det måste ha varit på 90-talet.
Så om Du inte tror mej @anon114264 får jag försöka hitta fakturor från den tiden. Hör av Dej om jag ska leta.

Permalänk

Själv sitter jag på en trött ADSL lina, var tvungen att flytta från 250/250 till 10/1. Kan säga att när det gäller nät så var det nog det värsta som hänt mig. Men men, hoppas på fiber snart

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Finns inte en chans att du haft 100mbit sedan 2003? Är det delat bredband? Hade du också 100mbit i uppladdning då också?

Fan ta ni som sköter statsnäten! Ni tar överpris för att hyra ut ert statsnät till operatörerna som sedan går ut över kunderna. Rena rama monopolet! 1000 full duplex för nästan tusen spänn när det i själva verket hade kostat en tredjedel om inte bedragare som driftar statsnäten sitter och håvar in stålar.

Du ska bara veta vad företaget håvar in pengar från statsnätet som vi jobbar åt.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Samma här. 0,5Mbit ADSL kändes som det största som hade hänt i mitt unga liv. Nu har vi 1000/1000 för 130kr/månad i TOTALKOSTNAD. Ofattbart.

Ahhh, sommaren 2002.
0,5 Mbit Radio-LAN.
Minns fortfarande när jag startade CS och inte hade 300+ i ping längre.
Kartan som spelades var cs_mansion.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.