MSI gör M.2-kylning för SSD-enheter till nästa generations moderkort

Permalänk
Melding Plague

MSI gör M.2-kylning för SSD-enheter till nästa generations moderkort

Överhettning av det senaste snittets SSD-enheter vill MSI råda bot på med nästa generations moderkort, vilka utrustas med kylflänsen M.2 Shield.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är väl OK men det hade varit bättre om SSD-tillverkarna själva stod för kylningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Håller med @Ozzed , men å andra sidan vinner nog MSI en del kunder på att göra denna goda gärning, sålänge de hinner va först med det ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är väl OK men det hade varit bättre om SSD-tillverkarna själva stod för kylningen.

Visste inte att det var ett problem men om det nu faktiskt är det så håller jag med. Märkligt att inte tillverkarna fixat detta som på exempelvis minnen.

Permalänk
Medlem

Jag är beredd för att varna för att över-kyla nand-diskar, vilket denna MSI kylning ser ut att göra.
Nand-minnesceller lagras bättre om det skrivs under högre temperaturer samt förvaras kylt när det inte används.
Optimala kylningen skulle räcka med en chassifläkt en bit bort som väldigt svagt blåser över disken så att den kan behålla värmen under aktivitet men blir kallare under inaktivitet.

Källa:
http://www.sweclockers.com/nyhet/20480-avstangda-ssd-enheter-...

Permalänk
Entusiast

Funderar på hur mycket grafikkortet påverkar SSD-temperaturen, för GPUer kan bli redigt varma och M.2 sitter ofta precis bredvid.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Köp en Noctua 60mm PWM-fläkt (119 kr på WH) så är problemet löst!

Permalänk
Medlem

blir dom så varma så kylning behövs? Min sitter bakom moderkortsplåten men HWMonitor visar bra temps.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv

Denna utveckling får mig att tänka bakåt, det var inte länge sedan processorerna ej hade fläktar det var först vid pentium som detta var vanligt även om vissa 486or kom.
Sedan kom det fläktar på Gpun och folk häpnade över att grafikprocessorn behövde en aktiv kylning, vart är världen på väg frågade många

Nå jag ser detta som positivt, vi behöver ha snabbare hårdvaror och många m.2 ssd blir väldigt varma. Och det finns många som riktigt hårtbelastar hårddisk i fler timmar.

Så jag kommer självklart skaffa någon slags kylning till mina m.2 diskar vid nästa köp.

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Visste inte att det var ett problem men om det nu faktiskt är det så håller jag med. Märkligt att inte tillverkarna fixat detta som på exempelvis minnen.

Bra idé MSI, för vissa är ju detta ett problem och ni erbjuder en lösning!

En liten smidig kylfläns tycker jag Samsung kan bjuda på, särskilt när en Samsung m2 Pro inte direkt är gratis...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Undrar om det verkligen är ett problem. Läser man tidningars tester och ett antal youtube-klipp så verkar det mer vara ett syntetiskt problem. Läste precis Datormagazin som kom i brevlådan (sidan 19) Samsung 960 pro hade 2,3x bättre tid mot 950 pro innan värmen blir ett problem.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Datavetare

Tja vems är felet när moderkortstillverkarna verkar lägga M.2 platserna mellan x16 PCIe? Man har alltså placerat något utefter PCIe kontakten för att säkerställa dåligt luftflöde i en ledd. I x16 PCIe får man enligt specifikation placera ett kort som drar upp till 300 W...

Nästan lite elektronikdesignens Darwin-award på detta.

Vidare kan inte disktillverkarna fixa problemet, inte utan att gå utanför specifikationen som säger att höjden över PCB maximalt få vara 1,5 mm (kolla slide 16). Lite svårt att klämma in kylflänsar på den höjden...

Gissar att ungefär noll procent av bladservers har problem med värme i M.2 diskar, där brukar man se till att det finns en luftflöde över alla komponenter och man sätter inte diskar direkt bredvid något som utvecklar >100 W. Rätt lösning här borde vara att placera M.2-kontakten någonstans där det typiskt finns ett luftflöde och inte direkt i anslutning till 16x PCIe eller CPU-sockel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Så kan man göra

Såhär gjorde jag.

https://i.imgur.com/LyKyw43.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Fantastiskt! Det här gör definitivt att MSI stärker sin position nästa gång som jag ska köpa ett moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Underbart, hoppas fler gör liknande lösningar.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Hur är det ens tänkt att en platt metallbit ska kyla ner den? wat

Permalänk
Medlem

Detta gillade jag skarpt.

Jag har kört Asus senaste 4 datorerna typ, men kanske dags att testa lite MSI då jag planerar uppgradera till Kaby.
Hoppas det kommer på ex Krait som inte kör värdelösa Killer NIC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Jag är beredd för att varna för att över-kyla nand-diskar, vilket denna MSI kylning ser ut att göra.
Nand-minnesceller lagras bättre om det skrivs under högre temperaturer samt förvaras kylt när det inte används.
Optimala kylningen skulle räcka med en chassifläkt en bit bort som väldigt svagt blåser över disken så att den kan behålla värmen under aktivitet men blir kallare under inaktivitet.

Källa:
http://www.sweclockers.com/nyhet/20480-avstangda-ssd-enheter-...
http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/34236?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMzQyMzYiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiOGQ0N2NkNzM5MzhhZjk0MTY0OTRhNGZhYWIwZGU5N2QifQ%3D%3D

What, kan man ha för bra kylning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Hur är det ens tänkt att en platt metallbit ska kyla ner den? wat

Finns många kretsar med väldigt enkel kylning. Så det ska nog inte vara några problem. Trots allt är det först nu som det blivit ett problem, i.e. vi är bara en liten bit över gränsvärdena för passiv kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra idé, dock borde något särskilt lämpat för detta säljas separat! Får väl bli en egen lösning a la mikael_jomi tills vidare.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Finns många kretsar med väldigt enkel kylning. Så det ska nog inte vara några problem. Trots allt är det först nu som det blivit ett problem, i.e. vi är bara en liten bit över gränsvärdena för passiv kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast snart kommer det väl vattenblock också!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

What, kan man ha för bra kylning?

Skickades från m.sweclockers.com

Att det blir negativt med "För bra kylning"?, Nej.
Att det blir negativt med "För kall kylning", Ja. Man vill ju t.ex. inte ha ett kylskåp som går ner till -18°, blir ju svårt att dricka mjölken eller hyvla osten på morgonen.

Om någonting blir "för bra" och upplevs då som dåligt så är man ute efter något sämre.
Exempel att om en glödlampa håller "för bra" så blir det dåligt för glödlampstillverkaren som vill sälja en massa

Finns inga dumma frågor, med du får vara beredd på svaren du får när du ställer dem =P haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Att det blir negativt med "För bra kylning"?, Nej.
Att det blir negativt med "För kall kylning", Ja. Man vill ju t.ex. inte ha ett kylskåp som går ner till -18°, blir ju svårt att dricka mjölken eller hyvla osten på morgonen.

Om någonting blir "för bra" och upplevs då som dåligt så är man ute efter något sämre.
Exempel att om en glödlampa håller "för bra" så blir det dåligt för glödlampstillverkaren som vill sälja en massa

Finns inga dumma frågor, med du får vara beredd på svaren du får när du ställer dem =P haha

I got rekt m8, men du förstod mig i alla fall hoppas jag

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

I got rekt m8, men du förstog mig i alla fall hoppas jag

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, jag förstod dig

Permalänk
Medlem

Jag vill kunna köpa en sådan värmesköld separat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk

Är detta ett verkligt problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är väl OK men det hade varit bättre om SSD-tillverkarna själva stod för kylningen.

Jo, men smart enkel lösning iaf.

Använder fortfarande min gamla SM951 NVMe och grön pcb är så störande att jag drog bort klisterlappen och smetade dit svart kylfläns, kapade en hel del enligt temp sensor och backade sen upp det med ir avläsning för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazymatt:

Är detta ett verkligt problem?

Inte för normal användaren som ex har sina spel på ssd.n.
Det är enligt testerna jag sett iaf, när man pressar disken enormt under en längre tid som den börjar trottla pga värme, vid ex fraps inspelning, redigering osv osv.
Disken går inte ner en nanosekund för du spelar Overwatch.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Trevligt intitiativ! Hoppas fler moderkortstillverkare hakar på, om inte disk-tillverkarna själva tar tag i det bättre dvs.

Kan inte påstå att jag har upplevt några problem med min 950Pro, och då använder jag min för specifika spel som läser mycket från disken, som tex Skyrim/Fallout med en mängd 4k-pack osv, vilket blev en riktigt märkbar skillnad jämfört med SATA SSD. Har ej övervakat temperaturen än, men skulle det vara så att den throttlar under längre spelande så är det inte märkbart för det användningsområdet. Förståerligt dock för tyngre användning som tex video-inspelning/redigering osv.

På mitt moderkort sitter den monterad precis bakom mina två grafikkort, vilket känns väldigt flummigt vad gäller kylningsförmåga (och åtkomst för den delen). Nu har jag dock ett väldigt cleant chassi med obehindrat luftflöde från hela fronten och referens-kylare på grafikkorten som inte sprider mycket värme inne i chassit, så det känns optimalt ändå.

Har funderat på att fästa några gamla LP vram-flänsar på M.2'an, men har inte blivit av än. Får väl ta och övervaka temperaturen nästa gång jag lirar och se om det ens behövs

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är väl OK men det hade varit bättre om SSD-tillverkarna själva stod för kylningen.

Hmm.. ser inte att det behövs, bara 950 diskarna som blev varma.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X