Kan signalförstärkare vara en lösning?

Permalänk
Medlem

Kan signalförstärkare vara en lösning?

Hej! För ett par månadersedan flyttade jag ut till ett hus i skogen och har ingen täckning där hemma. Ibland på vissa ställen på ovanvåningen och ute på trädgården har jag "E". Hittade ett telefonjack och tänkte: "gött, då kan jag skaffa ADSL!" Men upptäckte att telefonjacket inte var inkopplat.. Så nu letar jag efter en lösning för att få någon form av internet. Jag nöjer mig med relativt bra täckning på telefonen då jag kan dela till datorn om det behövs (behöver inte kunna streama i HD, men gärna Spotify och videos i 360p)

Så nu undrar jag: Kan en signalförstärkare vara en lösning, eller måste det finnas något bättre än den minimala täckning jag kan få för att det ens ska vara möjligt? Har ni här på forumet några andra smarta lösningar? Ska helst vara billigt för jag är inte rik..

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk
Rekordmedlem

Om du menar 3-4g repeater så är de tillståndspliktiga och ganska dyra innan de är installerade så du lär hamna närmare 10 000 än 1000 kr för en sån lösnnig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur dessa funkar, men verkar vara ganska billigt från Kina! Se till att du får rätt frekvens bara!
https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB...

Permalänk
Skrivet av zoorex:

Vet inte hur dessa funkar, men verkar vara ganska billigt från Kina! Se till att du får rätt frekvens bara!
https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB...

det kan bli dryga böter från PTS om den stör ut mobiltäckningen..
bara för att man vill förstärka där man bor betyder inte det att det kan bli helt dött nån annanstans..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zoorex:

Vet inte hur dessa funkar, men verkar vara ganska billigt från Kina! Se till att du får rätt frekvens bara!
https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB...

De är som sagt olagliga och kan störa ut mobilnätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk

riktantenner är jättebra till routern så Wifi eller nätverket funkar. men hur får TS bättre 4G täckning med telefonen ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Har du provat med en annan operatör?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Har du provat med en annan operatör?

Japp har haft en del polare över och ingen har täckning.. Liggen 1km rakt in i skogen från en rätt öde landsväg så det är ganska isolerat, haha..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk
Medlem

Vad behver jag for att fa detta att funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

riktantenner är jättebra till routern så Wifi eller nätverket funkar. men hur får TS bättre 4G täckning med telefonen ?

Jag vill ha ngon form utav internet. Om det ar via telefonen eller inte spelar ingen roll, bara det funkar och inte kostar svinmycket..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilsi:

Jag vill ha ngon form utav internet. Om det ar via telefonen eller inte spelar ingen roll, bara det funkar och inte kostar svinmycket..

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kollat med net1 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

riktantenner är jättebra till routern så Wifi eller nätverket funkar. men hur får TS bättre 4G täckning med telefonen ?

Men han ber ju om en lösning för att få internet. En 4g-router (Tex Telias ZTE M910) som stödjer externa (rikt)antenner med hög gain för 4g kan aboslut vara en lösning. Är ju bara att dela ut internet till telefonen via WiFi.

Permalänk
Medlem

1) Kontrollera vart din närmsta 3G/4G-antenn är, oavsett leverantör
2) Är det fri sikt, i varje fall inte massa berg (skog är ok) så kan du med en bra riktantenn utan problem klara av avstånd på över 1 mil.
3) Köp en BRA riktantenn & ett modem/router, ex denna: http://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobilt-bredband-17...

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

1) Kontrollera vart din närmsta 3G/4G-antenn är, oavsett leverantör
2) Är det fri sikt, i varje fall inte massa berg (skog är ok) så kan du med en bra riktantenn utan problem klara av avstånd på över 1 mil.
3) Köp en BRA riktantenn & ett modem/router, ex denna: http://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobilt-bredband-17...

Hur tar jag reda på vart närmaste antenn är?
Behöver jag inte ett abonnemang också från nån nätverksleverantör?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Har du kollat med net1 ?

Inte tidigare, men verkar klart intressant! Har du erfarenhet av dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilsi:

Inte tidigare, men verkar klart intressant! Har du erfarenhet av dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej tyvärr inte, men dom utger ju sig för att ha väldigt bra täckning. Gissar att det finns någon slags ångerrätt om dom inte ger vad som utlovas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilsi:

Inte tidigare, men verkar klart intressant! Har du erfarenhet av dem?

Skickades från m.sweclockers.com

De använder det gamla NMT-bandet för sin kommunikation. De har fått uppgradera det till LTE så hastigheterna blir ok men lägre än vanlig LTE (de kör på 450 MHz). Verkar vara ok.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

Signalförstärkare än ingen lösning, lagligt för dyrt, olagligt ännu dyrare om man sänker någons operatörs mast.....

Kolla istället olika operatörers täckningskartor, ring även och fråga var närmaste mast är.

Med stor sannolikhet kan man sedan få en hyfsad 4G-uppkoppling, oftast mha en 4G-antenn.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: 25k tror jag vi pyntade på förra jobbet för en med bara 3G stöd..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

1) Kontrollera vart din närmsta 3G/4G-antenn är, oavsett leverantör
2) Är det fri sikt, i varje fall inte massa berg (skog är ok) så kan du med en bra riktantenn utan problem klara av avstånd på över 1 mil.
3) Köp en BRA riktantenn & ett modem/router, ex denna: http://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobilt-bredband-17...

Verkar cara ca 15km bort, mest skog ivägen tror jag, kanske ett par kullar, men inga berg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell