Antergos (Arch) 4k skalning hjälp!

Permalänk

Antergos (Arch) 4k skalning hjälp!

Jag har funnit det operativsystem jag alltid jagat efter, trodde inte jag skulle hitta något jag gillade mer än Manjaro. Sedan testade jag Antergos med Gnome och det är helt klart det bästa jag någonsin upplevt i linuxväg. Allt bara fungerar - utom det här med skalning på min 4k tv. För det är ett gissel att ställa in och man får göra det på rätt många nivåer tyvärr. Det finns i verktygsmenyn möjlighet att skala om fönster, men sen har vi allt annat, menyer, Spotify native som jag inte listat ut hur man ska skala om, chrome som verkar ha sitt egna rätt invecklade sätt att skala om...

Någon här som kör någon form av Arch och löst alla dessa omskalningar?

Permalänk

Jag använder Arch Linux med Gnome (införskaffandet av 4k-bildskärm är dock ännu på planeringsstadiet för mig) och följande kommandon skalar de flesta program när Xorg används:

gsettings set org.gnome.desktop.interface scaling-factor 2
gsettings set org.gnome.settings-daemon.plugins.xsettings overrides "[{'Gdk/WindowScalingFactor', <2>}]"

Det tycks vara något klurigare med Wayland och Gnome verkar framför allt förlita sig på automatisk skalning när dpi når 192 eller högre.

Titta gärna på ArchWiki-sidan om HiDPI-inställningar (https://wiki.archlinux.org/index.php/HiDPI) om du inte redan gjort det.

Permalänk
Skrivet av Sömning kanin:

Jag använder Arch Linux med Gnome (införskaffandet av 4k-bildskärm är dock ännu på planeringsstadiet för mig) och följande kommandon skalar de flesta program när Xorg används:

gsettings set org.gnome.desktop.interface scaling-factor 2
gsettings set org.gnome.settings-daemon.plugins.xsettings overrides "[{'Gdk/WindowScalingFactor', <2>}]"

Det tycks vara något klurigare med Wayland och Gnome verkar framför allt förlita sig på automatisk skalning när dpi når 192 eller högre.

Titta gärna på ArchWiki-sidan om HiDPI-inställningar (https://wiki.archlinux.org/index.php/HiDPI) om du inte redan gjort det.

Tack för input! Ska se hur långt jag kommer med dina tips, provade för ett par veckor sedan men fick jag en vy att fungera tillfredställande var det något annat som ballade ur. Ska tillägga att jag är extremt otillräcklig när det kommer till linux i stort, vilket resulterar i att jag ofta tröttnar när jag spenderat (i mitt tycke) för mycket tid på att försöka få något att fungera.

ArchWiki har jag ofta vänt mig till, tycker dock det är väldigt osammanhängande och knöligt, så man får låna lite där och komplettera med andra hjälpsidor/forum. Önskar bara att det fanns en magisk textremsa att klistra in i terminalen och vips så skalar allt, det kommer inte hända dock. Så jag får väl ta mig an detta projekt när jag har en hel dag till övers...