Permalänk
Medlem

Äggkokare. Fundering

Hur vet en Äggkokare när vattnet är slut i den?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

i min hinner vattnet aldrig ta slut förens den börjar skrika att det är klart, vilket bara är pga en timer

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Exempelvis med en tempsensor. När värmeplattan börjar stiga över 100 grader så börjar det vara väldigt lite eller inget vatten kvar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av trinitas:

Hur vet en Äggkokare när vattnet är slut i den?

Ren gissning så är det en tempmätare i den och det blir varmare än Xxx grader när vattnet är slut

Permalänk
Medlem

Två andra alternativ är en flottör eller ett par elektroder som tappar kontakten när vattennivån blir för låg.

Permalänk
Medlem

Som Backfeed är inne på, så jobbar i princip alla på "temperatur".
Det sitter en bimetallbrytare under kokplattan, som när vattnet inte längre klarar av att kyla plattan sluter en krets, och startar oväsendet för att berätta att äggen är färdiga.

Enheter med timer finns, men brukar inte hålla lika länge. Med flottör har jag aldrig sett, och det verkar olämpligt. Rester från vattnet, salt, kalk osv, kommer få den att sluta fungera, även om man aldrig lyckas kladda ägg i den...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Sakerna man kan börja begrunda när man står i duschen...