Permalänk
Medlem

Löda trasig kabel

Hej, nu är det så att kabeln på min Rival har gått sönder och tänkte löda ihop det. Har aldrig gjort det förut så min första fundering är om det ens går. Ser ut såhär: http://i.imgur.com/oGqS9vb.jpg

Är det bara att sätta t ex grön mot grön (efter man skalat av) och sen lite lödtenn och sätta ihop allt med eltejp? Eller ska man använda nån annan typ av isolering?

Permalänk
Medlem

@Jakken:

Krympslang är nog att föredra som isolering

Permalänk
Medlem

Lödning håller sällan jättebra om det är en utsatt plats mitt på en kabel. Har du möjlighet så hade jag valt en sockerbit istället. Fult, men effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meega:

Lödning håller sällan jättebra om det är en utsatt plats mitt på en kabel. Har du möjlighet så hade jag valt en sockerbit istället. Fult, men effektivt.

Aldrig hört talas om, googlade lite och hittade lite bilder, men inte någonstans att köpa. Finns det på t ex Kjell & company att köpa? Skiter hur det ser ut, vill bara att det ska funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakken:

Aldrig hört talas om, googlade lite och hittade lite bilder, men inte någonstans att köpa. Finns det på t ex Kjell & company att köpa? Skiter hur det ser ut, vill bara att det ska funka.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/mont...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Jakken:

Aldrig hört talas om, googlade lite och hittade lite bilder, men inte någonstans att köpa. Finns det på t ex Kjell & company att köpa? Skiter hur det ser ut, vill bara att det ska funka.

Bara att klippa av i lagom längd.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/mont...

Skruvas ihop på skarvarna.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv

Skulle sockerbit hålla bättre än lödning med krympslang först över varje ledare sedan över hela? Det har jag svårt att tro. JAg skulle lött!

Permalänk
Proffsmobbare

Den datormus som har plats för 5 plintar i plastskalet..

TS: Det du har där är en USB-kabel.

Precis som du säger, färg mot färg. Glöm inte att löda ihop folien också, det är skydd för störningar.

Den enda gången man inte löder något är om det utsätts för kraftiga vibrationer, till exempel fordon. Då crimpar man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meega:

Lödning håller sällan jättebra om det är en utsatt plats mitt på en kabel. Har du möjlighet så hade jag valt en sockerbit istället. Fult, men effektivt.

Får man fråga var du har hört detta? Vad jag har hört så är det helt tvärt om.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Lödtenn med krympslang fungerar rätt bra, lagat både ps/2, joystick och usb-kabel så.
Glöm inte att trä på krympslangen först bara.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Hej!

Instämmer med föregående talare, absolut löda, trä på krympslangen först bara. Sen ett tips är om möjligt att förskjuta skarvarna så klart. Om det inte är möjligt beroende på kabelbrottet så måste du ju naturligtvis isolera mellan skarvarna.

Ett annat alternativ som jag skulle föredra om inte lödning är sk. fiskögon, betydligt bättre än sockerbitar

Permalänk
Medlem

Håller med om att man löder och har krympslang på sladdarna. Sockerbitar/silvertejp är för tattare Är man något sådär teknisktbevandrad med lite stil i sitt arbete så gör man det första. Är man bondlurk så gör man det andra

OBS: För er som tar åt er om tattare/bondlurk, gör inte det. Se det som en klapp på axeln.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragwolf:

Håller med om att man löder och har krympslang på sladdarna. Sockerbitar/silvertejp är för tattare Är man något sådär teknisktbevandrad med lite stil i sitt arbete så gör man det första. Är man bondlurk så gör man det andra

OBS: För er som tar åt er om tattare/bondlurk, gör inte det. Se det som en klapp på axeln.

Allow me to LOL.

Permalänk
Medlem

Körde med sockerbit, och det funkar (hittills)! Dock ser det sjukt fult ut med en stor dosa, får hitta på nån lösning för det senare.

En annan fråga medans vi håller på, låt oss säga att kabeln skulle gå sönder igen, och att den blir för kort, kan man förlänga den då? Dvs, två sockerbitar på en kabel, eller är det lödning som gäller då?

Permalänk
Medlem

I så fall så är det väl nästan lättare att löda på en ny USB kabel i valfri längd.
Bör ju vara samma färger på ledarna i dem oavsett fabrikat, så bara att koppla ihop färgerna rätt.