Nexus 6P - Dåligt ljud vid samtal.

Permalänk

Nexus 6P - Dåligt ljud vid samtal.

Hej!

Folk klagar på att det låter som att jag sitter inne i en "burk" och pratar vid samtal. Spelar ingen roll om jag ringer upp, eller om någon ringer mig. Provat återställa telefonen några gånger, men problemet verkar kvarstå.
Någon som upplever samma problem med sin Nexus 6P?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Nej min är kanonbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Hej!

Folk klagar på att det låter som att jag sitter inne i en "burk" och pratar vid samtal. Spelar ingen roll om jag ringer upp, eller om någon ringer mig. Provat återställa telefonen några gånger, men problemet verkar kvarstå.
Någon som upplever samma problem med sin Nexus 6P?

Tacksam för svar!

Ja och nej. Folk brukar säga det låter som en burk, eller instängt. Och då flyttar jag mig till ett annat ställe och sedan fungerar det perfekt. Så jag antog alltid att det var lite taskig mottagning.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Inga problem hos mig.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk

Min 6P funkar perfekt

Permalänk
Medlem

Ibland, lite random känns det som. Har sökt på nätet och tydligen många som har/haft samma problem. Ska ha att göra med "noise cancellation". Tydligen ska det vara lite små bökigt att stänga av så har inte orkat testa det själv. En annan fix ska vara att växla till "speakerphone" vid samtal.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Ingen Nexus, bara en reflektion.

Känner igen det där med dåligt ljud vid samtal.

Det kan ju hänga ihop med leverantören och nätbelastning för tillfället, för i mitt fall är jag oftast vid samma plats och vid ungefär samma tidpunkt på dagen, när jag har mitt samtal med särbon. Jag har testat både en Samsung s6 och en Lumia 930 och det uppkommer sporadiskt. Mottagen har en LG G3.

Ibland kan jag avhjälpa att ringa upp igen, det kan klarna upp ljudbilden ordentligt.

Edit: Jag får en Moto X nästa vecka och det skulle förvåna om kvalitén blev dramatiskt bättre

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min, men brukar hjälpa att sätta på speakerphone som @hulkenstrong ger som förslag. Lagom irriterande att det krävs antingen ett headset eller speakerphone för att folk ska höra vad man säger ordentligt.

Permalänk
Medlem

Det finns x antal trådar om detta problem med 6P ett av de är https://productforums.google.com/forum/#!topic/nexus/g70qCHkq...

Antingen är det hårdvara som strular eller så är det noise cancelling som strular.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Gjorde ett litet snabb test med hjälp av en kompis.

Det vi märkte var att jo så klart, dålig mottagningen = dåligt ljud, burk.

Men hur som. Den "fix" som har funnits är denna: http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=69028113&postc...
Så jag gjorde helt enkelt så att jag ringde en polare, bad han spela in en mening, gjorde fixen, och spelade in igen.

Resultat var.... ja med fixen så blir ljudet MYCKET högre. Inte specifikt bra eller dåligt om man tänker sig ett vanligt telefonsamtal. Men det låter precis som någon har dragit det igenom en ljudeditor och bara höjt volymen till max.

Det var inga problem att höra mig varken med eller utan denna fix. Men samtidigt vet inte jag om jag ens lider av problemet. Jag var mest nyfiken på vad skillnaden med och utan denna fix är. Då några har klagat på att det låter burkigt.

Men som sagt, det upplevde vi också (burk dvs.) och det löste jag genom att förflytta mig till ett ställe där jag vet att det är bättre mottagningen och sedan fungerade det normallt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Hej

Hade samma problem.

Testa att dra ett finger på baksidan samtidigt som du pratar med någon. Låter det extremt mycket få för den du pratar med, har du samma problem som mig. Namn de exemplet då också. Då lyckades de faktiskt att åtgärda mitt problem

Enligt arbetsrapporten bytte de ljudisolering. Var den sitter eller om det ens stämmer , har jag ingen aning om. Men det funka i alla fall.

På Googles egna support forum verkar det inte finnas någon fix för detta. Visa säger att roota och andra en parameter hjälper, men verkar inte göra det för vissa.

Mitt ordernummer hos mobylife är 7416904

Hoppas detta hjälper

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem som dig, det drev mig till vansinne tillslut.

Det är noise cancellation som strular. Jag rootade telefonen och stängde av skiten, sen dess har ingen klagat.

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +