Hjälp angående högtalarsetup för dator

Permalänk

Hjälp angående högtalarsetup för dator

Hej!
Har funderat på en högtalarsetup till datorn ett tag och i fredags small det till på ett par rabatterade Soundsticks 3 från Harman Kardon. Nu tvekar jag däremot på om det var ett bra val. Har inte läst någon fullt negativ recension, men lite mer recensioner med mediokert budskap.

Jag la ner 1000kr på dessa högtalare, men är beredd på att betala upp till 2000kr för en hel setup. Jag har en DAC (Aune T1), om det nu skulle spela roll.

Nu till min fråga; ska jag nöja mig med dessa högtalare, eller ska jag gå loss och bygga en egen setup, alternativt ett färdigpaket?
2.1 kommer vara ett krav då jag lyssnar på mycket bastung musik, men lyssnar på mycket annat också.

P.S. Jag vet inget om högtalare!

Permalänk

Personligen tycker jag musiken låter fel när basen kommer från en sub. Å då lyssnar jag mycket på psy-trance så det är ingen basfattig musik direkt. Så skaffa ett par bra högtalare som klarar alla toner eller ett par aktiva studiomonitorer om det är elektronisk musik du lyssnar på. Men samtidigt är ju smaken som....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Personligen tycker jag musiken låter fel när basen kommer från en sub. Å då lyssnar jag mycket på psy-trance så det är ingen basfattig musik direkt. Så skaffa ett par bra högtalare som klarar alla toner eller ett par aktiva studiomonitorer om det är elektronisk musik du lyssnar på. Men samtidigt är ju smaken som....

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske skulle ha varit bra om jag la till att jag vet inget om högtalare haha!

Permalänk

Tänkte köpa ett par M-Audio BX8 D2 istället.

Sen är det två saker jag funderar på. Just nu sitter jag på ett glasbord, tänkte köpa en duk ska hindra ljud att studsa, finns det någon speciell typ jag bör köpa då?

Den andra saker är att jag för tillfället har ett DAC, bör jag köpa sånna där röda och vita kablar (vet ej vad de heter), då min dac har det?

Edit: Ändrade mig till BX8 istället, min budget går bara upp och upp haha..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Tänkte köpa ett par M-Audio BX8 D2 istället.

Sen är det två saker jag funderar på. Just nu sitter jag på ett glasbord, tänkte köpa en duk ska hindra ljud att studsa, finns det någon speciell typ jag bör köpa då?

Den andra saker är att jag för tillfället har ett DAC, bör jag köpa sånna där röda och vita kablar (vet ej vad de heter), då min dac har det?

Edit: Ändrade mig till BX8 istället, min budget går bara upp och upp haha..

Tänk på att m-audio bx8:or ofta har ett bakgrundsbrus och det är inget som m-audio erkänner. Jag har det på mina och har efter 1,5år tröttnat på det o köpt andra. Hade kollat på något annat än bx8:orna just pga detta problem då som sagt nästan alla exemplar har det och det går inte att fixa vad jag sett.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Prodigys:

Tänk på att m-audio bx8:or ofta har ett bakgrundsbrus och det är inget som m-audio erkänner. Jag har det på mina och har efter 1,5år tröttnat på det o köpt andra. Hade kollat på något annat än bx8:orna just pga detta problem då som sagt nästan alla exemplar har det och det går inte att fixa vad jag sett.

Alla förstärkare brusar men billiga brukar höras mer. det kan iböland även brusa lite mer pga att många som har datorn som signalkälla inte har balanserad utgång på ljudkortet och många datoranvändare skaffar ju inte helerl en riktig analog nivåkontroll utan reglerar det med ljudkortet i datorn.
Till TS > BX8 har alltså balanserad ingång via xlr och tele så välj rätt kablage.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prodigys:

Tänk på att m-audio bx8:or ofta har ett bakgrundsbrus och det är inget som m-audio erkänner. Jag har det på mina och har efter 1,5år tröttnat på det o köpt andra. Hade kollat på något annat än bx8:orna just pga detta problem då som sagt nästan alla exemplar har det och det går inte att fixa vad jag sett.

Han borde kika på Yamaha HS7.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lothbrok:

Han borde kika på Yamaha HS7.

De är ju nästan dubbelt så dyra som BX8 och 4 ggr dyrare än det var från början. Då är nog Behringer Truth serien mer intressanta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

De är ju nästan dubbelt så dyra som BX8 och 4 ggr dyrare än det var från början. Då är nog Behringer Truth serien mer intressanta.

Dubbelt?

3000
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966078

3780
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1835169

Och BX8 är kända för att brusa rätt mkt vid låg alt ingen volym.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Alla förstärkare brusar men billiga brukar höras mer. det kan iböland även brusa lite mer pga att många som har datorn som signalkälla inte har balanserad utgång på ljudkortet och många datoranvändare skaffar ju inte helerl en riktig analog nivåkontroll utan reglerar det med ljudkortet i datorn.
Till TS > BX8 har alltså balanserad ingång via xlr och tele så välj rätt kablage.

Som Lothbrok skriver så är just bx8 kända för att brusa och det är ett produktionsfel som m-audio inte vill erkänna. Det finns på alla exemplar och är mer eller mindre påträngande. På mina varierade det med hur högt man ställde volymen på ratten på baksidan så jag kunde få ner det rätt mycket genom att ställa den lågt där och höja på min analoga ratt.

Innan jag köpte mina hittade jag ett inlägg någonstans om någon som fått bort det genom att modda strömförsörjningen på något skumt sätt.

Permalänk

Tack för alla svar!
Nu har jag däremot köpt BX-8 pga dess höga ranking. Har en hyfsat stark DAC, så kommer att höja denna och sänka på högtalarna. Stör jag mig på det ska jag kolla upp modden. Har tidigare aldrig känt på ett par bra "datorhögtalare", så det blir nog ett stort lyft oavsett.

Någon som vet hur mycket jag kan trycka på från DAC'en? Kan jag bränna högtalarna om jag kör på full styrka från den?

Tack för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xGreenRed:

Tack för alla svar!
Nu har jag däremot köpt BX-8 pga dess höga ranking. Har en hyfsat stark DAC, så kommer att höja denna och sänka på högtalarna. Stör jag mig på det ska jag kolla upp modden. Har tidigare aldrig känt på ett par bra "datorhögtalare", så det blir nog ett stort lyft oavsett.

Någon som vet hur mycket jag kan trycka på från DAC'en? Kan jag bränna högtalarna om jag kör på full styrka från den?

Tack för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

General results
Aune T1 Max
Channel
Center/Summary
Average variation in FR in the band 40 Hz to 15 kHz, dB
-0,04, 0,01
Average value of impedance band in 40 Hz to 15 kHz, Ohm
10,3
Max voltage output (unloaded), VRMS/dBV
7,13/17,1
Maximum current output at loaded 15,8 Ohm, mA
171,509
Maximum power level at 15,8 Ohm, mW/dBm
594,1/27,7
http://reference-audio-analyzer.pro/en/report/amp/aune-t1-max...

Input Sensitivity
85 mV pink noise input produces 90 dBA output SPL at 1 meter
with volume control at maximum
http://m-audio.jp/images/global/manuals/BX8%20D2%20single%20-...

Det går alltså inte att säga nått säkert om nivåerna mer än att du kan driva BX 8 i klipp om volymkontrollen står på max.
Man brukar ju däremot ha nivåkontrollen på min på högtalare för att kunna använda så hög signalnivå som möjligt i kabeln och det går ju även att använda dämpsatser om man vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

General results
Aune T1 Max
Channel
Center/Summary
Average variation in FR in the band 40 Hz to 15 kHz, dB
-0,04, 0,01
Average value of impedance band in 40 Hz to 15 kHz, Ohm
10,3
Max voltage output (unloaded), VRMS/dBV
7,13/17,1
Maximum current output at loaded 15,8 Ohm, mA
171,509
Maximum power level at 15,8 Ohm, mW/dBm
594,1/27,7
http://reference-audio-analyzer.pro/en/report/amp/aune-t1-max...

Input Sensitivity
85 mV pink noise input produces 90 dBA output SPL at 1 meter
with volume control at maximum
http://m-audio.jp/images/global/manuals/BX8%20D2%20single%20-...

Det går alltså inte att säga nått säkert om nivåerna mer än att du kan driva BX 8 i klipp om volymkontrollen står på max.
Man brukar ju däremot ha nivåkontrollen på min på högtalare för att kunna använda så hög signalnivå som möjligt i kabeln och det går ju även att använda dämpsatser om man vill.

Tusen tack för utvecklat svar!

De flesta på recensionerna verkar tycka om högtalarna, men att kretsen innuti är dålig. Men har 3 års garanti via Thomann.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Tusen tack för utvecklat svar!

De flesta på recensionerna verkar tycka om högtalarna, men att kretsen innuti är dålig. Men har 3 års garanti via Thomann.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja om man bortser från bruset så var jag hur nöjd som helst, inget att klaga på från ljudet.

Permalänk
Skrivet av xGreenRed:

Tack för alla svar!
Nu har jag däremot köpt BX-8 pga dess höga ranking. Har en hyfsat stark DAC, så kommer att höja denna och sänka på högtalarna. Stör jag mig på det ska jag kolla upp modden. Har tidigare aldrig känt på ett par bra "datorhögtalare", så det blir nog ett stort lyft oavsett.

Någon som vet hur mycket jag kan trycka på från DAC'en? Kan jag bränna högtalarna om jag kör på full styrka från den?

Tack för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill veta vad du tycker om ljudet sen när du fått lyssna lite.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Jag vill veta vad du tycker om ljudet sen när du fått lyssna lite.

Jag är jättenöjd! Det verkar bara vara lite brus i högtalarna, vilket försvinner vid det låga ljudet av min dators fläktar. Ljudet är jätteklart, vilket tog lite tid att vänja sig vid, det kräver att ljudet är av bra kvalité då man hör allt missljud också.
Kommer vänja mig med basen, har tidigare lyssnat på typ 3500 av Travi$ Scott med jättemycket bas, och det tar lite tid att vänja sig, men det är väldigt bra med bas på dessa högtalare.
Vid bra inställningarna av högtalarna (vinklar etc.) blev de mycket bättre, jag skulle rekommendera dessa, verkligen! Men vet ju inte hur andra högtalare står sig.

Permalänk
Skrivet av xGreenRed:

Jag är jättenöjd! Det verkar bara vara lite brus i högtalarna, vilket försvinner vid det låga ljudet av min dators fläktar. Ljudet är jätteklart, vilket tog lite tid att vänja sig vid, det kräver att ljudet är av bra kvalité då man hör allt missljud också.
Kommer vänja mig med basen, har tidigare lyssnat på typ 3500 av Travi$ Scott med jättemycket bas, och det tar lite tid att vänja sig, men det är väldigt bra med bas på dessa högtalare.
Vid bra inställningarna av högtalarna (vinklar etc.) blev de mycket bättre, jag skulle rekommendera dessa, verkligen! Men vet ju inte hur andra högtalare står sig.

Härligt att höra! Jag är iallafall övertygat att det blev bättre än något med sub till.