Permalänk
Vägledare

Handkontroll=Lag

Väldigt märkligt men sant. Använder jag min Xbone-hankontroll (bluetooth) så laggar det jag spelar :S Har de senaste två veckorna förundrans av vad det är som får Need of Speed, La Noire och Dishonored 2 (jag är medveten om att spelet dras av en rad problem) att helt random börja lagga något så in i helvete och idag förstod jag att det är handkontrollen. Läggar jag ifrån mig handkontrollen, utan att stänga av den, under själva lagget och istället använder mus+tangentbord försvinner lagget helt! VAFAN!!!
Det enda jag har har provat är att inte ha något bakgrundsprogram igång samtidigt som jag spelar och prova olika inställningar i enhetshanteraren för bluetoothen och kontrollen för annars är jag helt tom på idéer. Någon?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Miikks: Är det input-lag du upplever eller är det ren fps-stuttering när du spelar?

Om det gäller fps-stuttering kan det ibland hjälp att uppdatera själva kontrollen via http://support.xbox.com/en-US/xbox-one/accessories/update-con...

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Vägledare

@NordhNet: Glömde tillägga att jag provat uppdatera kontrollens drivrutiner och det är inte inputlag, nej. Låg fps är problemet :/

Permalänk
Medlem

Har du testat att ansluta kontrollen via USB-kabel istället? En vanlig USB Micro -> USB type A ska fungera (d.v.s. en sådan man får med typ alla mobiler i dagsläget, för att ansluta mobilen till datorn).

Permalänk
Vägledare

@s0sdaf: Nu har jag och nej. Efter en kvälls spelande så uppstod det inget lag alls. Skönt att det går att spela men jag köpte ju en trådlös handkontroll för att slippa sladden.... Mycket märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

@s0sdaf: Nu har jag och nej. Efter en kvälls spelande så uppstod det inget lag alls. Skönt att det går att spela men jag köpte ju en trådlös handkontroll för att slippa sladden.... Mycket märkligt.

Jo, men jag tänkte det mer som ett sätt att felsöka, det säger ju en del om var felet kan ligga. Du kanske ska prova att uppgradera/installera om dina bluetooth-drivrutiner eller möjligen testa med en annan bluetooth-mottagare om möjligt. En annan variant är ju att köra med den officiella Xbox Wireless-Adaptern ( alltså en sån här https://www.microsoftstore.com/store/msusa/en_US/pdp/Xbox-Wir... ) så kör den samma trådlösa protokoll som kontrollen använder direkt mot Xboxen istället för för Bluetooth.

edit: Du verkar inte vara ensam om felet: https://www.neowin.net/forum/topic/1311648-xbox-one-s-bluetoo...

Permalänk
Vägledare

@s0sdaf: Där ser man. Tack för svaret. Blir till att köpa en sladd då. Suck!
Blir mer och mer övertygad om att köpa min första konsol eftersom att spela på pc har börjat innebära något slags problem i vartannat spel man vill spela. Need for Speed som exempel. Ett halvår efter pc-releasen har dom har fortfarande inte fixat att väldigt många har problem med att spela med handkontroll. Spelet verkar inte fatta att man har en kontroll kopplad till datorn och ironiskt nog så fungerar det, efter en del pillande i inställningarna, bättre utan sladd än med sladd. Kopplar jag i sladden så spelar det ingen som helst roll vad jag ändra i inställningarna i spelet, att styra bilen är totalt omöjligt.
Aja, tack för hjälpen ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

@s0sdaf: Där ser man. Tack för svaret. Blir till att köpa en sladd då. Suck!
Blir mer och mer övertygad om att köpa min första konsol eftersom att spela på pc har börjat innebära något slags problem i vartannat spel man vill spela. Need for Speed som exempel. Ett halvår efter pc-releasen har dom har fortfarande inte fixat att väldigt många har problem med att spela med handkontroll. Spelet verkar inte fatta att man har en kontroll kopplad till datorn och ironiskt nog så fungerar det, efter en del pillande i inställningarna, bättre utan sladd än med sladd. Kopplar jag i sladden så spelar det ingen som helst roll vad jag ändra i inställningarna i spelet, att styra bilen är totalt omöjligt.
Aja, tack för hjälpen ändå.

Du ska inte testa en sån där officiell Xbox Wireless Adapter då? Den ger som sagt helt andra förutsättningar så det finns goda anledningar att tro att den kan lösa ditt problem utan att du ska behöva köra med sladd. Köp den över nätet så har du distansköplagen som låter dig returnera varan inom öppet köp-tiden så slipper du slösa pengar ifall den inte hjälper.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Miikks:

@NordhNet: Glömde tillägga att jag provat uppdatera kontrollens drivrutiner och det är inte inputlag, nej. Låg fps är problemet :/

Jag tänkte mer på kontrollens firmware. Den kan teoretiskt spela in när det gäller den trådlösa prestandan. Dock känns det lite långsökt att det ska dra ner prestandan på datorn dock men kan vara värt ett försök

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord