Permalänk
Medlem

Felsöka Qpad QH-85

Sitter och försöker reda ut ifall jag har kabelbrott eller en död driver i högra luren på dessa magnifika hörlurar. Det råkade sig så perfekt att högra luren dog DAGEN EFTER GARANTIN GICK UT! Ja, jag räknade.

Men i alla fall. Har lurarna helt öppna, och har en multimeter, men insåg efter att ha mätt like olika saker att jag inte har en blekblåaste aning om vad jag ens söker för värden, och på vilka ställen, så här kanske finns några kunniga själar?

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Sitter och försöker reda ut ifall jag har kabelbrott eller en död driver i högra luren på dessa magnifika hörlurar. Det råkade sig så perfekt att högra luren dog DAGEN EFTER GARANTIN GICK UT! Ja, jag räknade.

Men i alla fall. Har lurarna helt öppna, och har en multimeter, men insåg efter att ha mätt like olika saker att jag inte har en blekblåaste aning om vad jag ens söker för värden, och på vilka ställen, så här kanske finns några kunniga själar?

lättast är väl att spela nå musik och rucka i kabeln åt alla olika håll?

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

lättast är väl att spela nå musik och rucka i kabeln åt alla olika håll?

Så långt vet jag vad jag skall göra, och har prövat också, men jag vet inte vad jag skall mäta! Lurarna har 2 fina lödpunkter på högra drivern, med två sladdar, och jag har prövat alla olika lägen, och växlar poler men får inga vettiga svar ut mätarn ändå!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheFlyingFin:

Sitter och försöker reda ut ifall jag har kabelbrott eller en död driver i högra luren på dessa magnifika hörlurar. Det råkade sig så perfekt att högra luren dog DAGEN EFTER GARANTIN GICK UT! Ja, jag räknade.

Men i alla fall. Har lurarna helt öppna, och har en multimeter, men insåg efter att ha mätt like olika saker att jag inte har en blekblåaste aning om vad jag ens söker för värden, och på vilka ställen, så här kanske finns några kunniga själar?

Om du skickade efter lurarna så gäller garantin från när du hämtar ut de från posten, inte från beställningsdatumet.
Har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Om du skickade efter lurarna så gäller garantin från när du hämtar ut de från posten, inte från beställningsdatumet.

Tyvärr köpta i butik, och det är nog nästan 2 år sen garantin gick ut också, kände bara för att reparera dem nu då mina nya lurar också gick sönder, och de nya var inte hälften så tillfredsställande som dessa Qpad!

Permalänk
Medlem

Hade själv ett par QH-85 som också högra dock i, vet inte exakt var det sket sig men det var rätt lätt att byta ut kabeln med en vanlig 3.5mm om du har en lödpenna.

Permalänk

Det är väl bara att resistans mäta dom? Om du får ett värde som inte är oändligt så får ju sladden kontakt. Brukar nästan alltid vara en sladd som glappar och brukar vara relativt enkelt att fixa, hur som helst lycka till :).

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem

Delar med det lilla jag kan,

Om din multimeter har denna funktion: Continuity Test mode

Mät på 3.5mm kontaktens andra pin och på lödpunkterna på högtalaren, piper det har du flöde genom kabeln och du kan förmodligen utesluta kabelbrott.

Bild på 3.5mm kontakt pinout

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spirous:

Delar med det lilla jag kan,

Om din multimeter har denna funktion: Continuity Test mode

Mät på 3.5mm kontaktens andra pin och på lödpunkterna på högtalaren, piper det har du flöde genom kabeln och du kan förmodligen utesluta kabelbrott.

Bild på 3.5mm kontakt pinout

Okej! Har just en fluke så guiden var perfekt. På område 3 piper det, inget på område 2, och på område 1 så sprakar det i drivern! Så blir väl kanske kabelbyte? Prövade båda lödpunkterna, för det framgår inte alls av kablarnas färg vilken som är positiv.

Permalänk
Medlem

@TheFlyingFin: Jepp, skulle köra på kabelbyte.