Permalänk
Medlem

Udda "USB device not recognised" problem

Hej!

Köpte nytt tangentbord förra veckan som jag är nöjd med och har funkat felfritt, ända tills nu.

Problemet som uppstår är att när datorn startar säger den att den inte känner igen usb enheten och inte kunde installera dess drivrutiner.

Efter viss googling så lyckades jag komma med en lösning, att uppdatera drivrutinen på "generic USB hub" i enhetshanteraren, men det måste jag göra varje gång jag startar datorn eller pluggar in tangentbordet. Tangentbordet funkar för övrigt bra i andra datorer.

https://gyazo.com/c77a7b00164ec47caff81d64c2116db9

Någon som vet vad som orsakar problemet? Misstänker att det kan vara usb-ports drivrutiner som saknas efter en stökig ominstallation av windows 7, men det har inte orsakat problem på ett halvår.

Kom gärna med tips! MVH // Calle

Permalänk
Medlem

Du kan börja med att prova att köra tangentbordet över en annan USB-hub (japp, sätt det någon helt annan stans... långt ifrån den porten du använder nu), sedan gå in och rensa bort saker som inte är kopplade till datorn under USB-enheter. Det kan exempelvis ha blivit fel över kända enheter.

Här är hur du tar fram dolda enheter, det är som du ser ett rätt gammalt trick.
https://support.microsoft.com/en-us/kb/315539

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag har inte bra insikt i problemet men jag har hört talas om problem med Windows 7 och vissa tangentbord när det sitter i en USB 3.0 - port. Man ska kunna komma runt problemet genom att använda en port med en controller som bara stödjer USB 2.0 (om ens burk nu ens har en sådan...).
Problemet ska vara löst i Windows 8 och senare, vad jag har hört.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Hittade det som orsakade problemet nu, men vet inte varför.

Så länge min usb keyboard (som i musikinstrument) är inkopplad i en specifik usb 3.0 port i datorn vid start eller innan tangentbordet så känner datorn inte igen tangentbordet.

Det spelar då inte heller roll i vilken port jag sätter tangentbordet, skumt.

Permalänk
Medlem

Underligt.. Måste vara drivern till ditt klaviatur som gör något konstigt, kan jag tro... USB MIDI (klaviatur) och USB HID (mus och tangentbord) är två helt olika protokoll under USB och borde inte påverka varandra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.