Dubbla nätverkskort, specifikt program till specifikt kort?

Permalänk
Medlem

Dubbla nätverkskort, specifikt program till specifikt kort?

Har sökt lite men svårt att komma på hur man ska söka så provar att fråga här istället.
Nyss skaffat mig en HPE ProLiant ML10 v2 Entry server.

Min tanke är att använda ena nätverkskortet till att hantera openvpn och utorrent.
Och det andra kortet att sköta resten som tex. filserver, assetto corsa server, teamspeak server, ftpserver m.m.

Är detta möjligt och finns det någonstans att läsa hur man gör detta?

Kör Windows Server 2012 R2

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Obalaan:

Har sökt lite men svårt att komma på hur man ska söka så provar att fråga här istället.
Nyss skaffat mig en HPE ProLiant ML10 v2 Entry server.

Min tanke är att använda ena nätverkskortet till att hantera openvpn och utorrent.
Och det andra kortet att sköta resten som tex. filserver, assetto corsa server, teamspeak server, ftpserver m.m.

Är detta möjligt och finns det någonstans att läsa hur man gör detta?

Kör Windows Server 2012 R2

Kicka igång en linux VM som du installerar Transmission med web interface + OVPN. Sedan ger du NIC:et som du vill använda för dem till den VM:en.

Permalänk
Inaktiv

Allt är möjligt. MEN eftersom du endast kan ha en default GW måste du sätta upp en hel del statiska routes, detta gäller bara utgående trafik. Inkommande behöver du göra NAT regler.

Varför vill du ha olika nätverkskort? Det blir inte på något sätt säkrare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av studiox_swe:

Allt är möjligt. MEN eftersom du endast kan ha en default GW måste du sätta upp en hel del statiska routes, detta gäller bara utgående trafik. Inkommande behöver du göra NAT regler.

Varför vill du ha olika nätverkskort? Det blir inte på något sätt säkrare.

Tex om man har en backupserver väljer man backup genom det andra NICet och har separat nät för dessa så man inte saggar det "riktiga" nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Kicka igång en linux VM som du installerar Transmission med web interface + OVPN. Sedan ger du NIC:et som du vill använda för dem till den VM:en.

Skrivet av studiox_swe:

Allt är möjligt. MEN eftersom du endast kan ha en default GW måste du sätta upp en hel del statiska routes, detta gäller bara utgående trafik. Inkommande behöver du göra NAT regler.

Varför vill du ha olika nätverkskort? Det blir inte på något sätt säkrare.

Skrivet av Hugligan:

Tex om man har en backupserver väljer man backup genom det andra NICet och har separat nät för dessa så man inte saggar det "riktiga" nätet.

Ska se om jag kan lösa det med VM Linux

Anledningen till att jag vill använda två kort är för att jag inte vill använda vpn mer än till utorrent.
Dels tror jag att vpn byter ip lite då och då och det är jobbigt om man har en teamspeka server.
Eftersom jag har två kort så kan man ju lika väl använda det

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Obalaan:

Ska se om jag kan lösa det med VM Linux

Anledningen till att jag vill använda två kort är för att jag inte vill använda vpn mer än till utorrent.
Dels tror jag att vpn byter ip lite då och då och det är jobbigt om man har en teamspeka server.
Eftersom jag har två kort så kan man ju lika väl använda det

Du behöver dock inte eget NIC till detta. Kör du Hyper-V skapar du en "låtsas" switch på ditt vanliga NIC. Sedan ansluter du HOSTen och alla VMs till denna switch. Du kan köra konstant VPN på VMn över samma NIC.

Permalänk
Medlem

Går att lösa utan VM om du kör *nix.
Osäker på Windows dock.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Obalaan:

Anledningen till att jag vill använda två kort är för att jag inte vill använda vpn mer än till utorrent.
Dels tror jag att vpn byter ip lite då och då och det är jobbigt om man har en teamspeka server.
Eftersom jag har två kort så kan man ju lika väl använda det

Två nätverkskort kommer ju inte lösa routingen åt dig men jag kanske bara missat något

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xay0r:

Går att lösa utan VM om du kör *nix.
Osäker på Windows dock.

Linux och Windows har rätt lika TCP stackar, ska du göra source based routing är dock Linux att föredra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hugligan:

Tex om man har en backupserver väljer man backup genom det andra NICet och har separat nät för dessa så man inte saggar det "riktiga" nätet.

Ja så kan man göra, själv har jag runt 30 virtuella maskiner som jag backupar varje natt, har inget separat nic för det, jag brukar sova på natten

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Ja så kan man göra, själv har jag runt 30 virtuella maskiner som jag backupar varje natt, har inget separat nic för det, jag brukar sova på natten

För att vara lite offtopic på mitt egna inlägg.
Om jag inte kör någon VM eller något och jag har 1st 3tb hdd och 1st 1tb hdd i servern (som kör server 2012 r2).
Jag har låt oss säga en mapp som heter "bilder" på 3tb hdd.
Om jag kopierar en fil till mappen "bilder", så skulle jag vilja att den automatiskt kopieras till en mapp som heter "bilder" på 1tb hdd med.
Finns det något finurligt program som antingen är inbyggt i windows server eller ej som löser detta?

Som en slags backup.

Eller ett program som varje natt kollar igenom mappen "bilder" efter nya filer och isf kopierar då?

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av studiox_swe:

Ja så kan man göra, själv har jag runt 30 virtuella maskiner som jag backupar varje natt, har inget separat nic för det, jag brukar sova på natten

Jo visst, i 90% av fallen har man en infrastruktor som inte kräver 100% prestanda 24/7. Men i de övriga fallen kan man inte låta backup köras över samma lina. Tex i större serverhallar som har trafik från hela världen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hugligan:

Jo visst, i 90% av fallen har man en infrastruktor som inte kräver 100% prestanda 24/7. Men i de övriga fallen kan man inte låta backup köras över samma lina. Tex i större serverhallar som har trafik från hela världen!

Detta forum är nog inte till för IT-Proffs direkt. Vi har runt 1000 serverar i en hall och kör backup på dessa utan dedikerade portar så det går alldeles utmärkt, vi har nog inte trafik från hela världen men om våra hallar dog skulle du märka det...

Vi vet dock hur man använder QoS och CoS...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av studiox_swe:

Detta forum är nog inte till för IT-Proffs direkt. Vi har runt 1000 serverar i en hall och kör backup på dessa utan dedikerade portar så det går alldeles utmärkt, vi har nog inte trafik från hela världen men om våra hallar dog skulle du märka det...

Vi vet dock hur man använder QoS och CoS...

Nej, det är väl i flesta fall hypotetiskt. Därför jag skrev att TS lika gärna kan köra på samma NIC.