Bra sätt att förenkla kommando-input till EXE-program?

Permalänk
Medlem

Bra sätt att förenkla kommando-input till EXE-program?

Jag söker det mest smarta ch praktiska sättet att använda ett program som inte har medföljande GUI. Det är bara en EXE-fil och det finns inga GUIs utvecklade till det (mest eftersom det är lite open source och underground liksom) och det är inga på G heller.

Programmet är för att ändra ljudet i ljudfiler, på mängder av olika avancerade sätt, och det finns inget annat GUI-program som ens kommer i närheten tycker jag. Så jag vill verkligen använda just det här. Tänk dig ett rejält avancerat 'File Renamer' program, utan GUI. Typ så, är programmet jag vill använda. Jag har behov att utföra olika batch-operationer på olika ljudfiler (ibland baserat på deras format eller andra aspekter).

Tidigare har jag gjort små enkla program i Visual Basic (och senare VB.net). Då får man ju GUI på köpet när man kompilerar, och varje knapp man trycker på kan sätta igång en lång kedja av operationer, och operationerna utförs av programmet självt (till skillnad från att anropa ett externt program), och kan även fråga efter rätt information, som kan formas på rätt sätt, och informera om problem eller annat. Det vore förstås optimalt.

Men i fallet med min EXE-fil här så måste man mata in allt manuellt via prompt. Och det kommer inte gå, för då måste jag lära mig en halv bibel med kommandon ur manualen och kunna dessa nästan utantill (och hur dessa måste utformas, vilken ordning m.m.) och lyckas jag med det så måste jag ändå mata in sökvägar, filnamn osv manuellt för varje fil.

Jag söker ett sätt att underlätta det, om möjligt.

Mina funderingar hittills (garva inte nu, ni som kan) blir att man får göra en rejält avancerad batch-fil, med mängder av val-möjligheter. Typ hundratals /choice-funktion där programmet stannar och inväntar val av användaren, typ:
---------------------
Vad vill du göra? (tryck motsvarande siffra på tangentbordet)
[1] Ändra ljudvolym i filer
[2] Ändra samplingsfrekvens på filer
[3] Kapa längd på filer
[4] Ta bort DC offset i filer
[5] Annat
---------------
Du valde [1] Ändra ljudvolym i filer.
OK. Hur vill du ändra volymen i filerna (tryck motsvarande siffra på tangentbordet)
[1] Öka med 3 decibel
[2] Minska med 3 decibel
[3] Öka med 10 decibel
[4] Minska med 10 decibel
[5] Gör så ljudet låter skit
--------------

.. att liksom göra en halv värld av såna här, med under- och över-menyer och hela baletten, färdiga i en batch-fil. Detta eftersom jag kommer liksom inte klara av att lära in hur alla kommandon och parametrar ska formuleras och i vilken ordning m.m. så jag vill dom ska vara klara, och man bara ska välja dom, och på sin höjd kanske skriva in sökvägar eller filnamn/typ.

Men det känns så inåt helskotta avigt att använda en batch-fil på det sättet. Kommer att kännas som att sitta i telefon-kö när man knappar sig fram med knapptelefon. Och med en batch-fil kommer jag inte undan hur jag ska kunna få med filnamn/typ eller sökvägar som ibland måste anges manuellt. Det måste ju finnas nån som gjort något smidigare än såhär.

Jag kan knappast vara första människan på jorden som upplevt samma dilemma av frustration om sånt här. Så, frågan är om det finns smartare- och mer praktiska sätt att hantera det jag vill göra på. Och helst utan att behöva en 160 poäng kurs i C++. Men lite enklare programmering fixar jag dock.

Tackar så mycket för tips, vad som helst
/T

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Hur är interfacet att använda programmet nu?

Permalänk
Medlem

@trexake: Nada. Finns inget. Enbart inmatning av kommandon via prompt

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Rekordmedlem

Du får göra ett script som visar en meny där du gör valen och så startar scriptet programmet och skickar med de önskade parametrarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

@trexake: Nada. Finns inget. Enbart inmatning av kommandon via prompt

Det jag funderade på hur det görs. Skickar du in parametrarna vid programstart eller är det en interaktiv prompt?

Permalänk
Medlem

@trexake: Det går nog båda dom sätten. Jag har nästan enbart använt vanliga kommando-prompten i Windows. Och det verkar som programmet är gjort för sån användning. Manualen är tvärtjock, full med listor på kommandon och deras under-parametrar och beskrivningar av alla dessa osv.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Man kan inte göra ett eget enkelt GUI-program, i typ .Net, där man samlar ihop alla data som sen ska skickas till det andra programmet, och sen skickar det typ via prompt?

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Absolut kan du göra ett GUI. Men, är det du som ska använda detta program? Berätta lite mer om ditt behov, hur använder du programmet? Vilka är dina problem med cmd interfacet som det är?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TomKe:

Man kan inte göra ett eget enkelt GUI-program, i typ .Net, där man samlar ihop alla data som sen ska skickas till det andra programmet, och sen skickar det typ via prompt?

Jodå, bara att bygga.

Eller skapa bat-fil eller powershell-script.