Permalänk
Medlem

BenQ ZOWIE XL2540, 240hz gamingskärm

Nu säljer alltså Inet BenQ ZOWIE XL2540 som är en 240hz skärm för 5290kr.

https://www.inet.se/produkt/2200967/benq-zowie-xl2540-24-5-24...

Skärmen har inte G-SYNC eller Freesync. Min fråga är då, är man helt dum i huvudet om man köper en skärm för drygt fem tusen utan G-SYNC?

ASUS ROG PG258Q kommer i början av nästa år, samma storlek också 240hz, men den har G-SYNC. Hur tror ni den kommer stå sig i pris mot BenQ ZOWIE XL2540?

Och till sist undrar jag, tror ni ens att G-SYNC gör någon nytta då man har 240hz på skärmen? Jag menar, uppdateringsfrekvensen är ju ändå så hög och om du har högre fps än 240+ alltid så borde spelet ändå flyta på bra utan massa screen tearing? G-SYNC är väl främst använt till att ta bort screen tearing fast utan input lag som V-SYNC ger.

Ni med en G-SYNC skärm, känner ni att det är värt det? Är det stor skillnad? Blir det något extra input lag överhuvudtaget eller känns det exakt som när du har v-sync avslaget då du rör musen?

Permalänk
Medlem

Den här skärmen är 100% för CS och overwatch. Om du spelar hardcore CS och overwatch är det säkert nice men annars skulle jag nog sikta in mig på någon annan skärm för dom pengarna.

Permalänk
Medlem

Givetvis är det så. Denna tråd är inte tänkt för att diskutera TN vs IPS och 24" vs 27"

Permalänk
Medlem

Eftersom att ingen hade något kul att säga köpte jag skärmen. Om en vecka kan ni ställa era frågor 😁

Permalänk
Medlem

@Vikko: Det låter bra! Sugen på att uppgradera min gamla 120hz och vill gärna veta skillnaden på 144hz vs 240hz. ar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Vikko: Har du hunnit testa den nu? Riktigt nyfiken!

Permalänk
Medlem

@Nicozy: jaa alltså det är nice. Märker nog skillnad eller så är det psykiskt. I ufo test ser man skillnad iaf. Så om du köper den kommer du nog märka skillnad. Däremot skulle jag inte säga att jag är bättre på att spela nu, mer än att det är skönare att spela typ. Det är inte markant lättare känns det som.

Det negativa med den är färgerna som jag inte får till och tycker är fula. Jag kör olika inställningar i Windows och i spel och är inte helt nöjd heller med dom. Men jag antar att det kommer ut ICC profiler och olika inställningar senare när den blir lite äldre. Sen har jag en del backlight bleeding också. Vet inte om jag fick ett måndagsexemplar men jag bryr mig inte för jag tycker det bara syns när man tabbar in/ut ur spel

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen detaljerad recension på denna ännu? Inte hittat själv men kanske jag missat något.

Är intresserad hur själva panelen presterar, konstrastnivå i högre Hz, hur uniform gamma/white lvl osv är, backlight bleed osv då denna panel kommer ju användas även av Acer och ASUS bl.a. och de alla kommer ju samma barnsjukdomar om det nu finns några såna med denna (hoppas inte!) såsom 180Hz skärmen med sina interlace och ojämna gamma shift/white level problem.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD: Nej jag tror inte det, tyvärr är jag inte nog duktig för att kunna svara på sådana frågor. Men jag har inte heller hittat någon recension mer än pre-release recensioner.

Här har du backlight bleeding på min iaf:

Bild i mörkt rum:
https://drive.google.com/file/d/0Bz9AG6dxYKbHQ21hTFByRTkxY1U/...

Bild i ljust rum:
https://drive.google.com/file/d/0Bz9AG6dxYKbHRkxvRzFGb2FfSTg/...

Video i mörkt rum (mest rättvisande imo)
https://drive.google.com/file/d/0Bz9AG6dxYKbHZS1CdTIwMmk0VzQ/...

Dock ser det värre ut på alla bilder och videon än hur det ser ut i verkligheten kan jag tycka.

edit: pratade faktiskt med komplett som tyckte att det var ett gränsfall så de kommer skicka en ny skärm till mig, och jag ska returnera den gamla skärmen. jag återkommer med hur den nya ser ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikko:

@RPGWiZaRD: Nej jag tror inte det, tyvärr är jag inte nog duktig för att kunna svara på sådana frågor. Men jag har inte heller hittat någon recension mer än pre-release recensioner.

Här har du backlight bleeding på min iaf:

Bild i mörkt rum:
https://drive.google.com/file/d/0Bz9AG6dxYKbHQ21hTFByRTkxY1U/...

Bild i ljust rum:
https://drive.google.com/file/d/0Bz9AG6dxYKbHRkxvRzFGb2FfSTg/...

Video i mörkt rum (mest rättvisande imo)
https://drive.google.com/file/d/0Bz9AG6dxYKbHZS1CdTIwMmk0VzQ/...

Dock ser det värre ut på alla bilder och videon än hur det ser ut i verkligheten kan jag tycka.

edit: pratade faktiskt med komplett som tyckte att det var ett gränsfall så de kommer skicka en ny skärm till mig, och jag ska returnera den gamla skärmen. jag återkommer med hur den nya ser ut

Update ?!

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

G-Sync på kommande, kan säga att det är som dag och natt.

G-Sync mjuknar till FPS:n så länge FPS:n ligger i 30-240Hz där emellan.

Man vill inte återvända till icke synkroniseringsskärmar ever.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

Update ?!

fick en ny med backlight bleed, dock inte lika mkt. det är längs nedre kanten och högra kanten

Skrivet av Vangen:

G-Sync på kommande, kan säga att det är som dag och natt.

G-Sync mjuknar till FPS:n så länge FPS:n ligger i 30-240Hz där emellan.

Man vill inte återvända till icke synkroniseringsskärmar ever.

Ja, du kan köpa Asus skärm redan och Acers kommer snart verkar det som, dom har G-sync. Du får dock betala 1000kr~ mer. Skulle tippa på att panelen är exakt likadan med backlight bleed.

Jag köpte denna för att jag förstod att den skulle vara billigare (eftersom den saknar G-sync) och var 2,5 månad före. Antog också att panelen skulle vara samma (vilket jag inte vet om det är, men tror att det kommer vara det).

Ser inget behov av g-sync beroende på vad du spelar. Jag spelar bara CSGO och har sällan under 200fps, oftast har jag 230-300. Denna skärm förutsätter ju att du har en bra dator, och därför kommer du inte ligga på mellan 30-240 fps ofta. Du får också tänka att tearingen som sker ser du hälften så länge, så jag hinner inte se någon tear alls.

Att det är som dag och natt på en 144 hz skärm kan jag köpa, men på en 240 hz tycker jag att du tänker fel. Men det beror ju på vilket spel du kör såklart.

Permalänk

till alla som funderar på skärmen om den har freesync, enligt amd har den det (BenQ skriver adaptive sync)
XL2540
48-240Hz via DisplayPort
48-240 via HDMI 2.0
LFC = Yes

http://www.amd.com/en-us/innovations/software-technologies/te...

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Filmade en video där jag visar inställningarna på skärmen åt en kille, kan dela med mig av den här också..

https://drive.google.com/file/d/0Bz9AG6dxYKbHNl8xcjQyd3F3ajg/...

Permalänk
Medlem

Måste inte CS GO servern ha 240Hz tickrate om marknadsföringsbilden ska stämma?
Dvs. det finns inte sådana serverar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Måste inte CS GO servern ha 240Hz tickrate om marknadsföringsbilden ska stämma?
Dvs. det finns inte sådana serverar.

Vad pratar du om? Tickrate har inget att göra med din egen fps eller skärmens hz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikko:

Vad pratar du om? Tickrate har inget att göra med din egen fps eller skärmens hz

Skickades från m.sweclockers.com

Låt mig förtydliga.

Tittar vi på denna bild som används som marknadsföring:

Detta kan väl inte stämma om en tickrate ligger på t.ex. 64 eftersom servern inte uppdaterar förändring i position snabbare.
Kan vara jag som är ute och cyklar men någon korrelation måste det finnas.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Låt mig förtydliga.

Tittar vi på denna bild som används som marknadsföring:
http://i66.tinypic.com/2v0zvpf.jpg

Detta kan väl inte stämma om en tickrate ligger på t.ex. 64 eftersom servern inte uppdaterar förändring i position snabbare.
Kan vara jag som är ute och cyklar men någon korrelation måste det finnas.

Självklart är det så om det är online spel. Är det dock singleplayer så är det faktiska 240 uppdateringar på motspelarens position. Bortser man från just spelaren och bara kollar på själva spelmiljön så är högre fps/hz mycket fördelaktigt då det blir mjukt som smör i höga uppdateringsfrekvensen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Självklart är det så om det är online spel. Är det dock singleplayer så är det faktiska 240 uppdateringar på motspelarens position. Bortser man från just spelaren och bara kollar på själva spelmiljön så är högre fps/hz mycket fördelaktigt då det blir mjukt som smör i höga uppdateringsfrekvensen

Skickades från m.sweclockers.com

Fast skärmarna marknadsförs för väl inte för att spela singleplayer spel? Hela kampanjen är tillgjord att vilseleda köpare imo.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

lägger inte g-sync på fördröjning ?

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Fast skärmarna marknadsförs för väl inte för att spela singleplayer spel? Hela kampanjen är tillgjord att vilseleda köpare imo.

Vad för spel användaren spelar skiter tillverkaren i, deras mål är att sälja skärmar och de kan inte påverka vilken tickrate speltillverkarnas servrar har.
Det de ska göra är att bygga en bra skärm, sen om kringutrustningen inte tillåter skärmen att använda sin fulla potential är inte skärmtillverkarens fel

Det ultimata hade såklart varit 240fps med 240hz på en server med 240 tickrate, men sånt är nog svårt att uppfylla. Men faktum kvarstår, SKÄRMEN klarar av det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

lägger inte g-sync på fördröjning ?

Inte direkt, absolut inget du märker av iaf. Kanske 1-2%.
Det är V-Sync som har fucked up Latency

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Låt mig förtydliga.

Tittar vi på denna bild som används som marknadsföring:
http://i66.tinypic.com/2v0zvpf.jpg

Detta kan väl inte stämma om en tickrate ligger på t.ex. 64 eftersom servern inte uppdaterar förändring i position snabbare.
Kan vara jag som är ute och cyklar men någon korrelation måste det finnas.

Fast så blir det inte, för med den logiken skulle du kunna skriva fps_max 64 och spela på en skärm med 64 hz och det skulle kännas exakt likadant som 300 fps och 240 hz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Inte direkt, absolut inget du märker av iaf. Kanske 1-2%.
Det är V-Sync som har fucked up Latency

Skickades från m.sweclockers.com

Detta var dock ett bra tag sedan, säkert blivit bättre.

Permalänk
Medlem

Detta är nog den typiska frågan som alltid får olika svar för folk tenderar att svara från sina subjektiva synvinklar och vi alla prioriterar olika när det gäller skärmar då det inte finns någon skärm som är bäst på allting samtidigt.

De som prioriterar motion smoothness lär nog märka betydlig skillnad mellan 144 och 240Hz men de som tycker att "60Hz flyter ok" lär nog inte märka någon skillnad eller rättare sagt, de bryr sig inte så hårt i skillnaden som kanske upplevs.

Vad gäller GSYNC (och Freesync) med 240Hz tycker jag det bara är bra för en av de bra aspekterna med GSYNC/Freesync är att det gör det svårare att märka av fps drops. Visst ser man skillnad på om det flyter i 120 eller 240 fps på denna skärm garanterat men du märker inte lika stort av om det blir några plötsliga dips från säg 200+ till 150 eller så och med tanke på hur svårt det är att hålla konstant 240 fps så är det ju välkommet.

Har läst att det tydligen också ska gå att tvinga fram BenQs blur reduction på blurbusters forum på denna skärm också via service menyn. Folk har testat blur reduction uppemot 160-200Hz eller så, 180Hz ungefär lär va max förrän man börjar märka av tydliga overshoot problem. Kan tänka mig att blur reduction i såna höga frekvenser måste nog kännas som man hade lirat på gamla goda CRT @ 120Hz.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikko:

Fast så blir det inte, för med den logiken skulle du kunna skriva fps_max 64 och spela på en skärm med 64 hz och det skulle kännas exakt likadant som 300 fps och 240 hz

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl det jag anser lite av det självklara svaret. Självklart är det skillnad på klientsidan och serversidan. Allt upplevs mjukare och skönare på klienten med högre Hz men båda parametrarna mäts per sekund så om en server har 64 tick kommer inte din 240Hz skärm tillåta dig att "skjuta" någon i rörelse snabbare än vad tickraten är inställd på.

Återigen kan vara jag som är ute och cyklar, men tills någon förklarar mer detaljerat varför min logik inte fungerar är jag inte helt övertygad.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Snabb fråga: den här skärmen ligger på 3790:- på inet just nu.
Är det ett "fyndpris"? Ska man passa på?
Letar efter en skärm 90% dedikerad till fps

Permalänk
Medlem

@McEdvin: Vill du ha 240 hz och inte bryr dig om gsync/freesync så är priset svårslaget.

Asus kommer med en ny 240hz skärm snart men den kommer kosta betydligt mer tippar jag på, inte i närheten av 3.8k iallafall minst 5k+ troligtvis högre då den ska tydligen ha gsync stöd.

Känner du inte att du behöver 240hz så finns det bra och billigare 144-180hz skärmar som kan anses vara lite "flashigare" med gsync/freesync.

Jag slog till på inets erbjudande idag men då har jag också väntat på en prissänkning sen release. Jag spelar i princip bara csgo och vill uppgradera min 120hz benq och bryr mig inte om gsync etc.

Permalänk
Medlem

@Nicozy: jag spelar i huvudsak Overwatch och har ju sneglat på xl2411 och det lär ju vara värt att lägga på 1000:- för denna.
Hur länge kan kampanjen gälla tror du?