Nätaggregat gick sönder, vad göra?

Permalänk

Nätaggregat gick sönder, vad göra?

Hej!

Idag när jag gick ut på promenad stängde jag, som jag alltid gör, av datorn och slog av strömbrytaren på grenuttaget. När jag kom tillbaka hem slog jag på strömbrytaren som blixtrade och sprakade lite och då gick proppen för eljacket. Jag bytte ut proppen men den gick direkt.

Ringde min far och berättade vad som hade hänt och han upplyste mig om att jag borde byta ut grenuttaget, så jag gjorde det och testade med en ny propp som gick direkt den också.

Då drog jag ut grenuttaget ur väggen och satte in en tredje propp. Den gick inte. Slog av högtalaren och nätaggregatet och kopplade in grenuttaget med skärm, nätaggregat och högtalare igen och slog på dem i tur och ordning. Allt funkade tills jag slog på nätaggregatet igen och då gick den femte proppen för dagen.

Ska göra ett sista test där jag kopplar ut allt som går till proppen och alla komponenter som är anslutna till nätaggregatet, men det lutar ju åt att det är nätaggregatet som får propparna att gå.

Är det något som går att rätta till eller är det trasigt och måste ersättas?

Det luktar inget, sladden och kontakten till nätaggregatet är inte brända eller sotiga, jag har testat att slå av strömmen och trycka på Powerknappen för att tömma nätaggregatet på ström och sedan testat slå på det igen men inget av det hjälpte.

Permalänk
Medlem

Om proppen går med nätagget inkopplat så finns det inte så mycket att fundera på, det är bara att byta ut nätagget då.

Permalänk
Skrivet av perost:

Om proppen går med nätagget inkopplat så finns det inte så mycket att fundera på, det är bara att byta ut nätagget då.

Går detta på garantin eller är den ogiltig på grund av att grenuttaget gick sönder? Jag vet inte vad som orsakat vad för grenuttaget har funkat fint i flera år och det här var första och enda gången det blixtrat eller sprakat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightingalesBlackAce:

Går detta på garantin eller är den ogiltig på grund av att grenuttaget gick sönder? Jag vet inte vad som orsakat vad för grenuttaget har funkat fint i flera år och det här var första och enda gången det blixtrat eller sprakat.

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att svara på, det är upp till tillverkaren/återförsäljaren att avgöra det. Ta kontakt med dem och kolla.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Skrivet av Señor Hallon:

Svårt att svara på, det är upp till tillverkaren/återförsäljaren att avgöra det. Ta kontakt med dem och kolla.

Tack för hjälpen allesammans!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Går agget så är det antagligen inte grendosan som varit problemet utan agget i sig själv som gått och bör gå under garanti så har du möjlighet lämna in den säg att du tror nätagget gått sönder så får du nytt på garanti om du har tid kvar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@NightingalesBlackAce: Har du testat att byta ut kabeln till nätdelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightingalesBlackAce:

Går detta på garantin eller är den ogiltig på grund av att grenuttaget gick sönder? Jag vet inte vad som orsakat vad för grenuttaget har funkat fint i flera år och det här var första och enda gången det blixtrat eller sprakat.

Det är nog mer troligt att det var nätagget som dödade grenuttaget än tvärtom, om nu grenuttaget faktiskt är trasigt. Det borde inte vara något problem att få ett nytt om du har garanti kvar på det.