Samsung lyckas inte återskapa problemen med Galaxy Note 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dem8n:

Är vi forumanvändare som ska klura ut vad felet kan vara?
Modellen är död och återkallad köparna får pengar tillbaka om man vill eller en annan telefon, Samsung jobbar på att hitta felet så det kan undvikas i framtiden, det är den kortfattade meningen av två stycken artiklar.
Vad mer finns det att tillägga innan felet har hittats?
Enda jag kan se här är att folk spekulerar om vad felet kan vara för att senare kunna klappa sig själva på axeln och säga "vad var det jag sa".
För oss användare är det oväsentligt vad felet än är, luddiga artiklar om döda produkter gör varken till eller från.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk på att du är i ett forum där det förekommer tekniskt intresserade användare som har intresse av att diskutera och ta reda på saker som just varför Note 7 har dessa problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Med din logik dock så ska nu alla Tesla Model S dras in också... (minst 2 av dem har brunnit).
https://electrek.co/2016/08/15/tesla-model-s-catches-fire-tes...

Undrar vad du jobbar med...

Dom bör också få en undersökning.
Alla enheter oavsett vad dom gör som fattar eld utgör personfara.
Detta skall givetvis undersökas och åtgärdas.

Men i Samsungs fall så låter det som om dom försöker skylla på något annat när det är uppenbart att det är batteriet.

Jag jobbar som snickare på ett snickeri där inredning och kök är specialområdena.

Och hittills såhar varken våra maskiner eller det vi levererar brunnit.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Dom bör också få en undersökning.
Alla enheter oavsett vad dom gör som fattar eld utgör personfara.
Detta skall givetvis undersökas och åtgärdas.

Men i Samsungs fall så låter det som om dom försöker skylla på något annat när det är uppenbart att det är batteriet.

Batterier är troligen det som brunnit, ja, men ... vad orsakade det?
Ofta krävs det något yttre fel, eller påverkan för att det ska ske.

Just att felet sker på en enhet med utbytt batteri talar mer för att de först antog det du säger, bytte batteri, och sen inser att det inte är felet.

Skrivet av Lifooz:

Jag jobbar som snickare på ett snickeri där inredning och kök är specialområdena.

Och hittills såhar varken våra maskiner eller det vi levererar brunnit.

/Lifooz

Och du har aldrig gjort fel då? Eller sågat av något för kort? Monterat dit skåp som sitter där även i jordbävning? Inga översvämningar, vattenläckage heller?
Alla är vi människor, och inget är 100% perfekt.

Skillnaden är så klart att för att du ska göra något grovt fel i samma bemärkelse ska det vara ett skåp som lossnar från väggen och riskerar krossa en person. De felen tvivlar jag också på att du har gjort. Men... jag har släkt längre upp i landet vars skåp har gjort just det... så någon i ditt yrke har gjort sådant fel.

Idag så verkar dock detta sker mer och mer ofta. Bil-industrin återkallar fler och fler modeller, med allt från bromsar till el-bränder som fel, och fler och fler laptops verkar har defekter (även brinnande batteri, även i high-end). Så... tyvärr, är detta något som vi kommer att få förvänta oss mer och mer, och även om jag till 100% håller med att utredning bör ske, så är frågan, hinner den göras innan produkten bytts ut mot nästa gen, när nästa grova fel sker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Det har varnats otaliga gånger just för att alternativa USB-C kablar/laddare skapar bränder. Ännu lustigare är det att flera bilder av Galaxy Note 7 som fattat eld just använt just alternativa budget-kablar. Dessa kablar 'friterar' inte bara Galaxy7 telefoner utan laptops m.m. som använder usb-typec.

http://cdn.thedroidguy.com/wp-content/uploads/2016/08/25092444/note7fire-3.jpg

Jo det var det första jag tänkte på när jag först hörde talas om N7 bränderna...

Permalänk
Medlem

@Paddanx:

Det är långt fler Teslas som brunnit bara i kalifornien. Och brandkåren i San Fransisco har till och med förbjudits från att släcka en brinnande tesla efter att en brandman stekts när batteriet laddat ur när det kom i kontakt med vatten från slangen.

Tesla som företag är ett brinnan skepp i sig och överlever inte utan att skattebetalarna skjuter till två tredjedelar av priset för produktionen genom miljösubsidier och direkta grants från Sacramento.
Allt som Elon Musk startar är ekonomiska floppar som brakar samman eller går på skattepenger för sin överlevnad. (Se spaceX och hans nya svammel om vakumtub genom öknen som transportmedel, även fast sådana hyperloops has motbevisats som funktionellt och prisvärt redan på 30talet.

edit: och om du ser Musk som vinnare i Paypal affären så tänk på detta; han startade inte paypal, han startade inte ens företaget som köpte paypal, och sagda företag köpte paypal med pengar från VC's i silicon valley och inte med företagets pengar.

missade paypaldelen
Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

För märket Samsungs skull så borde de gå till botten och utreda det för att kunna visa upp vad felet berodde på annars lär deras förtroende vara i botten och deras kommande S8 vågar nog ingen köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Batterier är troligen det som brunnit, ja, men ... vad orsakade det?
Ofta krävs det något yttre fel, eller påverkan för att det ska ske.

Just att felet sker på en enhet med utbytt batteri talar mer för att de först antog det du säger, bytte batteri, och sen inser att det inte är felet.

Och du har aldrig gjort fel då? Eller sågat av något för kort? Monterat dit skåp som sitter där även i jordbävning? Inga översvämningar, vattenläckage heller?
Alla är vi människor, och inget är 100% perfekt.

Skillnaden är så klart att för att du ska göra något grovt fel i samma bemärkelse ska det vara ett skåp som lossnar från väggen och riskerar krossa en person. De felen tvivlar jag också på att du har gjort. Men... jag har släkt längre upp i landet vars skåp har gjort just det... så någon i ditt yrke har gjort sådant fel.

Idag så verkar dock detta sker mer och mer ofta. Bil-industrin återkallar fler och fler modeller, med allt från bromsar till el-bränder som fel, och fler och fler laptops verkar har defekter (även brinnande batteri, även i high-end). Så... tyvärr, är detta något som vi kommer att få förvänta oss mer och mer, och även om jag till 100% håller med att utredning bör ske, så är frågan, hinner den göras innan produkten bytts ut mot nästa gen, när nästa grova fel sker?

Du har absolut rätt i dina poänger. Och idag var det en sådan där dag då jag önskat att jag stannade i sängen istället.
Ställsågens lås låste upp sig utan att jag märkte det.
Resultatet blev att kapa rätt 418 detaljer.

Jag är en av dom som inte är ute i fält om man säger så utan jag är lokalbunden.

Men nog har det blivit fel alltid. Och det sker när man som minst anar det.

Jo man märker av mer och mer fel från tillverkare överlag.
På bilfronten så fick Toyota återkalla en bra hög med priusar.

Det är synd när det blir fel, men batterier har gått sönder och orsakat skador förr.

Ingenting blir idiotsäkert men vi får hoppas att tillverkare överlag börjar lägga lite mer tid på att testa innan släpp.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

@Paddanx:

Det är långt fler Teslas som brunnit bara i kalifornien. Och brandkåren i San Fransisco har till och med förbjudits från att släcka en brinnande tesla efter att en brandman stekts när batteriet laddat ur när det kom i kontakt med vatten från slangen.

Tesla som företag är ett brinnan skepp i sig och överlever inte utan att skattebetalarna skjuter till två tredjedelar av priset för produktionen genom miljösubsidier och direkta grants från Sacramento.
Allt som Elon Musk startar är ekonomiska floppar som brakar samman eller går på skattepenger för sin överlevnad. (Se spaceX och hans nya svammel om vakumtub genom öknen som transportmedel, även fast sådana hyperloops has motbevisats som funktionellt och prisvärt redan på 30talet.

edit: och om du ser Musk som vinnare i Paypal affären så tänk på detta; han startade inte paypal, han startade inte ens företaget som köpte paypal, och sagda företag köpte paypal med pengar från VC's i silicon valley och inte med företagets pengar.

Ser honom inte som vinnare, men jag ser honom som revolutionär. Han har inga perfekta idéer, men han kan ändå starta en trend, satsning eller om-tänk. Titta bara på hur många som faktiskt satsar på alt bilar idag... o inga knäppa experimentella små bilar, utan fullskaliga sedan modeller. Titta på gigafactory... vem F kunde tro det möjligt för 10 år sedan? Så även om han är lite... galen, ibland, och inte alltid har genomtänkta idéer, så måste vi ha personer som satsar på något nytt för att få något nytt. Sen brukar rev 1 aldrig bli bra

Problemet ligger i att vi tycker litium är en säker teknologi, men som jag försökte förklara i en annan tråd... de är skit farliga, oavsett tillverkare, och ska du göra kraftfulla enheter så har du också kraft nog att överlasta/överhetta saker.

Vi är enormt beroende av dem dock... så det är som kvicksilver lågenergi. De är farliga, men de användes för att fungera som en mellanväg för att LED skulle hinna och kunna utvecklas till något bra. Och idag kan du köpa 40-60W LED ersättare som ser ut som gamla filamentlampor och faktiskt är både snygga och bra, samt energi effektiva... så iden verkar ha lyckats. Synd bara att all satsning på alt batterier hela tiden verkar gå bet :=/

Skrivet av Lifooz:

Du har absolut rätt i dina poänger. Och idag var det en sådan där dag då jag önskat att jag stannade i sängen istället.
Ställsågens lås låste upp sig utan att jag märkte det.
Resultatet blev att kapa rätt 418 detaljer.

Jag är en av dom som inte är ute i fält om man säger så utan jag är lokalbunden.

Men nog har det blivit fel alltid. Och det sker när man som minst anar det.

Stackare... inte kul med sådana dagar.

Skrivet av Lifooz:

Jo man märker av mer och mer fel från tillverkare överlag.
På bilfronten så fick Toyota återkalla en bra hög med priusar.

Det är synd när det blir fel, men batterier har gått sönder och orsakat skador förr.

Ingenting blir idiotsäkert men vi får hoppas att tillverkare överlag börjar lägga lite mer tid på att testa innan släpp.

/Lifooz

Tror tyvärr inget någonsin blir ens nära 100% så länge vinsten för en tillverkare ligger i att sälja så mycket det bara går. Om det hade legat i att göra så bra saker som möjligt, som håller, så hade vi haft bilar som varit felfria i 50 år, utan tvekan. Men idag är det både ren förlust att göra bilar som håller för bra, det är dessutom mer fördel om de rostar sönder på 10 år, så alla köper en ny. :=/

Permalänk
Medlem

One in a million kid!! Är vad som slår mig när jag läser detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

@Paddanx:

Det är långt fler Teslas som brunnit bara i kalifornien. Och brandkåren i San Fransisco har till och med förbjudits från att släcka en brinnande tesla efter att en brandman stekts när batteriet laddat ur när det kom i kontakt med vatten från slangen.

Kan du vara snäll & citera mig med länk till denna historia? Har försökt googla fram det men lyckas ej...

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Samsung har haft 112 incidenter på en månad. Det är problemets frekvens och allvar som gjort att de bannats och återkallats.

Enligt Samsung är det 0,01% av telefonerna som är defekta. Räknat på samma säljsiffror som Galaxy S6, 45 miljoner, skulle det ge 4500 incidenter med brinnande telefoner.

Det är rätt jäkla obra och på en helt annan nivå än någon annan tillverkare.

Då inväntar vi Apples statistik, som enligt min icke-research har exploderat på 2 flygplan mot Note 7:s 1. Nej just det. Ingen kollar.

Detta innebär på intet sätt att Note 7 inte exploderar mer än andra telefoner, det är bara ett påpekande att statistik saknas gentemot antal unika artiklar om Iphone.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Då inväntar vi Apples statistik, som enligt min icke-research har exploderat på 2 flygplan mot Note 7:s 1. Nej just det. Ingen kollar.

Detta innebär på intet sätt att Note 7 inte exploderar mer än andra telefoner, det är bara ett påpekande att statistik saknas gentemot antal unika artiklar om Iphone.

Du missar uppenbarligen poängen. Note 7 har en hög felfrekvens, på helt nya telefoner dessutom. Om någon annan tillverkare haft samma problem hade det blivit minst lika stora rubriker.

Permalänk
Medlem

Köpte en ny Samsung Glaxy S6 till min dotter i våras. Blir nog det sista Samsungköpet för mig (iaf gällande telefoner). Detta är helt oacceptabelt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hur som helst är den defekt om den tänder ens på sig själv, oavsett om den är avstängd eller inte.
Ändå är det mysko att dom inte lyckas återskapa problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det är patetiskt dåligt.

Vad finns då för garantier då att samma design eller komponentfel, inte kommer i kommande telefoner ifrån Samsung, om de har så dålig koll?

Jag kommer ivf inte att köpa Samsung på ett riktigt bra tag (iaf inte telefoner). Har varit tveksam innan (pga egna skal/appskit, och långsamma OS-uppdateringar), men detta var spiken i kistan. Blir ingen ny Samsung till någon i familjen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Att Samsung själva inte lyckas återskapa problemet talar mer för att de är dåliga på att testa och hitta fel i deras produkter. Sabotage, speciellt utanför koncernen, tvivlar jag skapligt på även om det är en intressant konspirationsteori.

Samsungs historik talar för att felet är deras eget. Gyllene tillfälle att satsa hårt på att bättra sin image och kvalitet på deras produkter. Samt för andra (konkurrerande) företag att ta lärdom av Samsungs dyra misstag.

Ja, konspirationsteorierna tror jag inte alls på.

Hade jag gjort det, så kan man ju undra varför "sabotörerna" gått på den förhållandevis smala Note-serien, istället för deras riktigt storsäljande Galaxy S-serie.

Does not compute.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Du missar uppenbarligen poängen. Note 7 har en hög felfrekvens, på helt nya telefoner dessutom. Om någon annan tillverkare haft samma problem hade det blivit minst lika stora rubriker.

Nej då, men min poäng är också svårmissad. Jag tar dina ledord där.

För andra exploderande telefoner gäller:
- rubriker...check.
- samma problem...check.
- annan tillverkare...check.
- helt nya telefoner dessutom...check.
- felfrekvens...ajdå.

Eftersom man upptäcker att exploderande [märke X] bara är en googling bort, ska man jämföra antalet unika incidenter och inte antalet återrapporteringar, och undvika påståenden om statistik man inte har.

Speciellt om man anser att Note 7 är farlig, och man har en annan telefon.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

De har hittat problemet för länge sen. Kolla på hur en nedmonterad note 7 ser ut. Den varmaste processorn på marknaden placerad för nära batteriet. Man behöver inte vara ingenjör för att räkna ut vad värme gör med lithium batterier. Pinsamt för Samsung

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer helt, detta är något utöver det ordinarie. Tacksamt nog så har vi inte sett några riktigt allvarliga händelser ännu. Tänk scenariot där ett flygplan skulle få problem av denna telefon. Skräckscenariot är att en exploderande Samsung Note 7 får planet att ta eld, kraschar och Samsung får flera hundra liv på sitt samvete. Något sådant skulle göra det väldigt svårt för Samsung att fortsätta som de hittills gjort.

Då produkten verkar vara så pass oberäknelig så är det extremt viktigt att den dras in tills Samsung hittar problemet. Även avstängda telefoner har börjat brinna vilket är riktigt illa.

Nä, det är med goodwill från Samsung och dom ska utan tvekan få eloge för att dom återkallade produkten. Finns massvis med fall där mycket värre saker hellre täckts upp för att säkra vinst osv (t.ex kommer ford/firestone upp i minnet, är säkert inte helt jämforbart). Att folk ska vara skadeglada är bara tråkigt, man får väl hoppas att deras överklockade koreaskärm exploderar i ansiktet på dom (ja, satir).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Nej då, men min poäng är också svårmissad. Jag tar dina ledord där.

För andra exploderande telefoner gäller:
- rubriker...check.
- samma problem...check.
- annan tillverkare...check.
- helt nya telefoner dessutom...check.
- felfrekvens...ajdå.

Eftersom man upptäcker att exploderande [märke X] bara är en googling bort, ska man jämföra antalet unika incidenter och inte antalet återrapporteringar, och undvika påståenden om statistik man inte har.

Speciellt om man anser att Note 7 är farlig, och man har en annan telefon.

Nej, den är inte speciellt svårmissad. För jag förstår inte heller riktigt vad du försöker säga Det är ju klart som korvspad att det här inte rör sig om "vanliga måndagsexemplar" av enheter som går upp i rök, vilket drabbar alla tillverkare lite då och då. Vi pratar om en modell med över 100 "olyckor" på en månad, det är verkligen inte normalt.

Som en skribent från mobil.se skrev i kommentarsfältet i en liknande diskussion. Inget hade haft mer nyhetsvärde (i deras bransch) än om detta hade hänt Apple.

Permalänk
Medlem

Nu får du böter och/eller fängelse om du som ägare av Note 7 flyger med din telefon (antingen den är incheckad, i handbagage eller följer med dig in i planet).

http://www.theverge.com/2016/10/16/13298846/galaxy-note-7-fed...

https://s3.amazonaws.com/public-inspection.federalregister.go...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Nu finns en sannolik förklaring till problemen: För litet batterifack.
Läs mer HÄR. (Notera att artikeln är skriven av firman som tillverkar testutrustningen.)