AJAX, JavaScript, JSON - Hämta data formulär

Permalänk
Medlem

AJAX, JavaScript, JSON - Hämta data formulär

Tjena.

Har ett javascriptformulär på en wordpress-sida, där jag vill följande;

När användaren skrivit i alla uppgifter och klickar på SUBMIT - ska datan hämtas och läggas i ett likadant WP-formulär (Gravity forms) med hjälp av Ajax/json. Därifrån kommer sedan datan skickas som vanligt.

Behöver lite hjälp där emellan med när datan ska hämtas och läggas in i nytt formulär. Har kommit såhär långt men fattar inget längre;

Denna php-filen ligger i themes/temats namn/includes:

<?php add_action( 'wp_ajax_my_action', 'my_action_callback' ); add_action( 'wp_ajax_nopriv_my_action', 'my_action_callback' ); function my_action_callback() { // Skapa inlägget i Gravity Forms wp_send_json( $response ); // Skickar svar till javascriptet i json-format exit; }

Denna filen inkluderas i functions.php

Vet även att jag ska skriva något i (men inte vad) submit_form = function () {

}

Är helt ny på detta och försöker mig på att lära mig...

Visa signatur

7800X3D | 32GB 6400MHz | RTX 2080 Super
Razer Blade Advanced 2021 / MacBook Pro 2022 / Galaxy S23 / iPhone 14

Permalänk

Någon speciell anledning till att du har två olika formulär?
Känns onödigt krångligt.
Har inte jobbat något med Gravity Forms men det känns som du måste gräva ner dig i koden till pluginet och se om du kan trigga en postback och skicka in dina värden därigenom på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnetize:

Någon speciell anledning till att du har två olika formulär?
Känns onödigt krångligt.
Har inte jobbat något med Gravity Forms men det känns som du måste gräva ner dig i koden till pluginet och se om du kan trigga en postback och skicka in dina värden därigenom på något sätt.

Har undrat detsamma... Det är så här att jag sitter på praktik och det är så min handledare säger att det ska vara. Jag är typ helt ny på allt gällande back-end så detta göra att jag bar vill gräva ner mig själv. Men har du någon gissning på hur jag kan fortsätta på det jag redan skrivit för att iallafall klara av den biten?

Visa signatur

7800X3D | 32GB 6400MHz | RTX 2080 Super
Razer Blade Advanced 2021 / MacBook Pro 2022 / Galaxy S23 / iPhone 14

Permalänk
Medlem

Gravity Forms kan ju det mesta, det finns stöd för Ajax för att slippa att ladda om sidan vid submit. Varför strular ni till det?

Permalänk

@Ethics: Ah okej.
Jag anser att om det inte finns någon utomordentligt bra anledning till att ni måste ha två olika formulär så borde ni ändra och använda Gravity Forms endast.
Men eftersom jag inte har bakgrunden så kanske jag missar något.

Jag har inte arbetat just med Gravity Forms själv tyvärr, så jag kan inte ge några tips, men om du säger att du är helt ny på detta så känns det som en väldigt svår uppgift att börja med om du frågar mig.
Har inte möjlighet att gräva något åt dig för tillfället, då jag sitter lite full med jobb själv.

Edit: För att trigga dina Ajax-actions måste du köra ett Ajax-anrop i stil med detta via javascript.

jQuery.ajax({ type: "POST", //dataType: 'text', url: URL TO ADMIN-AJAX, data: { action: 'my_action', data: //DATA HERE, }, success: function( response , status, xhttp ) { console.log(response); } });

Kod