OpenVPN som klient över ett speciellt SSID

Permalänk

OpenVPN som klient över ett speciellt SSID

Jag försöker konfa openvpn att köras som klient på openwrt och ansluta sig mot nordvpn.
Dock vill jag inte att hela routern ska tunnlas över vpn utan enbart wlan0-1.

wlan0 är ett 5ghz nät.
wlan1 är 2.4ghz.
De båda är bryggade med LANet och fungerar fint.
wlan1-1 är ett gästnät som är bryggat med interfacet guest och har inte tillgång till något på insidan. Även det funkar fint.
wlan0-1 som är VPN-wifin är uppsatt liknande gästnätet men bryggat med vpninterfacet.

Tyvärr får jag en del problem med samtliga wifinät och kan inte komma längre än till routern så snart jag startar openvpn och låter den ansluta sig mot servern. Något har jag missat eller missuppfattat när jag satte upp allt. Behöver lite hjälp med att hitta vad.

Det jag funderar på är om openvpn bryggas på rätt sätt eller om interfacet är rätt.
Konfen för openvpn låter jag peka mot nordvpns kona-filsom ligger på routern.

Jag är lite ute på djupt vatten känner jag.

Ni har säkert en massa bra frågor och jag ska göra mitt bästa att svara på dem.

Permalänk
Medlem

@petterf:
Det du kan göra, om det går att göra med din nuvarande uppsättning vet jag ej.

Men med Policy Based Routing kan du styra trafik beroende på en hel del olika saker, bland annat source och destination IP.
På samma vis kan du då styra att SSID1 får ip 10.1.1.0/24, och på så vis skicka all trafik som kommer från en IP med 10.1.1.0/24 -> nordvpn.

/P

Permalänk

Ahh förstås.
Tackar. Ska se över det under morgondagen.

Skrivet av Wooshen:

@petterf:
Det du kan göra, om det går att göra med din nuvarande uppsättning vet jag ej.

Men med Policy Based Routing kan du styra trafik beroende på en hel del olika saker, bland annat source och destination IP.
På samma vis kan du då styra att SSID1 får ip 10.1.1.0/24, och på så vis skicka all trafik som kommer från en IP med 10.1.1.0/24 -> nordvpn.

/P