El och energi automation, Lär mig för lite PLC programmering?

Permalänk
Medlem

El och energi automation, Lär mig för lite PLC programmering?

Hej!

Jag studerar el och energi med inriktning Automation och jag har börjat märka att jag inte får ut den utbildningen jag kanske skulle behöva så hoppas jag har valt rätt del av forumet då detta är programmeringsrelaterat.

Om jag ska ta det från början så går jag mitt 3de och sista år på gymnasiet vilket innebär mycket praktik för min del. Jag har då märkt när jag har pratat med flera kollegor att jag har fått lära mig enbart massor med skit. Har programmerat S7-1200, Logo och MPS stationer från Festo till största del, inget mer. Eftersom jag kommer jobba inom en industri för det mesta så känns det väl mer relevant att lära sig tex s7-400? Han jag pratade med på min praktik frågade även om jag visste vad AND gate var och jag hade verkligen ingen aning och efter att ha sökt lite om det så fattar jag varför han blev så förvånad när jag sa att jag inte visste.

I 1an och 2an var det även mycket byggnation av skåp men i väldigt stora projekt som tog kanske hela terminen. Ett exempel som vi gjorde i 1an var att göra en robotwars arena och i 2an fick vi "Göra i ordning" 2orna från året innans projekt. Det var då ett fullt automatiserat växthus och jösses säger jag. Ormbo gånger 100 och såg riktigt tattigt ut. Fattade inte hur lärarna kunde acceptera något sånt.

Är mycket mer som jag inte vet som jag kanske veta? Milli ampere loopar, fas förskjutning mm. Borde jag klaga och finns det något sätt jag kan lära mig på egen hand? Vad rekommenderar ni? Vill inte vara en idiot när jag går ut gymnasiet och rätt tråkigt att man har fått sån respons från praktiken.

Kursplan (kanske intressant vad fan vet jag) https://gyazo.com/e73a45d84beae8540f56965529102aae

Mvh Jocke

Permalänk
Medlem

Prata med studievägledaren/programansvarige. Se iaf vad dem säger om det du har att påpeka.

Jag kan då inget om PLC programmering men hade digitalteknik som det hete för mig (grindar, vippor, minnen osv)

Hittade inte boken jag använde men hittade denna pdf som kanske hjälper
https://www.studentlitteratur.se/files/sites/tillampadellara/...

Beroende på dina förkunskaper så blir den svår eller väldigt lätt. Men tror du kan klara det utan hjälp av lärare.

Vad gäller ellära så hade jag föregångaren till denna bok
http://www.adlibris.com/se/bok/ellara-krets--och-faltteori-97...

Den tyckte jag dock var ganska svår, mycket förklarat genom matte.
Kan vara jobbigt om man kör fast och inte har någon lärare till hands.
Men eftersom du fortfarande är kvar i skolan kan du alltid gå till en lärare i ellära och ställa lite frågor (kan ju köpa boken dem använder).

Värt att notera är att jag inte läst några andra böcker så 100% subjektiv bedömning av böckerna.

Dock borde du ha möjlighet att ta extra kurser alternativt byta ut kurser duinte tycker passar in. Det gjorde jag (men gick KTH).

Permalänk
Medlem

@Sions: Ja jag har funderat på att ta extrakurser eller att gå tex Automationsingenjör 2årigt på yrkeshögskola pga att jag vill lära mig mer. Tack för länkarna! Ska kolla igenom dom. Finns även lite böcker i skolan så det lutar åt att ta med någon hem och läsa lite i dom med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckonzz:

Hej!

Jag studerar el och energi med inriktning Automation och jag har börjat märka att jag inte får ut den utbildningen jag kanske skulle behöva så hoppas jag har valt rätt del av forumet då detta är programmeringsrelaterat.

Om jag ska ta det från början så går jag mitt 3de och sista år på gymnasiet vilket innebär mycket praktik för min del. Jag har då märkt när jag har pratat med flera kollegor att jag har fått lära mig enbart massor med skit. Har programmerat S7-1200, Logo och MPS stationer från Festo till största del, inget mer. Eftersom jag kommer jobba inom en industri för det mesta så känns det väl mer relevant att lära sig tex s7-400? Han jag pratade med på min praktik frågade även om jag visste vad AND gate var och jag hade verkligen ingen aning och efter att ha sökt lite om det så fattar jag varför han blev så förvånad när jag sa att jag inte visste.

I 1an och 2an var det även mycket byggnation av skåp men i väldigt stora projekt som tog kanske hela terminen. Ett exempel som vi gjorde i 1an var att göra en robotwars arena och i 2an fick vi "Göra i ordning" 2orna från året innans projekt. Det var då ett fullt automatiserat växthus och jösses säger jag. Ormbo gånger 100 och såg riktigt tattigt ut. Fattade inte hur lärarna kunde acceptera något sånt.

Är mycket mer som jag inte vet som jag kanske veta? Milli ampere loopar, fas förskjutning mm. Borde jag klaga och finns det något sätt jag kan lära mig på egen hand? Vad rekommenderar ni? Vill inte vara en idiot när jag går ut gymnasiet och rätt tråkigt att man har fått sån respons från praktiken.

Kursplan (kanske intressant vad fan vet jag) https://gyazo.com/e73a45d84beae8540f56965529102aae

Mvh Jocke

Spontant låter det som om du fått mer elektrikerutbildning än automation. Skåpsbyggnation är iofs bra att kunna, om inte annat för att kunna felsöka andras byggen, men brukar traditionellt snarare räknas som elektriker-jobb än automation. Vid nybyggen lämnar elkonstruktören ett underlag till skåpsbyggaren som skruvar ihop prylarna medan programmeraren skriver kod. Därefter spänningssätter man skåpet, laddar ner koden, testar och driftsätter. Vid mindre jobb på befintliga skåp kan det vara samma person som gör alltihop, från specifikation och inköp till programmering, montering och test.

Programmering är dock så mycket mer än vilket språk man använder, det är minst lika viktigt att lära sig hur man skall tänka. När man väl lärt sig det är det i regel rätt lätt att lära sig nya språk/plattformar. Har man inte något specifikt mål med lärandet, t.ex. en ny maskin på jobbet, spelar det i regel inte så stor roll om man lär sig koda på Siemens, Mitsubishi eller ABB.

Det är dock lite förvånande att ni inte fått lära er någon digitalteknik (grindar, vippor mm) då det ligger till grund just för tankesättet.

OM dörrsensor_kylskåp=FALSK OCH chefen_bantar=SANN SÅ tjut_som_fan=SANN

Hör med lärarna om du inte kan få låna en bok om detta så du iaf vet vad det handlar om. Det fanns också en del räkneövningar i den länkade pdf:en ovan som du kan göra.

Vad gäller instrumentering finns det hundratals tekniker beroende på vad som skall mätas eller göras. Vanligaste sättet att mäta kontinuerliga, analoga signaler (tryck, temperatur mm) är 4-20 mA eller 0-10 V. Digitala sensorer (av/på) finns det också en uppsjö varianter av. Här finns det också olika traditioner inom olika industrier, vissa använder av hävd en teknik medan andra föredrar andra tekniker. Inom processindustrin där jag jobbar är 4-20 mA absolut vanligast, kanske främst för att det fungerar över relativt långa avstånd. Det finns också ett antal bussar där mätvärden och annan information skickas digitalt på ungefär samma sätt som i ett nätverk mellan olika datorer, vanligast är Profibus och några varianter av Ethernet.

Det skiljer sig också från industri till industri vad man använder för typ av automation och utrustning. Inom processindustrin är det numera vanligt med sk DCS, Distributed Control Systems, med processorenheter och I/O ute i fält samt kraftfulla servrar som tar emot informationen, lagrar och presenterar den. Exempel på sådana system är ABB 800xA och Siemens PCS7. Inom maskinautomation är det vanligare med mindre enheter med inbyggda I/O, typ S7 eller Logo. Det beror som vanligt på vad man skall styra, en oljeplattform med (tio)tusentals signaler kräver naturligtvis lite mer pulver än ett pressverktyg i en mekanisk verkstad.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Kan man förvänta sig mer från gymnasiet?
Branchen som programmerare eller instrumentare har en låååååång inlärningskurva, finns hur mycket som helst att lära sig. Jag konstruerar el till industri men jag måste ändå veta allt om PLC, givare o.s.v. Ska man programmera MÅSTE du lära dig digitalteknik och analogteknik. Då PLC använder olika typer av deras funktioner. Har du höga mål ska du nog fundera på att läsa vidare på högskola.

Vad vill du jobba som senare? Konstruktör och högre tjänster är lättare att få med ingenjörsutbildning. YH värderas inte lika högt vad jag har erfarenhet av.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som att du borde fortsätta med någon 3-årig automationsutbildning på högskola alternativt om du vill ta det lite lugnare ta lösa kurser i digitalteknik och programmering (med fokus på algoritmer och design, inte något särskilt språk).
Vad jag ser från mitt företag är att folk ofta har bristande kunskaper i programmering, då pratar jag inte om något särskilt språk utan en allmän brist i kunskap om hur man designar kod så att den blir lättförståelig och återanvändbar. De kan lösa uppgiften där och då men när hela programmet sedan ska uppdateras till en nyare version så kan det bli ett rent h*e att reda ut vad de har gjort.
Men allt detta beror som Ptah säger på vad du vill jobba med senare, googla lite, ställ frågor på forum (jag tror att vi är många här som jobbar i/runt branscher som är intressanta för dig) och prata sedan med din syo hur du ska göra för att nå dit.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har läst Teknisk linje med el och sedan en del automation på högskola, även om det är typ 25 år sedan nu. Jag har även jobbat som utvecklare på en industri där jag utvecklade mjukvara både för Windows och PLC'er som samarbetade.

När det gäller utbildningen så kom vi inte in på programmering av PLC'er förrän under högskolan. Vi hade kanske kommit i kontakt med dem tidigare, men inte så att man faktiskt kunde lösa några större verkliga problem med sin gymnasiekunskap. Det man sedan också märkte när man började med verkliga tillämpningar är att skolan hade valt de enklaste modellerna av PLC'er, så att programmera de vi hade där jag jobbade var helt annorlunda än att programmera de som skolan hade. Med tanke på att man hade en bra bas kring hur elektroniken fungerar så kom man ganska snabbt igång med andra PLC'er.

Hur programmerar man S7'orna? Nu är det några år sedan jag jobbade med dessa PLC'erna, så saker kan ha ändrat sig, men då programmerade vi dem mha högnivåspråk, till skillnad från skolan som var mer rudimentära och hade en väldigt begränsad uppsättning instruktioner. Jag skulle säga att det är ganska likt att programmera de PLC'erna jag jobbade med och att programmera en Arduino. Stämmer det med din bild av hur det funkar i skolan så är nog det enda problemet att du behöver lära dig mer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Branchen är också enormt bred så jag vet inte om man kan skylla allt på gymnasiet. Ska man lära ut om alla möjliga arbetstillfällen blir det väldigt spretigt och ytligt, och svårt att ta in som elev. Det jag kan tycka som viktigast att man bör lära sig är grunderna och hur man ska tänka. Sen kan ev. system bli sekundärt. Det skiljer sig mellan systemen, men grundtänket är samma.

Din kursplan ser vettig ut, men lärarna kanske inte var vettiga?
Det viktiga är som sagt inte vilket system du programmerar utan hur du löser problemen. Jag programmerar idag nästan uteslutande ABB:s DCS-system och när jag utbildade mig för 10 år sedan så gick man inte ens igenom vad ett DCS-system var. Det ironiska i det hela är att styrsystemen jag programmerar är nästan äldre än vad jag är.

Men så här i efterhand så skulle jag säga att det vore dåligt om vi hade fokuserat specifikt på ett system eller teknik, du blir väldigt inlåst på en sak då. Jag har programmerat flera olika system och det är inte så viktigt vad det står på burken, utan det är viktigare att komma fram till vad de klarar av och hur man utnyttjar det på ett bra sätt.

Frågan är lite vad du själv vill göra, och hur arbetsmarknaden ser ut i den branchen. Jag jobbar idag med det som jag egentligen tyckte var tråkigt på utbildningen, men jag har hamnat på en bra arbetsplats och även insett att det är rätt kul.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Har en el & automationsgrupp på jobbet. Alla är utbildade högskoleingenjörer/civilingenjörer.
Tror det är tufft att få jobb inom detta med gymnasiet i bagaget enbart.
Tycker du det du har läst under gymnasiet är kul och du kan tänka dig jobba som programmerare så tycker jag du ska rikta in dig på att börja på universitet när du är klar.
Sen lär man sig inte yrket på universitetet heller men du får en riktigt bra och bred grund att stå på sedan.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckonzz:

Hej!

Jag studerar el och energi med inriktning Automation och jag har börjat märka att jag inte får ut den utbildningen jag kanske skulle behöva så hoppas jag har valt rätt del av forumet då detta är programmeringsrelaterat.

Om jag ska ta det från början så går jag mitt 3de och sista år på gymnasiet vilket innebär mycket praktik för min del. Jag har då märkt när jag har pratat med flera kollegor att jag har fått lära mig enbart massor med skit. Har programmerat S7-1200, Logo och MPS stationer från Festo till största del, inget mer. Eftersom jag kommer jobba inom en industri för det mesta så känns det väl mer relevant att lära sig tex s7-400? Han jag pratade med på min praktik frågade även om jag visste vad AND gate var och jag hade verkligen ingen aning och efter att ha sökt lite om det så fattar jag varför han blev så förvånad när jag sa att jag inte visste.

I 1an och 2an var det även mycket byggnation av skåp men i väldigt stora projekt som tog kanske hela terminen. Ett exempel som vi gjorde i 1an var att göra en robotwars arena och i 2an fick vi "Göra i ordning" 2orna från året innans projekt. Det var då ett fullt automatiserat växthus och jösses säger jag. Ormbo gånger 100 och såg riktigt tattigt ut. Fattade inte hur lärarna kunde acceptera något sånt.

Är mycket mer som jag inte vet som jag kanske veta? Milli ampere loopar, fas förskjutning mm. Borde jag klaga och finns det något sätt jag kan lära mig på egen hand? Vad rekommenderar ni? Vill inte vara en idiot när jag går ut gymnasiet och rätt tråkigt att man har fått sån respons från praktiken.

Kursplan (kanske intressant vad fan vet jag) https://gyazo.com/e73a45d84beae8540f56965529102aae

Mvh Jocke

Själv jobbar jag som automationsingenjör och har tidigare studerat mekatronik.

Hade ingen större programmeringsvana när jag började.

Kan säga att jag lärt mig extremt mycket på att vara iväg på driftsättningar, mer el och felsökning samt att det är lättare att skriva program eller felsöka när man vet hur saker och ting ser ut och hur det är tänkt att fungera.

Så har det varit i mitt tidigare yrkesliv också, teorin i skolan är bra som grund men det man lär sig på arbetsplatsen är mer lärande/givande än vad man kan läsa sig till i en bok.

Bara var frågvis när du är ute på arbetsplatsen, bästa sättet att lära sig på är att fråga samt att vara lyhörd.

Vad gäller Siemens S7 så är mycket bakåtkompatibelt samt att 1200 serien är den nyaste, vi har inte jobbat med den ännu då Siemens valt att allt ska skötas via TIA-portalen, vilket vi inte riktigt förespråkar.

Men programmeringsmässigt så är det samma språk och tillvägagångssätt. Skillnaden är snabbheten i den nya serien och när man sätter ihop delar från 300,400 eller annan S7 serie så är det viktigt att veta att grejerna passar ihop.

Har du någonsin gjort en hårdvarukonfiguration i S7 samt provat skåp eller skenor? i S7 är det relativt enkelt då det ligger i listor för respektive serie, visa moduler är kompatibla med flera olika serier etc.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Avstängd

Jag gick själv El-tele Elektriker i två år för ca 25 år sen men byggde sen på med ett extra år inom Automation. Där var det allt från PLC-programmering, CNC programmering, digital och analogteknik och en hel del annat.
Jag har efter detta jobbat som industrielektriker i drygt 15 år på ett antal olika företag men tyvärr inte programmerat så mycket även om jag fått gå ett par extra kurser hos både Siemens, Citect och SEW. Tyvärr så har jag själv inte programmerat så mycket efter detta utan mest använt det som en hjälp när man ska felsöka.
Då jag ledsnade på att bygga skåp, felsöka maskiner och allt annat så gick jag över och blev säljare inom automation på ett av de större tyska bolagen (inte siemens) och träffar nästan varje vecka kunder som behöver folk att anställa men tyvärr saknas det kompetent personal eller ungdomar som vill jobba.

Vill du jobba som konstruktör så krävs det bra kunskaper inom programmering och då alla industribussar blir mer och mer riktade mot olika typer av ethernet så kommer även annan typ av programmering in i systemen. Det räcker inte längre med att kunna Simatic eller Tia-portalen eller Codesys för att programmera hela system utan nu krävs även kunskaper i Java, C++ och annat för binda ihop hela systemet.

Lycka till med framtiden och jag kan lova att det finns en enorm utvecklingspotential inom detta yrke och möjligheterna är enorma. Allt kommer i framtiden att vara automatiserat på ett eller annat sätt och allt måste utvecklas och programmeras.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Tack för så bra med svar! Eftersom skolan jag går på sammarbetar med många företag som vi har praktik på bland annat Siemens turbo machinery som jag har praktik på nu så har jag relativ bra möjligheter för jobb då dom oftast tar in folk som är duktiga och engagerade. Just nu driftsätter jag turbiner på Siemens och skullr vara intressant att jobba som det och sedan ut och resa och driftsätta turbiner (många och där). Jag känner mig inte fullt lärd men vill fortfarande jobba efter gymnasiet då mitt intresse för Motorsport är väldigt dyrt. Jag ska ta ett snack med min lärare när jag möter han och se vad jag får för respons när jag berättar om olika brister osv. Sedan gillar jag även att jobba lite praktiskt så enbart sitta och konstruera program är inget jag är jätte sugen på häller. Jag ska iaf söka in till någon yrkeshögskola som har automationinginjör och sedan studera det om man så inte skulle få någon lycka med jobb efter studenten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som du har lite väl höga krav på en Gymnasieutbildning. Bra att du verkar ha höga ambitioner dock.
Jag arbetar som systemingengör/automationsingengör med obefintlig elinriktning utan bara SCADA och PLC samt projektledning.
Skolans val på S7-1200 och LOGO är det ekonomi som ligger bakom, de är billiga.
Att lära sig grundläggande PLC programmering skulle inte spela någon roll ifall du gjorde på en S7-400. Eller S7-1500 som Siemens förespråkar numera.
Enda nackdelen jag kan se att lära sig programmera på en 1200 är att de inte stödjer STL (av någon idiotisk anledning) vilket större delen av befintlig kod är skrivet i ute på befintliga Siemens anläggningar. Men så "komplicerade" funktionsblock kommer ni ändå inte beröra på en grundläggande utbildning.
Som skrivits tidigare, DCS jobbar många med, särskilt i stora anläggningar när den stora investeringen känns rimlig pris/värde mässigt.
Nästan uteslutande är ABB DCS system i större industrier och aldrig i mindre anläggningar (givetvis). Därav kommer det aldrig att läras ut på en gymnasieskola heller.
Vad är det du kommer vilja fokusera på i arbetslivet får du nog fråga dig då branschen som sagt är väldigt bred.
Ett råd jag kan ge dig gällande PLC programmering är att försöka lära dig programmera i alla olika språk ifrån IEC 61131-3 standarden så har du bra på fötterna.
Programvaran kommer ändå att skilja sig drastiskt emellan fabrikaten och även vilka språk som används.
Tex i Siemens världen är det FBD, STL (Siemens version av ST) som används mest och såklart LD. Siemens programvara kan även konvertera LD till FBD och vice versa. SCL förekommer också (högnivåspråk) och S7-1200 stödjer det.
Sekvensprogrammering SFC har Siemens också en egen variant av som heter Graph.
Sitter du på Mitsubishi så kommer det vara LD som gäller och hexa/oktal adressering av register.
Det går att babbla vidare i många spaltmeter till om hur olika fabrikat gör samma sak annorlunda.

Elinriktning kan någon annan svara på. Frågan är som sagt vad du vill inrikta dig på att arbeta med och om/vad du ska studera efter gymnasiet. Ingen gymnasieutbildning gör dig till en fullfjädrad Automations*titel*.

Permalänk
Medlem

Har fått mig en riktigt tankeställare! Att dom kör med s7-1200 och logo är nog inte att pengar inte finns för jag kan lova att det finns massor. Iaf så som jag har uppfattat det. Vi har även en ABB robot vi har testat på under någon dag men det var bara för att visa upp den på öppet hus. Fick ett papper och så skulle vi läsa hur man gjorde och lösa det. Ingen föreläsning eller liknande. Vad jag vill arbeta med är fortfarande ett mysterium för mig. Gillar att programmera men samtidigt gillar jag att jobba mycket praktiskt. Har varit på praktik på en avdelning där man servade och fixade maskiner. Mycket felsökning vilket var med kul men kunde inte göra så mycket pga bristande utbildning. Är rätt öppen men det viktigaste är att jag kan jobba med händerna och inte sitta på kontor för det är något jag verkligen inte tycker om

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag missade ditt senaste inlägg om Siemens turbo machinery. Med din beskrivning vad du vill jobba med så bör du försöka få jobb efter utbildningen hos dem. Bör ge bra betalt, särskilt om du är villig att jobba utomlands.

Permalänk
Medlem

Ska du jobba som driftsättare på Siemens är kunskaper om styrsystemet inte det stora kravet. Då all form av programmering görs på kontoret (där jag själv sitter). Även om du som driftsättare KAN programmera själv så får du inte göra det. Det driftsättarna normalt gör är att bara lägga in ändringar efter ett redan färdigt underlag som visar hur allt ska vara. Så det är mer generella kunskaper om hur just vårt styrsystem fungerar och hur man driftsätter/felsöker det som driftsättarna har.

Sen är det ingen nackdel om man kan mer det då det underlättar mycket för oss på kontoret när driftsättarna/provarna vet hur styrsystemet fungerar. Alla driftsättare hos oss går utbildniningar här på företaget om just våra system så dom får lära sig det en driftsättare i stora drag behöver kunna vad gäller styrsystem etc.

Är det mer programmering man är ute efter är det en stol på kontoret som gäller. Vill man resa så finns det rätt goda möjligheter till det här också. Då driftsättarna har grundläggande kunskaper om styrsystemet händer det allt som oftast att vi rycker ut och åker till anläggningar över allt i världen för att stötta driftsättarna med att få igång styrsystemet och all kommunikation. Just kommunikation är idag en stor del i vårt jobb eftersom alla system mellan himmel och jord ska prata med varandra med diverse olika protokoll och tekniker. Vanligast hos oss är OPC DA/AE (och snart UA), Modbus TCP/IP + RTU och S7.

Många på min avdelning, inklusive mig själv, kommer från den 2-åriga Elteknik och Automation utbildningen som LiU hade tidigare. Den lades tyvärr ner för några år sen men nu kör Teknikhögskolan en motsvarande utbildning som vi har ett par personer här som gått. Den utbildningen har även ett nära sammarbete med oss där dom har ett antal fasta praktikplatser under utbildningen.
http://teknikhogskolan.se/utbildningar/automationsingenjor/?_...

Sen är kunskaper om IT och nätverk mycket meriterande då styrsystemen till stor del idag bygger på Windows-miljöer osv. I och med det blir även fokuset på IT-säkerhet större. Jag började som programmerare för styrsystemen men jobbar nu nästan uteslutande med allt som rör datoruppsättningar, serverkonfiguration, virtualisering, optimeringar, automatisering, nätverkuppsättningar, härdning av it-system etc etc etc.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |

Permalänk
Medlem

@wurpan: Har märkt att det är inte så stora krav på programmering som du säger men kollar man på dom som är lite högre utbildade så har dom väldigt lätt för sig. Har en på avdelningen som plugga automationsingenjör på yrkeshögskola och jävlar vad han kan. Man märker att en sådan utbildning ger väldigt mycket kunskap.Jag vill mest ha ett bra underlag för att resa som driftsättare dock så är det inget man gör hela livet och vill kunna ha god med kunskap för att söka ett annat jobb inom automation. Kanske blir att man går yrkeshögskola efter man har jobbat ett par år men det är sånt som märks

Permalänk
Medlem

Gymnasiet var inget givande för min del heller när det gäller plc-programmering. Satt mest med learnware och trodde jag var duktig för att jag klarade övningsuppgifterna

Arduino känns som någon sa betydligt mer relevant än learnware så det är ett tips för att öka sin förståelse.

Skrivet av wurpan:

Just kommunikation är idag en stor del i vårt jobb eftersom alla system mellan himmel och jord ska prata med varandra med diverse olika protokoll och tekniker.

Helt klart. Känns inte som att automationsutbildningarna har hängt med på den svängningen, då för det är sällsynt med folk som kan kommunkation bra i branschen.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Inaktiv

Som flera antyder gymnasiet är en lekskola på vägen till nästa utbildning.
Det finns flera personer som även idag raka vägen från gymnasiet har blivit något inom området Data/It/El/Automationsteknik etc, men för den stora skaran så är utbildning det enklaste vägen.

De flesta företag inom området låter inte ens mail från gymnasieelever passera deras spamfilter när de frågar efter det ena eller det andra, då de bra är mer i vägen än nytta.

Nå lösningen som de flesta gör är att utbilda sig där det både finns YH och högskola att läsa. Därefter och under tiden kan man prata om självstudier.

Angående vilken PLC man ska läsa så är det ungefär sak samma, i början ska man lära sig grunderna vilket för de flesta kräver minst en 2 årig YH utbildning.

Skrivet av wurpan:

Sen är kunskaper om IT och nätverk mycket meriterande då styrsystemen till stor del idag bygger på Windows-miljöer osv. I och med det blir även fokuset på IT-säkerhet större. Jag började som programmerare för styrsystemen men jobbar nu nästan uteslutande med allt som rör datoruppsättningar, serverkonfiguration, virtualisering, optimeringar, automatisering, nätverkuppsättningar, härdning av it-system etc etc etc.

Gör samma skit och typ 95% sånt plus scada sedan 5% plc. Nå området är megastort, det finns hur mycket som helst att lära sig. Och som wurpan sa så är kommunikation idag en stor grej, systemet ska prata med mängder av hårdvaror och få dessa att fungera tillsammans är en stor sak. En vettig utbildning i bakgrunden är då det allra enklaste sättet för att komma igång.

*edit*

Angående industri så finns det fler området om fastighet och infrastruktur där fastighetsområdet är riktigt stort och bara växer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckonzz:

@wurpan: Har märkt att det är inte så stora krav på programmering som du säger men kollar man på dom som är lite högre utbildade så har dom väldigt lätt för sig. Har en på avdelningen som plugga automationsingenjör på yrkeshögskola och jävlar vad han kan. Man märker att en sådan utbildning ger väldigt mycket kunskap.Jag vill mest ha ett bra underlag för att resa som driftsättare dock så är det inget man gör hela livet och vill kunna ha god med kunskap för att söka ett annat jobb inom automation. Kanske blir att man går yrkeshögskola efter man har jobbat ett par år men det är sånt som märks

Att man kan mycket har nog tyvärr inte så mycket med utbildningen att göra. Det beror nog mer på personen och dess intresse samt vilja att lära sig. Man måste ha någon form av teknikintresse och en viss grund från skolan kan möjligen underlätta men är inget krav. Det är i alla fall min uppfattning då jag sett personer som inte har någon nämnvärd utbildning i ryggen men som ändå är några av de mest kunniga och sen motsatsen där personen har en tre eller fyraårig högskoleutbildning men ändå inte riktigt "kommer in" i det. Det brukar visa sig efter ca. ett år vilken sida man står på. Det är vid den tiden dom flesta blir självgående och sedan börjar fördjupa sig i något område medan andra kommer upp i en "klarar sig typ själv" nivå, men aldrig får några direkt djupare kunskaper om något. Ser att starkare koppling mellan hur man är som person och hur duktig man blir.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |

Permalänk

@Reckonzz: Det märks att det är stor skillnad på de olika gymnasieutbildningarna i landet, det här skriver jag inte för att skryta men det har märkts nu när man kom in i arbetslivet och möter andra(jobbat nu 2 år som programmerare/driftsättare)på Österänggymnasiet hade vi gemensam el med alla i 1:an vi hade mycket teori då vi fick lära oss ellära och hur man kopplar el/tänker vid elfel, lite digitalteknik, elektronik A som har varit nyttigt att ha i bakhuvudet alla dessa år, lite pneumatik, redan i slutet på 1:an så hade vi fått lära oss förstå hur man programmerade LAD på gamla Mitsubishi FX system med GX IEC Developer. I 2:an fick man välja om man ville gå installation eller automation och jag valde så klart automation för jag kände att det var min grej. I tvåan blev det verkligen att vi som var kunniga/driva vi fick lära oss massor, vi fick faktiskt bygga våra plc-stationer, lära oss använda olika Mitsubishi system FX/Q, Siemens S7 system 300/400, vår lärare var duktig på att lära oss grunderna i LAD, FBD, SFC inte STL men det kändes långt bort då att lära sig det. Vi hade 2 stycken ABB S4 robotar som vi fick operatörsutbildning (lära oss jogga roboten, kvittera larm, byta verktyg) sen fick vi chansen om man var snabb att ta fram disketterna och redigera RAPID kod med texteditor så man slapp den jobbiga teach pendanten när man skulle göra mer avancerade grejer som använda I/O. I 3:an när de flesta hade börjat lära sig Step7 så kom TIA portal (2010) och vår lärare hade köpt in 6-7 stycken 1214C med HMI paneler (7tum & 4tum) även om det var buggit som fan i början TIA Portal, och man fick börja dagen med att starta datorn för att ladda ner buggfixar som släpptes varje vecka. Det har gått ut många bra automationare från el & automations programmet genopm åren på Österänggymansiet för personligen känner jag en Yrkes-VM i industrial control, jobbar ihop med två Yrkes-EM där den ena har inte landat än över att han vann än. Så har man intresset, drivet och har inte tummen mitt i handen för det är mycket praktiskt så går man hur långt som helst.

Permalänk
Medlem

@SWEHACKER: Oj vilken skillnad måste jag säga! Jag har också jobbat med någon slags ABB robot då vi har en på skolan. Vet dock inte vad för modell det är och vad jag gjorde då. Vi skulle fixa någon snabb grej till öppet hus som aldrig blev av vilket läraren fick lösa istället. Fick bara ett par dagar på mig att köra med ABB Roboten men förhoppningsvis blir det mer då inte utbildningen är klar än! Tia portalen använder vi oss med av men det är inte som att man har blivit så bra lärd där häller. Har till största del fått kolla på youtube videos och googlat då vi inte kunnat fått hjälp av läraren. Jag skulle inte säga att jag kan Tia portalen så mycket som jag tycker jag borde och jag är ändå en av dom i klassen som gillar att programmera mest, iaf vad jag har uppfattat det som. Det som jag nästan blir lite nervös över är att många begrepp som du nämner tex LAD, FBD, SFC, STL, RAPID kod och när du nämner Mitsubishi FX och GX IEC Developer så är det inte ens något jag har hört talas om. Lite konstigt faktiskt

Permalänk
Skrivet av Reckonzz:

@SWEHACKER: Oj vilken skillnad måste jag säga! Jag har också jobbat med någon slags ABB robot då vi har en på skolan. Vet dock inte vad för modell det är och vad jag gjorde då. Vi skulle fixa någon snabb grej till öppet hus som aldrig blev av vilket läraren fick lösa istället. Fick bara ett par dagar på mig att köra med ABB Roboten men förhoppningsvis blir det mer då inte utbildningen är klar än! Tia portalen använder vi oss med av men det är inte som att man har blivit så bra lärd där häller. Har till största del fått kolla på youtube videos och googlat då vi inte kunnat fått hjälp av läraren. Jag skulle inte säga att jag kan Tia portalen så mycket som jag tycker jag borde och jag är ändå en av dom i klassen som gillar att programmera mest, iaf vad jag har uppfattat det som. Det som jag nästan blir lite nervös över är att många begrepp som du nämner tex LAD, FBD, SFC, STL, RAPID kod och när du nämner Mitsubishi FX och GX IEC Developer så är det inte ens något jag har hört talas om. Lite konstigt faktiskt

Oj! Trodde att man fick lära sig vad IEC 61131-3 som är LAD(ladder diagram), FBD(function block diagram), SFC(sequential function chart), STL(stuctured text language) IL(instruction list) de olika standardiserade programmeringspråken som används.

RAPID är programmeringspråket som ABB använder i sina robotar från och med S4 och ersatte ARLA det gamla högnivåspråket som påminner om C.

Det finns fler PLC/program där ute i världen än Siemens
Siemens är ju Step5, step7, TIA portal & LogoComfort8 sen används Sysmac som är för Omrons nyare system, GXworks för Mitsubishi, PAS4000 för Pilz, Codesys som är för Bechoff, Wago, Raspberry Pi detta är bara vad jag använder sen finns det typ tiotal andra som jag har inte koll på.

Skickades från m.sweclockers.com