OBS inspelning/streaming Twitch för mörk och Youtube okej?

Permalänk
Medlem

OBS inspelning/streaming Twitch för mörk och Youtube okej?

Hej!

Streamade/spelade in lite Crysis 3 igår och nu idag när jag kollar resultatet så är det stor skillnad mellan Twitch och Youtube.

Använde OBS och har Quicksync som encoder till Twitch. För lokal inspelning (Youtube) använder jag Nvenc. Bitrate osv skiljer så klart men kan inte komma på någon inställning där som ska påverka gamman.

Avancerad inställningar i OBS:

Color format=NV12
YUV Color Space=709 (601 är lika mörkt/ljust som 709)
YUV Color Range=Full

Är det någon av dessa som är boven/problemet för Twitch?

Tittat jag på filen lokalt via MPC-HC så är gamman perfekt och spelar jag upp filen via WMP så är gamman okej?

Så ljusast är MPC-HC, sen är det Youtube/WMP lite mörkare och mörkast (för mörk) Twitch? Vore lättare felsöka om alla var mörka/ljusa. Nu fumlar jag i "mörkret". Tips/hjälp?

Crysis 3/Twitch

Uppdatering:
Ändra ifrån Quicksync till Nvenc gör ingen skillnad. Slut på idér på varför just Twitch är så mörkt.

Uppdatering2:
Ändrade "YUV Color Range=Full" till "YUV Color Range=Partial" hjälpte en hel del. Nu är gamman okej. Upplever dock liten skillnad gentemot MPC-HC men är troligen så bra det kan bli. Tråkigt att Twitch inte stöder "YUV Color Range=Full".

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

troligen så komprimerar twitch din stream på något sätt som inte är fördelaktigt för färgspectrumet.

för hög bitrate? har för mig att twitch vill ha en bitrate på 3000-3500Kbit/s max så sänk till något runt det om du kör högre så kanske de inte komprimerar lika hårt vid omkodningen på sin sida.

sen läst nånstans att twitch inte riktigt gillar quick sync eller nvenc.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen så komprimerar twitch din stream på något sätt som inte är fördelaktigt för färgspectrumet.

för hög bitrate? har för mig att twitch vill ha en bitrate på 3000-3500Kbit/s max så sänk till något runt det om du kör högre så kanske de inte komprimerar lika hårt vid omkodningen på sin sida.

sen läst nånstans att twitch inte riktigt gillar quick sync eller nvenc.

Min bitrate är 3560~ (video och 160 audio). Så jag ligger precis vid 3500kbps som är Twitch max. Har man för hög ska du bli varnad alt bannad/få kontot avstängt. Detta då Twitch som default inte kodar om din stream (om du inte är partner eller har tur).

Quicksync/Nvenc är inga problem med Twitch, dock genererar dessa lite sämre kvalité gentemot x264. x264 är dock inget bra alternativ för min setup men kan alltid testa för skojs skull och se om det konstigt nog skulle fungera bättre med full color range.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Ändrade till 3000kbps och x264 med full color range och resultatet var samma som quicksync/nvenc i full color range = kolsvart resultat. Så full color range och twitch = big no no i nuläget.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB