SSD som dyker upp och försvinner

Permalänk

SSD som dyker upp och försvinner

Hej,

Fick häromdagen problem med min bärbara efter att datorn automatsikt försökt att göra en del uppdateringar (körde Win 8). Uppenbarligen verkar som att datorn skulle uppdatera till Win 8.1. Uppdateringen verkade dock inte slutföras vilket innebär att jag fick felmeddelande "0xc000021a". Efteråt gick den i loopar där den misslyckades en automatisk lagning.

Då jag inte såg något annat val pockade jag ut disken, tryckte in i den ett externt kabinett och pluggade in i en annan bärbar via USB. Tänkte mig tanka över alla filer och sedan blåsa den - för att därefter göra en ren installation.

Det som dock händer är att disken dyker upp i utforskaren under c:a 2-3 sekunder för att sedan försvinna igen. Processen upprepas sedan... disken dyker upp, försvinner, dyker upp, försvinner, allt med ett par sekunders mellanrum....

Vad kan detta bero på?
Vad tycker ni jag ska göra för att få ut datan? Tror inte SSDn är fysiskt trasig...
Kommer samma problem att uppstå i Linux eller Ubuntu? Dvs kan det vara Windows som automatiskt blockar disken efter att den identifierats?
Kommer det funka med GNU ddresuce?

Permalänk
Medlem

Jag gissar lite nu men, något blir fel över den USB-porten eller så har du problem med disk eller kabeln. Jag hade letat efter ledtrådar i händelseloggarna i loggboken och provat att sätta disken i en stationär dators moderkort med vanligt kablage istället för över usb.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk: Tack för svar!
Vad ska man göra om man har gjort sig av med sin stationära...
...ska jag då skapa en Ubuntu-sticka, trycka tillbaka SSD:n i den bärbara och bota med stickan?

Permalänk
Medlem

Låter som om kabinettet eller USB-kabeln har något strul. Prova skapa en sticka och boota Linux Mint live ISO. Skulle tom kunna var så att det bara är ett logikfel eller en fil som saknas vilket är ett vanligt fenomen i Windows. I så fall kan du direkt montera disken och bara kopiera över ditt privata vilket tom kan fungera i första maskinen.

En bra regel oavsett OS är att ALLTID ha sina privata filer på en annan fysisk disk än OS.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Vad är det för kabinett? Jag hade samma symptom med en Deltaco USB3 kabinett. Jag fick gå igenom tre av den sorten innan jag hittade en som fungerade. Alla fungerade dock perfekt med USB2 kabel.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagobert1:

@Gurk: Tack för svar!
Vad ska man göra om man har gjort sig av med sin stationära...
...ska jag då skapa en Ubuntu-sticka, trycka tillbaka SSD:n i den bärbara och bota med stickan?

Du tar livlinan "Ring en vän" och löser det på så vis.

Annars är jag nyfiken på loggboken, står inget speciellt där så har du som andra påpekar antagligen strul med kabeln eller adaptern.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Du tar livlinan "Ring en vän" och löser det på så vis.

Han kanske borde ha använt 50/50 innan han frågade publiken (här på forumet)

@dagobert1 Det jag undrar är, vad är det för disk, och när du kör via USB, är du säker på att den får nog med ström? (Vissa SSDer behöver faktiskt en hel del, tom mer än USB 2 kan ge). Detta kan ge ditt fel, och det är farligt då disken riskerar att rasa om den utsätts för sånt.

Så jag håller helt med Gurk, få den till en väns dator med intern kablage. Du kan testa sätta tillbaka den i din bärbara och boota på annat OS också, men om felet ligger i din dator så riskerar du mer problem. Känns som prio 1 borde vara att säkra din data... sen verifiera disken.

Permalänk

@Paddanx: Tja, det löste sig. Hade ett gammalt externt SSI kabinett. Gick till webbhallen och köpte en Deltaco USB3.0 adapter. Funkade då fint-fint.

Fick sedan också det klassiska problemet att datorn inte hittade USBt när jag försökte installera windows....var dock inställningen i DOS (att sätta USBt som HDD) som gjorde susen...

Kabinettet ligger nu i sopen!

Tack som f-n alla!