Permalänk

bsod, jag blir tokig

För ca två veckor sedan började jag få bsod helt random, började med ca en varje timme men blev stegvist värre. Tillslut kunde datorn knappt starta windows oavsett safe mode eller inte. Lyckades göra en systemåterställning och datorn började fungera fint igen.

Tills nu tidigare i veckan då den började precis likadant igen, men denna gång lyckades jag inte göra en systemåterställning igen. Efter ett fåtal försök lyckades jag formatera om datorn och installera windows men blåskärmarna bara fortsatte och blev värre och värre. Nu kan jag inte ens ta mig förbi första laddskärmen utan krasch

Några av de dussin koder jag har fått:
attempt to execute non executable memory
page fault in nonpaged area
memory management
kmode exception not handled
irql not less or equal

Detta jag har gjort hittllis:
Tagit bort allt som inte behövs för att starta datorn tex GPU
Provat alla sätt att sätta ram minnena
Kört memtest86 i några timmar utan fel
Prövat installera windows på annan hårdisk
Testat med annat nätagg

Värt att nämna kann väll vara att gå in till bios funkar felfritt och det är bara i windows jag har problem, även när det bootas från ett USB för att installera det.

Specs:
OS: win 10
CPU: i5 6600k
Moderkort: Asus z170 pro gaming
RAM: Kingston HyperX FURY 2x8GB 2666 MHz
SSD: Samsung 850 evo
GPU: msi gtx 1070 gaming x
PSU: EVGA supernova g2 750

Skiten har fungerade felfritt 4 månader tills detta hände. Så frågan är väll om det moderkortet eller processorn som är paj, om jag inte missat något med minnena

Permalänk
Medlem

@skräpdator: Har du överklockat? Värmeproblem kan ge liknande symptom.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Kanske dum fråga men har du laddat default BIOS settings? Det skrev du inget om.

Har du möjlighet att testa en annan processor? Det är sällsynt men den kan ju ha fått krupp.

Finns det nyare BIOS att flasha? Kan vara barnsjukdomar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Hmm, gåt bra i 4 månader... kan det vara relaterat till Anniversary Update?
(Om du nu installerade det när det kom)
Ditt USB som du instalerar ifrån, är den med eller utan A U?

\\Rhames

Permalänk

tycker de flesta felen verkar kopplade till ramminnet, alternativt felaktiga drivrutiner med hänvisning till ramminet. har du senaste nvidia drivisarna?

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

@skräpdator: Har du överklockat? Värmeproblem kan ge liknande symptom.

Hade tidigare en mindre OC på 4.2 GHz på proceccorn men tempen låg runt 60c

Skrivet av chipw00t:

Kanske dum fråga men har du laddat default BIOS settings? Det skrev du inget om.

Har du möjlighet att testa en annan processor? Det är sällsynt men den kan ju ha fått krupp.

Finns det nyare BIOS att flasha? Kan vara barnsjukdomar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå det har jag gjort ^^,
Har ingen annan CPU.
Prövade nyss att flasha till nyaste biosen men ingen skillnad

Skrivet av Rhames:

Hmm, gåt bra i 4 månader... kan det vara relaterat till Anniversary Update?
(Om du nu installerade det när det kom)
Ditt USB som du instalerar ifrån, är den med eller utan A U?

\\Rhames

Flashade nu en äldre version av win 10(samma jag använde när jag hade nybyggt datorn) på ett usb men kan inte ens boota usb:et utan för blåskärm vid första laddskärmen.

Skrivet av Mr_maffia:

tycker de flesta felen verkar kopplade till ramminnet, alternativt felaktiga drivrutiner med hänvisning till ramminet. har du senaste nvidia drivisarna?

Nu är jag ganska ny när det gäller data men drivrutinerna har väll inget med första startskärmen att göra, plus att jag har ju omformatera så jag borde väll inte ha några drivisar?

Permalänk
Inaktiv

Testat annat OS? Hade exakt samma problem med Windows 10, felsökte i flera dagar, testade ALLT och ringde till och med Micrsoft utan framgång. Installerade Win 8.1, inte haft ett enda problem sedan dess.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle också testa med andra minnen.

Permalänk
Medlem

Detta låter ju mer som något hårdvarurelaterad fel än något mjukvarurelaterat, så att installera nya drivers, windows o.s.v. kommer inte fungera. Jag hade testat att köra memtest och sett om man får några fel där, får du fel där så är mest troligt någon av dina minnesstickor trasiga.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem

Läs av diskens status i crystaldisk info.
Prova att bara ha ett ram minne, blir det någon skillnad alls?
Vilken sata port har du kopplat hårddisken till? Det bör vara sata port 0 som används för bootdisken.

Permalänk
Skrivet av skräpdator:

För ca två veckor sedan började jag få bsod helt random, började med ca en varje timme men blev stegvist värre. Tillslut kunde datorn knappt starta windows oavsett safe mode eller inte. Lyckades göra en systemåterställning och datorn började fungera fint igen.

Tills nu tidigare i veckan då den började precis likadant igen, men denna gång lyckades jag inte göra en systemåterställning igen. Efter ett fåtal försök lyckades jag formatera om datorn och installera windows men blåskärmarna bara fortsatte och blev värre och värre. Nu kan jag inte ens ta mig förbi första laddskärmen utan krasch

Några av de dussin koder jag har fått:
attempt to execute non executable memory
page fault in nonpaged area
memory management
kmode exception not handled
irql not less or equal

Detta jag har gjort hittllis:
Tagit bort allt som inte behövs för att starta datorn tex GPU
Provat alla sätt att sätta ram minnena
Kört memtest86 i några timmar utan fel
Prövat installera windows på annan hårdisk
Testat med annat nätagg

Värt att nämna kann väll vara att gå in till bios funkar felfritt och det är bara i windows jag har problem, även när det bootas från ett USB för att installera det.

Specs:
OS: win 10
CPU: i5 6600k
Moderkort: Asus z170 pro gaming
RAM: Kingston HyperX FURY 2x8GB 2666 MHz
SSD: Samsung 850 evo
GPU: msi gtx 1070 gaming x
PSU: EVGA supernova g2 750

Skiten har fungerade felfritt 4 månader tills detta hände. Så frågan är väll om det moderkortet eller processorn som är paj, om jag inte missat något med minnena

Låter som ett minnesfel.
Om datorn har garanti så skulle jag prova byta minnen på garantin.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

@skräpdator: Då finns det risk för att processorn tagit skada och därav upplever du dessa problem.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@skräpdator: Då finns det risk för att processorn tagit skada och därav upplever du dessa problem.

Jag tvivlar, det är otroligt svårt att döda en processor idag enbart genom överklock

Kanske är moderkortet, om du provat memtest på minnet och lagringen hade du väl också kollat

Permalänk
Medlem

Testa nån livelinux dist t.ex https://www.ubuntu.com/download , du behöver inte installera utan det går att köra från USB/CD

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@skräpdator: Då finns det risk för att processorn tagit skada och därav upplever du dessa problem.

Känns föga troligt då den verkligen inte borde ta någon skada efter en så pass kort tid såvida han inte gått lös med spänningen, 4.2 är en rätt blygsam överklockning.

Skulle gissa att TS fått måndagsexemplar av antingen sina minnen eller sitt moderkort

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk

Tjohoo
Har haft liknande felmeddelande. Kom fram till att det var mitt nätagg som var dåligt.

Kan du prova med något annat nätagg?

//DK

Permalänk
Avstängd

'' Lyckades göra en systemåterställning och datorn började fungera fint igen.''

Verkar vara mjukvaro-relaterat.

Testat att uppdatera moderkortets bios till senaste?

https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk...

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Skrivet av Meega:

Läs av diskens status i crystaldisk info.
Prova att bara ha ett ram minne, blir det någon skillnad alls?
Vilken sata port har du kopplat hårddisken till? Det bör vara sata port 0 som används för bootdisken.

Har använt olika HDD och SDD och har prövat alla tänkbara sätt att sätta RAMen.
Har ingen SATA port 0 och det har ju funkat förut? har även prövat olika SATA porter

Skrivet av mr_sQuinty:

Testa nån livelinux dist t.ex https://www.ubuntu.com/download , du behöver inte installera utan det går att köra från USB/CD

Tackar för länk och jag ska testa det när jag får tid.

Skrivet av Da_King79:

Tjohoo
Har haft liknande felmeddelande. Kom fram till att det var mitt nätagg som var dåligt.

Kan du prova med något annat nätagg?

//DK

har prövat noll skillnad

Skrivet av Fisken1986:

'' Lyckades göra en systemåterställning och datorn började fungera fint igen.''

Verkar vara mjukvaro-relaterat.

Testat att uppdatera moderkortets bios till senaste?

https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk...

Ah en tidigare nämnde det men det gjorde ingen skillnad.

Skrivet av Rixxz:

Känns föga troligt då den verkligen inte borde ta någon skada efter en så pass kort tid såvida han inte gått lös med spänningen, 4.2 är en rätt blygsam överklockning.

Skulle gissa att TS fått måndagsexemplar av antingen sina minnen eller sitt moderkort

Pillade aldrig med spänningen så vitt jag minns men jag testade mest bara att överklocka lite och behöll den för typ en vecka för jag orkade inte kolla om överklockningen var stabil eller inte så jag sket i det.

Funderar på att beställa ett par identiska RAM så iffal det inte är dom det är fel på så kan jag använda 32gig?
Och om det nu inte är dom det är fel på beställa nytt moderkort, tycker ändå inte om det jag har nu ^^

Permalänk

Update: Är nu 99% säker på att det är processorn det är fel på, prövade med ett annat moderkort utan skillnad.
Men om jag bootar med cpu:n låst till 2 kärnor eller mindre funkar den felfritt )

Permalänk
Medlem

@skräpdator:

Har du kollat efter böjda pinnar i sockeln?
Med tanke på att det funkade med ett annat moderkort.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

@skräpdator:

Har du kollat efter böjda pinnar i sockeln?
Med tanke på att det funkade med ett annat moderkort.

Nä alltså det funkade inte med det andra moderkortet.

Permalänk
Avstängd

Intressant @skräpdator. Sällan man ser en trasig CPU.

Har du kontaktat återförsäljaren?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av chipw00t:

Intressant @skräpdator. Sällan man ser en trasig CPU.

Har du kontaktat återförsäljaren?

Jo jag hittade en post på något engelsk forum som hade liknande problem med samma cpu så det verkar ju hända.

Nä ska använda den som den är nu ett tag då jag behöver en dator för tillfället.

Permalänk
Avstängd

Okej @skräpdator

Är den köpt online? Tycker om att köpa viktiga komponenter som processor och grafikkort i butik. Då kan man gå dit och byta ifall det skulle vara något. Har webhallen nära till så det fungerar fint.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Proffsmobbare

Du verkar ha löst ditt problem, men utifall att någon skull få upp tråden i sökfunktionen i framtiden;

Felkoderna "page fault in nonpaged area" och "irql not less or equal" hade jag konstant i ett halvår, efter mycket om och men visade det sig vara en kombination av ramminen och SSD som inte ville längre.

Permalänk
Skrivet av chipw00t:

Okej @skräpdator

Är den köpt online? Tycker om att köpa viktiga komponenter som processor och grafikkort i butik. Då kan man gå dit och byta ifall det skulle vara något. Har webhallen nära till så det fungerar fint.

Hade gärna köpt alltihop i butik om det låg nära men har tyvärr ca 20 mil till närmsta datorbutik så beställa hem är det enda vettiga alternativet jag har.

Permalänk
Medlem

låter som processorn tagit skada av överklockningen iom att den inte funkar på andra moderkortet...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Avstängd

Japp @skräpdator

Vet att många har det så. Min hemstad hade en riktigt bra datorbutik fastän det bara levde 20k där. Den var nog lite dyr men dom visste vad dom gjorde i alla fall.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

Är det inte bara o skicka in på garanti ärende tar inte så lång tid funkar bra

Permalänk
Digital fyndjägare

@skräpdator:
Tips: Kolla här om dina minnen passar ihop med ditt MB.
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170-K/Z170_DDR4_...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •