Bluetooth 5.0 lanserat – fyra gånger längre räckvidd och dubbelt så snabbt

Permalänk
Melding Plague

Bluetooth 5.0 lanserat – fyra gånger längre räckvidd och dubbelt så snabbt

Nu har organisationen Bluetooth SIG färdigställt nästa version av den trådlösa tekniken Bluetooth. Bland nyheterna nämns bland annat fördubblad hastighet och kraftigt ökad räckvidd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det stora med Bluetooth 4 var Low Energy (LE) vilket var riktigt stort, detta med bättre prestanda och räckvinf är i och för sig inte fel det heller. Hoppas de jobbar mer på LE, men det kanske är mer för NFC.

Orsaken till varför liten strömförbrukning är viktig är att detta är ett stort problem för många portabla enheter man har som klockor, pennor, hölurar you name it som behöver synkroniseras med sina datorenheter.

Frågan är lite när man ska använda 4G/5G, Wifi, bluetooth respektive NFC?

Permalänk
Medlem

Och hur mycket drar det?
Vi har ju redan Bluetooth med riktigt bra räckvidd som är oanvändbart för möss och dylikt på grund av effektkraven.

Det enda man hittar är ju de där med 10 meters räckvidd vilket i praktiken blir 2,5 meter med visst signalborfall om inget är emellan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Och hur mycket drar det?
Vi har ju redan Bluetooth med riktigt bra räckvidd som är oanvändbart för möss och dylikt på grund av effektkraven.

Det enda man hittar är ju de där med 10 meters räckvidd vilket i praktiken blir 2,5 meter med visst signalborfall om inget är emellan.

Det funderade jag lite på, när man ska kommunicera på längre avstånd kör man ofta wifi, när ska man istället använda bluetooth?

Nu är bättre räckvidd såklart bättre såvida de ej har ökat strömförbrukningen på nära avstånd.

*edit*
Om jag delar internet från min mobil så kan jag ej använda wifi på min mobil till annat. Fast det är väl en brist i min wifimodul?
Det jag tänkte på är att det då kanske kan vara praktisk med flera moduler, ofta är ju ens mobil uppkopplad emot något wifi, både i hemmet, arbetsplatsen och skolan. Och ska då mobilen prata med annat som klockor, hörlurar etc så får man använda annat än wifi. (såvida inte denna också går genom samma accesspoint)

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Och hur mycket drar det?
Vi har ju redan Bluetooth med riktigt bra räckvidd som är oanvändbart för möss och dylikt på grund av effektkraven.

Det enda man hittar är ju de där med 10 meters räckvidd vilket i praktiken blir 2,5 meter med visst signalborfall om inget är emellan.

Jag kör med bluetooth hörselskydd på jobbet och när jag lämnar mobilen på kontoret och går är det nog 15-20 meter bort jag hinner innan det börjar spraka i ljudet. Och då är det väggar emellan. Och ska detta räcka fyra gånger så långt så behöver jag ju knappt ha med mig mobilen men det är nog väldigt överdrivna siffror.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hoppas att Samsung Galaxy S8 implementerar detta, borde väl vara rimligt att anta?
Stämmer ryktet att dom slopar hemknappen så är det min nya mobil, att 3.5mm jacket eventuellt försvinner gör inget då jag ändå kör en dedikerad mp3-spelare för min musik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag kör med bluetooth hörselskydd på jobbet och när jag lämnar mobilen på kontoret och går är det nog 15-20 meter bort jag hinner innan det börjar spraka i ljudet. Och då är det väggar emellan. Och ska detta räcka fyra gånger så långt så behöver jag ju knappt ha med mig mobilen men det är nog väldigt överdrivna siffror.

Hörlurar är inte en mus. Mina hörlurar fungerar hela vägen ut i köket. Men mus och tangentbord fungerar inte ens i samma rum som datorn. Måste vara inom ett par meter för att det ska fungera.

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att ljud som överförs med bluetooth låter så kasst?

Permalänk
Medlem

@Mindboggle: Bluetooth är lossy!

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hoppas att Samsung Galaxy S8 implementerar detta, borde väl vara rimligt att anta?
Stämmer ryktet att dom slopar hemknappen så är det min nya mobil, att 3.5mm jacket eventuellt försvinner gör inget då jag ändå kör en dedikerad mp3-spelare för min musik.

Skickades från m.sweclockers.com

Får jag fråga vad du önskar att man skall ha istället, om man väljer att slopa hemknappen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Aleshi:
Har inte sett några problem med att använda bluetooth mösss.
T.ex använder jag nu ett Logitech MX master.
Till den stationära används den medföljande recievern och till surfplattan via Bluetooth.
Ansluter genast till respektive enhet.

De senaste bekymret jag hade med Bluetooth, när det gäller datorer. Var när jag hade bluetooth mottgare av märket Asus. Men det är nog flera år sedan.

Om vi pratar om telefoner så är det en hel vetenskap hur tillverkare implementerar Bluetooth.

Men till nyheten, längre räckvidd är absolut tacksamt..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Aleshi:
Har inte sett några problem med att använda bluetooth mösss.
T.ex använder jag nu ett Logitech MX master.
Till den stationära används den medföljande recievern och till surfplattan via Bluetooth.
Ansluter genast till respektive enhet.

De senaste bekymret jag hade med Bluetooth, när det gäller datorer. Var när jag hade bluetooth mottgare av märket Asus. Men det är nog flera år sedan.

Om vi pratar om telefoner så är det en hel vetenskap hur tillverkare implementerar Bluetooth.

Men till nyheten, längre räckvidd är absolut tacksamt..

Har HTPCn bredvid TVn på TV-bänken. På vardagsrumsbordet fungerar inga möss eller tangentbord bra. Testat olika BT-donglar, olika datorer och olika tangentbord och möss varav några dyrare. Nu är det sladd som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Får jag fråga vad du önskar att man skall ha istället, om man väljer att slopa hemknappen?

Kapacitiva (felstavning?) Knappar, som andra tillverkare
Enda anledningen till att jag inte kört Samsung på flera år är att dom inte slopat den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Det här öppnar ju upp för close range Walkie Talkie i telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och hur mycket drar det?
Vi har ju redan Bluetooth med riktigt bra räckvidd som är oanvändbart för möss och dylikt på grund av effektkraven.

Det enda man hittar är ju de där med 10 meters räckvidd vilket i praktiken blir 2,5 meter med visst signalborfall om inget är emellan.

Har inga problem med min Logitech mx anywhere 2...

Men lägre effektkrav vore ju trevligt ändå.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kapacitiva (felstavning?) Knappar, som andra tillverkare
Enda anledningen till att jag inte kört Samsung på flera år är att dom inte slopat den.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför är det bättre?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför är det bättre?

Bättre och bätte har jag väl inte sagt?
Jag tycker helt enkelt det är bekvämare att använda, men jag talar inte för alla om det är det du försöker få det till.

Vidare kan man också säga att det i S8's fall så sparar man utrymme på skärmen då hemknappen sägs vara inbyggd i skärmen istället för en separat knapp som tar plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Största nyheten med detta har ni totalt missat här på sweclockers.

Den största nyheten är att det heter "Bluetooth 5" jämfört med "Bluetooth v4.2"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Har HTPCn bredvid TVn på TV-bänken. På vardagsrumsbordet fungerar inga möss eller tangentbord bra. Testat olika BT-donglar, olika datorer och olika tangentbord och möss varav några dyrare. Nu är det sladd som gäller.

Har du testat Logitech diNovo familjen ?

Jag har själv ett Logitech diNovo Edge, och ett Logitech diNovo Mini, båda kör Bluetooth. Och har aldrig misslyckats med parning och har underbar räckvidd!

Kom på en sak, du har inte funderat på att köpa en Raspberry Paj 3 som HTPC, och dela ut nätverket till den.

Med en paj så funkar det väldigt smidigt att navigera med din original Tvfjärr i Kodi t e x.

Jag hade själv en stor HTPC innan, men kör nu med en paj/Kodi/nätverk och styr menyer med min Sony Tvfjärr och det funkar skitbra. Med tillägget "Movie Databas" så hämtas "fodralbild" på filmen och man får ett snyggt bibliotek med bilder och info.
Har diNovo Edge koppplad till pajen, då det är lättare att skriva på den när man typ söker efter saker.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Har du testat Logitech diNovo familjen ?

Jag har själv ett Logitech diNovo Edge, och ett Logitech diNovo Mini, båda kör Bluetooth. Och har aldrig misslyckats med parning och har underbar räckvidd!

Testat en diNovo Mini. Den satt jag dock och höll rakt framför mig på inte för långt avstånd när jag testade, men den gick bort av andra skäl. Jag vill kunna ha ett tangentbord och mus som en vanlig dator. Angående Edge så vet jag inte hur de tänkte när de designade det. De har klämt in så knapplayouten är fel, men samtidigt slängt på decimetervis med dödyta överallt så att det tar upp halva vardasgsrumsbordet. Vill ha något utrymmeseffektivt som t.ex:

Har testat några alternativ med bluetooth, men hittills har bluetooth ofta varit de sämsta trådlösa alternativen.

Skrivet av skog1s:

Kom på en sak, du har inte funderat på att köpa en Raspberry Paj 3 som HTPC, och dela ut nätverket till den.

Med en paj så funkar det väldigt smidigt att navigera med din original Tvfjärr i Kodi t e x.

Jag hade själv en stor HTPC innan, men kör nu med en paj/Kodi/nätverk och styr menyer med min Sony Tvfjärr och det funkar skitbra. Med tillägget "Movie Databas" så hämtas "fodralbild" på filmen och man får ett snyggt bibliotek med bilder och info.
Har diNovo Edge koppplad till pajen, då det är lättare att skriva på den när man typ söker efter saker.

Vill ha en HTPC. Annars hade jag ju kunnat köpa någon mediaspelare någonstans. Och fjärrkontroll är ett sorgligt ineffektivt sätt att styra en PC på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Bättre och bätte har jag väl inte sagt?
Jag tycker helt enkelt det är bekvämare att använda, men jag talar inte för alla om det är det du försöker få det till.

Vidare kan man också säga att det i S8's fall så sparar man utrymme på skärmen då hemknappen sägs vara inbyggd i skärmen istället för en separat knapp som tar plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det tar ju ändå plats på själva skärmen i så fall? Sen drar ju detta mer batteri därför att knapparna måste vara en del av skärmen, och skärmen drar ju som bekant, väldigt mycket batteri.
Du får gärna tycka vad du vill, är bara nyfiken på varför folk föredrar att ha knappen på själva skärmen^^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Bättre latenser hade varit att föredra. Prövade nån trådlös spelmus och det var som att spela med handikapp. Dagen då man inte behöver oroa sig för att sladden drar emot i kritiska lägen är inte här än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Men det tar ju ändå plats på själva skärmen i så fall? Sen drar ju detta mer batteri därför att knapparna måste vara en del av skärmen, och skärmen drar ju som bekant, väldigt mycket batteri.
Du får gärna tycka vad du vill, är bara nyfiken på varför folk föredrar att ha knappen på själva skärmen^^

Jo, att den tar plats går ju inte att komma undan. Men om det nu blir så som det sägs, dvs att den är inbyggd i skärmen så tar det ju åtminstone upp mindre plats än förut? Att komma ifrån den helt och hållet tror jag inte går.
Ingen fara, olika åsikter är bara bra

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hoppas att Samsung Galaxy S8 implementerar detta, borde väl vara rimligt att anta?
Stämmer ryktet att dom slopar hemknappen så är det min nya mobil, att 3.5mm jacket eventuellt försvinner gör inget då jag ändå kör en dedikerad mp3-spelare för min musik.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig, det var den första enheten jag tänkte på. Har avvaktat uppgradering från min G3 eftersom telefonerna inte fått något nytt genombrott riktigt, men S8 ser lovande ut från ryktena jag läst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför är det bättre?

Lättare att skydda mot både stötar och vätska, samt att det öppnar fler möjligheter för funktioner på skrämen

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Testat en diNovo Mini. Den satt jag dock och höll rakt framför mig på inte för långt avstånd när jag testade, men den gick bort av andra skäl. Jag vill kunna ha ett tangentbord och mus som en vanlig dator. Angående Edge så vet jag inte hur de tänkte när de designade det. De har klämt in så knapplayouten är fel, men samtidigt slängt på decimetervis med dödyta överallt så att det tar upp halva vardasgsrumsbordet. Vill ha något utrymmeseffektivt som t.ex:

http://cdn5.thinkcomputers.org/wp-content/uploads/2016/08/cm-masterkeys-3.jpg

Har testat några alternativ med bluetooth, men hittills har bluetooth ofta varit de sämsta trådlösa alternativen.

Vill ha en HTPC. Annars hade jag ju kunnat köpa någon mediaspelare någonstans. Och fjärrkontroll är ett sorgligt ineffektivt sätt att styra en PC på.

Skriva i youtu.be sökfält på smart tv kändes lagom efterblivet. Aldrig mer, så vida inte fjärrkontrollen har qwerty (touchscreen?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Skriva i youtu.be sökfält på smart tv kändes lagom efterblivet. Aldrig mer, så vida inte fjärrkontrollen har qwerty (touchscreen?)

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag skrev, det är därför jag har en diNovo mini kopplad till pajen, då det är lättare att skriva på den när man typ söker efter saker, typ som i tillägget Youtube som finns i Kodi (ja, jag har med en smart tv, fast den blev lite smartare med en paj/Kodi)

Och att gå i Kodimenyer med tv:ens egna fjärr, är fan oslagbart.

En fjärrkontroll till två saker som snackar, är alltid "två flugor i en smäll"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Vad är det som gör att ljud som överförs med bluetooth låter så kasst?

Ja det undrar jag också. Min första tanke när jag läste rubriken var, vad bra då kanske bandbredden tillåter mindre kompression så man kan få bättre ljud i bluetoothlurarna. Men det är kanske inte det som är problemet?
Alla bluetoothlurar jag lyssnat på har låtit väldigt tunnt, hårt, syntetiskt, eller hur man nu ska sätta ord på det tråkiga dåliga ljudet. Kopplar man samma lur med kabel så låter de genast mycket trevligare så det verkar inte vara elementen/konstruktionen i sig som är problemet.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

Tror ljudkvalitet hänger mer på profil än på att mer bandbredd behövs. Hänger så klart på avstånd med.

aptX kan redan nu ge bra ljud över BT, men stöds t ex inte av iPhone eller för den delen många blåtandsenheter i sig.

https://en.wikipedia.org/wiki/AptX

Annars är det ju något annat ur A2DP man kör
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Bluetooth_profiles#Adva...

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Själv säger jag BLÅTAND, det är en svensk uppfinning döpt efter vikingahövdingen Harald Blåtand.