DIY Bioduk Ramspänd Projektorduk 90" Hemmabygge

Permalänk
Medlem

DIY Bioduk Ramspänd Projektorduk 90" Hemmabygge

Hittade inget liknande här! Google är fan inte bra längre!

Hej! Tänkte bygga mig en "ramspänd" bioduk lite Speedy Gonzales style! ≈90"tum ! 91.1"tum "exakt"
Tanken är att göra så lite som möjligt och att inte överskrida 500kr.
Ja lite lat aka bekväm och snål aka ekonomisk. Men förbannat snabbt & enkelt med ok kvalité!

Vad tror ni om detta?

*"Duken" - såga endast bredden till 210,2 cm så (1220 x 210,2)
https://www.bauhaus.se/vit-lackboard-101-matt-3-0mm.html mått "1220 x 2440mm"
"170kr"

Slippa måla eller använda duktyg då den är vit 101-matt, är det för glansigt eller rent av dåligt. Så testar jag sandpappra lite och går inte det blir det att ta ställning till att antingen måla eller sätta tupplursgardin på el dylikt.

*Ramen
https://www.byggmax.se/virke/lister/golvlister/trälister/golv... "12x43" 7m x 19,95kr/m
139,65kr

Bildyta exkl ram:
113,4 x 201,6 = 91.1 tum 1.78:1 (16:9)
Bildyta inkl ram:
122,0 x 210,2 = 98 tum 1.78:1 (16:9)

Sen något svart "sammets"tyg att klä listen med för max 190kr

Duk 170kr
Ram 140kr
Tyg 190kr
Totti 500kr

en ≈90"tum, vit 101-matt "ramspänd" "duk" med svart sammetsram för under Birgit Nilsson mer känd som Karl XI.

Någon som har ett bättre alternativ eller erfarenhet av något enklare med potentialen att bli lika bra?
Har gjort en duk tidigare med en mdf-skiva måla tre lager och spraya listerna två lager osv och annan helvete.
Men seriöst ORKA!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

ja det sjuder ju med intresse här!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Avstängd

Har en ramspänd duk på 90" i 16:9 format du kan få om du hämtar den i borås. Gick ner i källaren och tittade och den har blivit lite fläckvis missfärgad då den legat länge, så behöver rengöras på något sätt

Permalänk
Medlem

Oj det är ju väldigt generöst av dig! köpt eller hemmabygge?

Är den nedpackad? Finns det möjlighet att få bild på den samt något utlåtande på fläckarna: Om det är möjligt att få bort dem?
bor i Helsingborg så är ju en bit men om du har möjlighet att slänga den på posten så kan jag göra fraktsedel. eller hur ser det ut?

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sdaniel1:

Oj det är ju väldigt generöst av dig! köpt eller hemmabygge?

Är den nedpackad? Finns det möjlighet att få bild på den samt något utlåtande på fläckarna: Om det är möjligt att få bort dem?
bor i Helsingborg så är ju en bit men om du har möjlighet att slänga den på posten så kan jag göra fraktsedel. eller hur ser det ut?

Den är köpt på netonnet, är ihop-packad men är ändå lång som fan så tror inte jag kan skicka den, blir nog både dyrt och krångligt.

skulle tro fläckarna går att få bort, är bara en fläck vad jag såg och vettefan vad den kommer ifrån, nog legat emot nåt som färgat av sig

Permalänk
Medlem

Fick en ~90" duk skickad till mig via bussgods som dessutom hade en massa extra utrymme på sidorna, det gick bra

vet dock inte vad det kostade.

Permalänk
Rekordmedlem

Handlar det specifikt om att du vill bygga ? Det är annars ungefär i den prisklassen du börjar hitta fasta ramspännda dukar på Ebay, ospännda rulldukar och bara duken är ännu billigare om du löser ram och montering själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Den är köpt på netonnet, är ihop-packad men är ändå lång som fan så tror inte jag kan skicka den, blir nog både dyrt och krångligt.
skulle tro fläckarna går att få bort, är bara en fläck vad jag såg och vettefan vad den kommer ifrån, nog legat emot nåt som färgat av sig

you´ve got pm!

Skrivet av Azodan:

Fick en ~90" duk skickad till mig via bussgods som dessutom hade en massa extra utrymme på sidorna, det gick bra
vet dock inte vad det kostade.

bussgods! tack för tipset!

Skrivet av mrqaffe:

Handlar det specifikt om att du vill bygga ? Det är annars ungefär i den prisklassen du börjar hitta fasta ramspännda dukar på Ebay, ospännda rulldukar och bara duken är ännu billigare om du löser ram och montering själv.

Det handlar mest om att jag inte tycker det är någon större skillnad på en duk för 3000 kr eller ett lakan eller måla på väggen osv. Men jag tycker det är stor skillnad på priset.

Såklart en duk för 10,000 kr och uppåt men då bör man ju också ha en projektor för över 10,000 kr och min är dessvärre inte av den kalibern.
Så tanken var om någon hade en smidig/billig "färdig" "beprövad" ritning/projekt som är smidigare än den jag föreslog och för samma peng.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sdaniel1:

you´ve got pm!

bussgods! tack för tipset!

Det handlar mest om att jag inte tycker det är någon större skillnad på en duk för 3000 kr eller ett lakan eller måla på väggen osv. Men jag tycker det är stor skillnad på priset.

Såklart en duk för 10,000 kr och uppåt men då bör man ju också ha en projektor för över 10,000 kr och min är dessvärre inte av den kalibern.
Så tanken var om någon hade en smidig/billig "färdig" "beprövad" ritning/projekt som är smidigare än den jag föreslog och för samma peng.

Du kan få en 100" duk under 500kr på Ebay.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan få en 100" duk under 500kr på Ebay.

Jag har letat på Amazon, Ebay Ali Express och 2 till typ gimp och lightinthebox säkert fler som jag glömt också. Men känner mig inte övertygad av dem som är för typ 300kr "endast duk" bilderna är obehagligt retuscherade samt att dem få bilder som är på tyget/pvc ser ut a bestå av inner nätet från en par fotbollsshorts från tidigt 80-tal och dem för 4-500 känns även dem som hård falsk marknadsföring..
Dem som faktisk verkade vara något att ha skickar inte till Sverige.

Men utan för att låta som en lat jävel kanske du hittat någon/några som du kan rekommendera, köpt själv, vet någon som har en. etc
och har länk?
Believe me jag har fått Google att lastbalansera trafiken som jag har sökt!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sdaniel1:

Jag har letat på Amazon, Ebay Ali Express och 2 till typ gimp och lightinthebox säkert fler som jag glömt också. Men känner mig inte övertygad av dem som är för typ 300kr "endast duk" bilderna är obehagligt retuscherade samt att dem få bilder som är på tyget/pvc ser ut a bestå av inner nätet från en par fotbollsshorts från tidigt 80-tal och dem för 4-500 känns även dem som hård falsk marknadsföring..
Dem som faktisk verkade vara något att ha skickar inte till Sverige.

Men utan för att låta som en lat jävel kanske du hittat någon/några som du kan rekommendera, köpt själv, vet någon som har en. etc
och har länk?
Believe me jag har fått Google att lastbalansera trafiken som jag har sökt!

Nått sånt här >
http://www.ebay.com/itm/100-Portable-Projector-Screen-HD-Movi...
http://www.ebay.com/itm/100-inch-Portable-Projector-Screen-16...-
http://www.ebay.com/itm/84-inch-Foldable-Projector-Pull-Up-Sc...
Jag köpte själv en 2m duk med rullmekanik för strax under 500 kr för några år sedan och den har funkar bra, duken var helt ok och helt ljustät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nått sånt här >
http://www.ebay.com/itm/100-Portable-Projector-Screen-HD-Movi...
http://www.ebay.com/itm/100-inch-Portable-Projector-Screen-16...-
http://www.ebay.com/itm/84-inch-Foldable-Projector-Pull-Up-Sc...
Jag köpte själv en 2m duk med rullmekanik för strax under 500 kr för några år sedan och den har funkar bra, duken var helt ok och helt ljustät.

Ok jag köpte en för 238 kr ifall jag får för mig att ha nattabio på tomten någon varm sommarkväll. Då den lär ju komma lagomt till våren
eller kanske köra en drive in bio i carporten. Men problemet kvarstår. vad ska jag se Kalle på?

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk

Jag har läst någonstans att någon av ikeas rullgardiner var mycket lämpad som bioduk, storleks- och färgmässigt. Är väl inte ramspänd men den kan inte kosta många slantar samt att du får den innan kalle visas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kandidaten:

Jag har läst någonstans att någon av ikeas rullgardiner var mycket lämpad som bioduk, storleks- och färgmässigt. Är väl inte ramspänd men den kan inte kosta många slantar samt att du får den innan kalle visas.

Ja det är tupplur som brukar användas http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60349115/
Jag har använt baksidan på en vaxduk i brist på annat så har man en duk som inte ger svåra färgstick så kan ju det vara nått om det gäller nått enstaka tillfälle.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kandidaten:

Jag har läst någonstans att någon av ikeas rullgardiner var mycket lämpad som bioduk, storleks- och färgmässigt. Är väl inte ramspänd men den kan inte kosta många slantar samt att du får den innan kalle visas.

Sant! Men är den bättre än https://www.bauhaus.se/vit-lackboard-101-matt-3-0mm.html ? Nästan dubbelt så "dyrt". Jag vet att när jag målade min mdf platta med någon färg blev sjukt bra men jag orkar inte göra om det.. Kommer inte ihåg exakt vilken färg men om jag minns rätt så var det S 1500-N. Nu är det ett rummet mörklagt också så det kanske inte gör något om färgen är lite "vitare" som i fallet på lackboarden och den lär knappast få massa väck och enklare att fästa en ram på. Ska ju vara snyggt också

Skrivet av mrqaffe:

Ja det är tupplur som brukar användas http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60349115/
Jag har använt baksidan på en vaxduk i brist på annat så har man en duk som inte ger svåra färgstick så kan ju det vara nått om det gäller nått enstaka tillfälle.

Som jag nämner så ska det vara snyggare och seriösare än en vaxduk även om det kanske är helt ok, och även här så blir det segt att fästa på en ram om man inte bygger stöd till men då är vi där igen med fixa och trixa som jag vill slippa.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör