Permalänk
Medlem

Som sagt. Köp prisvärda kablar i rätt färg som fungerar. Gärna i rätt längd och tänk på att det ska bli en *engångskostnad*.
*edit*

De som man målar in i väggen fungerar också bra, så när du renoverar så kan det vara värt att ha lite HDMI uttag här och där. Men de kräver som sagt lite spackel och tid.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Avstängd

Köpte nyligen en optisk ljudkabel från Clas Ohlson. Rätt så billig men inte den billigaste. Låter jättebra och har svårt att föreställa mig att en jättedyr skulle låta bättre.

Har två olika HDMI-kablar. En är en slimmad lite dyrare historia och den andra är en deltaco. Ser ingen skillnad.

Ettor och nollor.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Det bör funka med vilken hdmi som helst, personligen väljer jag alltid High-Speed då prisskillnaden är minimal men det ska inte ha någon betydelse om du kör 1080p.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk

Mycket "proffs" här som vanligt i forum.....jaja, här kommer mina intryck.

Hade en billig variant innan på 7.5m, tappade bilden ibland, bytte till en dyrare av en polare som jobbar på av huset, sen voila, så tappades inte bilden nåt....så får anta det har lite betydelse ändå.

Visa signatur

i7 6850K, vattenkyld Corsair H110i, GTX 1080Ti vattenkylt, 32Gb RAM@2666Mhz, ASUS Strix x99 gaming ROG, Corsair AX 1200i.

Permalänk
Medlem

Tänk på att få rätt version av kabeln bara, så är det lugnt. Minst 1.4 skulle jag säga vilket förmodligen alla är idag ändå. 2.0 har stöd för bla. nätverk och 4k 60Hz vilket kan vara nice i framtiden.

Men du måste inte köpa dyrast, en kabel från Biltema, Kjell, eBay eller AliExpress fungerar utmärkt!
Tänk dock på att kabeln bör vara skärmad vid långa längder, och över 15m ska den vara aktiv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar inte om dyr eller billig, den billigaste fungerar troligen inte och den dyraste är inte prisvärd, du bör välja en kabel som är testa och certifierad vid den längd du ska använda så kommer det att fungera och en välfungerande kvalitetskabel ligger oftast i mellanprisklassen, tex Supra.

Supra? Mellanprisklassen? Är du seriös? Supra är en överprisad kabel som i 99 av 100 inte gör någon skillnad och vid den 100 gången så är det den billigare kabeln som slutat fungera helt och hållet.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Vad pratar du om? Är du helt tokig. Det är ju ett vansinningt bra köp. Jag vill ha den här, eftersom den röda färgen skär sig mot mina tapeter, så budget kabeln du länkade blir helt fel...
B!

Edit
Varför det? Det ÄR tekniskt sett "en bättre kabel" och exklusiv utav bara helvete.
Det gör bara ingen som helst skillnad, eftersom signalen är digital. Men dyrare urverk gör inte att klockor håller tiden bättre i heller, ska alla klockor dyrare än ett Quartz-ur förbjudas? (25-50 spänn?)
/Edit

De gör en Heineken.. "Troligen den bästa kabeln i världen". I verkligheten..? Antagligen inte.. du får däremot två fina pärlor i trä på köpet. Måste vara värt köpet då alltid!

Skrivet av mrqaffe:

Problemet med hdmikablar är att de ska klara en bandbredd på ca 18Gbit/s om de ska klara att överföra 4k, kolla gärna priserna på nätverksdelar som klarar det över koppar och fundera lite på vad de prylarna kostar och varför de billigaste hdmiprylarna så ofta krånglar.

Vi säger så här.. Det enda som du får för priset är garantier för att kabeln fungerar.... Är det värt nästan 10x priset? Inte i min värld... Har i åratal kört med HDMI-kablar från Deltaco och jag är riktigt nöjd. De håller tre-fyra år sedan köper jag en ny. Skulle ta mig över 40 år att komma upp i priset för en suprakabel om det håller i sig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av J Knoxville:

Mycket "proffs" här som vanligt i forum.....jaja, här kommer mina intryck.

Hade en billig variant innan på 7.5m, tappade bilden ibland, bytte till en dyrare av en polare som jobbar på av huset, sen voila, så tappades inte bilden nåt....så får anta det har lite betydelse ändå.

Fördelen med digital signal är ju att det blir ganska uppenbart om kabeln klarar av det eller inte. Och billigare kablar kan ju börja få problem vid längre längder.

Skrivet av biorrith:

Tänk på att få rätt version av kabeln bara, så är det lugnt. Minst 1.4 skulle jag säga vilket förmodligen alla är idag ändå. 2.0 har stöd för bla. nätverk och 4k 60Hz vilket kan vara nice i framtiden.

Men du måste inte köpa dyrast, en kabel från Biltema, Kjell, eBay eller AliExpress fungerar utmärkt!
Tänk dock på att kabeln bör vara skärmad vid långa längder, och över 15m ska den vara aktiv.

Kablarna har inte versionsnummer utan det finns standard, high speed och premium high speed, med och utan ethernet samt standard automotive.

Permalänk
Medlem

Förutom säljsnacket att en "premium kabel" ska hålla så mycket bättre så är det nu också "HDMI 2.0, 4k stöd" som de motiverar med flera gånger priset än en standard 1.4.

Bör inte vilken skitkabel som helst ha tillräcklig hastighet för att överföra 4K material?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danneln:

Förutom säljsnacket att en "premium kabel" ska hålla så mycket bättre så är det nu också "HDMI 2.0, 4k stöd" som de motiverar med flera gånger priset än en standard 1.4.

Bör inte vilken skitkabel som helst ha tillräcklig hastighet för att överföra 4K material?

Kan ju göra som en försäljare till Elgiganten gjorde och ville påstå att ett HDMI 1.4 jack bara var ett "rebranded" 1.3 jack och att man allt kunde se i "800Hz" via HDMI 1.3 så länge man hade en "Nog bra kabel". Tåls att nämnas att han försökte pracka på farsan en TV. Han menade också att 800Hz var "Riktig" 800Hz. Skrattade lite gott ändå åt honom när jag gick ut ur butiken med farsan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Innan du blir allt för entusiastiskt, så, guldpläterade kontakter fyller en faktiskt funktion, och kostar i princip ingenting. Du får guldpläterade kontakter på en 1m kabel för ca 20 spänn, listad på prisjakt. Vitsen med guldpläteringen är att motverka oxidation, som annars kan göra så att en kabel som fungerar utmärkt tappar kontakten när kontaktytorna angrips av korrosion. Att entusiastiskt hurra på när någon jämför guldpläterade kontakter med "massa annat skit" är kanske inte så där genomtänkt. Ormmolja, är meningslöst, men guld är en ädelmetall, och oxiderar inte. Därför används den här. Det skulle gå bra med både platina och palladium med, om man nu vill lyxa till det ordentligt.
B!

Är det ett stort problem med oxiderande HDMI kablar?
Jag har, under mina 37 år, aldrig varit med om en HDMI kabel som oxiderat. Och jag har aldrig köpt en dyr HDMI kabel i hela mitt liv.
Köper man en billig som inte fungerar så är den trasig, och då byter man ut den på garantin och får en ny.

Fördelen med en dyr kabel kan vara om man håller på att koppla ur och in kabeln hela tiden, så kanske den slutar fungera efter 5 år pga att det blir glapp någonstans i kabeln.

Så länge kabeln håller standarden för det man behöver är en billig lika bra som en dyr.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneln:

Förutom säljsnacket att en "premium kabel" ska hålla så mycket bättre så är det nu också "HDMI 2.0, 4k stöd" som de motiverar med flera gånger priset än en standard 1.4.

Bör inte vilken skitkabel som helst ha tillräcklig hastighet för att överföra 4K material?

Nej. Det skiljer i antalet ledare i kabeln.

Men egentligen jo. 1.3 (tror jag) kan också visa 4k, fast i 30Hz.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 10m HDMI-kabel från Kjell för säkert 3-4 år sen. Den funkar än
Att köpa dyra kablar är för mig som att tro på en gud. Så länge ingen kan bevisa att han finns så tror inte jag på det iallafall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Problemet med hdmikablar är att de ska klara en bandbredd på ca 18Gbit/s om de ska klara att överföra 4k, kolla gärna priserna på nätverksdelar som klarar det över koppar och fundera lite på vad de prylarna kostar och varför de billigaste hdmiprylarna så ofta krånglar.

Kan backa upp mrqaffe här, 2 av mina billiga kablar som jag trott funkat finemang i alla år klarar inte av att fixa 4K+HDR med min ps4:a. Blev en del klia huvudet i början innan jag insåg att det var kabeln som var problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Nej. Det skiljer i antalet ledare i kabeln.

Men egentligen jo. 1.3 (tror jag) kan också visa 4k, fast i 30Hz.

De extra ledarna har Arc, HEC ethernet och liknande funktioner och kommer inte påverka bilden.

Skrivet av MrMadMax:

Jag köpte en 10m HDMI-kabel från Kjell för säkert 3-4 år sen. Den funkar än
Att köpa dyra kablar är för mig som att tro på en gud. Så länge ingen kan bevisa att han finns så tror inte jag på det iallafall.

Nästan alla kablar fixar 1080p vid 10m, längre eller 4k kan dock ställa till problem.

Skrivet av BasseBaba:

Kan backa upp mrqaffe här, 2 av mina billiga kablar som jag trott funkat finemang i alla år klarar inte av att fixa 4K+HDR med min ps4:a. Blev en del klia huvudet i början innan jag insåg att det var kabeln som var problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur långa kablar handlar det om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hur långa kablar handlar det om?

5 meter, därav att det tog en stund innan jag orkade flytta setup:en så att den medföljande 2 meterskabeln i ps4 pro kunde testas
Så är själv på jakt efter en 5-meterskabel, men har inte köpt just pga att jag inte riktigt vet vad jag ska köpa, vill ju inte betala för mycket i onödan men har ju som sagt märkt att dom billigaste grejorna faktiskt inte fungerar.

Edit:
Så är det nån som faktiskt har lite länkar till vettiga kablar att köpa?

T ex denna?
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Permalänk
Medlem

Jag hade en 10m HDMI mellan dator och projektor. Köpte på netonnet billigt för ca 200-300kr för några år sedan. Jag fick inte bild men från ps3 fick jag bild med artifacts. Lämnade tillbaka kabeln och bad om en ny eftersom jag trodde det var fel på kabeln (uppenbarligen). Samma problem där. Lämnade tillbaka kabeln igen och gick på en dyrare kabel. Fungerade kanon. Så visst är det så att när man kommer upp i längd så kan det göra skillnad.
Som tidigare säger är det digitalt men har du en bit till affären eller beställer online och inte vill krångla så skulle jag gå upp till en bättre kabel.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kan backa upp mrqaffe här, 2 av mina billiga kablar som jag trott funkat finemang i alla år klarar inte av att fixa 4K+HDR med min ps4:a. Blev en del klia huvudet i början innan jag insåg att det var kabeln som var problemet.

Om det är gamla kablar stödjer dom säkert en äldre standard. därav inkompatibla med senaste hårdvaran

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

5 meter, därav att det tog en stund innan jag orkade flytta setup:en så att den medföljande 2 meterskabeln i ps4 pro kunde testas
Så är själv på jakt efter en 5-meterskabel, men har inte köpt just pga att jag inte riktigt vet vad jag ska köpa, vill ju inte betala för mycket i onödan men har ju som sagt märkt att dom billigaste grejorna faktiskt inte fungerar.

Edit:
Så är det nån som faktiskt har lite länkar till vettiga kablar att köpa?

T ex denna?
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Dom säger ju 10,2 GB/s och har för mig 4k kräver mer, kolla typ hembiobutiken.se de brukar skriva vad den klarar.

Skrivet av ArKAN:

Om det är gamla kablar stödjer dom säkert en äldre standard. därav inkompatibla med senaste hårdvaran

Kablarna har inte versionsnummer så det ska gå med en bra gammal kabel.

Permalänk
Medlem

Bättre att köpa en billig dyr kabel än en dyr billig kabel.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag köpte den billigaste 5m kabeln på netonnet för ca 5-6 år sen. När jag flyttade till ny lägenhet räckte den inte hela vägen fram. Köpte då en till billig 2m och kör med skarv.
Jag kanske bara har tur men det fungerar felfritt dock kör jag ju bara 1080p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av logrell:

Jag köpte den billigaste 5m kabeln på netonnet för ca 5-6 år sen. När jag flyttade till ny lägenhet räckte den inte hela vägen fram. Köpte då en till billig 2m och kör med skarv.
Jag kanske bara har tur men det fungerar felfritt dock kör jag ju bara 1080p

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle mer säga att man har otur om man får problem med 1080p under 10m.

Permalänk
Medlem

Det finns inga versioner av HDMI kablar, likt HDMI standarden(1.4/2.0 etc), det är bara marknadsföringsbluffar. Vad som däremot skiljer kablar är bandbredden.

Jag har 4 gamla kablar som jag försökt driva min TV@4k60 och en av dom (gammal 1m) grejjade det, dock så blinkade bilden till ungefär en gång i minuten. De tre andra kablarna klarade inte av den bandbredden alls. Kilade iväg till kjell&co och köpte deras billigaste 18Gbps kabel och den funkar utan problem.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Kablarna har inte versionsnummer så det ska gå med en bra gammal kabel.

Vart står det att jag skrev något om versionsnummer?, det finns flera standarder inom hdmi (standard/hispeed/ethernet), bara för att det står hispeed på kabeln innebär det inte att den klarar av 18 Gb/s.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk

själv har jag kört på en DEltaco hdmikabel de senaste 10 åren eller nått sånt till min projektor funkar prima.

tror jag gav typ 500:- för den ska vara certad för 720p 60hz endast men inget problem att köra 1080p 60hz med den tvivlar dock att den fixar 4k men återstå att se när min projje lämnat in och dax att bytas ut mot en 4k proje.

samtliga av dessa ska ju klara 4k om det är i 30 eller 60hz låter jag vara osagt
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s298873429&o=produkt_pr...

och köper du från en legit butik typ inet eller komplett så borde det inte vara något problem att få den utbytt eller återköpt om den inte håller vad de lovar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är den enda kabel jag skulle rekommendera ja, de är inte dyra och de certifieras vid den längd de säljs och framförallt så fungerar de enligt standard.
De som kallar dem dyra har ingen aning om vad dyrkabel är, Supra är en mellanklasskabel prismässigt men de fungerar som de ska och är seriösa.
Här har du ett exempel på dyrkabel http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=3237&menu=2 observera att priset är för 1m.

Den var la inte speciellt dyr.
Kolla på denna http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=3238&menu=2
De är en dyr HDMI

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Sötast
Skrivet av Erik.Tilosius:

Den var la inte speciellt dyr.
Kolla på denna http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=3238&menu=2
De är en dyr HDMI

Blir bara 73.000 för mig då jag har en bit att dra sladden... (pris för 5M)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Så länge kabeln håller standarden för det man behöver är en billig lika bra som en dyr.

Som jag skrev tidigare så kostar det inget med guldpläteringen. Du får en 1m kabel med guldpläterade kontakter, för 19:-, om pris är det ända som är relevant. Det är den näst billigaste kabeln listad på prisjakt... Så guldplätering har absolut inget med priset att göra. Det är inte exklusivt, och det tillför faktiska egenskaper som är bra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Vart står det att jag skrev något om versionsnummer?, det finns flera standarder inom hdmi (standard/hispeed/ethernet), bara för att det står hispeed på kabeln innebär det inte att den klarar av 18 Gb/s.

Aha tolkade ditt "inkompatibla" fel. Nä hade varit lättare att kolla upp om certifieringen gick efter gb/s istället.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.