Server till Minecraft

Permalänk

Server till Minecraft

Tjena!

Tänkte som ett litet kul hobbyprojekt att bygga ihop en egen spelserver som jag kommer att hosta Minecraft på. Jag vet mycket väl vad nackdelarna är gällande nätverk, latens, hårdvara är när man hostar något hemifrån men vill ändå genomföra det eftersom det är en kul grej och servern kan alltid användas för annat i framtiden.

Nåväl. Så här långt har jag tänkte gällande delar:

  • CPU: Lutar åt en AMD med relativt hög klockfrekvens och 4 kärnor.

  • RAM: 8-16GB

  • Lagring: 128GB SSD alternativt en billig HDD.

  • Moderkort: Ingen aning, behöver tips.

  • PSU: Ingen aning, behöver tips.

  • Chassi: Är ute efter ett så litet och diskret chassi som möjligt.

Med andra ord, behöver tips på CPU, Moderkort, PSU och Chassi. Har ingen direkt budget men jag vill såklart komma undan så billigt som möjligt.

Tack!

Permalänk
Medlem

@freddetastic:
Requirements Players CPU RAM HDD/SSD [hide]Notes
Minimum 20-40 Intel Core 2 Duo or AMD Athlon 64 x2 2GB At least 150MB for world saves Be sure to have at least a low-ping internet connection.
(Such as DSL or Cable)
Recommended 30-60 Intel Core 2 Duo or AMD Athlon 64 x2 3GB At least 200MB for world saves Be sure to have at least a low-ping internet connection.
(Such as DSL or Cable)
Best 60+ Intel Core i7-4790k 8GB At least 200MB SSD Be sure to have at least a low-ping internet connection.
(Such as DSL or Cable)

Själv gillar jag Debian som OS men det e en smaksak. Tycker det e lättare med Linux än windows

LGSM e ett smidigt sätt att komma igång med efter du lagt in Linux.

http://minecraft.gamepedia.com/Server/Requirements

https://gameservermanagers.com/lgsm/mcserver/

En sån här skulle räcka och bli över, men för framtida bruk e kraft över
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10005377/

Permalänk
Medlem

Du vill ha en cpu med hög singel tråd prestanda. AMD kommer inte bli bra. SSD är ett måste för minecraft, den behöver dock inte vara så stor. Vill du komma undan så billigt som möjligt så kolla begagnade i7:or i 2000 eller 3000 serien. (4790k är den bästa cpu:n för minecraft.) Dock inte så viktigt om servern är liten, ram räcker 8 absolut så länge du inte får en stor server. Jag skulle kört på Linux.

Får du problem med DDos kan du tunnla din trafik genom en vps eller köra en DDos skyddad VPN.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

@freddetastic:
Beroende på hur många som ska spela: https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...
Med 16 GB ram. Misstänker att ram och ev SSD är mer viktigt än i7 cpu. Om du inte ska ha 60+ lirare. Men då lär inte 8 GB ram räcka heller. Är det för nära och köra ca <20 användare så borde det inte vara några problem med ovanstående färdiga server.

Sen kan man köpa xeon cpu på ebay för runt 1300 kr.

EDIT: Jag körde en gammal Fujistsu server för 10 pers, hade 4 GB ram och SAS diskar (lite overkill men fick en server från en kund). Var dock en vanilla-server. Kommer inte ihåg vad det var för cpu i den dock. Inget fartmonster, och cpuanvändning låg max på 20-30 %.
Men det drar väl iväg om du ska ha massa plugins å flera användare osv.

Jag skulle prioritera Internet, RAM, snabba diskar, cpu. Om nu inte kraven på cpu har ändrat sig de sista 4 åren

Visa signatur

.

Permalänk

Hade redan en SSD hemma + 16GB DDR3 RAM.
https://www.komplett.se/wishlists/90254f29-3886-45c2-a6e1-9e9...

Skulle denna setup:en fungera?

Permalänk
Permalänk
Medlem

den sista är helt klart att föreda med någon linux dist

Permalänk
Medlem

beror också på vad för typ av minecraft man kör. min serverburk fixar väldigt lätt en vanilla med 10 användare, medan 2-4 spelare i hårt moddat är omöjligt när någon utforskar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

SSD är ett måste för minecraft, den behöver dock inte vara så stor.

Varför är en SSD så viktigt för Minecraft? Det är väl ett väldigt simpelt spel med korta ladd-tider? Eller missar jag något här?

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

@hd_Jehu: När man loadar/unloadar chunks eller generar nya chunks används hårddisken rejält. Det blir hål i världen osv om den inte hänger med.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Skrivet av hd_Jehu:

Varför är en SSD så viktigt för Minecraft? Det är väl ett väldigt simpelt spel med korta ladd-tider? Eller missar jag något här?

För att Minecraft lagrar världen i "chunks", dvs små delar av världen. Varje sådant chunk är en egen fil på disken, och loadar/unloadar beroende på vart spelarna är. Eftersom varje chunk är endast 16x16 block (meter) så loadar/unloadar ganska många chunks väldigt ofta.

Permalänk
Medlem

@Maldergho: Okej, tack för svaret! Kan värt att prova flytta spelet till SSD då, så kanske block dyker upp lite rappare i fjärran. Trodde bara att spelet var sådant, tanken slog mig aldrig att det kunde vara hårddisk-relaterat. *Slår mig för pannan*

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk
Skrivet av hd_Jehu:

@Maldergho: Okej, tack för svaret! Kan värt att prova flytta spelet till SSD då, så kanske block dyker upp lite rappare i fjärran. Trodde bara att spelet var sådant, tanken slog mig aldrig att det kunde vara hårddisk-relaterat. *Slår mig för pannan*

Haha, inget konstigt att anta det

Se bara till att SSDn har tillräckligt med utrymme, om ni är många som spelar (10+) och alla utforskar åt alla håll och kanter kan worldsave-mappen sticka iväg i storlek. Det ska till mycket innan det överstiger ensiffriga GB, men fortfarande värt att hålla i tankarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddetastic:

Hade redan en SSD hemma + 16GB DDR3 RAM.
https://www.komplett.se/wishlists/90254f29-3886-45c2-a6e1-9e9...

Skulle denna setup:en fungera?

Du skall hosta servrar i RAM och inte i SSD/HDD då de är för långsamma om du skall ha mycket folk och det ska bli lagg fritt. Bättre att skaffa mera RAM för att sedan köra backups till SDD/HDD om datorn någongång krashar.

Skrivet av Maldergho:

För att Minecraft lagrar världen i "chunks", dvs små delar av världen. Varje sådant chunk är en egen fil på disken, och loadar/unloadar beroende på vart spelarna är. Eftersom varje chunk är endast 16x16 block (meter) så loadar/unloadar ganska många chunks väldigt ofta.

Skrivet av hd_Jehu:

@Maldergho: Okej, tack för svaret! Kan värt att prova flytta spelet till SSD då, så kanske block dyker upp lite rappare i fjärran. Trodde bara att spelet var sådant, tanken slog mig aldrig att det kunde vara hårddisk-relaterat. *Slår mig för pannan*

Skrivet av Maldergho:

Haha, inget konstigt att anta det

Se bara till att SSDn har tillräckligt med utrymme, om ni är många som spelar (10+) och alla utforskar åt alla håll och kanter kan worldsave-mappen sticka iväg i storlek. Det ska till mycket innan det överstiger ensiffriga GB, men fortfarande värt att hålla i tankarna.

Bättre om han hostar servern i RAM då det är otroligt mycket snabbare än HDD/SSD

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm