Vågar man tillrättavisa folk som parkerar fel?

Permalänk
Medlem

Vågar man tillrättavisa folk som parkerar fel?

I mitt område har man tagit bort all form av gästparkering det finns enbart förhyrda platser vilket skapar en del problem.
Det har gått ut information till alla boende att bilar enbart får parkeras på PARKERINGSPLATSER ej utmed vägen eller bredvid soprum men detta hålls självklart inte.

Folk parkerar utanför soprum, tar upp halva körfältet vid infarten och ställer sig till och med på handikapsplatsen bara för att slippa gå fem min extra vilket det tar från gästparkeringen.

Vågar man tillrättavisa detta beteende när man ser det utan att ställa till en scen eller skitsnack?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag antar att ni har ett parkeringsbolag som kollar av felparkeringar emellanåt?
De brukar även ha ett nummer man kan ringa...

Om man vill säga till själv, så får man också vara med på att det finns en hel del idioter där ute.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag antar att ni har ett parkeringsbolag som kollar av felparkeringar emellanåt?

Japp men konstigt nog är dom sällan här när dom behövs.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

De är väl bara säga till om de inte lyssnar är de väl bara ringa. Svårare en så är de väl inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Japp men konstigt nog är dom sällan här när dom behövs.

Då ringer man numret som brukar stå på lite skyltar här och var..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Japp men konstigt nog är dom sällan här när dom behövs.

Det ska bara vara o ringa o säga vart det är felparkeringar. Jag gör det då o då här hos mig, o de kommer allt mellan 10 min till 2 timmar senare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@crew seven: Du kan ju fundera på om det hjälper? Skall erkännas att jag är en av de som kan parkera lite hur som (dock aldrig på handikapp) och är det någon som säger till så brukar jag svara med frågan "är du en p-vakt" och sen skita i dem

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Fast säger du till o sen ringer o gör så ofta så kommer de misstänka att det är du som ringt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag är väl en sådan som kan bli störd på folk som inte har någon hyfs i trafiken, men med tanke på vilka stollar man tycks stöta på ibland och hur mycket folk som åker dit för narkotikafylla etc i vanliga poliskontroller så är jag mer och mer tveksam att konfrontera folk istället för att bara strunta i det..

När vissa försöker ramma ens bil istället för att visa hänsyn när man skall ut eller in till sitt eget hus så funderar man verkligen hur det är ställt med vissa individer.

Gå genom vaktbolaget som sköter parkeringsärendena är nog mitt tips.

Att bli knivad eller skjuten av någon pillertomte som inte sovit på en vecka och har nerverna i yttre rymden är knappast värt det...

EDIT: tänker på en bekant som va nära på att börja bråka med någon som parkerade illa i hans område, men höll igen, sen fick han veta att detta var några rätt kända gangsters som höll till där.. kunde snabbt ha blivit rätt stökigt kanske.

EDIT2: tror det var nationellt kända t o m, med andra ord inte hederlige harrys skattefria folköl och c64-piratspelsförsäljning direkt utan lite otrevligare typer..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@crew seven: Du kan ju fundera på om det hjälper? Skall erkännas att jag är en av de som kan parkera lite hur som (dock aldrig på handikapp) och är det någon som säger till så brukar jag svara med frågan "är du en p-vakt" och sen skita i dem

Ja det är ju det som är lite frågan, lätt att det blir en scen i den situationen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

EDIT: tänker på en bekant som va nära på att börja bråka med någon som parkerade illa i hans område, men höll igen, sen fick han veta att detta var några rätt kända gangsters som höll till där.. kunde snabbt ha blivit rätt stökigt kanske.

Halv roligt ska tänka på just det varje gång jag har lust att gå fram

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

I mitt område har man tagit bort all form av gästparkering det finns enbart förhyrda platser vilket skapar en del problem.
Det har gått ut information till alla boende att bilar enbart får parkeras på PARKERINGSPLATSER ej utmed vägen eller bredvid soprum men detta hålls självklart inte.

Folk parkerar utanför soprum, tar upp halva körfältet vid infarten och ställer sig till och med på handikapsplatsen bara för att slippa gå fem min extra vilket det tar från gästparkeringen.

Vågar man tillrättavisa detta beteende när man ser det utan att ställa till en scen eller skitsnack?

Det du kan göra är väl att ringa P-bolaget och anmäla felparkeringar du ser. Man kan vara anonym, och de brukar inte vara sena att komma för det finns ju pengar att tjäna. Om de felparkerande då lär sig att bilen blir lappad om den står fel så brukar det rätta till sig efter ett tag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Knyt näven i fickan. Konflikter är för konsollgamers och andra former av casuals.

Permalänk
Skrivet av vilseledd:

Knyt näven i fickan. Konflikter är för konsollgamers och andra former av casuals.

Finns gott om galningar överallt som inte behöver mycket för att ex repa sönder din bil. Har man en bil man inte bryr sig om så kanske man kan "reta upp" idioterna men jag skulle inte riskera något.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

@crew seven: Du ska enbart säga till om du är beredd på att hamna i konflikt med dem som felparkerar. Folk har en tendens att bli irriterade om någon påpekar deras fel. Som vuxen individ ska du självklart inte knytta näven i fickan om du stör dig, utsråla självsäkerhet och håll god ton när du säger till, men var beredd på att det kan eskalera, dagens individer är lättkränkta.

Permalänk
Medlem

En gång är ingen gång. Är det en och samma tjomme som fular sig upprepade gånger så tycker jag alla vuxna människor _borde_ ha ett tillräckligt stort rättspatos för att både vilja och faktiskt göra något åt saken. Gärna på ett så konstruktivt sätt som möjligt. T.ex. så tror jag att en personlig konfrontation som är mer frågande/önskande än anklagande i många fall kan vara att föredra framför att ringa till bovärd/p-bolag/whatever och "tjalla". Men det är ju såklart upp till var och en att bedöma.

Permalänk
Skrivet av crew seven:

I mitt område har man tagit bort all form av gästparkering
bara för att slippa gå fem min extra vilket det tar från gästparkeringen.

Du säger emot dig själv här, men om jag fattar rätt så finns allmänna parkeringar i närheten men folk är lata och orkar inte gå?

Isåfall hade jag ringt P-bolag. Inte ens lönt att diskutera med sånt folk känner jag.

Permalänk
Medlem

När folk parkerade på platser där bilarna skall stå (skyltar med registreringsnummer på husväggen) så hamnar bilen jag kör (min eller företagsbil) parkerad bakom deras bil så att den står i vägen med flit (och inte vägen för andra) (var fan ska jag stå annars då?), vill de att jag skall flytta på bilen så får de jobba lite med att leta vem som äger bilen och kontakta ägaren. Jävlar med så kallade ursäkter jag fick då. Seriöst? Ni lärde väll er att läsa i grundskolan eller?

Det var det enda sättet för dessa lata arslen att lära sig att inte göra om det och det fungerade.

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Du säger emot dig själv här, men om jag fattar rätt så finns allmänna parkeringar i närheten men folk är lata och orkar inte gå?

Isåfall hade jag ringt P-bolag. Inte ens lönt att diskutera med sånt folk känner jag.

Stämmer vi hade en gästparkering förut som nu har blivit förhyrd, gäster hänvisas till den allmänna parkeringen som ligger fem min gångväg härifrån.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Rekordmedlem

Lösningen kommer från Vilnius, där tar de felparkering på allvar och har get p vakterna bättre anpassade tjänstefordon för att direkt kunna hantera problemet, om nån bilägare blir sur är det bara att stänga takluckan och köra därifrån och bilägaren lär inte följa efter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så länge ingen ställer sig på specifikt din parkering är det väl inte mycket att göra åt saken.

Om någon däremot ställer sig på en parkeringsplats som är reserverad för dig så är det bara att ta fram fram nycklarna och returnera tjänsten. Folk som inte kan parkera, de ska man "bunt ihop och slå ihjäl bara".

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Fundera om de verkligen är i vägen. Hela parkeringsfenomenet är väldigt annorlunda här på Island. Folk bryr sig inte lika mycket, kanske för att det inte bor lika många är skitstövlar här kanske. Folk står lite hur som helst men sålänge de inte är i vägen så ser jag inte att de får några böter. Under min första tid här på Island så kom tysksvensken fram och jag blev provocerad av dessa felparkeringar. "Rätt ska vara rätt" "ordning och reda" osv. Sen slog det mig att det egentligen inte var några problem och att det var skönt med lite mer slapp hållning på detta sålänge inte folk står som idioter.

Det är skönt när det inte är en privatiserad parkeringsskötsel där det inte handlar om att hålla ordning utan att tjäna pengar.

Men visst står de på handikapparkering så är det ju bara att ringa parkeringsbolaget.

Bodde själv på ett ställe i Sverige där folk snodde min numrerade plats titt som tätt. Jag kollade upp vems bil det var och ringde och sa att de fick flytta på sig. Väldigt, väldigt störande men alla flyttade på sig direkt. Min nummerskylt var lite dåligt markerad också så jag ringde fastighetsbolaget som fixade en bättre skylt.

Bara mitt perspektiv på det.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Ta reda på vilket bolag som ansvarar, brukar var någon. De har rätt att skriva böter. Om man ser att de ställer där de är mycket ivägen kanske man vågar ge sig in på en diskussion för då har man starka argument. Men hade undvikit det.

Finns där inget ansvarigt vaktbolag så ta det med fasithetsägaren.