AMD Vega får 8 GB HBM2 och bättre prestanda än Geforce GTX 1080

Permalänk
Medlem

Runt 4000 och det presterar som ett 1080 så är jag nöjd i alla fall. Behöver byta ut mitt R9 290x någon gång. Kom igen nu AMD!

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

AMD har blivit bättre på optimerade drivrutiner vid grafikkortssläpp. Då bir ju "förbättringen" mindre. Dock sett banchmarks som visar mellan 6-8% ökning sedan launch i en massa titlar då det är rätt bra med tanke på hur bra drivrutinerna var redan vid launch tycker jag.

Lite högre siffra än jag tänker på kanske men ändå ganska nära.
Visar dock fortfarande att om detta är verklig prestanda Vega visar upp, kommer det inte bli AMD som får hålla i prestandakronan 2017.
Tråkigt men sant ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robocrap:

Runt 4000 och det presterar som ett 1080 så är jag nöjd i alla fall. Behöver byta ut mitt R9 290x någon gång. Kom igen nu AMD!

Då köper nog jag också ett!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Är inte Vega 10 den lilla kretsen och Vega 11 den stora?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robocrap:

Runt 4000 och det presterar som ett 1080 så är jag nöjd i alla fall. Behöver byta ut mitt R9 290x någon gång. Kom igen nu AMD!

Tror man får räkna med runt 6 - 7 tusen för detta kort, minst.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter ett hemligt AMD-evenemang går flera tekniksajter händelserna i förväg och publicerar information om grafikarkitekturen Vega, där ett tidigt demoexemplar presterar bättre än Nvidias Geforce GTX 1080.

Läs hela artikeln här

Värt att tillägga är att kortet presterade 10% över ett överklockat GTX1080 som kördes i över 1900Mhz.

http://www.pcgameshardware.de/AMD-Radeon-Grafikkarte-255597/S...

Det är också oklart om vilken typ av Vega det rör sig om. Vega i sitt största utförande är en massiv GPU med 12.5TFLOPS FP32, vilket är över Titan X Pascal.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Digital fyndjägare

HBM2.... naaaajs ju.
Äntligen är det snart "på riktigt" (för oss vanliga).

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Försiktigt positiv är det enda man kan vara baserad på denna info.
Men förhoppningen är att 2017 blir året då AMD återigen kommer att kunna konkurrera i översta klassen med både Intel på CPU fronten och Nvidia på GPU diton, och då med både prestanda, pris samt ration av dessa båda.

Permalänk

Ja konkurrens är alltid bra så hoppas att Vega gör bra ifrån sig. Som nån tidiagare skrev, försiktigt optimistisk.

Permalänk
Medlem

Egentligen "det man bla gör på toaletten" jag i vem som är snabbast av det röda eller gröna laget. Det verkar dock ganska uppenbart att det nyttigaste för oss konsumenter är att varken AMD eller Nvidia ligger hästlängder före den andra.
Se bara på prisutvecklingen sedan 10x0 kretsarna kom.
Nvidia har sådan totalt kontroll i prestandasegementet att de kan ta ut hutlösa priser för sina x70/x80 gpuer.
AMD kan o sin sida tjäna riktigt bra med pengar på ett kort som i flera tester inte ens når upp till ett 980.
Båda företagen tjänar pengar och Nvidia har troligen svårt att göra av med alla sina. Vi konsumenter blir kvar med att betala extra för prestandan eller sänka kraven till Q4 2014år prestanda topp!
Helt sjukt när man tänker på det.
Snälla ge mig nu inga lektioner i marknadsekonomi eller något sådant som jag allt för väl begriper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Inte om man är ute efter den prestandan. Han har två stycken 1080, vad hade AMD att erbjuda honom?

Jag har för mig att det stod att bara fanns Nvidia att tillgå. Jag tror inte det nämndes nånting om prestanda eller så missade jag det. Då blir det en annan femma hur som helst.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

https://www.youtube.com/watch?v=uN7i1bViOkU

AMD har varit före Nvidia ända sedan 3870 det är först nu som Nivida är på samma nivå som AMD.

????????

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Haha, nyhetens natur kombinerat med antalet poster säger mig något om innehållet i tråden. Vågar man gissa på två "läger" som fäktas med tech specs, vilt försvarande sin "färg"?

Även om jag sitter på ett 1080 så är detta superba nyheter. nVidia behöver konkurrens, och det här är toppen för oss konsumenter. Hoppas det blir billigare nu också

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GilbertG:

Jodå, många bäckar små RX 480 presterar idag likvärdigt med GTX 1060 6GB i DX11 och klart bättre i DX12, och tillsammans med ett genomsnittligt något lägre pris samt nysläppta Crimson ReLive tippar det över favören till RX 480

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Sett det där testet länkas rätt många gånger och fortfarande förvånad att ingen verkar reagera på att man faktiskt inte jämför samma uppsättning spel men ändå tas det som "bevis" på att drivarna har blivit bättre.

De spel som finns i båda fallen för DX11 är: Doom (OpenGL), Fallout 4, GTA V, Hitman, Overwatch, The Division, Witcher 3

De spel som fanns i den ursprungliga men inte i den senare är: Far Cry 4 (där 1060 hade lite fördel), Rise of the Tomb Raider (fördel 1060), SW Battle Front (fördel 1060). D.v.s tre spel där 1060 presterar något bättre än 480.

De spel som tillkommit är: Warhammer Total War (fördel 1060), Titanfall 2 (fördel 480), Deus Ex (fördel 480), BF1 (fördel 1060), COD: Infinite Warfare (ganska stor fördel 480). D.v.s. tre spel där AMD generellt är starka och två där Nvidia generellt är starka.

Bevisar detta verkligen att 480 fått bättre drivare? Nej, men det säger inte heller motsatsen. Jämförelsen är helt enkelt rätt usel om målet är att jämföra effekten på drivare har på prestanda.

Tar man de sju spel som finns i båda fallen och kollar resultat nu och då får man faktiskt också att 480 fått bättre prestanda, fast 2 % bättre prestanda. 1060 har också fått, hör och häpna, 2 % bättre prestanda.

Att det är exakt samma skillnad för båda ger en vink om att det lika gärna kan vara optimeringar från patchar till spelen som drivers.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Låter riktigt lovande, kan nog bli ett byte igen inom en nära framtid.

Permalänk
Medlem

så typisk. direkt börjas det gnälla om "mimimi AMD spel mimimi" 🙄 spela ingen roll at Nvidia gör precis samma sak.

minns ni denna?

och måste hålla med det Jays2cents har sagt i sistone. känns inte så att det kommer nåt GTX 1080ti då det har gott för lång tid om dem inte planera att inte släppa 11xx serien under 2017.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: Du har rätt, ökningen kan även bero på att AMD presterar bättre i nya spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag antar att Sweclockers har koll på att det kommer prestera bättre än ett 1080 och inte bara för att det gör det i Doom.
Om kortet dessutom har omogna drivrutiner så kan det nog bli riktigt bra när dom väl är klara för release. Men om kortet blev klart för några veckor sedan så dröjer det nog ett tag innan det är färdigt att skickas ut till kund

Låg ett klipp uppe igår där fps mätaren visade mer än 68 fps.
Edit: Här är det
https://www.youtube.com/watch?v=4_oI1K6rt48

Videoklippet är borttaget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av igelkotte:

Du får ursäkta men jag tycker du är lite motsägelsefull, är inte det att vara färgad att du valde Nvidia? Det gick visst att välja AMD eller blev du tvingad?

Jag tycker hur som helst både Nvidia och AMD kämpar på bra, jag ser det bara som positivt att dom ligger väldigt nära varann i prestanda.

Kan du säga nåt kort som AMD släppt nyligt som är i närheten av 1080?

Permalänk
Skrivet av UncleDirty:

Det är ju igenteligen helt ointresant för AMD som företag, att AMD har en dålig positionen idag har inte att göra med toppsegment då de haft den tronen bra mycket längre tidigare en Nividea haft nu och samtidigt lägre pris men inte sålt i närheten av de mängder kort Nvidea har gjort.

Den stora massan som inte är entusiaster och inte har några som helst kunskaper köper Nvidea i alla fall oberoende av pris och prestanda det liksom verkar inte spela ngn som helst roll vad AMD erbjuder, det är nöten AMD måste knäcka för att lyckas hålla sig kvar, och det verkar skrämmande svårt.

Är det som är felet, även färdiga/OEM datorer väljer flesta intel framför AMD (bara för dom känner igen namnet). Så behövs något drastiskt, för att vända marknaden (Lär inte hända på länge).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

@Yoshman: Du har rätt, ökningen kan även bero på att AMD presterar bättre i nya spel.

Det är absolut fullt möjligt!

Vet inte vad Titanfall 2 kör för motor, men Deus Ex bygger ju på samma grund som motorn i Hitman så ingen överraskning att AMD presterar bra där. AMD har länge presterat bra i COD, något som absolut är en fjäder i hatten då det är en populär serie.

Ser däremot inte ut som något av lagen kan förvänta sig någon relevant boost från drivers dock, även om det ändå var uppåt för båda i genomsnitt. Något som än mer pekar på att skillnad mer beror på spelpathcar än drivers är att båda var något sämre i Doom och Division (d.v.s. i exakt samma titlar).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

så typisk. direkt börjas det gnälla om "mimimi AMD spel mimimi" 🙄 spela ingen roll at Nvidia gör precis samma sak.

minns ni denna?
http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/07/NVIDIA-GeForce-GTX-1060-Performance-and-Efficiency-Benchmarks.jpg

och måste hålla med det Jays2cents har sagt i sistone. känns inte så att det kommer nåt GTX 1080ti då det har gott för lång tid om dem inte planera att inte släppa 11xx serien under 2017.

Det är därför Sweclockers och andra sidor testar flera spel, för att ett spel inte berättar hela sanningen om hur kortet presterar. "Nvidia gör samma sak", men du brukar alltid klaga på vad Nvidia gör men inte nu?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robocrap:

Runt 4000 och det presterar som ett 1080 så är jag nöjd i alla fall. Behöver byta ut mitt R9 290x någon gång. Kom igen nu AMD!

Inte för att vara den, men hur tänkte du nu? Om den presterar lite bättre än ett 1080 samt att den ska kosta som lite mer än 1060? Det går inte ihop.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är därför Sweclockers och andra sidor testar flera spel, för att ett spel inte berättar hela sanningen om hur kortet presterar. "Nvidia gör samma sak", men du brukar alltid klaga på vad Nvidia gör men inte nu?

Nej. men folk här i tråden som i dem flesta andra få det att låter så igen att det är bara nåt AMD gör.
Men vänta inte tills vi få faktiska siffror och istället bestämmer sig redan nu "att Vega kan ju inte var bra"
Sen finns ju också hela den grejen där AMD inte sabba Nvidia's kort bara för att ett spel gilla AMD kort bättre men man kan ju inte säga samma sak om spel med Gameworks i.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Nej. men folk här i tråden som i dem flesta andra få det att låter så igen att det är bara nåt AMD gör.
Men vänta inte tills vi få faktiska siffror och istället bestämmer sig redan nu "att Vega kan ju inte var bra"
Sen finns ju också hela den grejen där AMD inte sabba Nvidia's kort bara för att ett spel gilla AMD kort bättre men man kan ju inte säga samma sak om spel med Gameworks i.

480 presterar 2 fps sämre än 1060 i Witcher 3, 1060 presterar 7 fps sämre än 480 i Hitman. Sabbar Nvidia?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Visst är det intressant att spekulera/gissa, och att läsa alla inlägg.

Men jag pallar inte det längre... så väntar tills hårdvaran finns till "testmanshand"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: med eller utan hairworks på? och förstå inte riktig vad du vill komma fram till. ska det var ett försöka att trolla mig eller reta upp mig?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Det är ju igenteligen helt ointresant för AMD som företag, att AMD har en dålig positionen idag har inte att göra med toppsegment då de haft den tronen bra mycket längre tidigare en Nividea haft nu och samtidigt lägre pris men inte sålt i närheten av de mängder kort Nvidea har gjort.

Den stora massan som inte är entusiaster och inte har några som helst kunskaper köper Nvidea i alla fall oberoende av pris och prestanda det liksom verkar inte spela ngn som helst roll vad AMD erbjuder, det är nöten AMD måste knäcka för att lyckas hålla sig kvar, och det verkar skrämmande svårt.

Vad entusiaster sprider får vibbar. Sen besitter nvida en ställning av inprintad kvalité som inte amd lyckats med. Fiaskot med bulldozer och alla lir som kraschade och den dåliga prestandan där i början hjälpte dem inte heller.

Högprestanda segmentent är viktigt för oss men mindre viktigt för massorna, de köper inte det dyraste. Många grafikkretsar ingår från början i datorer och spelkonsoler etc som flera inte bryr sig om.

Vad som ställer till det mer är att skärmar nu är anpassade för amd eller nvidia inte bägge. De som då senaste åren levererat bäst känns som det säkrare valet för många, det är ett problem.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Det här blir min uppgradering från mina 290 kort

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Det har varit värt väntan att skippa Nvidias gamla mjölkande med teknik baserad på lastgamla DDR. 😎

Skickades från m.sweclockers.com