Problem med att få Cisco SPA 122 att fungera med Bahnhof

Permalänk
Medlem

Problem med att få Cisco SPA 122 att fungera med Bahnhof

Hej, Behöver all hjälp med att få igång min IP telefoni.
Har provat lite olika konfigurationer i SIP Boxen med den information jag fått av Bahnhof för att ansluta egen SIP box men jag får det inte att fungera. SPA122 är ansluten direkt till fiberleverantörens utrustning (Telia) (grön RJ45) för IP telefoni.
.
Jag har fått nedan uppgifter av Bahnhof:
- SIP Användarnamn,
- SIP lösenord
- SIP Server namn

Vore väldigt tacksam om någon kan tipsa mig om ev. parametrar eller ställen i SPA 122 boxen jag kan ha missat i setupen:-).

Permalänk
Inaktiv

Enklare vore om du berättar vad som inte fungerar....... ingen kopia på någon logg? ingen indikation om vad som INTE fungerar.

Om du kör en egen box som Banhof inte supportar så måste du faktiskt kunna lite om SIP eller vara beredd att lära dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petlin:

Hej, Behöver all hjälp med att få igång min IP telefoni.
Har provat lite olika konfigurationer i SIP Boxen med den information jag fått av Bahnhof för att ansluta egen SIP box men jag får det inte att fungera. SPA122 är ansluten direkt till fiberleverantörens utrustning (Telia) (grön RJ45) för IP telefoni.
.
Jag har fått nedan uppgifter av Bahnhof:
- SIP Användarnamn,
- SIP lösenord
- SIP Server namn

Vore väldigt tacksam om någon kan tipsa mig om ev. parametrar eller ställen i SPA 122 boxen jag kan ha missat i setupen:-).

Har du bahnhof eller Telia?
Bredband med Telia? Och telefon med Bahnhof?
Om det stämmer som jag skriver kan du inte koppla in dig på Telias IP telefoni (grön som jag gissar är IP-telefoni?), utan då skall sip kopplas på internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@studiox_swe: Jag är tyvärr tyvärr nybörjare när det gäller konfiguration av IP telefoni och SIP box men håller på att försöka lära mig lite mer, men i Registration state så står det "Failed" Om du har tid och möjlighet att hjälpa mig vore jag tacksam, säg vad jag behöver göra så försöker jag få fram den informationen.

Permalänk
Medlem

@dabman: Telia som fiberleverantör och Bahnhof som internet och telefoni leverantör.,

Permalänk
Medlem

@dabman: Ok, om jag förstår dig rätt så är den gröna RJ45 anslutningen på Telias box endast för Telias IP telefoni. Jag måste då ansluta SIP boxen direkt till min router och öppna vissa portar i routern för att nå Bahnhof IP telefoni, har jag uppfattat dig rätt?

Permalänk
Medlem

"Registration state så står det "Failed", då är det med all sannolikhet fel användarnamn eller lösenord.

Permalänk
Medlem

@PontusW: Har kollat med Bahnhof och det är korrekt enligt dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petlin:

@PontusW: Har kollat med Bahnhof och det är korrekt enligt dom.

Kan inte Bahnhof se om de har haft några inkommande anslutningar från dig?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av petlin:

@PontusW: Har kollat med Bahnhof och det är korrekt enligt dom.

Under advanced kan bocka i logning, gör det testa att connecta. Posta loggen här sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av petlin:

@dabman: Ok, om jag förstår dig rätt så är den gröna RJ45 anslutningen på Telias box endast för Telias IP telefoni. Jag måste då ansluta SIP boxen direkt till min router och öppna vissa portar i routern för att nå Bahnhof IP telefoni, har jag uppfattat dig rätt?

Ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Nja, beror på Bahnhofs cfg. ATA boxen kan vara konfad för att antingen sitta "före" eller efter router. Beror lite på. JObbar BTW med just dessa boxar dagligen

Permalänk

Går det fortfarande att använda egen box med Bahnhof alltså? Jag tolkar tråden som att de lämnar ut relevanta uppgifter om man frågar?

Spelar det någon roll vart man köper sin 112/122? Typ som Amazon eller Ebay, det är inga regionala inställningar som pajar, typ nummerupplysning?

Permalänk
Medlem

Problem med att få Cisco SPA 122 att fungera med Bahnhof

@PontusW:Hej Kollade med Bahnhof igen och fick annat userid, men det hjälpte inte. Har försökt få igång loggen men den verkar inte skriva något i loggfilen, tips mottages om hur jag får loggen att fungera:-) kikade i konfigen på min Asus router och där är SIP genompassering aktiverad, har även provat att ansluta ATA boxen direkt till Telias avlämningspunkt.

Permalänk
Medlem

Fick nytt userid eftersom dom givit mig ett felaktigt tidigare sa dom, men det hjälpte tyvärr inte,Andra tipps mottages tacksamt @PontusW: