Silverstone lanserar SFX-L-nätaggregat på 800 W med 80 Plus Titanium

Permalänk
Melding Plague

Silverstone lanserar SFX-L-nätaggregat på 800 W med 80 Plus Titanium

Det senaste nätaggregatet från Silverstone är något utöver det vanliga, med en liten formfaktor och verkningsgrad i toppsegmentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Damn... Men det kommer kosta hehe.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av warmerspy:

Damn... Men det kommer kosta hehe.

Skulle gissa på 1800 +

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Imponerande! Är ATX-nätaggen borta inom fem år? Med så hög effekt och verkningsgrad klarar det ju alla "normala datorer".

Permalänk
Medlem

Lite överkurs med 800W, 550W borde varit max. Gärna ännu klenare

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Lite överkurs med 800W, 550W borde varit max. Gärna ännu klenare

För de flesta byggare är det ju så... men vill man bygga små lådor och sli / crossfire så är det ju inte fel

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Lite överkurs med 800W, 550W borde varit max. Gärna ännu klenare

Finns ju redan ett gäng 400-600 SFX nätaggregat som är bra om du letar efter något i den effektklassen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Imponerande, men väntar fortfarande på ett passivt modulärt SFX/SFX-L på 500W (+/-10%).

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Silverstone nätagg blääää

Är bland, om inte det bästa, du kan få. Varför är det blääää?
Skulle gärna sett aningen mindre effekt dock då detta kommer få priset att springa iväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Helt klart imponerande, men hittills tycker jag inte att de har lyckats särskilt bra med fläktoljudet i sina SFX och SFX-L-nätagg, vilket är synd. Kan ju alltid hoppas att den här är bättre på den punkten.

Minns inte vad Silverstones Tony Ou exakt sa om förväntat lanseringsdatum i europa, men jag tror det var januari? Ska väl finnas i USA nu.

Tillägg: mitten/slutet av januari.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Helt klart imponerande, men hittills tycker jag inte att de har lyckats särskilt bra med fläktoljudet i sina SFX och SFX-L-nätagg, vilket är synd. Kan ju alltid hoppas att den här är bättre på den punkten.

Minns inte vad Silverstones Tony Ou exakt sa om förväntat lanseringsdatum i europa, men jag tror det var januari? Ska väl finnas i USA nu.

Får bygga ett system som inte belastar över 30% för att förhindra att fläkten drar igång, skämt åsido. Tråkigt med missljud från fläktar på annars väldigt gedigna produkter.

För egen del kan jag eventuellt klara driva systemet som är tilltänkt på ~30%, dags att cruncha litet siffror.

Imponerande produkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Helt klart imponerande, men hittills tycker jag inte att de har lyckats särskilt bra med fläktoljudet i sina SFX och SFX-L-nätagg, vilket är synd. Kan ju alltid hoppas att den här är bättre på den punkten.

Minns inte vad Silverstones Tony Ou exakt sa om förväntat lanseringsdatum i europa, men jag tror det var januari? Ska väl finnas i USA nu.

Tillägg: mitten/slutet av januari.

Ber om ursäkt om det står i din sign nu, sitter på mobilen. Men sitter du med ett av deras SFX agg?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Helt klart imponerande, men hittills tycker jag inte att de har lyckats särskilt bra med fläktoljudet i sina SFX och SFX-L-nätagg, vilket är synd. Kan ju alltid hoppas att den här är bättre på den punkten.

Minns inte vad Silverstones Tony Ou exakt sa om förväntat lanseringsdatum i europa, men jag tror det var januari? Ska väl finnas i USA nu.

Tillägg: mitten/slutet av januari.

Hur märkbart är fläktoljudet? Har kollat en del på SX700 till ett framtida bygge.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Hur märkbart är fläktoljudet? Har kollat en del på SX700 till ett framtida bygge.

Har tyvärr inga personliga erfarenheter när det gäller SFX-L-nätaggen (har bara två av SFX-nätaggen, 450W och 600W, där den första är tämligen högljudd och den andra har irriterande kvittrande läten för sig ibland, särskilt vid uppstart av fläkten), utan jag utgår bara från vad folk på exempelvis Hardforum har sagt. Det har inte alltid varit fläktljudet i sig som stört, utan det har även handlat om problem med fläktkontrollern när den försökt sparka igång fläkten (och att den i vissa fall aldrig stängt av fläkten igen trots att belastningen gått ned under den utlovade gränsen).

Minns inte hur det är med SX700, men den här nya 800:an ska åtminstone ha en förbättrad fläktkontroller om jag minns rätt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Härligt! Vi behöver mer sånt här. Bort med allt vad ATX heter och annat onödigt stort. Jag skulle vilja se fanless 500W SFX 80+ titanium/platinum. Det skulle vara fint med ett sånt här i och för sig, men det blir nästan lite väl tight med SFX-L för mig. Nåja, kan väl trösta mig med att priset lär vara skyhögt för det här agget.

Permalänk
Medlem

Holy smokes, nu snackar vi! Alltid tyckt ATX varit onödigt stort och svulstigt.

Vem är det som tillverkar detta nätagg?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Zilanto:

Imponerande, men väntar fortfarande på ett passivt modulärt SFX/SFX-L på 500W (+/-10%).

Om man nu kunde få för sig att använda tysta fläktar så hade passivt inte varit lika eftertraktat och du måste ändå ha fläktar i datorn så vida den inte är väldigt lågt presterande och är helt passivt kyld. Kör du vattenkylning så kan denna faktiskt föra mer oväsen än luftkylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Holy smokes, nu snackar vi! Alltid tyckt ATX varit onödigt stort och svulstigt.

Vem är det som tillverkar detta nätagg?

Enhance electronics är det som står för tillverkningen.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Finns ju redan ett gäng 400-600 SFX nätaggregat som är bra om du letar efter något i den effektklassen.

Inget Titanium...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Inget Titanium...

Räcker inte guld då? Visst är titanium bättre men känns som väldigt mycket pengar extra för liten vinst när man går över guld i dagsläget. Ska du dessutom bara ha 500w blir ju inte skillnaden lika stor som i ett 800w nätagg när man jämför de olika klasserna.
Men väntar du ett tag får vi nog platina och titan aggregat i lite lägre klasser också

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Prislappen lär också vara något utöver det vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har tyvärr inga personliga erfarenheter när det gäller SFX-L-nätaggen (har bara två av SFX-nätaggen, 450W och 600W, där den första är tämligen högljudd och den andra har irriterande kvittrande läten för sig ibland, särskilt vid uppstart av fläkten), utan jag utgår bara från vad folk på exempelvis Hardforum har sagt. Det har inte alltid varit fläktljudet i sig som stört, utan det har även handlat om problem med fläktkontrollern när den försökt sparka igång fläkten (och att den i vissa fall aldrig stängt av fläkten igen trots att belastningen gått ned under den utlovade gränsen).

Minns inte hur det är med SX700, men den här nya 800:an ska åtminstone ha en förbättrad fläktkontroller om jag minns rätt.

Enligt https://smallformfactor.net/reviews/powersupplies/silverstone... verkar SX700 inte ha samma fläktoljud som SX600 och SX500, men att den fortfarande inte är lika tyst som Corsairs SF600. Recensionen talar om "bearing noise" och trodde att det kanske var det fläktoljudet du syftade på.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Enligt https://smallformfactor.net/reviews/powersupplies/silverstone... verkar SX700 inte ha samma fläktoljud som SX600 och SX500, men att den fortfarande inte är lika tyst som Corsairs SF600. Recensionen talar om "bearing noise" och trodde att det kanske var det fläktoljudet du syftade på.

Vet inget specifikt om just SX700 som sagt, annat än att jag sett klagomål i forum. Generellt sett har Silverstones fläktval till SFX/SFX-L inte varit så bra, och diskussioner om lämpliga ersättningsfläktar brukar dyka upp ett tag efter en ny nätaggsrelease.

Har själv deltagit i diskussion gällande SX600:ans fläkt men tyvärr hittade vi ingen lösning (annat än att fixa en spänningsfördubblande krets så fläktar med mer normalt spänningsområde kan användas).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Räcker inte guld då? Visst är titanium bättre men känns som väldigt mycket pengar extra för liten vinst när man går över guld i dagsläget. Ska du dessutom bara ha 500w blir ju inte skillnaden lika stor som i ett 800w nätagg när man jämför de olika klasserna.
Men väntar du ett tag får vi nog platina och titan aggregat i lite lägre klasser också

PSU är det sista jag prutar på, köper alltid det bästa, finns ingen anledning att inte göra det. Spara energi är vackert dessutom blir rumsklimatet mycket bättre sommartid.
Enda komponenten som alltid kommer att bli för stor, dessutom kan du flytta den till en ny burk, har iof aldrig hänt mig då ny generation dator alltid går att köpa med ännu bättre PSU...
(Fast efter Titanium finns inget bättre...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

PSU är det sista jag prutar på, köper alltid det bästa, finns ingen anledning att inte göra det. Spara energi är vackert dessutom blir rumsklimatet mycket bättre sommartid.
Enda komponenten som alltid kommer att bli för stor, dessutom kan du flytta den till en ny burk, har iof aldrig hänt mig då ny generation dator alltid går att köpa med ännu bättre PSU...
(Fast efter Titanium finns inget bättre...)

Jag väljer i alla fall hellre ett mer prisvärt och fortfarande bra nätaggregat. Finns ju ex 450 och 600w guldklassade SFX med 7 års garanti.
Att välja ett nätaggregat över guldcertifieringen ger knappast "mycket bättre rumsklimat" handlar ju om 10-16w mer energi som blir värme på ett 600w guld jämfört med titanium, märks det ens i ett vanligt rum? Jag märkte knappt av när min gamla dator var igång på rumstemp. (FX 9590 och 2x R9 fury)
Sen angående energibesparingen är det mycket bättre att köpa ett bra prisvärt aggregat och behålla det till garantin går ut. Onödigt både för miljön och din plånbok att byta bara för ett nytt med 2% bättre effektivitet släppts när du uppgraderar datorn.
Men visst hade jag skitit i kostnad hade jag självklart valt det bästa men idag ser jag inte de små vinsterna i titanium som något som motiverar en uppgradering.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag väljer i alla fall hellre ett mer prisvärt och fortfarande bra nätaggregat. Finns ju ex 450 och 600w guldklassade SFX med 7 års garanti.
Att välja ett nätaggregat över guldcertifieringen ger knappast "mycket bättre rumsklimat" handlar ju om 10-16w mer energi som blir värme på ett 600w guld jämfört med titanium, märks det ens i ett vanligt rum? Jag märkte knappt av när min gamla dator var igång på rumstemp. (FX 9590 och 2x R9 fury)
Sen angående energibesparingen är det mycket bättre att köpa ett bra prisvärt aggregat och behålla det till garantin går ut. Onödigt både för miljön och din plånbok att byta bara för ett nytt med 2% bättre effektivitet släppts när du uppgraderar datorn.
Men visst hade jag skitit i kostnad hade jag självklart valt det bästa men idag ser jag inte de små vinsterna i titanium som något som motiverar en uppgradering.

Som sagt enda komponenten du kan spara pengar på när den används, varför då spara?
Spara hellre in på GPUn, den blir snart värdelös ändå.
Varje watt märks i ett icke konditionerat rum sommartid.
Köper man PSU från välrenommerat företag behöver man inte ens tänka på Garanti, har aldrig bytt ett felande PSU som JAG köpt, har ändå byggt datorer i 20 år.
Fördelen med Titanum är just tomgångsförlusten vid idle-10%, det läge datorn oftast står i.
GOLD är bara bra vid hög belastning.

Permalänk
Medlem

Kanon att Silverstone fortsätter att driva den mycket trevliga formfaktorn SFX-L!

Hoppas bara att fler tillverkare och leverantörer kan hänga på...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det är grymt att nätaggen blir mindre och mindre. Men när kommer det chassin som har stöd för 2 grafikkort och går att lyfta under en arm? När kommer grafikkorten med lågprofil kylare och kanske med något klenare klockfrekvens men som ändå vägs upp av sli/crossfire?
Flesta har väl suttit med 900D, Cosmos 2, Define R#, and so on. Där är det bara kasta in prylarna. mATX med mITX size chassi och biffig setup är ju så mycket mer porr, för mig.

Visa signatur

Star Citizen ❤