Inet, mycket dåligt kundbemötande?

Permalänk
Medlem

Inet, mycket dåligt kundbemötande?

Beställde en bildskärm via nätet, bildskärmen hämtades ut av min far.
skärmen kopplades in och skärmen gick direkt till vit screen ingen logga eller eller något visade.
Jag felanmälde via "min sida" och skrev att denna skärm är defekt och att den kommer lämnas/bytas ut i butiken på Torp Uddevalla.

Tidigt idag morse ringde jag supporten för att försäkra mig om att det skulle gå smidigt för min far att byta till en fungerande skärm,
jag reserverar en skärm i butiken för att försäkrar mig om att den ska finnas kvar.

När min far ska lämna in skärmen möts han av personal som hävdar att emballaget måste finnas annars kan dom inte ta emot den.
efter mycket tjafs så rings det ett samtal från personalen...sen kommer personalen ut och säger att vi "kanske" kan lösa det.

Jag var väldigt tydligt när jag ringde supporten om att jag ville ha en smidig gång på bytet, felanmälan som jag skrev var väldigt tydlig om att det handlar om ett fabrikationsfel.
Min far hade ordernummer som han lämnade fram, endå så tjafsar personalen om att emballaget måste finnas och att dom inte kan ta emot den, felanmälan är tydlig och beskriver ett fabrikationsfel således borde det inte varit ett problem.
Emballage behöver inte finnas vid garanti/reklamation.

Jag kommer aldrig att handla via Inet , personalen i denna affär har inte haft på fötterna när dom stått och tjafsat och haft en "kaxig" attityd.

Visa signatur

:-)

Permalänk
Medlem

Varför var inte skärmen i kartong?
Om det gått till så som du beskriver att ni packat upp och den inte fungerat så borde väl det smidigaste vara att packa ner den i förpackningen igen?

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

Varför var inte skärmen i kartong?
Om det gått till så som du beskriver att ni packat upp och den inte fungerat så borde väl det smidigaste vara att packa ner den i förpackningen igen?

emballaget behövs inte vid reklamation/garanti, men min far slängde den direkt efter uppackandet.
När han senare fick reda på att skärmen inte fungerade så hämtade han kartongen men fick inte tag i frigolitten.(låg i kontainer)
Må vara klantigt gjort att slänga emballaget så direkt men för någon som inte är teknisk kunnig kring elektronik prylar och vet att man ska behålla kartong och emballage en tag.

Läs och begrunda deras försäljningsvilkor https://www.inet.se/info/9/forsaljningsvillkor

Visa signatur

:-)

Permalänk
Medlem

Gick monitorn på Inet's garanti eller tillverkarens? Garanti är en frivillig tjänst och då gäller företagets regler.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det börjar bli j-t tjatigt med alla trådar om "aldrig mer". Har Inet eller någon annan gjort fel så red ut det men låt bli brösttonerna. Det ger bara ett barnsligt intryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Gick monitorn på Inet's garanti eller tillverkarens? Garanti är en frivillig tjänst och då gäller företagets regler.

/Lifooz

att nyttja Garanti forutsätter att varan fungerat ett tag, i det här fallet gäller svensk konsumentköplagen och reklamation.

Visa signatur

:-)

Permalänk
Medlem

Jag skulle se till spara emballage för att få "smidigt bemötande".

Kastar man emballage är det svårare för butiken att göra sin retur med. Får man en ersättningsskärm kan man enkelt packa ur den nya och sen ner den trasiga i det emballaget.

Men håller med "aldrig mer Inet". Köp på dyra elgiganten då om du vill lämna tillbaka utan "strul"

Permalänk

@Lifooz: Om skärmen inte fungerar kan man utan vidare lämna tillbaka den på reklamationsrätten inom tre år. Butiken är då skyldig att antingen byta ut den mot en ny eller återbetala kunden. Det gäller oavsett om varan har garanti eller inte.

http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troy:

att nyttja Garanti forutsätter att varan fungerat ett tag, i det här fallet gäller svensk konsumentköplagen och reklamation.

Egentligen inte, garanti är helt frivilligt och det är återförsäljaren och/eller tillverkaren som helt bestämmer hur reglerna kring garanti ska se ut. I Sverige har vi dock konsumentköplagen som är bindande för all handel som sker mellan företag och konsument, alltså står konsumentköplagen över garantin såvida garantin inte ger bättre villkor. Vilket sker ofta i Sverige, till följd av vår konsumentlagstiftning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Jag skulle se till spara emballage för att få "smidigt bemötande".

Kastar man emballage är det svårare för butiken att göra sin retur med. Får man en ersättningsskärm kan man enkelt packa ur den nya och sen ner den trasiga i det emballaget.

Men håller med "aldrig mer Inet". Köp på dyra elgiganten då om du vill lämna tillbaka utan "strul"

Spelar ingen roll, har man försäljningsvillkor så förutsätter jag att man följer dom,
rätt ska vara rätt. hur butiken sedan löser det i sin tur är upp till dom.

Visa signatur

:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troy:

Beställde en bildskärm via nätet, bildskärmen hämtades ut av min far.
skärmen kopplades in och skärmen gick direkt till vit screen ingen logga eller eller något visade.
Jag felanmälde via "min sida" och skrev att denna skärm är defekt och att den kommer lämnas/bytas ut i butiken på Torp Uddevalla.

Tidigt idag morse ringde jag supporten för att försäkra mig om att det skulle gå smidigt för min far att byta till en fungerande skärm,
jag reserverar en skärm i butiken för att försäkrar mig om att den ska finnas kvar.

När min far ska lämna in skärmen möts han av personal som hävdar att emballaget måste finnas annars kan dom inte ta emot den.
efter mycket tjafs så rings det ett samtal från personalen...sen kommer personalen ut och säger att vi "kanske" kan lösa det.

Jag var väldigt tydligt när jag ringde supporten om att jag ville ha en smidig gång på bytet, felanmälan som jag skrev var väldigt tydlig om att det handlar om ett fabrikationsfel.
Min far hade ordernummer som han lämnade fram, endå så tjafsar personalen om att emballaget måste finnas och att dom inte kan ta emot den, felanmälan är tydlig och beskriver ett fabrikationsfel således borde det inte varit ett problem.
Emballage behöver inte finnas vid garanti/reklamation.

Jag kommer aldrig att handla via Inet , personalen i denna affär har inte haft på fötterna när dom stått och tjafsat och haft en "kaxig" attityd.

Detta är nog något av det löjligaste jag har hört att någon klagar på! Kartong och emballage SKA finnas med, om du själv inte har koll på sådana vanliga regler så är det inte Inets fel. Stå ditt kast och ta till dig erfarenheten istället för att klaga.

Jag är själv paragrafryttare och kan vara löjlig ibland men detta är en överdriven reaktion imo. Om du aldrig kommer handla mer från dem pga något DU gjorde, så kan du väl sluta spendera pengar alls? Kommer underlätta dina framtida inköp något oerhört.

Dessutom kan du verkligen inte beskylla en hel butik för en personals agerande. Vill du klaga på den personen så görs det bäst och lättast via deras mail.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

"Dyra" elgiganten? Om någon är dyr så är det väl ändå inet? Orka göra det jobbigt för kund som vill lämna tillbaka en vara. Det vet ju iallafall dom stora kedjorna om.. Bäst kundservice? Nja du.. 😉

Permalänk
Medlem

TS låter aningen känslig alternativt gått fram som en ångvält och blivit förvånad över bemötandet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Säger så här.

Hur Inets bemötande har varit kan jag inte kommentera, då jag inte var på plats.

Men jag har aldrig varit med om en enda butik där man på en nästan helt ny produkt, inte kräver något emballage. Om du tex skickar in en produkt kan de helt neka dig garantin om den inte är väl packad. Så att kräva något vettigt packat (om du så måste ersätta frigoliten med något lämpligt), är inte alls udda.

Så... släng aldrig kartonger mm förrän du vet att produkten fungerar som den ska. Kan ta en dag, kan ta en vecka... det är inte hela världen att behålla dem tills du vet detta.

Problemet är att du ringer och förväntar dig hur saker ska gå på supporten, men jag är övertygad att om du hade frågat dem "behöver jag emballage", hade du fått svaret: Ja.
De måste nämligen skicka upp denna produkt till deras leverantör, för att bekräfta felet, så de får ersättning.

Sen vad som är rätt/fel säger jag... du förväntar dig bra bemötande från butik. Sitt då inte o kräv saker, utan se till att göra det smidigt för dem också. För om du gör det jobbigt för dem, får du också det jobbigt... En trevlig kund får alltid mer hjälp, oavsett vad en lag säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Detta är nog något av det löjligaste jag har hört att någon klagar på! Kartong och emballage SKA finnas med, om du själv inte har koll på sådana vanliga regler så är det inte Inets fel. Stå ditt kast och ta till dig erfarenheten istället för att klaga som en femåring.

Jag är själv paragrafryttare och kan vara löjlig ibland men detta är en överdriven reaktion imo. Om du aldrig kommer handla mer från dem pga något DU gjorde, så kan du väl sluta spendera pengar alls? Kommer underlätta dina framtida inköp något oerhört.

Dessutom kan du verkligen inte beskylla en hel butik för en personals agerande. Vill du klaga på den personen så görs det bäst och lättast via deras mail.

isåfall är du en paragrafryttare utan läsförståelse.
för jag har bara betalt, det hade du förstått om du haft läsförståelse

https://www.inet.se/info/9/forsaljningsvillkor

"Reklamation (privatkonsument)
I enlighet med svensk lagstiftning har privatkonsument rätt att reklamera varor som var felaktiga vid överlämnandet av varan inom 3 år från inköpsdatum. Meddelande om reklamation skall lämnas till Inet AB inom 2 månader från det att felet upptäckts. Fel som uppstår inom 6 månader från inköpsdatum anses vara ursprungliga. Sker reklamation inte inom 3 år från inköpsdatum förlorar privatkonsumenten rätten att reklamera varan.
För en enklare hantering bör kund före återsändandet göra en felanmälan på /service. Observera att erhållande av returnummer ej utgör ett godkänt reklamationsärende. Vid återsändandet skall faktura/följesedel vara bifogad och kartongen vara tydligt märkt med returnummer. Varan skall vara förpackad i av Posten godkänt ytteremballage (t ex wellpappkartong). Reklamationsärenden som inkommer till Inet AB utan godkänt ytteremballage (t.ex. i kuvert) returneras till kund utan åtgärd då dessa ej kan godkännas för reklamationsåtgärd."

Visa signatur

:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Säger så här.

Hur Inets bemötande har varit kan jag inte kommentera, då jag inte var på plats.

Men jag har aldrig varit med om en enda butik där man på en nästan helt ny produkt, inte kräver något emballage. Om du tex skickar in en produkt kan de helt neka dig garantin om den inte är väl packad. Så att kräva något vettigt packat (om du så måste ersätta frigoliten med något lämpligt), är inte alls udda.

Så... släng aldrig kartonger mm förrän du vet att produkten fungerar som den ska. Kan ta en dag, kan ta en vecka... det är inte hela världen att behålla dem tills du vet detta.

Problemet är att du ringer och förväntar dig hur saker ska gå på supporten, men jag är övertygad att om du hade frågat dem "behöver jag emballage", hade du fått svaret: Ja.
De måste nämligen skicka upp denna produkt till deras leverantör, för att bekräfta felet, så de får ersättning.

Sen vad som är rätt/fel säger jag... du förväntar dig bra bemötande från butik. Sitt då inte o kräv saker, utan se till att göra det smidigt för dem också. För om du gör det jobbigt för dem, får du också det jobbigt... En trevlig kund får alltid mer hjälp, oavsett vad en lag säger.

Jag har ringt kundtjänst och dom säger att butiken och personalen har felaktigt sagt att det behövs.
det behövs inte.

Visa signatur

:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troy:

isåfall är du en paragrafryttare utan läsförståelse.

https://www.inet.se/info/9/forsaljningsvillkor

"Reklamation (privatkonsument)
I enlighet med svensk lagstiftning har privatkonsument rätt att reklamera varor som var felaktiga vid överlämnandet av varan inom 3 år från inköpsdatum. Meddelande om reklamation skall lämnas till Inet AB inom 2 månader från det att felet upptäckts. Fel som uppstår inom 6 månader från inköpsdatum anses vara ursprungliga. Sker reklamation inte inom 3 år från inköpsdatum förlorar privatkonsumenten rätten att reklamera varan.
För en enklare hantering bör kund före återsändandet göra en felanmälan på /service. Observera att erhållande av returnummer ej utgör ett godkänt reklamationsärende. Vid återsändandet skall faktura/följesedel vara bifogad och kartongen vara tydligt märkt med returnummer. Varan skall vara förpackad i av Posten godkänt ytteremballage (t ex wellpappkartong). Reklamationsärenden som inkommer till Inet AB utan godkänt ytteremballage (t.ex. i kuvert) returneras till kund utan åtgärd då dessa ej kan godkännas för reklamationsåtgärd."

Tyvärr, har perfekt läsförståelse så det argumentet biter inte.

Jag tycks inte hitta någon del av den paragrafen du saxade som ger dig rätten att inte behöva emballage vid retur. Vad är det jag så tydligt missar?
Om du menar att du inte behöver ha emballage när du besöker butiken så står det inte något om detta i texten du precis bifogade. Bortfall av information kan inte rimligen räknas som annat än bortfall, alltså inte ett godkännande.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt problemet. Kunden har åkt till butik, för att byta en defekt produkt mot en identisk. Plocka upp den nya ur lådan, funktionstesta den, och skicka hem kunden med den nya, och stoppa den gamla i kartongen. Det här får bara inte vara ett problem, och har personalen inte kunnat lösa det här på ett smidigt sätt håller jag med om att Inet's personal inte gjort sitt jobb på ett bra sätt.

Sen är det för mig en självklarhet att man sparar originalförpackningen till sådana här saker, bara i fall man blir tvungen att nyttja garantier, eller reklamationsrätten. Man kastar inte dem innan man har väldigt klara papper på att de inte kommer behövas. Större monitorer, och TV behöver man ibland inte spara på lådan till, eftersom de kommer hem till en och lagar på plats. Men det är det enda undantaget.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troy:

isåfall är du en paragrafryttare utan läsförståelse.
för jag har bara betalt, det hade du förstått om du haft läsförståelse

https://www.inet.se/info/9/forsaljningsvillkor

För en enklare hantering bör kund före återsändandet göra en felanmälan på /service. Observera att erhållande av returnummer ej utgör ett godkänt reklamationsärende. Vid återsändandet skall faktura/följesedel vara bifogad och kartongen vara tydligt märkt med returnummer. Varan skall vara förpackad i av Posten godkänt ytteremballage (t ex wellpappkartong). Reklamationsärenden som inkommer till Inet AB utan godkänt ytteremballage (t.ex. i kuvert) returneras till kund utan åtgärd då dessa ej kan godkännas för reklamationsåtgärd."

Nu tror jag vi ifrågasätter din egen läsförståelse...

Du har själv skrivit vad som tydligt visar att du inte följt reglerna.

Permalänk
Medlem

Jag reklamerade ett par Supra hörlurar på elgigantens affär i Norstan (göteborg) och behövde inte emballage. Och detta var efter nästan 2 år, så butikens garanti hade gått ut.

Så att det krävs emballage för att reklamera är nånting som inet fanboysen här på sweclockers hittar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Tyvärr, har perfekt läsförståelse så det argumentet biter inte.

Jag tycks inte hitta någon del av den paragrafen du saxade som ger dig rätten att inte behöva emballage vid retur. Vad är det jag så tydligt missar?
Om du menar att du inte behöver ha emballage när du besöker butiken så står det inte något om detta i texten du precis bifogade. Bortfall av information kan inte rimligen räknas som annat än bortfall, alltså inte ett godkännande.

Du missar tydligen delen som inte finns, det finns inget krav på original lådan med emballage.

Visa signatur

:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nu tror jag vi ifrågasätter din egen läsförståelse...

Du har själv skrivit vad som tydligt visar att du inte följt reglerna.

Rätta mig om jag har fel, men menas inte varor som sänds in per post? Dvs inte som TS fall där han lämnar in den i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nu tror jag vi ifrågasätter din egen läsförståelse...

Du har själv skrivit vad som tydligt visar att du inte följt reglerna.

jasså står det original lådan och emballage? för det är frågan om original emballage och lådan ska finnas.

Visa signatur

:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Tyvärr, har perfekt läsförståelse så det argumentet biter inte.

Jag tycks inte hitta någon del av den paragrafen du saxade som ger dig rätten att inte behöva emballage vid retur. Vad är det jag så tydligt missar?
Om du menar att du inte behöver ha emballage när du besöker butiken så står det inte något om detta i texten du precis bifogade. Bortfall av information kan inte rimligen räknas som annat än bortfall, alltså inte ett godkännande.

TS har faktiskt rätt. Konsumentköplagen är tydlig gällande reklamationer, ursprunglig emballage får inte krävas om det handlar om fel på vara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Rätta mig om jag har fel, men menas inte varor som sänds in per post? Dvs inte som TS fall där han lämnar in den i butik.

På samma sätt kan hävdas att hela infon han läser och citerar säger inget om att inte emballage krävs. Vad är mest logiskt, att emballage (notera inget om original) krävs i båda fallen, eller att det bara gäller det som TS "önskar"?

Huruvida en viss butik godkänner det eller inte, överlåter jag till butiken i fråga att bestämma. Jag skulle aldrig lämna in ett garantiärende utan någon form av emballage, speciellt inte på en sådan ny produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troy:

jasså står det original lådan och emballage? för det är frågan om original emballage och lådan ska finnas.

Har inte sagt något om "original", utan det som säger är: "utan godkänt ytteremballage". Mao, en lös skärm, i en wellpappkartong, utan något som skyddar är verkligen inte godkänt i något emballage syfte. Hade du (som jag sa tidigare) packat ner den i annat skyddande material, hade de troligen accepterat den som den var.

Du måste mao inte har original kartong, men du måste skydda varan under all form av transport.

(Sen att bästa skyddet är original kartong är väl en sak, men som en som säljer varor på tradera rätt ofta, vet jag hur viktigt det är att packa saker så att de överlever fall, stötar och allt, även utan original kartonger.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

På samma sätt kan hävdas att hela infon han läser och citerar säger inget om att inte emballage krävs. Vad är mest logiskt, att emballage (notera inget om original) krävs i båda fallen, eller att det bara gäller det som TS "önskar"?

Huruvida en viss butik godkänner det eller inte, överlåter jag till butiken i fråga att bestämma. Jag skulle aldrig lämna in ett garantiärende utan någon form av emballage, speciellt inte på en sådan ny produkt.

Så säg att en vara går sönder efter 1 månad. Inte många sparar en kartong 1 månad, detta är enligt konsumentköplagen ett ursprungsfel. Är det då rimligt att konsumenten ska köpa en kartong för att packa en trasig vara? I mitt tycke nej och inget någon har länkat i denna tråd stödjer ditt påstående.

Vad du skulle göra är i sammanhanget totalt ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har inte sagt något om "original", utan det som säger är: "utan godkänt ytteremballage". Mao, en lös skärm, i en wellpappkartong, utan något som skyddar är verkligen inte godkänt i något emballage syfte. Hade du (som jag sa tidigare) packat ner den i annat skyddande material, hade de troligen accepterat den som den var.

Du måste mao inte har original kartong, men du måste skydda varan under all form av transport.

Vad är det du inte förstår, jag har bara betalt varan, original kartong fanns dock inte frigolitten men det spelar ingen roll för svensk konsumentköpslag gäller.

Visa signatur

:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troy:

Vad är det du inte förstår, jag har bara betalt varan, original kartong fanns dock inte frigolitten men det spelar ingen roll för svensk konsumentlag gäller.

Var min vän står det att du inte måste följa butikens krav på "något skyddande emballage" i denna?

Permalänk
Medlem

@Troy: Helvete vad du var grinig då. Står ganska tydligt överallt att du ska ha godkänt emballage till varan i alla fall. Butiken ville troligtvis bara göra ett återköp och ge dig en ny vara vilket är mycket smidigare om man har kartongen.

Lär dig att det är efterblivet att kasta förpackningar innan man i alla fall testat saken en gång.